جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

مردم بریتانیا صاحب یک اسکناس ۵ پوندی جدید شدند که به تصویر وینستون چرچیل، نخست‌وزیر دوران جنگ مزین است. این اسکناس‌ها بر خلاف معمول به‌ جای کاغذ از جنس پلیمرند که باکیفیت‌تر و ایمن‌تر از اسکناس‌های کاغذی به شمار می‌روند.

بریتانیایی‌ها از این پس به هنگام رد و بدل کردن اسکناس‌های پنج پوندی یک نگاه سنگین و خیره را روی خود احساس خواهند کرد: وینستون چرچیل، نخست‌وزیر دوران جنگ که تصویرش زینت‌بخش اسکناس‌های پنج‌پوندی جدید شده است. این اسکناس‌ها از روز سه‌شنبه (۱۳ سپتامبر/ ۲۳ شهریور) به گردش افتاده‌اند.

بانک مرکزی بریتانیا مجموعا ۴۴۰ میلیون پوند اسکناس جدید پنج پوندی وارد بازار کرده است.

ویژگی این اسکناس‌های جدید مواد استفاده شده برای تولید آنان بوده است. آنها بر خلاف رویه معمول از جنس ماده مصنوعی پلیمر هستند. به جز بریتانیا این ماده در استرالیا، کانادا و رومانی نیز برای تولید اسکناس به کار می‌رود.

جنس کاغذ اسکناس در حالت رایج از ترکیبی از کاغذ و پنبه است. گاهی الیاف کتان یا سایر الیاف نساجی نیز علاوه بر خمیر کاغذ در ساخت اسکناس به کار می‌روند. بسیاری از مواد مصنوعی نظیر پلاستیک‌ها، الیاف مصنوعی (همانند نایلون)، چسب یا شیشه ‌از جنس پلیمر هستند.

طول عمر اسکناس‌های پلیمری دو برابر و نیم اسکناس‌های کاغذی است و جعل این اسکناس‌ها نیز بسیار دشوارتر از همتایان کاغذی‌شان. ویژگی دیگر اسکناس‌های پلیمری اندازه آنهاست که ۱۵ درصد از اسکناس‌های پنج پوندی قدیمی کوچک‌ترند.

اسکناس‌های پنج پوندی قدیمی در بریتانیا به تصویر الیزابت فرای، شخصیت نیکوکار بریتانیایی مزین بودند. اعتبار این اسکناس‌ها تا ماه مه سال ۲۰۱۷ خواهد بود و از آن پس تنها اسکناس‌های مزین به تصویر چرچیل در گردش مالی به کار گرفته خواهند شد.

به این ترتیب پس از خارج شدن اسکناس‌های پنج پوندی قدیمی از چرخش مالی بریتانیا، تصویر هیچ زن دیگری، البته به جز تصویر ملکه الیزابت، روی اسکناس‌های پوند بریتانیا وجود نخواهد داشت.

تصویر ملکه بریتانیا پشت هر اسکناس پوند قابل مشاهده است و روی سکه‌ها نیز ضرب شده است.

البته این وضعیت به زودی تغییر خواهد کرد. در پی امضای یک طومار اینترنتی قرار است تصویر جین آستن، نویسنده شهیر و تأثیرگذار بریتانیایی از تابستان سال آینده روی اسکناس‌های ۱۰ پوندی نقش ببندد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:اسکناس پلیمری,اسکناس پلاستیکی, الیاف مصنوعی, اسکناس پوند,جین آستن,الیزابت فرای,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

آنا لیلی امیرپور، فیلمساز ایرانی-آمریکایی، با فیلم غریب «دختری در شب تنها به خانه می‌رود» شناخته شد و در جشنواره‌های مختلفی چون ساندنس، لندن و رم شرکت کرد.

موفقیت این فیلم جمع و جور خوش‌ساخت- با موضوعی سوررئال و نمادین درباره یک شهر فرضی در ایران با پالایشگاه نفت- راه را برای این فیلمساز جوان هموار کرد تا به کمک انستیتوی ساندنس، دومین فیلم خود را بسازد؛ «دار و دسته بد»، فیلمی با بازی ستارگانی چون کیانو ریوز و جیم کری در بخش مسابقه جشنواره ونیز.

این فیلم هم در غرابت چیزی از فیلم قبلی کم ندارد: شخصیت‌هایی عجیب در زمان و مکانی نامعلوم. دختری از دنیای متمدن به جهانی خارج از آن پا می‌گذارد؛ جایی که آدم‌خوارها او را دستگیر می‌کنند و یک دست و یک پایش را قطع می‌کنند.

فیلم آشکارا در فضایی سمبلیک جریان دارد و در فضایی ضدقصه، دنیایی خلق می‌شود که در آن آدمیزاد از ارزش‌های تثبیت شده انسانی فاصله می‌گیرد. این فضا و مکان البته سمبلی است از جهان امروز ما: فیلم شخصیت‌ها و مکان‌های قصه را به دو دسته تقسیم می‌کند: فضای غیرمتمدن و فضای ظاهراً متمدن.

در فضای غیر متمدن- که ظاهراً ساکنان آن خارجی‌ها هستند؛ از این رو فیلم می‌خواهد درباره نژادپرستی و خارجی‌هراسی در دنیای امروز حرف بزند- وحشی‌گری جریان دارد و در فضای متمدن، همه در فضایی آرام‌تر زندگی می‌کنند، می‌رقصند، مواد مخدر مصرف می‌کنند و حاکمی دارند (با بازی کیانو ریوز) که به نظر می‌رسد همه چیز را کنترل می‌کند.

اما فیلم سعی دارد دو فضا را در کنار هم قرار دهد و وزنه را به طرف فضای متمدن سنگین نمی‌کند. در فضای متمدن که «دریم لند» (سرزمین رویایی؛ لقب آمریکا) نام دارد، تنها چیزی که وجود ندارد «آزادی» است؛ در حالی که به نظر می‌رسد انسان‌ها برای رسیدن به آزادی و انجام هر چه آن که دوست دارند به «دریم لند» آمده‌اند.

در دریم لند مواد مخدر به شهروندان داده می‌شود و شخصیت اصلی فیلم به نام آرلن- که دختر جسوری است- پس از مصرف آن، در سکانسی رویایی به جهان غیرمتمدن می‌رود و در آنجا با مردی اصالتاً اهل کوبا آشنا می‌شود و عشقی شکل می‌گیرد. باقی فیلم نبرد درونی این شخصیت زن است بین دو دنیا: دنیای متمدن با وعده‌های خاص خود یا عشقی آزاد و وحشی در خارج از چارچوب‌های جاری.

در انتها زن بر علیه نظم ظاهری دریم لند می‌شورد و دنیای آزاد را با همه وحشی‌گری‌هایش ترجیح می‌دهد، هرچند به نظر می‌رسد مرد کوبایی هم تغییر کرده و دست از وحشی‌گری‌های خود برداشته است.

فیلم اما در خلق این لایه‌های نمادین موفق نیست و بیشتر به تقلیدی شبیه شده است از فیلم موفق «مدمکس»، که غالباً در بیابان می‌گذرد با چشم‌اندازهایی که سینمای وسترن و به ویژه وسترن‌های اسپاگتی سرجیو لئونه را به خاطر می‌آورد.

فیلمساز به قدری درگیر فرم و نماهای زیباست که از فیلمنامه غافل می‌شود و روند فیلم - به ویژه در ابتدا و همین طور نزدیک به انتها - تقریباً جذابیتی ندارد و نمی‌تواند تماشاگر را با خودش همراه کند. فاصله‌گذاری از شخصیت‌ها - که عامدانه صورت گرفته - به قدری است که ما دیگر آنها را حس نمی‌کنیم و علاقه‌ای به سرنوشت آنها نداریم. در حالی که فیلم می‌تواند زودتر از پایان فعلی تمام شود و برخی از صحنه‌های آن بی‌دلیل طولانی می‌شوند.

در عین حال نمادپردازی‌ها- از جمله استفاده از پرچم آمریکا و پازلی از نقشه آمریکا که ناقص است و شخصیت دیوانه فیلم می‌خواهد کاملش کند- در نهایت راه به جایی نمی برد و در میان علاقه زیاد فیلمساز در نمایش خشونت گم می‌شود. فیلم چندین صحنه مشمئزکننده دارد که تماشای آن آزارنده است. در حالی که استفاده از خشونت در فیلم قبلی، با فضایی فانتزی و حتی کمدی می‌آمیخت و معنا داشت؛ این جا اما نمایش جزئیات مهوعی از وحشی‌گری، هیچ دلیل و منطق خاصی ندارد، جز احتمالاً علاقه فیلمساز به سینمای وحشت. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آنا لیلی امیرپور, «دختری در شب تنها به خانه می‌رود», سوررئال,«دار و دسته بد»,کیانو ریوز,جیم کری ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بسیاری از افراد نگران نوسانات آب ‌و هوایی و تاثیرات آن بر بدن هستند. پزشکان معتقدند بدن برای مقابله با این نوسانات به طور خودکار واکنش نشان می‌دهد و سعی می‌کند خود را با شرایط تطبیق دهد.

بدن هنگام افزایش شدید دما، از طریق جریان خون در سطح پوست سعی در ایجاد تعادل حرارتی بدن و کاهش فشار خون می‌کند. این امر در افراد سالم کوچکترین مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما افرادی که فشار خون پایین دارند ممکن است در پی تغییرات ناگهانی آب‌وهوایی دچار سرگیجه شوند.

پزشکان معتقدند افرادی که دچار مشکلات قلبی-عروقی هستند نباید از این نوسانات حرارتی ترسی به خود راه دهند. اما ممکن است در صورت تشدید نوسانات فشارخون و ضربان قلب افزایش یابد که البته این امر مشکل حادی ایجاد نخواهد کرد. همچنین بیماران قلبی هنگام بروز این تغییرات لازم نیست فعالیت‌های بدنی خود را متوقف کنند.

تعرق کافی

در اصل انسان می‌تواند به‌خوبی با درجه حرارت بالا مقابله کند. برای مثال بدن با عمل تعریق گرما را دفع می‌کند. آب و نمکی که از طریق تعریق از بدن خارج می‌شود تلاشی است که بدن برای ایجاد تعادل حرارت در بدن انجام می‌دهد.

ما بسیاری از کارها را به طور ناخودآگاه درست انجام می‌دهیم. هنگامی که گرم می‌شود به سایه پناه می‌بریم یا کلاهی سایبان‌دار به سر می‌گذاریم و وقتی زیاد عرق می‌کنیم، آب بیشتری هم می‌نوشیم. این روش‌ها از گرمای بیش از حد بدن جلوگیری می‌کنند.

آیا روش خاصی برای مقابله با گرما پس از گذران یک دوره سرما وجود دارد؟ در این شرایط توصیه می‌شود در صورت بی‌حالی و خستگی از میزان تحرک کاسته شود.

تاثیر نوسانات بر خلق ‌و خو

بسیاری از افراد نسبت به برخی تغییرات آب‌و‌هوایی حساس هستند: سردرد، میگرن، خستگی و رخوت، درد مفاصل و اختلال خواب از مواردی هستند که هنگام گرما بروز می‌کنند.

بر اساس بررسی‌های انجام شده روزهای گرم و مرطوب ، بیشترین تأثیر را بر اخلاق و رفتار انسانها دارند. میزان خشونت، واکنش نسبت به محیط اطراف و تحریک پذیری در روزهای گرم بیشتر است . این در حالی است که در روزهای خنک تر که رطوبت هوا کمتر باشد هوشیاری و فعالیت روزانه افراد تشدید شده و افراد نسبت به دیگران رفتار بهتری خواهند داشت.

جالب است بدانید تغییرات آب و هوا می‌تواند رژیم غذایی افراد را نیز تحت تآثیر قرار دهد . وقتی هوای سرد و بارانی است اغلب افراد ترجیح می‌دهند غذاهای گرم حاوی کربوهیدرات را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند. در این روزها مصرف این گروه از غذاها در میان افراد افزایش می‌یابد . در حالی‌که طی روزهای گرم و تابستانی تمایل افراد به خوردن غذاهای خام ، میوه و سبزی‌ها بیشتر است.

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تغییرات آب‌و‌هوایی,تعرق کافی,خلق ‌و خو,سردرد,خستگی و رخوت,درد مفاصل,تأثیر را بر اخلاق و رفتار انسانها,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

شاید تا چند سال پیش کسی فکرش را هم نمی‌کرد که روزی روبات‌ها​ در یک مسابقه زیبایی انسان ها داوری کنند. اما به نوشته سایت میرور، اکنون این اتفاق افتاده است و ۶ روبات هوشمند، در مسابقه ای که توسط یک سایت تخصصی زیبایی برگزار شده است زیبایی شرکت کنندگان در این رقابت را به داوری نشسته‌اند.

آنطور که سجی لازارو، در وبسایت آبزرور می‌نویسد‌ برای شرکت در این مسابقه ۶۰۰۰ عکس سلفی آپلود شده است. عکس هایی که پیشتر تاکید شده بود در آنها باید صورت شرکت کننده بدون عینک و آرایش باشد و حتی داشتن موی صورت(ریش و سبیل) هم ممنوع بود.

شرکت‌کنندگان زن و مرد در گروههای جداگانه و در ۵ گروه سنی با هم رقابت کردند. جوانترین گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال و مسن‌ترین آنها ۶۰ تا ۶۹ سال در نظر گرفته شد و در پایان نیز روبات های داور در هر گروه سنی بین ۳ تا ۵ نفر را به عنوان برنده انتخاب کردند.

آنطور که آلکس ژاورونکف یکی از مدیران شرکت های حامی سایت برگزارکننده این مسابقات به آبزرور گفته نتایج این رقابت برای آنها غافلگیر کننده بوده است:

« برخی از کسانی که در مسابقه شرکت کرده بودند از نظر من از برندگان زیباتر بودند ولی به نظر می‌رسد وقتی ما انسانها می‌خواهیم زیباترین‌ها را انتخاب کنیم تمایل های شخصی‌مان بیشتر در گزینشمان دخالت دارند.»

۶ رباتی که در این رقابت داوری کردند به نحوی برنامه ریزی شده بودند که بتوانند چین و چروک های صورت را تشخیص دهند، رنگ پوست و تقارن چهره را بررسی نمایند و فاکتورهایی دیگری را هم در زمینه زیبایی مورد تجریه و تحلیل قرار دهند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:روبات‌ها​,مسابقه زیبایی انسان ها,روبات هوشمند,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تحقیقات نشان می دهد که یک دهم طبیعت بکر جهان در دو دهه گذشته نیست و نابود شده است.

 به گفته دانشمندان انجمن حفاظت از محیط زیست جهانی نقشه های تازه نشان دهنده روند "هشدار دهنده نابودی" سرزمین های بکر جهان به خصوص در آمریکای جنوبی و آفریقاست.

آنها در نشریه "کارنت بیولوژی" استدلال می کنند که نواحی طبیعی علیرغم ارزش اکولوژیک و فرهنگی در موافقتنامه های بین المللی محافظت از حیات وحش نادیده گرفته می شوند.

 حدود ۲۰ درصد خشکی های زمین به عنوان طبیعت خالص طبقه بندی شده است.

منظور دانشمندان از طبیعت خالص سرزمین های مبرا از دستکاری گسترده توسط بشر مثل خانه سازی، توسعه و صنعت است.

بخش اعظم این فضاهای بکر در آمریکای شمالی، شمال آسیا، شمال آفریقا و استرالیا قرار دارد.

این مناطق اغلب سکونتگاه بومیان کهن جهان و همچنین گیاهان و حیوانات در معرض خطر است.

جیمز واتسون از دانشگاه کوئینزلند استرالیا و انجمن محافظت از حیات وحش آمریکا در نیویورک گفت که نواحی بکر جهان کاملا در سیاستگذاری های زیست محیطی نادیده گرفته می شوند.

او گفت:‌ "سازوکارهای سیاستگذاری بین المللی باید اقدامات لازم برای حفظ طبیعت خالص پیش از آنکه دیر شود را تشخیص دهد. ما احتمالا یک تا دو دهه برای وارونه کردن این روند وقت داریم."

طبیعی سازی

این یافته ها بر نقشه تازه نواحی بکر در اطراف جهان و مقایسه آن با نقشه مشابهی که در اوایل دهه ۱۹۹۰ تهیه شده بود استوار است.

براساس این نقشه ها تخمین زده می شود که حدود ۳.۳ میلیون کیلومتر مربع (تقریبا ۱۰ درصد) از طبیعت خالص جهان در این فاصله از میان رفته است.

محققان می گویند که تمامی نواحی دارای طبیعت خالص، صرف‌نظر از ابعاد، باید فورا برای اعمال تدابیر محافظتی ارزیابی شود.

آنها استدلال می کنند که در غیراین صورت همه تلاش ها برای بازگرداندن سرزمین ها به حالت اولیه طبیعی بی نتیجه خواهد بود.

توز فان نوردویک، مدیر تعامل و علوم در موسسه ارت‌واچ‌(اروپا)، گفت که تحقیقات تازه موید یک روند نگران کننده است که بر زندگی همه ما تاثیر می گذارد.

او گفت:‌ "در اروپا ما بیشتر طبیعت بکر را خیلی پیش از سال ۱۹۹۰ از دست دادیم."

او گفت که همه ما مشترکا مسئول اصلی این نابودی در اطراف جهان هستیم - استفاده غیرقابل دوام از زمین، به خصوص برای کشاورزی.

اما به گفته او خبر خوب این است که اکنون فرصت های بیشتری نسبت به گذشته وجود دارد.

او افزود: "ما فورا باید این فرصت ها را برای حفظ طبیعت خالص و یک تنوع غنی زیستی در آغوش بگیریم."

مایک بارت از شعبه بریتانیایی صندوق حیات وحش جهانی گفت که ابعاد نابودی طبیعت بکر دارای تبعات ناگواری است.

او گفت:‌ "همانطور که به نظر می رسد درحال ورود به عصر آنتروپوسین هستیم، این گزارش بیش از پیش تاثیر عظیم انسان و آثار آن بر حیات وحش و مردم را نشان می دهد."

آنترپوسین به عصر کنونی زمین شناسی، دوره ای که فعالیت انسانی نیروی اصلی نفوذ در آب و هوا و محیط زیست به حساب می آید، گفته می شود.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:طبیعت بکر جهان,نابودی, انجمن حفاظت از محیط زیست, نابودی طبیعت بکر,عصر آنتروپوسین ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

روش‌های علمی که قادر به ریشه‌کن کردن آفت‌ها یا عوض کردن توانایی پشه‌های ناقل بیماری‌های مسری و خطرناک هستند در حال افزایش‌اند. اما این پیشرفت‌ها پرسش‌های جدی را درباره اخلاق علم برانگیخته است. آیا انسان‌ها اجازه دارند برای همیشه طبیعت را دگرگون کنند؟

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رشد روزافزون فناوری تغییر ژنتیکی در موجودات با دستکاری دی‌ان‌ای آنها، نه تنها موضوع بحث محافل علمی است بلکه مورد توجه دوستدارن محیط زیست هم قرار گرفته است.

یکی از بحث‌انگیزترین انواع این نوع تحقیق، «تحریک ژن» نام دارد که با مهندسی ژنتیک ژن‌های ناقل از والدین به بچه‌ها را در حیوانات تغییر می‌دهد و به این ترتیب یک تغییر سریع در گونه آن جاندار به‌وجود می‌آید.

برای نمونه در یکی از این تحقیقات، دستکاری ژنتیکی باعث شده که همه موش‌های به‌دنیا آمده در یک جزیره، نر باشند. به این ترتیب نسل موش‌ها در این جزیره در یک نسل منقرض خواهد شد.

مثال دیگر حفظ پرنده‌های در حال انقراض در جزایر هاوایی است. این کار توسط دستکاری ژنتیکی پشه‌های حامل مالاریای پرندگان انجام می‌شود. مهندسی ژنتیک امکان انتقال این بیماری را از این پشه‌ها می‌گیرد.

طرفداران دستکاری ژنتیکی عقیده دارند که این کار جلوی سمپاشی‌های منجر به تخریب محیط زیست را می‌گیرد و بهترین روش مقابله با جانداران مهاجم و خطرناک است. اما مخالفان می‌گویند که این کارها، با دست بردن در چرخه اکوسیستم، چهره زندگی در کره زمین را برای همیشه تغییر می‌دهد. آنها می‌گویند که این تغییرات هیچ راه بازگشتی ندارد.

دکتر کوین اسولت، استاد دانشگاه ام‌آی تی در آمریکا و یکی از دانشمندان طرفدار دستکاری ژنتیکی می‌گوید: «به عنوان دانشمندی که در این زمینه کار کرده است، به طور ویژه‌ای نگران هستم چرا که ما دانشمندان از نظر اخلاقی مسئول نتایج کارمان هستیم.»

وی عقیده دارد که هر گونه تغییر ژنتیکی یا هر فناوری که منجر به تغییر محیط زیست در آزمایشگاه شود اول باید برای عموم اعلام شود. او می‌گوید: «اگر چیزی در آزمایشگاه اشتباه از کار دربیاید، افراد بیرون آزمایشگاه هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند. این به این معناست که اگر کاری پشت درهای بسته آزمایشگاه انجام شود، همانطور که روش سنتی در علم است، به مردمی که نتایج این آزمایش‌های ممکن است بر آنها اثر گذارد، اجازه صحبت و تصمیم‌گیری داده نمی‌شود.»

اما دانشمندان دیگر لزوما اینطور فکر نمی‌کنند. کریس فارمر، مدیر برنامه حفظ پرندگان هاوایی می‌گوید: «یکی از ترسناک‌ترین کارهای کار کردن در منطقه حفاظت شده هاوایی این است که هیچ راه دیگری برای نجات این پرندگان از بیماری مالاریا وجود ندارد.» ۳۸ گونه پرنده در این جزایر در اثر بیماری مالاریا از بین رفته‌اند و نسل ۲۱ گونه دیگر از ۳۲ گونه باقی مانده، به شدت در خطر است. فارمر عقیده دارد که عدم استفاده از فناوری‌های تازه، باعث انقراض نسل این پرندگان می‌شود.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:«تحریک ژن»,مهندسی ژنتیک,ژن‌های ناقل ,انقراض نسل,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تیروئید این غده‌ کوچک درون‌ریز یکی از مهمترین اعضای بدن است که مسئولیت تنظیم مصرف انرژی، متابولیسم، تولید گرما، روند رشد و تنظیم خواب را بر عهده دارد. زنان ده برابر بیشتر از مردان در معرض بروز اختلالات تیروئیدی هستند.

تیروئید یک غده درونی به شکل پروانه است که در بخش عرضی حنجره در جلوی گلو قرار گرفته و تاثیر بسیار مهمی بر کارکردهای گوناگون بدن دارد.

احتمال بروز اختلال عملکرد آن در زنان بالای ۳۵ سال بالاست. این غده که ابعاد آن به اندازه انگشت شست است‌، تقریبا در تمام فرایندهای بدن دخالت دارد.

به گفته دکتر کریستیان نصر (Christian Nasr) رئیس گروه پزشکی مرکز تحقیقات تیروئید کلینیک کلولند این غده هورمون‌هایی تولید می‌کند که با کنترل میزان سوخت کالری و سرعت کارکرد مغز، قلب و کبد و دیگر ارگان‌ها، متابولیسم را تنظیم می‌کند. همچنین روی روحیه و خلق افراد، عادت ماهانه در زنان و سلامت استخوان تاثیرگذار است.

نحوه عملکرد تیروئید

این غده هورمون تیروکسین (T4) و تری یدو تیرونین (T3) را تولید و به داخل خون ترشح می‌کند. تاثیر این هورمون‌ها روی بدن به این شرح است:

قلب: این دو هورمون بر میزان تپش قلب اثر می‌گذارد و گردش خون را با شل کردن ماهیچه‌های دیواره رگ‌های خونی کنترل می‌کند.

باروری: هورمون‌های تیروئید مسئولیت تنظیم عادت ماهانه را به‌عهده دارند، کم‌کاری یا پرکاری این غده باعث اختلال در تخمک‌گذاری و پریودهای نامنظم می‌شود.

استخوان‌ها: ترشح این هورمون‌ها در میزان استحکام استخوان‌ها تاثیر دارد. کم‌کاری و یا پرکاری تیروئید ممکن است روند پوکی استخوان‌ها را تسریع کند.

وزن: از آنجا که تیروئید مسئول کنترل میزان سوخت‌وساز بدن است، پرکاری آن باعث کاهش وزن و کم‌کاری آن موجب افزایش وزن می‌شود.

مغز: کم‌کاری تیروئید ممکن است باعث فراموشی، اختلال تمرکز و افسردگی شود. خوشبختانه این علائم با درمان هورمونی برطرف خواهند شد.

پوست: کم‌کاری تیروئید باعث توقف روند عادی رشد سلول‌های پوستی، مو و ناخن می‌شود.

اختلال تیروئید، شایع‌تر در زنان

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که خطر بروز اختلال‌ تیروئید در زنان بالاتر است. طبق گفته دکتر کریستیان نصر علت این امر ممکن است هورمون "استروژن" باشد. سلول‌های تیروئید تمرکز بسیاری بر گیرنده‌های استروژن دارند و این امر بدین معناست که این سلول‌ها نسبت به تاثیرات هورمون‌های زنانه بسیار حساس هستند.

برخی از پژوهشگران احتمال می‌دهند بسیاری از علل کم‌کاری و یا پرکاری مربوط به بیماری‌های خودایمنی باشد که زنان برای ابتلا به آن مستعدتر هستند.

علت شایع کم‌کاری بیماری "هاشیموتو" است که میزان شیوع آن در میان زنان ۷ برابر بیشتر از مردان است. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می‌کند. گاهی این التهاب منجر به کاهش فعالیت غده تیروئید می‌شود.

علت شایع پرکاری تیروئید بیماری گریوز Graves یا گواتر سمی است که زنان ده برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به آن قرار دارند. 

علائم اختلال تیروئید

علائم پرکاری و کم‌کاری تیروئید گاه با علائم بیماری‌های دیگر شباهت دارند. اما اگر یک یا دو مورد از علائم زیر را در بدن خود شناسایی کرده‌اید حتما به پزشک مراجعه کنید:

علائم کم‌کاری: خشکی پوست و مو، فراموشی، یبوست، خستگی شدید، گرفتگی عضلات، افزایش وزن بی‌دلیل، عادت ماهانه نامنظم با خونریزی‌های شدید، تورم صورت و افزایش حساسیت نسبت به سرما.

علائم پرکاری: کج خلقی، افزایش تعریق، افزایش ضربان قلب، اختلال خواب، افزایش دفع، کاهش وزن بی‌دلیل، کاهش یا توقف عادت ماهانه و خونریزی، برآمدگی چشم‌ها و لرزش دست.

طبق نظر پژوهشگران ۳۰ درصد افرادی که کم‌کاری تیروئید دارند نیازمند به درمان داروئی نیستند. اگر مقدار هورمون‌های تیروئیدی T3 و T4 در خون بالا و میزان TSH پایین باشد، نشان‌دهنده‌ این است که پرکاری تیروئید به علت اختلال در خود تیروئید ایجاد شده است.

برای مثال در بیماری گریوز Graves که مهم‌ترین عامل پرکاری تیروئید است، به علت واکنش‌های خودایمنی، پادتنی علیه‌ گیرنده ‌TSH در سطح سلول‌های غده‌ تیروئید ساخته می‌شود. این پادتن باعث تحریک این گیرنده و افزایش تولید و ترشح هورمون‌های تیروئید می‌شود. با افزایش هورمون‌های تیروئیدی مقدار TSH کاهش می‌یابد. از این‌رو در این بیماران مقدار T3 و T4 بالا و مقدار TSH پایین است.

اگر مقدار هورمون‌های تیروئید و مقدار TSH نیز بالا باشد، ممکن است پرکاری تیروئید به علت اختلال در هیپوفیز رخ داده باشد. سرطانی‌شدن هیپوفیز یا مقاومت آن به هورمون‌های تیروئید باعث افزایش ترشح TSH می‌شود. TSH با تحریک غده‌ی تیروئید مقدار ترشح T3 و T4 را افزایش می‌دهد.

تستی ساده برای کنترل تیروئید

انجمن متخصصین غدد آمریکا این تست ساده را برای تشخیص زودهنگام اختلالات تیروئیدی توصیه می‌کنند:

۱- از یک آینه دسته‌دار برای مشاهده بخش پائینی گردن، نقطه‌ای بین ترقوه و حنجره استفاده کنید.

۲- سر را به عقب متمایل کنید و یک جرعه آب بنوشید و به برآمدگی این ناحیه نگاه کنید.

۳- چنانچه در این ناحیه برآمدگی غیر عادی مشاهد کردید فورا با پزشک تماس بگیرید.

نکاتی برای حفظ سلامتی تیروئید

۱- مصرف ۱۵۰ میکروگرم ید در رژیم غذایی روزانه برای تولید هورمون‌‌های تیروئید ضروری است. معمولا نمکی که هر روز مصرف می‌کنید حاوی ید است ولی چنانچه از رژیم غذایی کم‌نمک پیروی می‌کنید می‌توانید میزان ید مورد نیاز روزانه را از مصرف ماهی، لبنیات، تخم‌مرغ و فرآورده‌های غلات استفاده کنید.

۲- آب آشامیدنی خود را فیلتر کنید. پرکلرات ماده‌ای شیمیایی است که مانع از جذب ید می‌شود. این ماده در آب لوله‌کشی وجود دارد. اگر در آب منطقه‌ای که زندگی می‌‌کنید پرکلرات وجود دارد از فیلترهای اُسمزی برای تصفیه آب استفاده کنید.

۳- از تریکلوزان پرهیز کنید. تحقیقات نشان داده‌اند این ماده آنتی‌باکتریال افزودنی که در صابون یافت می‌شود باعث مختل شدن انتشار ژنی مرتبط با هورمون تيروئيد می‌شود. در آزمایشی که روی گونه‌های حیوانی انجام شده است این ماده عملکرد استروژن و تستوسترون را مختل کرده است.

۴- از کاربرد ظروف نچسب خودداری کنید: روکش‌های حاوی پرفلوئور ممکن است موجب اختلالات کارکرد تیروئید شوند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نحوه عملکرد تیروئید,هورمون تیروکسین,تری یدو تیرونین (T3) ,متابولیسم,مصرف انرژی,تنظیم خواب ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تجزیه و تحلیل کلمات و لحن ادای آنها در مغز انسان و سگ به یک صورت انجام می‌گیرد.

 

تحقیقات جدیدی که پژوهشگران دانشگاه ائوفوس لوران بوداپست، پایتخت مجارستان، در مورد برقراری ارتباط بین انسان و سگ انجام داده‌اند نشان می‌دهد که سگ‌ها توانایی درک کلمات و همچنین نحوه ادای کلمات را دارند.

در گزارش این تحقیقات که در نشریه ساینس منتشر شده آمده است که در سگ هم، مانند انسان، تجزیه و تحلیل معنی کلمات در نیمکره چپ مغز و تجزیه و تحلیل لحن ادای کلمات در نیمکره راست مغز انجام می‌گیرد.

 

براساس این گزارش، هنگامی که کلمه‌ای محبت آمیز و حاکی از تشویق با لحنی مناسب به سگ گفته شود، شنیدن این کلمه باعث فعال شدن مرکز درک لذت در مغز سگ می‌شود اما اگر همین کلمه با لحنی نامناسب ادا شود، لذت حاصل از آن به مراتب کمتر است.

یکی از نتایج این پژوهش این است که مکانیزم پردازش کلمات در روند تکامل انسان به مراتب زودتر از آنچه که قبلا تصور می شد ایجاد شد و برخورداری از این مکانیزم منحصر به انسان نیست. در واقع، قرار گرفتن در محیطی که مبادله کلمات در آن به طور مستمر ادامه دارد، مثلا محل سکونت یک خانواده، باعث می‌شود تا درک معنی کلمات حتی در حیوانات که قوه ناطقه هم ندارند رشد کند.

اتیلا اندیکس، از اعضای گروه پژوهشی دانشگاه ائوفوس لوران گفته است که "مغز انسان ته تنها آنچه را که گفته می‌‌شود و نحوه گفتن آن را به طور جداگانه تجزیه و تحلیل می‌کند بلکه اطلاعات به دست آمده از این دو فرآیند را با هم ترکیب می‌کند تا به درک واحدی از کلمه دست یابد."

وی افزوده است که مطالعه‌ای که صورت گرفته نشان می‌دهد که سگ هم دقیقا به همین شکل معنی کلمات و نحوه ادای آنها را تجزیه و تحلیل و برای درک نهایی، نتیجه این دو فرآیند را ترکیب می‌کند.

کشف نحوه درک کلمات توسط سگ‌ها می تواند برقراری ارتباط بین انسان و سگ و همکاری آنها را بهبود بخشد.

در این مطالعه، سیزده سگ زیر دستگاه اسکنر ویژه قرار گرفتند و واکنش بخش‌های مختلف مغز آنها به محرکه "کلمه" و "لحن ادای کلمه" مورد بررسی قرار گرفت.

یکی دیگر از نتایج به دست آمده این بوده است که صداهای غیرکلامی که با لحنی مشخص ادا شود در همان بخش از مغز سگ تجزیه و تحلیل می‌شود که صداهای کلامی با همان لحن را تجزیه و تحلیل می‌کند.

خانم اندیکس گفته است که "آنچه که واژه‌ها را به پدیده‌ای خاص انسان تبدیل می‌کند، ظرفیت عصبی منحصر به فردی برای درک آنها نیست بلکه توانایی انسان در ابداع شیوه به کارگیری کلمات است."

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مغز انسان و سگ ,تجزیه و تحلیل معنی کلمات,سگ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

شاید کسی فکر نمی کرد بچه ای که روزگاری در اطراف کارخانه بوئینگ با رویای هواپیما، روزگارش را می گذراند روزی خالق ملکه آسمان شود. خالق یکی از شاهکارهای هوایی جهان که حالا در ۹۵ سالگی درگذشته است.

جو ساتردر مارچ ۱۹۲۱ در سیاتل آمریکا به دنیا آمد و در محله ای اطراف کارخانه عظیم هواپیماسازی بوئینگ به همراه خانواده خود که اصالتا اهل کشور اسلونی بودند زندگی می کرد.

جو با عشق هواپیما بزرگ شد و در دانشگاه واشینگتن مهندسی هوا فضا خواند و در تابستان نوزدهمین سال زندگی اش زمانی که هنوز دانشجوی مهندسی هوا فضا بود به عنوان یک کار دانشجویی وارد شرکت بوئینگ شد. البته بیست سال از زمان ورود جو به بوئینگ سپری شد تا وی بتواند یکی از بزرگترین پروژه های تاریخ هوانوردی جهان را محقق کند. 

تولید بوئینگ ۷۴۷ در زمان خود انقلابی بزرگ در صنعت ساخت هواپیماهای مسافربری به حساب می‌آمد. بوئینگ ۷۴۷ سری ۱۰۰ با چهار موتور و ساختاری دوطبقه قابلیت جابجایی حداکثر ۴۸۰ مسافر را داشت. این تعداد بالای حمل مسافر در مسیر های طولانی که بیش از دو برابر توان هواپیماهای آن روز بود عملا بازار حمل نقل هوایی را در جهان متحول کرد و قیمت ها را کاهش داد. و عملا سفرهای هوایی را برای تعداد زیادی از مردم قابل دسترس تر کرد.

اندیشه ساخت ۷۴۷ توسط جو ساتر در شرکت هواپیمایی بوئینگ در اواسط دهه شصت میلادی مطرح شد، به دنبال آن ارتش آمریکا برای تقویت ناوگان خود قرارداد خرید تعداد زیادی از این هواپیما را با شرکت بوئینگ منعقد کرد.

پس از آن بوئینگ مدل مسافربری آن را معرفی کرد که نتیجه آن پرواز مدل ۱۰۰-۷۴۷ در سال ۱۹۶۹ بود، پس از یک سال و در سال ۱۹۷۰ این مدل از ۷۴۷ اولین سرویس دهی خود را برای شرکت هواپیمایی پان امریکن آغاز کرد. بعد از پان آمریکن ایران ایر از اولین خریداران سری ۱۰۰ و ۲۰۰ هواپیمای ۷۴۷ بود.

در آن سال‌ها مدیران مکدانل داگلاس یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ هواپیما سازی جهان هم به ایران سفر کرده بودند تا هواپیمای پهن پیکر خود را برای پرواز‌های دور برد به ایران ایر بفروشند اما بوئینگ بود که برنده بزرگ‌ترین خرید اصلی ایران ایر برای هواپیمای پهن پیکر شد. خریدی که تاریخ نشان داد مدیران ایران ایر در آن زمان تصمیم درستی گرفته بودند.

پس از این خرید، مدیران ایران ایر که پی برده بودند برای پرواز مستقیم بین ایران و ایالات متحده نیاز به هواپیمایی دور برد تری از ۷۴۷‌های عادی دارند مدل اس پی را به کارخانه بوئینگ سفارش دادند.

در آن زمان تیم زیر نظر جو ساتر رابطه ای بسیار نزدیکی را با شرکت ایران ایر برقرار کردند او سفر های زیادی را به ایران کرد و آنگونه که خود گفته است عاشق ایران بود. او پس از سال ها در نامه ای که به مهندسان شرکت ایران ایر نوشته ایران را کشوری زیبا با تاریخی خارق العاده و دارای مردمی بخشنده دانسته بود.

با تلاش های زیاد تیم زیر نظر جو مدل دوربرد هواپیمای ۷۴۷ برای پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا طراحی می شود.

این هواپیما که دارای بدنه ای کوتاه‌تر و دم عمودی بلند‌تر از مدلهای ۱۰۰ و ۲۰۰ است قابلیت حمل سوخت بیشتری دارد.

نخستین مدل تحویلی به ایران ایر در پرواز انتقالی خود از آمریکا به ایران، به علت نقص فنی دچار سانحه شد و سقوط کرد. این پرواز مسافری حمل نمی‌کرد و در این سانحه خلبانان و کادر پروازی حاضر در هواپیما کشته شدند. پس از سانحه، شرکت بوئینگ در طراحی بال و مخازن سوخت اس پی تغییرات اصلی را اعمال کرد.

با دریافت هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ اس پی، ایران ایر پروازهای مستقیم خود را بین تهران و نیویورک آغاز کرد که در آن دوران طولانی‌ترین پرواز بدون توقف در جهان محسوب می‌شد.

پس از انقلاب رابطه بین بوئینگ و «ایران ایر» قطع شد. این شرکت در حالی که نیاز به هواپیماهای پهن پیکر جدیدی داشت از خرید سری‌های جدید بوئینگ ۷۴۷ محروم شد و سعی کرد نیاز خود را با خرید ایرباس ۳۰۰ جبران کند.

در مدل‌های سری ۳۰۰ و ۴۰۰ شرکت بوئینگ سعی کرد با افزایش طول هواپیما و تغییر در آیرودینامیک بال‌ها، ۷۴۷ را کار آمد‌تر کند.

با این تغییرات تعداد مسافران از ۴۸۰ نفر در مدل‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ به ۵۵۰ نفر در مدل ۴۰۰ رسید. برد پروازی هم از حدود ۱۰ هزار کیلومتر به ۱۴ هزار کیلومتر افزایش یافت.

البته در این مدل ها جو ساتر تنها به عنوان مشاور فعالیت می کرد چرا که وی در سال ۱۹۸۶ از بوئینگ بازنشست شده بود.

با معرفی ایرباس ۳۸۰ ورق به نفع ایرباس برگشت. ظرفیت بیشتر حمل مسافر تا ۸۰۰ نفر، مشتریان را به سمت ایرباس جلب می‌کرد. برای رقابت با این مدل چند سال طول کشید تا بالاخره بوئینگ مدل ۷۴۷ سری هشت را معرفی کرد با اینکه همچنان ایرباس ۳۸۰ بزرگ‌ترین هواپیمای مسافر بری جهان است اما طول بوئینگ جدید از ایرباس ۳۸۰ بیشتر است.

شاید اعجاب آور باشد ولی طراحی جو ساتر و تیمش در دهه ۶۰ میلادی به قدری کامل بود که پس از بیش از ۵۰ سال بوئینگ دوباره در مقابله با ایرباس ۳۸۰ که بزرگترین هواپیمای جهان است توانست مدل سری ۸۰۰ هواپیمای ۷۴۷ را طراحی کند.

در میان هواپیماهای پهن پیکر، دو هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ سری ۸۰۰ با قیمت ۳۵۷ میلیون دلار و ظرفیت ۶۰۰ نفر در مقابل ایرباس اِی۳۸۰ بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان با قیمت ۴۲۸ میلیون دلار و ظرفیت ۸۰۰ نفر قرار می‌گیرد.

دوام بالا و کارآیی عالی بوئینگ ۷۴۷ در ایران سبب شده ایران ایر در جدید ترین درخواست خرید خود از بوئینگ چهار فروند ۷۴۷ سری ۸۰۰ را سفارش دهد. خلبان ها و مهندسان ایرانی در پی بیش از ۴۰ سال استفاده از بوئینگ ۷۴۷ دارای مهارت زیادی شده اند. مهارتی که حتی ستایش جو ساتر طراح این هواپیما را هم بر انگیخته بود.

وی در نامه ای خطاب به مهندسان شرکت ایران ایر نوشته بود که از توانایی های ایران ایر در نگهداری و به کارگیری هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ اس پی (مدل ویژه ۷۴۷) به وجد آمده و خوشحال است.

البته آخرین مدل بویینگ ۷۴۷ اس پی پس از بیش از ۴۰ سال کار، درست در سال درگذشت مهندس طراحش یعنی جو ساتر از خطوط هوایی ایران ایر خارج شد. و با خروج این مدل فعلا پرواز های دوربرد شرکت ایران ایر متوقف شده است. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جو ساتر,بوئینگ ,شرکت هواپیمایی بوئینگ,هواپیماهای مسافربری,بوئینگ ۷۴۷ ,مکدانل داگلاس ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بیژن پاکزاد فعالیت های حرفه ای خود را در دهه هفتاد میلادی از این مکان شروع کرد و پس از مدتی به یکی از بزرگترین طراحان لباس در آمریکا و چهره ای تأثیرگذار در صنعت مد جهان با دستاوردهای ارزنده بین المللی تبدیل شد.

او از جمله نخستین طراحان مستقلی بود که با استفاده از تابلوهای تبلیغاتی بزرگ در خیابان های مشهور، چاپ عکسهای رنگارنگ و پیامهای بازرگانی در نشریات و گفتگو با برنامه های پر طرفدار تلویزیونی در عرض مدت کوتاهی به اوج شهرت رسید.

این طراح ایرانی اهمیت ویژه ای برای ارتباط مستقیم با مشتریان خود قائل بود و با بسیاری از آنها دوستی و رفاقت داشت، روشی که عاملی مهمی در موفقیت های تجاری بیژن پاکزاد محسوب می شود.

او در بوتیک شیک و مجلل خود، پذیرای مشتریان ثروتمند و سرشناسی بود که با تعیین وقت قبلی، از گوشه و کنار جهان به ملاقاتش می رفتند. لباس های مردانه، عطر و ادوکلن، جواهرات و اشیای تزئینی از محصولات اصلی بوتیک بیژن است.

از مشتریان مشهور بیژن پاکزاد می توان به "خوان کارلوس" پادشاه اسپانیا، "مایکل جردن"، "آرنولد شوارتزینگر"، "جورج بوش"، "بیل کلینتون" و "باراک اوباما" اشاره کرد.

یکی از مهمترین دستاوردهای بیژن، همکاری او با شرکت خودروسازی "رولز رویس" بود، این کمپانی معتبر بریتانیایی طراحی داخلی و دکور تعدادی از اتوموبیلهای لوکس و گران قمیت خود را به این هنرمند ایرانی سپرد.

این خودروها به مدل بیژن شهرت دارند و از جمله گرانترین محصولات این شرکت هستند که فقط تعداد کمی از آنها برای مشتریان ویژه تولید شده است.

بیژن پاکزاد همواره از زادگاهش ایران به نیکی یاد کرد و علاقه فراوانی به فرهنگ، سابقه و پیشینه خود داشت. او در فعالیت های انساندوستانه زیادی مشارکت داشت، به بسیاری از کالج ها و مراکز آموزشی کمک کرد و بورس های تحصیلی مختلفی را برای هنرجویان و محصلین نیازمند فراهم کرد.

بیژن پاکزاد در سال دو هزار و یازده میلادی و در اثر سکته مغزی در هفتاد و یک سالگی گذشت، او دوبار ازدواج کرد و سه فرزند داشت.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بیژن پاکزاد,یکی از بزرگترین طراحان لباس در آمریکا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

چبررسی استخوان‌های فسیل شده لوسی، انسان‌تباری با ۳.۲ میلیون سال قدمت، نشان می‌دهد که علت مرگ او سقوط از بلندی، به احتمال زیاد سقوط از یک درخت بوده است.

 

سیتی‌اسکن استخوان‌های لوسی آسیب‌هایی را نشان می دهد که شبیه به آسیب‌های استخوانی ناشی از افتادن در انسان‌های امروزی است.

این یافته این نظریه را تقویت می کند که Australopithecus afarensis (انسان‌وارهای جنوب عفار) حداقل بخشی از زندگی خود را روی درخت می‌گذرانده‌اند.

 

این تحقیق را تیمی از دانشمندان آمریکایی و اتیوپیایی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که یک سقوط "عمودی" به احتمال زیاد علت مرگ لوسی بوده است.

پروفسور جان کاپلمن از دانشگاه تگزاس در آستین می‌گوید بررسی استخوان‌های لوسی مشابه چیزی است "که همه روزه در در اورژانس‌های تمام دنیا" انجام می‌شود:

"ما آنجا نبودیم و چیزی ندیدیم اما مجموعه شکستگی‌هایی که ما تشخیص دادیم کاملا با آنچه در حجم عظیمی از کتاب‌های ارتوپدی بعنوان شکستگی بر اثر افتادن از بلندی آمده مطابقت دارد."

لوسی که فسیل استخوان‌هایش در سال ۱۹۷۴ در عفار اتیوپی کشف شد نام خود را از ترانه بیتلز، "لوسی در آسمان با الماس‌ها"، گرفته چون در زمان کشف فسیل‌ها، گروه اکتشافی دائم به این ترانه گوش می‌کردند.

فقط چهل درصد از استخوان‌های لوسی به دست محققان رسیده است اما این انسان‌وار توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد و یکی از معرف‌ترین فسیل‌ها از اجداد انسان امروزی است.

لوسی که حدود ۱.۱ متر قد داشته در زمان مرگ زن جوانی بوده است.

شواهدی در دست است که انسان‌واران جنوب عفار ایستاده و روی دو پا راه می رفته‌اند و بر خلاف اجداد خود قدرت گرفتن با پاهایشان را از دست داده بودند. علاوه بر این بالاتنه آنها برای بالا رفتن بسیار مناسب بوده است.

فسیل لوسی مثل بسیاری از فسیل‌ها شکستگی‌های متعدد دارد اما دانشمندان با سی‌تی‌اسکن سعی کردند مشخص کنند کدام شکستگی محصول زمان زندگی و مرگ لوسی بوده و کدام یک بعد از مرگ او ایجاد شده است.

به گفته پروفسور کاپلمن که سی سال است در مورد لوسی تحقیق می‌کند، استخوانها لوسی با مجوز دولت اتیوپی در خفای کامل برای سی‌تی‌اسکن با وضوح زیاد به دانشگاه تگزاس منتقل شده و مدت ده روز، بی وقفه روز و شب از او تصویربرداری شده است.

با استفاده از این تصاویر که جزئیات بسیار ریز استخوانهای لوسی را نشان داد چندین شکستگی "مویی" در استخوانها لوسی پیدا شد. این نوع شکستگی شبیه این است که که ترکه‌ای را خم کنید تا ناگهان بشکند. این اتفاق در استخوان‌های یک انسان زنده و سالم رخ می‌دهد:

"لوسی وقتی زنده بوده دچار این شکستگی‌ها شده اما علامت بهبود و جوش‌خوردگی در استخوان‌های او دیده نمی‌شود، بنابراین به احتمال زیاد این شکستگی‌ها در زمان مرگ لوسی حادث شده‌اند."

پروفسور کاپلمان می گوید: "اگر به شکستگی دنده‌ها نگاه کنید، دنده اول شکسته که نادرترین شکستگی دنده است. این یعنی ضربه بسیار شدیدی به قفسه سینه وارد شده بود."

پروفسور نانسی لاول از دانشگاه آلبرتا درباره یافته‌های پروفسور کاپلمان می‌گوید: "ظاهرا تخیلی به نظر می‌رسد اما چیزی وجود ندارد که تفسیر او را نقض کند."

"خرد شدن سر استخوان بازوی لوسی مهمترین تکه این پازل است. اگر فرضیه ما درست باشد لوسی وقتی دستش را دراز کرده تا چیزی را بگیرد سقوط کرده است."

به جز این در جمجمه، آرواره، مهره‌ها، لگن، مچ پا و استخوان‌های پای لوسی هم شکستگی وجود دارد.

محققان کپی سه بعدی تصویر سر استخوان بازوی لوسی را به متخصصان ارتوپدی نشان داده‌اند و تاکنون همه نظر آنها این فرضیه را تایید کرده‌اند.

پروفسور کاپلمان می‌گوید کپی سه بعدی اسکن اسخوان را در ابعاد بزرگ چاپ کرده تا کاملا شبیه استخوان انسان به نظر برسد و جراحان آگاه نبوده‌اند که به تصویر یک استخوان ۳.۲ میلیون ساله نگاه می‌کنند.

"دولت اتیوپی با انتشار تصاویر سه بعدی شانه راست و زانوی چپ لوسی موافقت کرده تا هر کس علاقمند است آن را چاپ کند و خودش استخوان‌ها و فرضیه ما را ارزیابی کند."

پروفسور لاول که تفسیر پروفسور کاپلمان را کاملا متقاعدکننده می‌خواند می‌گوید مرگ بر اثر افتادن از نردبان یا درخت اتفاقی است که می‌افتد و نیازی هم نیست که درخت خیلی بلند باشد:

"علاوه بر این ما واقعا فکر می‌کنیم منطقه‌ای که فسیل لوسی در آن پیدا شده در زمان مرگ او درخت داشته است."

پروفسور کریس استرینگر از موزه تاریخ طبیعی لندن می‌گوید این سناریوی مرگ بر اثر افتادن از درخت با آنچه ما از انسان‌وارهای جنوب عفار می‌دانیم جور در می‌آید:

"آنها برای تغذیه، بعنوان سرپناه و برای محافظت از خود زمان‌هایی را بالای درخت می گذراندند."

"اگر لوسی جوان بوده مطمئنا بالای درخت برایش امن‌تر از روی زمین بوده که در آن شکارچیان پرسه می‌زدند."

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:انسان‌تباری با ۳,۲ میلیون سال قدمت,لوسی,فسیل‌ها, اتیوپی ,دانشگاه تگزاس,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ساختمان بوتیک "بیژن پاکزاد" طراح فقید ایرانی در شهر "بورلی هیلز" در لس آنجلس در یک معامله تاریخی با رقم ۱۲۲ میلیون دلار فروخته شد، به این ترتیب این بوتیک از نظر بهای متراژ ملک، گران ترین مغازه جهان شد.

بوتیک "بیژن" در خیابان "رودئو درایو" شمالی واقع شده و ساختمان زرد رنگ آن، یکی از نمادهای شهر "بورلی هیلز" است که شهرتی جهانی دارد.

در سالهای اخیر قیمت زمین در شهر "بورلی هیلز" به صورت چشمگیری افزایش یافته و یکی از گران ترین مناطق مسکونی و تجاری آمریکا محسوب می شود.

بر اساس اسناد رسمی، ملک بوتیک بِیژن به ارزش هر فوت مربع، نوزده هزار و چهار صد دلار یعنی حدودأ هر مترمربع، دویست و سیزده هزار دلار معامله شد.

گفته می شود این ساختمان توسط سرمایه گذاران کمپانی فرانسوی "لویی ویتان" خریداری شده و این شرکت برنامه های مفصلی برای استفاده از این ملک در قلب تجاری "بورلی هیلز" دارد. 

سال گذشته شرکت شانل، ساختمانی را در نزدیکی بوتیک بیژن در همین خیابان خرید به ارزش هر فوت مربع، سیزده هزار و دویست دلار یعنی حدودأ هر مترمربع، صد و چهل و پنج هزار دلار که در آن زمان گرانترین ملک تجاری جهان بود.

اما فروش ساختمان بوتیک بیژن، رکورد تازه ای در بازار املاک و مستغلات ثبت کرد و به همین دلیل بازتاب گسترده ای در رسانه های خبری و نشریات اقتصادی داشت.

لویی ویتان و شرکتهای وابسته، مالک چند بوتیک و مغازه بزرگ در خیابان "رودئو درایو" و مناطق اطرف هستند و مشخص نیست این شرکت چه طرحی برای این ملک جدید دارد.

در حال حاضر بوتیک بیژن با توجه به اجاره نامه منعقده با مالکین قبلی، همچنان به فعالیتهای خود ادامه می دهد و توسط خانواده او اداره می شود. ولی بسیاری از مشاورین املاک و کارشناسان صنعت مد باور دارند این بوتیک در آینده نزدیک تعطیل خواهد شد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:"بیژن پاکزاد",فروش ساختمان بوتیک بیژن,شانل,بوتیک بیژن ,"لویی ویتان",, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

نوکیا ۹۰۰۰ نخستین گوشی هوشمند بود که به بازار عرضه شد. در طی دو دهه گذشته گوشی‌های هوشمند پیشرفت و وابستگی کاربران به آن‌ها رشد کرده است. به باور برخی کارشناسان تلفن هوشمند به بخشی از بدن کاربران تبدیل شده است.

امروزه شاید زندگی بدون گوشی‌های هوشمند برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان امری غیرقابل تصور باشد. نقش سنتی تلفن در برقراری مکالمات صوتی تنها یکی از کاربردهای کوچک تلفن‌های هوشمند است.

پیدا کردن نقشه راه، اطلاع یافتن از وضعیت هوا، ثبت لحظه‌ها از طریق عکاسی دیجیتال، گوش دادن به کانال‌های رادیویی و تماشای برنامه‌های تلویزیونی، دسترسی به وضعیت به روزشونده‌ی تناسب اندام و مقدار کالری در حال مصرف در هنگام پیاده‌روی یا دیگر فعالیت‌ها و … از جمله امکاناتی است که تلفن‌های هوشمند در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

به باور برخی متخصصان تلفن هوشمند، ابزاری است که به بخشی از بدن کاربران تبدیل شده است. آن‌چه تلفن هوشمند امروزی را از ابتدایی‌ترین نمونه آن مجزا می‌کند نه تنها میزان قابلیت‌های به شدت پیشرفته و متفاوت آن در حال حاضر که حجم و وزن آن نیز است.

گوشی نوکیا مدل ۹۰۰۰ را اولین نمونه از گوشی هوشمند می‌دانند. این گوشی بیست سال پیش، دقیقا در روز ۱۵ اوت ۱۹۹۶ به بازار رو به رونق تکنولوژی‌های ارتباطاتی ارائه عرفی شد.

این گوشی که به آن دایناسور دنیای گوشی‌های هوشمند نیز می‌گویند، ۳۹۷ گرم (تنها ۱۰۰ گرم کم‌تر از نیم کیلو) وزن داشت و برخلاف مدل‌های امروزی قطور بود. این گوشی هم در خدمت انجام وظایف تلفن‌های معمولی بود و هم قابلیت‌های یک کامپیوتر خانگی از قبیل ارائه مرورگر وب و نرم‌افزار آفیس را داشت و از امکانات دستگاه فکس نیز برخوردار بود.

نوکیا ۹۰۰۰ که نسبت به گوشی‌های هوشمند امروز از توانایی‌های محدودی برخوردار بود، بسیار گران بود و در زمان عرضه‌اش در سال ۱۹۹۶ میلادی مبلغی معادل ۱۴۰۰ یورو قیمت داشت. 

اما آن‌چه همچنان و هنوز یکی از نوآوری‌های خلاقانه‌ی بشر محسوب می‌شود، امروزه چالش‌هایی را با خود به همراه آورده است. برای مثال این روزها مقامات شهر سئول، پایتخت کره جنوبی، از حمله "زامبی‌های تلفن‌‌های هوشمند" به فضاهای شهری سخن به میان آورده‌اند و روان‌شناسان خواستار تمرین خویشتن‌داری کاربران از پاسخ‌گویی یا خواندن پیام‌ها و پست‌های شبکه‌های اجتماعی و … شده‌اند.

کارشناسان معتقدند، اعتیاد به گوشی هوشمند مثل اعتیاد به الکل نیست و به همین خاطر نیز نیازی به ترک اعتاید نیست، اما باید استفاده از این ابزار نوین را به‌شکلی مطلوب مدیریت کرد.نتایج یکی از آخرین نظرسنجی‌های انجام‌گرفته درباره میزان وابستگی کاربران به گوشی‌های هوشمند که توسط یک مؤسسه طراحی اپلیکیشن در آمریکا انجام گرفته، نشان می‌دهد که درصد قابل توجهی از کاربران گوشی‌های هوشمند حاضرند از رابطه جنسی چشم بپوشند، اما گوشی‌های هوشمند خود را ترک نکنند.

پرسش‌های مطرح‌شده در این نظرسنجی جدید غالبا پیرامون ترجیحات کاربران گوشی‌های هوشمند است که میان ترک گوشی‌های خود یا ترک نیازها، دیگر لذت‌ها یا عادات خود کدام را انتخاب می‌کنند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی ۲۹ درصد آمریکایی‌ها حاضرند به روابط جنسی بدرود بگویند، ولی گوشی‌های هوشمند خود را کنار نگذارند.

همچنین ۷۴ درصد آمریکایی‌ها می‌گویند اگر قرار باشد بین یک ماه ننوشیدن الکل و یک هفته گذران زندگی بدون تلفن هوشمند یکی را انتخاب کنند، گزینه‌ی آنها ننوشیدن الکل خواهد بود.

در همین حال ۲۲ درصد شهروندان آمریکا که می‌گویند بدون دسترسی به گوشی‌های هوشمندشان و سر زدن به شبکه‌های اجتماعی آنلاین نظیر فیس‌بوک مضطرب می‌شوند، اذعان می‌کنند که حاضرند یک روز غذا نخورند، اما حاضر نیستند برای یک روز از سر زدن به شبکه‌های اجتماعی چشم‌پوشی کنند. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:۲۰ سالگی تلفن‌های هوشمند,نوکیا ۹۰۰۰,نخستین گوشی هوشمند ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا چرخ‌های هواپیمای غول‌پیکری مانند بوئینگ 777 با وزن حدود 227 تن در زمان فرود با سرعت 270 کیلومتر در ساعت بر روی باند نمی‌ترکد.

به گزارش ایسنا به نقل از وایرد، چرخ‌های هواپیما از ماده‌ مشابه تایر خودروها ساخته می‌شود. اما واقعیت در میزان باد درون این چرخ‌ها و همچنین مواد سازنده آن‌ها نهفته است.

این چرخ‌ها تا حدود 200 پوند بر اینچ مربع باد می‌شوند که شش برابر میزان درون تایر خودرو است. این فشار هوای بالاست که قدرت چرخ‌های هواپیماها را تامین می‌کند.

البته مراحل ساخت تایر هواپیما شامل مواد محکمتری از لاستیک یک خودروی معمولی است، اما قدرت ترکیبات لاستیکی در درجه اول به جای اینکه در برابر ضربه در زمان فرود مقاومت کند، باعث تورم پرفشار می‌شود.

چرخ‌های هواپیما معمولا بزرگ نیستند، برای مثال چرخ‌های بوئینگ 737 دارای 69 سانتی‌متر قطر و عرض 20 سانتی‌متر است و بر روی یک رینگ 38 سانتی‌متری قرار دارند. این اندازه بسیار کوچکتر از لاستیک یک تریلی بوده که قطر آن بیش از یک متر و عرض آن 50 سانتیمتر است. اما چرخ هواپیما به دلیل کابل‌های نایلونی یا یک پلیمر مصنوعی به نام آرامید که در زیر آج جاسازی شده‌اند، بسیار قدرتمندتر است.

طبق قوانین هوانوردی، چرخ‌های هواپیما باید بتواند تا چهار برابر فشار ارزیابی شده برای آن‌ها را حداقل تا سه ثانیه تحمل کنند و قوی‌ترین چرخ‌ها می‌توانند فرود با سرعت حداکثر 463 کیلومتر را طاقت بیاورند.

الگوی آج ساده که عمدتا برای جلوگیری از سر خوردن هواپیما طراحی شده و کابل‌های تقویت‌کننده که در زیر آن‌ها تعبیه شده‌اند، به تایرهای هواپیماهای مسافربری اجازه می‌دهند تا بتوانند با سرعت بالا روی سطح فرود آمده و روی باند کشیده شوند. این کشیده شدن، عامل دودی است که معمولا در زمان فرود برخی هواپیما دیده می‌شود. بیشتر حوادث پارگی لاستیک‌ها در زمان همین فرآیند فرود اولیه رخ می‌دهند که طی آن، چرخ‌ها کشیده شده و نمی‌چرخند.

با این‌حال نیز، چرخ‌های هواپیما تا 500 فرود قابل استفاده هستند و پس از آن تحت ترمیم و اصلاح قرار می‌گیرند که با این شیوه، تایر هواپیما تا هفت برابر عمر اولیه‌اش قابل استفاده خواهد بود.

البته ترکیبدن چرخ هواپیما گاهی پیش می‌آید که اغلب دلیل آن، میزان کم باد است. اما هواپیماهای بزرگی مانند ایرباس A380 معمولا بیش از 20 تایر دارند که ثبات کافی را برای یک فرود ایمن بر روی باند فراهم می‌کنند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:چرخ‌های هواپیما,بوئینگ 737,پلیمر مصنوعی,آرامید,آج , ایرباس A380,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دنیای دیجیتال امروز در رقابت دائمی برای جلب توجه و پراکندگی ذهن ماست. ما نیز خود گاه دچار پراکندگی فکر می‌شویم و ذهنمان زنجیروار از موضوعی به سمت موضوع دیگر كشیده می‌شود. اما توجه و تمرکز یک مهارت قابل فراگیری است.

نقش سیستم تمرکز و توجه ذهن ما این است که با برجسته‌سازی یکی از عناصر دنیای خارج به طور موقت (برای مثال خطوطی که هم اکنون در حال خواندن آن هستید) یا دنیای درون (میلی که ناگهان بروز می‌کند) ما را در بهره‌وری از منابع شناختی‌مان یاری کند. هر انحرافی در سیستم تمرکز ما نشان‌دهنده انتخاب ما و آن چیزی است که برای ما اهمیت دارد.

تمرکز به چه کاری می‌آید و چرا تسلط بر آن دشوار است؟

فعالیتی که در حال حاضر به آن مشغول هستید نقطه خوبی برای پرداختن به این مطلب است. وقتی متنی را با توجه می‌خوانید، اطلاعات بصری از طریق چشم به مغز و سپس به مناطقی در مغز که مسئول درک و حفظ مطلب هستند انتقال می‌یابد. این امر باعث می‌شود مطلبی را که در حال خواندن آن هستید درک کنید. در این وضعیت ذهن کاملا توسط متن اشغال شده است. هنگامی که ذهن دچار پرتی حواس می‌شود و به پیرامون خود توجه دارد، چشم متن را می‌بیند ولی درکی از آن ندارد. بی‌توجهی فرد را نابینا نمی‌کند اما انتقال و درکی صورت نمی‌گیرد.

همین امر در مورد شنوایی هم صادق است. شخصی به شما حرفی زده است، اما تنها انعکاسی مبهم از صدایش به گوش رسیده است. به اصطلاح مطلب او از یک گوش وارد شده و از گوشی دیگر خارج شده است. اصوات فقط با نواحی حسی مغز برخورد کرده‌اند، بدون آن که در آن نفوذ کنند.

عواملی که در پراکندگی ذهن و توجه ما نقش دارند از این قرارند:

عوامل بیرونی: برای مثال آژیر خطر آتش‌نشانی، کت زرد شب‌نمای یک موتورسوار یا صدای به هم خوردن در.

شبکه‌های عصبی ناقل این محرک‌ها فورا حضور این عوامل را به مغز مخابره می‌کنند. رسانه‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی نیز با دستکاری ذهن، کنترل توجه ما را در اختیار دارند. یک آگهی تبلیغاتی می‌تواند شما را از خواندن این مطلب باز داشته و به تماشای تصاویری که روی صفحه نمایش کامپیوتر یا تلفن همراه ظاهر شده مشغول کند.

عوامل هیجانی: برای مثال فکری که ذهن ما را آزار می‌دهد، زیرا با رویدادهای عاطفی و هیجانی ما در ارتباط است. در این وضعیت مغز شروع به پخش صحنه‌های آشنا در ذهن ما می‌کند. موتور اصلی این انحراف فکر را باید در بخشی از مغز جستجو کرد که مسئول حفظ خاطرات است و به محضی که موقعیت پیش بیاید به محفوظات رجوع می‌کند.

طبق پژوهشی که شرکت مایکروسافت انجام داده است بیشترین میانگین کشش زمانی توجه در دنیای امروز ۸ ثانیه است. این بدان معناست که میزان تمرکز انسان از ماهی قرمز کم‌تر است. به عبارت دیگر ما در زمان حال زندگی نمی‌کنیم و این زنگ خطری برای تندرستی است.

وقت آن است که با عواملی که تمرکز ما را مختل می‌کنند برخوردی جدی داشته باشیم و خودرا برای نبردی مقاومتی آماده کنیم.

تمرکز چگونه به ما کمک می‌کند؟

از همین امروز می‌توانیم رفتارهای خود را تغییر دهیم. ما نه می‌توانیم اثرات اشتباهی را که هفته پیش مرتکب شده‌ایم خنثی کنیم و نه قادریم با فشار یک دکمه به آینده برویم تا پیامدهای رفتارهای هفته‌های بعد را تغییر دهیم.

تنها کاری که از دست‌مان برمی‌آید این است که رفتار همین لحظه خود را متحول کنیم. اما تغییر عملکرد بدون حضور کامل در "اینجا و اکنون" امکان‌پذیر نیست. وقتی با کاری که در همین لحظه در حال انجام آن هستیم به طور کامل درگیر باشیم از تمام امکانات بالقوه ذهن و مغز خود استفاده می‌کنیم و همین امر عملکردمان را بهبود می‌بخشد.

هر فردی از مدیر عامل گرفته تا ورزشکار حرفه‌ای، از مهار نیروی تمرکز برای بهبود عملکرد خود بهره می‌برد و پژوهش‌های جدید هر روز بیش از پیش بر نیروی زندگی در لحظه حال تاکید می‌کنند.

پنج فایده‌ای که تمرین تمرکز به دنبال دارد:

۱- تطبیق با محیط
تمرکز حواس علاوه بر بهبود عملکردهای‌مان انعطاف‌‌پذیری شناختی ما را نیز افزایش می‌دهد. این بدین معناست که قادر خواهیم بود در مورد مسائل به گونه‌ای متفاوت فکر کنیم که همین امر کلید دستیابی به مهارت به‌‌‌‌‌روز کردن نظام باورهای ما است. وقتی با موردی مواجه می‌شویم که باورهای پیشین ما را رد می‌کند، سریع‌تر می‌توانیم طرز فکرمان را با وضعیت جدید تطابق دهیم.

۲- روابط بهتر
پژوهشگران دریافته‌اند که تمرکز رمز رضایتمندی در روابط انسانی است. زوج‌هایی که تمرین تمرکز می‌کنند کمشکش کمتری با هم دارند، بهتر با هم ارتباط برقرار می‌کنند و به طور کل روابط سالم‌تری دارند.

۳- بهبود سلامت جسمانی
پژوهش‌ها نشان داده‌اند که حتی برنامه‌های تمرکز کوتاه مدت می‌تواند تاثیر مثبتی روی مغز و عملکرد سیستم ایمنی بدن داشته باشد. تمرکز تاثیر مستقیمی بر سلامتی دارد، از جمله می‌توان به نقش آن در تعادل فشار خون و کاهش درد اشاره کرد. تمرکز حتی می‌تواند ایمنی بدن را در مقابل بیماری‌ها را بالا ببرد.

۴- افزایش قدرت ذهنی
تمرکز قدرت ذهنی را بالا می‌برد و موجب سلامت روانی می‌شود. تمرین تمرکز باعث کاهش میزان استرس و کاهش خطر بروز مشکلات روحی- روانی می‌شود.

۵- کاهش واکنش‌های هیجانی
پژوهش‌ها نشان داده‌اند که تمرکز شدت احساسات ناخوشایند را کاهش می‌دهد. حتی در دوران سخت زندگی می‌توان با تمرکز در "اینجا و اکنون" از بروز هیجانات منفی جلوگیری کرد. همچنین تمرکز می‌تواند حس خودانتقادگری را کاهش دهد و ما را در بهبود گفتگوی درونی کمک کند.

تربیت ذهن و افزایش توجه برای کسب مهارت بیشتر

خبر خوب این است که تمرکز ذهنی مانند هر مهارت دیگری قابل یادگیری است. تمرکز می‌تواند به سادگی تمرکز و توجه به تنفس باشد. می‌توانیم توجه خود را به طور کامل به دم و بازدم بدهیم و هنگامی که ذهن منحرف می‌شود- که اغلب این اتفاق می‌افتد- دوباره به دم و بازدم فکر کنیم.

منابع بسیاری برای بهبود مهارت‌های تمرکز وجود دارند. اپلیکیشن‌های کامپیوتری یا شرکت در دوره‌های درمانی کوتاه مدت به ما آموزش می‌دهند با حضور در زمان حال، زندگی خود را دگرگون کنیم.

خوشبختانه تمرکز این قابلیت را دارد که به میل فرد، تحت کنترل در بیاید و به سمتی هدایت شود که واقعا حائز اهمیت است. اما آیا در دنیای امروز که این چنین پویاست و اصل اول آن بیش فعالی و انجام چند کار به طور همزمان است، می‌توان کنترل ذهن را به دست گرفت؟

پاسخ مثبت است. به شرط آن به درستی بدانیم چه می‌خواهیم انجام دهیم و از آن مهم‌تر این که در چه مواقعی کاری را برای انجام فعالیتی دیگر به حال تعلیق درآوریم.

این فن با نیروی پشتکار و مشاهده بردبارانه انحرافات تمرکزی در حین انجام کارهای روزانه قابل فراگیری است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تمرکز,دنیای دیجیتال,پراکندگی ذهن,عوامل هیجانی,عوامل بیرونی,تمرین تمرکز,بهبود سلامت جسمانی, افزایش قدرت ذهنی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

محمد حیدری، نوازنده و آهنگساز در سن ۷۹ سالگی در آمریکا درگذشت. او برای بسیاری از خوانندگان مطرح ایرانی از جمله هایده، معین، داریوش و مهستی آهنگ ساخته بود.

محمد حیدری، نوازنده و آهنگساز به نام در روز سه‌شنبه (دوم شهریور/۲۳ اوت) در آمریکا چشم از جهان فرو بست. او سال‌ها با بیماری سرطان دست به گریبان بود.

محمد حیدری دی ماه ۱۳۱۶ در تهران متولد شد. در سن ۱۳ سالگی مقدمات نوازندگی سنتور را از ابوالحسن صبا فرا گرفت. مدتی هم از تجربیات عبدالله دوامی و محمد ایرانی مجرد بهره برد.

او از سال ۱۳۳۴ به مدت یک سال با ارکستر شماره یک هنرهای زیبا به سرپرستی ابوالحسن صبا همکاری داشت. از سال ۱۳۳۶ نیز با گروه دیگری در اداره هنرهای زیبا به سرپرستی نصرت‌اله گلپایگانی همکاری کرد. محمد حیدری از همین دوران تا سال ۱۳۵۷ برنامه‌های متعددی در داخل و خارج کشور اجرا کرد.

او برای خوانندگان مشهوری مانند داریوش، هایده، معین، الهه، مهستی، مارتیک، شکیلا و امید کار آهنگسازی و تنظیم انجام داده بود. برای مثال ترانه‌های مشهوری مانند "سوغاتی" و "بهار بهار" با صدای هایده از آثار او است.

نام محمد حیدری پیش از انقلاب هم با ساخت آهنگی برای ترانه "نامهربونی" که متنش از تورج نگهبان بود و با صدای الهه منتشر شد، بر سر زبان‌ها افتاده بود.

محمد حیدری پس از انقلاب مدتی در ایتالیا زندگی و سپس به آمریکا مهاجرت کرد. او که سال‌ها از بیماری سرطان رنج می‌برد، در ۷۹ سالگی در جنوب کالیفرنیا درگذشت. بسیاری از اهالی هنر و چهره‌های سرشناس موسیقی درگذشت محمد حیدری را در شبکه‌های مختلف اجتماعی تسلیت گفتند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:محمد حیدری,ابوالحسن صبا ,هنرهای زیبا ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فیلم پرهزینه بن‌هور در نخستین هفته نمایش خود در سینماهای آمریکا آغازی ناموفق داشت و در جایگاه پنجم قرار گرفت.

 

این فیلم که بازسازی یکی از موفق‌ترین آثار هالیوود با همین نام است و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار خرج داشته، در تعطیلات آخر هفته گذشته در سینماهای آمریکا فقط حدود ۱۱ میلیون فروش داشته است.

این در حالی است که فیلم "جوخه انتحاری" (Suicide Squad) در سومین هفته نمایش خود بیش از ۲۰ میلیون دلار فروش داشته همچنان در رده اول قرار دارد.

 

رده دوم جدول هم در اختیار انیمشین "مهمانی سوسیس‌ها" (Sausage Party) است و رده سوم را هم "سگ‌های جنگی" (War Dogs) که نخستین هفته نمایش را آغاز کرده، از آن خود کرده است.

فیلم جدید بن‌هور بر اساس رمانی با عنوان "بن‌هور؛ قصه مسیح" که لو والاس در سال ۱۸۸۰ نوشت، ساخته شد.

نخستین بار در سال ۱۹۰۷ فیلمی بر اساس این رمان ساخته شد و فیلمی بعدی در سال ۱۹۲۵ به روی پرده رفت که هر دو صامت بودند.

اما مشهور‌ترین اقتباس از این کتاب را ویلیام وایلر در سال ۱۹۵۹ با بازی چارلتون هستون ساخت که ۱۱ اسکار گرفت و رکورد پرافتخارترین فیلم تاریخ اسکار را به خود اختصاص داد که تا سال ۱۹۹۷ طول کشید تا تایتانیک و سپس در سال ۲۰۰۳ ارباب حلقه‌ها؛ بازگشت پادشاه با آن برابری کنند.

از این داستان در سال ۲۰۰۳ یک نسخه انیمیشین نیز ساخته شد که چارلتون هستون روی شخصیت بن‌هور صداپیشگی کرده است.

بر اساس این داستان چندین موزیکال پرهزینه در جهان بر روی صحنه رفته است.

در تازه‌ترین نسخه این اثر حماسی ساخته تیمور بکمامبتوف، کارگردان قزاق-روس، جک هیوستون، بازیگر بریتانیایی و نوه جان هیوستون کارگردان شهیر آمریکایی در نقش یهودا بن‌هور بازی کرده است.

مورگان فریمن در نقش شیخ ایلدریم و رودریگو سانتورو در نقش عیسی مسیح و نازنین بنیادی، بازیگر ایرانی-آمریکایی در نقش استر، برده یهودی که دلداده بن‌هور است بازی کرده‌اند.

جان ریدلی که برای ۱۲ سال بردگی برنده اسکار بهترین فیلمنامه شده، فیلمنامه بن‌هور جدید را نوشته است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بن‌هور ,هالیوود ,"مهمانی سوسیس‌ها" (Sausage Party), "سگ‌های جنگی" (War Dogs), ویلیام وایلر,چارلتون هستون,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درد از علائم هشداردهنده بدن است. به همین دلیل مصرف داروهای مسکن بیش از سه روز توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است درد ناشی از عارضه‌ای جدی باشد. به علاوه استفاده بیش از حد از داروهای مسکن عوارض جانبی نیز به دنبال دارد.

وقتی درد چکش‌وار بر سر فرود می‌‌‌‌‌آید، وقتی دندان‌درد امان نمی‌دهد و هنگامی که کمردرد جهنم را جلوی چشم می‌آورد تنها فکر انسان رهایی هرچه سریع‌تر از این حس ناخوشایند است. در چنین مواقعی در کیف بسیاری از افراد قرص‌های مسکن یافت می‌شود.

داروهایی چون استیل سالیسیلیک اسید ASA ، پاراستامول، دیکلوفناک یا ایبوپروفن از جمله مسکن‌هایی هستند که بدون تجویز پزشک در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند. اما آگاهی از یک نکته بسیار مهم است: این مسکن‌ها درد را موقتا التیام می‌بخشند اما علت بروز آن را درمان نمی‌کنند، به علاوه ممکن است عوارض جانبی در بر داشته باشند.

طبق آمار موسسه پژوهشی IMS استفاده از داروهای مسکن در آلمان افزایش اندکی را نشان می‌دهد. در سال ۲۰۱۵ رقمی حدود ۱۶۲ میلیون بسته داروی ضد درد "آنالگتیکا"- که نام ژنریک این داروست در داروخانه‌ها به فروش رفته است. حدود ۱۱۵ میلیون از این مقدار بدون تجویز پزشک به فروش رفته است. این میزان ۱،۴ درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش نشان می‌دهد.

در مصرف مسکن‌ها باید چند نکته در نظر گرفته شود:

"مصرف بیش از سه روز ممنوع"

علم پزشکی مخالف این نیست که فرد هنگام بروز درد کوتاه مدت با بلعیدن یک مسکن از درد نجات پیدا کند، اما چنانچه درد ادامه یابد نباید به طور خودسرانه بیش از سه روز متوالی از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کند.

درد یک علامت هشداردهنده است که نشان می‌دهد در یکی از نقاط بدن مشکلی وجود دارد. روی سطح پوست و یا ارگان‌های بدن سنسورهایی وجود دارند که در اصطلاح پزشکی به آن ناسی رسپتور می‌گویند. این گیرنده‌های حسی به طور بالقوه باعث انتقال پیام محرک‌های دردزا به نخاع و مغز می‌شوند و بدین طریق است که ما درد را حس می‌کنیم. گیرنده‌های درد در برابر مواد شیمیایی خاص، فشار بالا، گرما و سرما واکنش نشان می‌دهند.

"مصرف فقط هنگام بروز دردهای خفیف یا نیمه حاد"

مسکن‌های بدون نسخه برای دردهای خفیف یا نیمه حاد مجاز هستند. این داروها اگر در حد اعتدال و به طور موقت مصرف شوند قاعدتا مشکلی برای افراد سالم به وجود نمی‌آورند. با این حال افراد باید علاوه بر تعداد روزهای مصرف توجه داشته باشند که از بالاترین میزان مجاز مصرف فراتر نروند زیرا در غیر این صورت امکان بروز عوارض جانبی وجود دارد.

"امکان بروز مشکلات گوارشی"

شایع‌ترین عوارض جانبی داروهای مسکن ضد التهاب چون ASA دیکلوفناک، ایبوپروفن و ناپروکسن ناراحتی‌های گوارشی است. مصرف بی‌رویه این داروها ممکن است باعث ایجاد ورم معده شود و یا خطر خونریزی معده را دو تا چهار برابر افزایش دهد. علائم آن وجود خون در مدفوع یا در استفراغ است.

در چنین مواقعی پزشک مصرف هم‌زمان مسکن را به همراه داروهای محافظ معده توصیه می‌کند.

"خطر بروز بیماری‌های قلبی-عروقی"

مصرف بالای برخی از مسکن‌ها همچون دیکلوفناک در بلند مدت خطر بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش می‌دهد. فردی که در معرض ابتلا به این بیماری‌هاست باید نوع مسکن را با احتیاط انتخاب کند. برای مثال افرادی که از قرص‌های کاهش دهنده فشار خون استفاده می‌کنند باید با پزشک معالج خود مشورت کنند. در چنین شرایطی باید دارویی مصرف شود که با کاهش‌دهنده‌های فشار خون سازگار باشد.

همچنین در مواردی چون بیماری‌های کلیوی و یا مشکلات کبدی مصرف برخی داروها ممنوع است. بنابراین افرادی که مبتلا به بیماری خاصی هستند باید برای مصرف مسکن‌ها حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند.

"سردردهای ناشی از مصرف دارو"

مصرف مسکن‌ها در بلند مدت ممکن است خود باعث بروز سردرد شوند به همین جهت گفته می‌شود زمانی که شخص دردمند برای تسکین خود از ضد درد‌‌ها استفاده می‌کند در یک دور باطل گرفتار می‌شود. از این رو افرادی که برای مدت طولانی از این مسکن‌ها استفاده می‌کنند باید از چنین عوارضی آگاهی داشته باشند.

و در آخر، اصلی که باید در مصرف این مسکن‌ها رعایت شود: «تا حد امکان کم و فقط به اندازه‌‌ای که لازم است مصرف شود.» بدین ترتیب از بروز مشکلات پیشگیری خواهد شد. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سردرد,مسکن‌ها,مشکلات گوارشی,ضد التهاب , دیکلوفناک,ایبوپروفن, ناپروکسن, ASA ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com