جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

در صد و پنجاه سال گذشته متوسط قد یک مرد هلندی بیست سانتی‌متر افزایش پیدا کرده اما در مقایسه، در همین مدت متوسط قد یک مرد آمریکایی شش سانتی‌متر بیشتر شده است.

متوسط قد مردان هلندی اکنون ۱۸۴ و متوسط قد زنان هلندی ۱۷۱ سانتی‌متر است در حالیکه دویست سال پیش آنها به کوتاه قدی معروف بودند.

آمریکایی‌ها مدتها طولانی بلندقدترین ملت دنیا بودند، در قرن هجدهم آمریکایی ها بطور متوسط ۵ تا ۸ سانتی متر از هلندی ها بلندقدتر بودند.

اما تقریبا از اواسط قرن بیستم آنها در مسابقه قد نه فقط از هلندی‌ها بلکه از دیگر کشورهای اروپای شمالی مثل دانمارک و سوئد و نروژ هم عقب افتادند هر چند که عقب ‌افتادن در رشد طولی را با پیشرفت در رشد عرضی جبران کردند و اکنون از بقیه چاق‌تر هستند.

چه اتفاقی در این مدت افتاده؟ دانشمندان مدتهاست به دنبال جواب این سوال هستند.

یکی از رایج‌ترین پاسخ‌ها تغذیه است، تغذیه پرکالری پر از گوشت و لبنیات. هلند یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان لبنیات در دنیاست.

اما این مطمئنا نمی‌تواند تنها دلیل باشد، دگیر کشورهای اروپایی هم در دو قرن گذشته از نظر تغذیه و سطح زندگی رشد کرده‌اند اما شهروندانشان مثل هلندی‌ها سر به آسمان نمی‌سایند.

پاسخ دیگر ژنتیک است. تردیدی نیست که بلندی قد وراثتی است و تاکنون حدود ۱۸۰ ژن شناخته شده‌اند که در اندازه قد نقش دارند.

علاوه بر این تحقیقات ژنتیکی نشان داده‌اند که هلندی‌ها قابلیت ژنتیکی زیادی برای قد بلندی دارند. اما موضوع این است که با ژنتیک نمی‌توان سرعت افزایش قد هلندی‌ها را توضیح داد.

دکتر گرت استالپ متخصص سلامت جمعیت در دانشکده بهداشت و طب حاره‌ای لندن یکی از کسانی است که در آرشیو‌های هلند به دنبال جواب متفاوتی گشته است.

بررسی زندگی نزدیک به چهل هزار هلندی که بین سال‌های ۱۹۳۵ تا ۱۹۶۷ در شمال هلند زندگی کرده‌اند و پدر و مادرشان هم هلندی بود نشان داد که مردان بلندقدتر بیشتر بچه دار شده‌اند با اینکه این مردان معمولا در سن بالاتری بچه‌دار شده‌اند.

زنان قدبلند هلندی به اندازه مردان در فرزند‌آوری موفق نبوده‌اند، در عوض آنها که قامتی متوسط داشتند بیشتر از هموطنان کوتاه یا بلندقدترشان بچه‌دار شده‌اند، متخصصان می‌گویند شاید به این دلیل که برای زنان بلندقد یافتن زوج دشوارتر است.

اما بر عکس، در آمریکا بین سال‌های ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۰، مردانی که قامتی متوسط داشتند بیشتر از مردان بلندقد و کوتاه قد و زنان کوتاه‌قدتر بیشتر از بقیه زنان بچه‌دار شده اند.

از این رو دکتر ستالپ انتخاب طبیعی را به عنوان توضیح قدبلندی هلندی‌ها مطرح کرده است.

هلندی‌های قدبلندتر فرزندان بیشتری دارند و از این رو بیشتر ژن‌های خود را به نسل‌های بعدی منتقل می‌کنند اما در آمریکا بر عکس است.

دانشمندان می گویند این نشان می‌دهد هنوز در قرن بیست و یکم انتخاب طبیعی در تغییر ویژگی‌های جمعیتی انسان نقش دارد.

اما در آمریکا انتخاب طبیعی در جهت عکس عوامل محیطی مثل تغذیه حرکت می‌کند و در هلند با آن هم جهت است.

انتخاب طبیعی روندی تدریجی و محصول تعامل موجود زنده با عوامل و شرایط محیطی برای تولید مثل موفق‌تر، و برای به جا گذاشتن نسلی است که امکان بقا و امکان تولید مثل بیشتری داشته باشد. به این ترتیب بعضی خصلت‌های ژنتیکی شایعتر یا کمیاب‌تر می‌شوند.

داروین در کنار این نظریه، دو نظریه دیگر را هم مطرح کرد، انتخاب جنسی و انتحاب باروری.

بر اساس انتخاب باروری، فنوتیپ‌هایی (رُخ‌نمود) که باعث افزایش تعداد فرزندان شوند به تدریج در جمعیت شیوع بیشتری پیدا می‌کنند.

انتحاب جنسی هم به این اشاره دارد که خصلت‌های افرادی که در جفت‌یابی و تولیدمثل موفق‌ترند در جمعیت بیشتر می‌شود.

بنابراین شاید در آمریکا زنان کوتاه‌قد در جلب توجه مردان آمریکایی موفق‌ترند و در هلند مردان بلندقد بیشتر دل زنان را می‌ربایند. چرا چنین است؟

پاسخ این سوال نه دقیقا روشن است نه آسان. دکتر استالپ می‌گوید فقط می‌تواند با حدس و گمان به آن پاسخ دهد.

شاید مردان بلندقد در هلند درآمد و سلامت و موقعیت اجتماعی بهتری دارند.

از طرف دیگر افراد معمولا بیشتر جذب کسانی می‌شوند که خیلی با آنها تفاوت قد نداشته باشند، شاید مردان قدبلند آمریکایی در جلب نظر زنان کوتاه‌قد که بیشتر بچه ‌می‌آورند، به دلیل این تفاوت قد، ناموفق‌تر از مردان متوسط‌ القامت هستند.

در نهایت دکتر استالپ حدس می‌زند که این مزیت قد هلندی‌ها دائمی نباشد. در طبیعت معمولا یک ویژگی یا خصلت در چند نسل غلبه پیدا می‌کند، مدتی همین وضعیت باقی می‌ماند و بعد روند عکس غلبه پیدا می‌کند.

شاید چند نسل بعد، به لحاظ بلندی قد، ملتی دیگر جای هلندی‌ها را بگیرد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بلندقدترین ملت دنیا,تغذیه, گوشت و لبنیات,ژنتیک,هلند,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سر کریستوفر لی، ستاره سینما که برای ایفای نقش دراکولا به شهرت رسید در ۹۳ سالگی درگذشت.

کریستوفر لی در بیش از ۲۵۰ فیلم ایفای نقش کرد و برای بازی شخصیت‌های شرور مشهور است.

اما بازی در نقش دراکولا و فرانکنشتاین، از سری فیلم‌های شرکت همر فیلم پروداکشنز، در اواخر دههٔ ۵۰ میلادی باعث شد که به شهرت جهانی دست یابد.

سارومان سفید، جادوگر شیطان صفت در سه‌گانه ارباب حلقه‌ها نام او را در قرن بیست و یکم بر سر زبان‌ها انداخت.

سر کریستوفر لی برای خدماتی که در رشته هنرهای نمایشی انجام داد در سال ۲۰۰۹ نشان فرمان امپراتوری بریتانیا (CBE) را کسب کرد و در ۲۰۱۱ به عضویت افتخاری انجمن بفتا درآمد.

این بازیگر بریتانیایی در ۲۷ مه ۱۹۲۲ در بلگریویای لندن متولد شد و روز یکشنبه ۷ ژوئن ۲۰۱۵در بیمارستان چلسی اند وست‌مینستر به دلیل اختلالات تنفسی و ایست قلبی درگذشت.

کریستوفر لی در خانواده‌ای متمول و بانفوذ به دنیا آمد و شجره نامه خانواده اش نشان می دهد که خاندان او به امپراطوری رم می رسد.

پس از فارغ التحصیل شدن از بهترین مدارس در انگلستان (کالج ایتون و ولینگتون) در طی جنگ جهانی دوم به نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا پیوست.

پس از پایان جنگ و در سال ۱۹۴۷ وارد حوزه فیلم و سینما شد و برای مدتی در سازمان رنک (Rank Organsation) در رشته بازیگری آموزش دید.

اما آشنایی او با استودیوی فیلمسازی همر و بازی در نقش شخصیت‌ فیلم‌های ترسناک از جمله دراکولا، مومیایی و هیولای فرانکنشتاین در دهه ۵۰ میلادی او را تبدیل به یک ستاره کرد.

کریستوفر لی در طول دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ همچنان در نقش دراکولا ظاهر می‌شد و تقریبا همزمان (دهه ۶۰) نقش فو منچو را نیز در چندین فیلم مربوط به این شخصیت بازی کرد.

پس از آن هم به‌خاطر داشتن قد ۶ فوت و ۵ اینچی (۱۹۵ سانتی‌متر) همواره نقش شخصیت‌های بد داستان به او پیشنهاد می‌شد.

ایان فلمینگ، نویسنده کتاب‌های جیمز باند که از اقوام دور او بود، قصد داشت که نقش دکتر نو (Dr No) را به او بدهد اما این نقش نصیب جوزف وایزمن شد.

سرانجام کریستوفر لی در ۱۹۷۴ در فیلم جیمز باندی 'مرد تپانچه طلایی' در نقش اسکارامانگا بازی کرد.

اما بازی در نقش سارومان در سه‌گانه موفق ارباب حلقه‌های پیتر جکسون و نقش کنت دوکو در یکی از فیلم‌های جنگ ستارگان از نظر تجاری بیشترین موفقیت را برای کریستوفر لی به همراه داشت.

او با تیم برتون، گارگردان هالییود در فیلم‌های اسلیپی هالو (۱۹۹۹) چارلی و کارخانه شکلات‌سازی (۲۰۰۵) و آلیس در سرزمین عجایب (۲۰۱۰) همکاری داشت.

کریستوفر لی در گفتگویی که در سال ۲۰۰۱ با بی‌بی‌سی داشت گفته بود: "من در فیلم‌های زیادی بازی کرده‌ام که نسبت به زمان خود بسیار پیشرو بودند - بعضی از آنها بسیار عالی بودند اما بعضی‌‌شان خیلی خوب نبودند."

کریستوفر لی به اپرا نیز علاقه زیادی داشت و در ۱۹۹۰ آلبومی را با صدای خود، از مجموعه آهنگهای معروف تاترهای موزیکال برادوی را منتشر کرد.

شاید باعث شگفتی باشد که کریستوفر لی عاشق موسیقی راک هوی متال نیز بود و در ۲۰۱۰ آلبوم او تحت عنوان "قسم به شمشیر و صلیب" برنده جایزه مجله هوی متال شد.

همچنین سال گذشته، به مناسبت تولد ۹۲ سالگی، آلبومی از آهنگهای معروف هوی متال را با صدای خودش منتشر کرد. 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کریستوفر لی,سه‌گانه ارباب حلقه‌ها,سارومان سفید, کنت دوکو,جنگ ستارگان ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

عمر شریف و ابتلا به آلزایمر

طرفدارانش بازی او را در فیلم "دکتر ژیواگو" و "لورنس عربستان" برای همیشه به یاد خواهند داشت، اما خود او خاطرات گذشته را به دست فراموشی سپرده است. عمر شریف، هنرپیشه مشهور مصری به گفته پسرش به بیماری آلزایمر مبتلا شده است. این ستاره هالیوودی از سه سال پیش با این بیماری درگیر بوده و آنطور که فرزندش می‌گوید، برای نمونه نمی‌تواند به خاطر بیاورد که زمانی جزو ستارگان بزرگ دنیای سینما بوده است.

 70سالگی پریسیلا پریسلی

پریسیلا پریسلی، همسر سابق الویس پریسلی روز ۲۴ مه تولد ۷۰ سالگی‌اش را جشن گرفت. او تنها زنی بود که سلطان فقید راک اند رول به همسری اختیار کرد، هر چند ازدواج پر فراز و نشیب این دو تنها شش سال دوام یافت و سر انجام از یکدیگر جدا شدند. الویس پریسلی در سال ۱۹۷۷ درگذشت. 

فروش "نورلند"

مزرعه معروف مایکل جکسون به نام "نورلند" به فروش گذاشته شده است. قیمتی که برای این مزرعه یازده کیلومتر مربعی در نظر گرفته شده، ۱۰۰ میلیون دلار است. این ملک در سانتاباربارا در ایالت کالیفرنیا واقع شده و دارای یک سالن سینما، پارک تفریحی، باغ وحش و شهربازی است. مایکل جکسون از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۵ در این مزرعه سکونت داشت.

۸۵ سالگی کابوی خستگی‌ناپذیر

کلینت ایستوود، از جمله چهره‌های هالیوودی به شمار می‌رود که هم در برابر و هم در پشت دوربین موفق بودند. او در مقام هنرپیشه‌ در فیلم‌های متعددی به ویژه فیلم‌های درخشان وسترن نقش ایفا کرد و در مقام کارگردان نیز موفق به کسب جوایز مختلفی از جمله اسکار شد. او روز ۳۱ مه تولد ۸۵ سالگی‌اش را جشن گرفت.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جام جهان نما,عمر شریف,پریسیلا پریسلی, الویس پریسلی,مزرعه معروف مایکل جکسون,کلینت ایستوود,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com