جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

پژوهشکده علوم و صنايع غذايي با همکاري مؤسسه غذايي آيسکي (ISEKI) کارگاه آموزشي بين‌المللي «کاربرد فناوري نانو در زنجيره غذايي» را در روزهاي 20 و 21 آبان‌ماه سال 1391 در محل اين پژوهشکده برگزار خواهد کرد.هدف از برگزاري اين کارگاه آموزشي توسعه سطح همکاري‌هاي علمي بين‌المللي و همچنين تبادل اطلاعات مابين محققان داخلي و خارجي در زمينه کاربردهاي فناوري نانو در صنايع غذايي بيان شده است. عناوين محورهاي مورد بررسي و اسامي مدرسين هريک از محورها به قرار زير است:

 • کاربرد فناوري نانو در مبحث غذا، پروفسور ساوريو مانينو، عضو هيئت علمي دانشگاه دانشگاه ميلان؛

ساختارهاي ميکرو و نانو در ريزپوشاني ترکيبات غذايي، پروفسور تان چين پينگ، عضو هيئت علمي دانشگاه پوترا مالزي؛

فناوري نانو براي سنسورها و بيوسنسورها، پروفسور متئو اسکامپيکچيو، عضو هيئت علمي دانشگاه پوترا مالزي؛

کاربرد فناوري نانو در بسته‌بندي و برچسب‌گذاري، پروفسور ساوريو مانينو، عضو هيئت علمي دانشگاه ميلان؛

ايمني و سلامت نانومواد، پروفسور ناصر شاه‌طهماسبي، عضو هيئت علمي دانشگاه فردوسي مشهد؛

امکان‌سنجي کاربرد فناوري نانو در فرآوري زعفران، دکتر رسول کدخدايي، رئيس پژوهشکده علوم و صنايع غذايي.

 پژوهشگران و دانشجويان علاقمند فرصت دارند تا تاريخ 30 مهرماه سال جاري نسبت به ثبت‌نام در اين کارگاه اقدام کنند. لازم بذکر است دانشجويان و اعضاي IFA به هنگام ثبت‌نام از تخفيف ويژه برخوردار خواهند شد. همچنين گفتني است به شرکت‌کنندگان گواهي حضوري از سوي پژوهشکده علوم و صنايع غذايي اعطا مي‌شود.

 علاقمندان مي‌توانند براي ثبت‌نام در کارگاه آموزشي «کاربرد فناوري نانو در زنجيره غذايي» به پايگاه اينترنتي پژوهشکده علوم و صنايع غذايي مراجعه کنند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آبان ماه 91,کارگاه بين‌المللي, کاربرد فناوري‌نانو ,زنجيره غذايي , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کالری موجود در شکلات به برند و سایز و سایز قالبها و چنانچه شیری باشند به سفید و یا تیره بودن آن بستگی دارد.اکثر قالب های شکلات حدود 200 تا 300 کالری در یک قالب دارند.برخی از برند های معروف شکلات عبارتند از مارس که 512 کالری ،شکلات شیری کادبریکه 525 کالری و کیت کت نستله 445 کالری دارد.

میزان کالری در شکلات های مختلف

Calories in Chocolates

Chocolate Type

Amount

Calories

Milk Chocolate

1 row 25g

132

Milk Chocolate

2 rows 50g

265

Milk Chocolate

250g block

1320

Milk Chocolate

1 square 5g

25

Dark Chocolate

1 row 25g

127

Dark Chocolate

2 rows 50g

255

Dark Chocolate

250g block

1275

Dark Chocolate

50g bar

280

White Chocolate

200g block

1120

White Chocolate

1 piece

55

Filled Boxes Average

250g box

1200

Filled Boxes Average

1 mint

35

Dairy Milk, Cadbury’s

1 Bar/49g

255

Dream, Cadbury’s

1 Bar/45g

250

Rolo, Nestle

1 Pack/52.5g

247

Dairy Milk with Caramel, Cadbury’s

1 Bar/50g

240

Dairy Milk with Fruit & Nut, Cadbury’s

1 Bar/49g

240

Toffee Crisp, Nestle

1 Bar/44g

227

Crunchie, Cadbury’s

1 Bar/42g

200

Snickers, Mars

1 Snack Size/38g

190

Maltesers, Mars

1 Packet/37g

187

Turkish Delight, Fry’s

1 Bar/51g

186

Mars Bar, Mars

1 Snack Size/32g

175

Flake, Cadbury’s

1 Bar/32g

170

Crème Egg, Cadbury’s

1 Egg/39g

170

Buttons, Dairy Milk, Cadbury’s

1 Pack/32.5g

170

Aero, Nestle

1 Bar/31g

164

Twix. Mars

1 Single Bar/29g

143

Bounty, Mars

1 Bar/28g

135

Milky Way, Mars

1 Bar/26g

118

 
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:شکلات ,کالری,شکلات شیری,میزان کالری , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 869گونه منقرض شدند ،17000گونه در معرض خطر انقراض هستند

طبق گزارشات اتحادیه بین المللی  حفاظت از طبیعت (IUCN)حدود 17000 گونه گیاه و حیوان در معرض خطر انقراض هستند ،و بیش از 800 گونه در طول 500 سال اخیر ناپدید شدند.این گروه هشدار داده اند که در آینده با نقصان تنوع گونه روبرو خواهیم بود .

گزارش این گروه نشان می دهد که 869 گونه منقرض شده اند که این تعداد تا 1159 گونه در حال افزایش است(احتمال از بین رفتن گونه های دیگر) و حداقل 16928 گونه در معرض خطر انقراض هستند.طبق این گزارش برخی گیاهان و حیوانات بسیار آسیب پذیرند .یک سوم از دوزیستان ،حدود یک چهارم پستانداران،27 درصد از سازه های مرجانی ،17 درصد از کوسه ها و ماهیهای  چهار گوش،29 درصد از درختان مخروطی و 52 درصد از سرخس ها در معرض خطر انقراض هستند.

mongabay

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گونه,انقراض,حفاظت از محیط زیست,(IUCN),, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

انگیزش.جندی شاپور البرز

نکته هایی برای ایجاد انگیزه :

در اینجا نکته هایی برای بهبود انگیزه ارائه می شودکه شما را به بالاترین جایگاه ارتقا می دهد.

1-اهداف خود را مشخص کنید:یکی از مهمترین تکنیک ها برای موفقیت آنست که بدانیم چه می خواهیم و چرا آن را می خواهیم.گاهی فقط به آن دلیل که تصویر واضحی از نتیجه نهایی در ذهن خود نداریم انگیزه ما ضعیف است . زمانیکه شما نتیجه موفقیت آمیز را در ذهن خود دارید می توانید انگیزه قوی در خود ایجاد نمایید.

2-بلند مدت فکر کنید:افکار بلند مدت بهترین روش برای غلبه بر موانع کوچک در سر راه شماست.به این فکر کنید که گذشتن از موانع و انجام کار های سخت چه احساس خوبی خواهد داشت .به قول برایان تریسی قور باغه را قورت بده.

3-موفقیت های کوچک را جشن بگیرید:زمانی را برای لذت بردن از انجام کار های خوب و موفقیت های کوچک در مسیر رسیده به هدف اختصاص دهید.مراحل مختلفی را برای رسیدن به اهداف خود مشخص کنید تا پس از اتمام هر مرحله جشن بگیرید.

4-در طول مسیر ارزیابی مجدد انجام دهید:اگر در راه خود به بن بست رسیدید موقعیت را دوباره ارزیابی نماییدو در صورت لزوم مسیر جایگزین را انتخاب کنیدچرا که ادامه یک مسیر و برخورد با موانع یکسان باعث ازبین رفتن انگیزه می شود.

5-اهداف خود را بسنجید.:همانطور که به هدف نهایی خود نزدیکتر می شوید سعی کنید نتایجی را که می خواهید به آن دست یابید را بسنجید.ممکن است در این قسمت از مسیر متوجه شوید که این نتیجه خاص آن چیزی نیست که در ابتدا به دنبال آن بودید . سنجش اهداف شما را مطمئن می کند که به همان نتیجه ای که می خواهید دست پیدا می کنید.

6-از تغییر مسیر نترسید:اگر تجارتی موفق تر عمل می کند به آن دلیل است که بهتر بر موانعی که تمام ما در طول زندگی با آن مواجه می شویم غلبه می کنیم.

2005-2012 Lifehack

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ایجاد انگیزه,هدف,موانع زندگی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

Nissan Terra SUV ماشینی با سوخت هیدروژنی و مجهز به تبلتNissan Terra SUV .جندی شاپور البرز

باقی عکس ها در ادامه نوشتار

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:Nissan Terra SUV , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 از «ماراتن» تا «آتن» برای رساندن خبر پیروزی، یک‌نفس، آنچنان دوید که پس از رساندن خبر از خستگی مرد.
آن‌گونه که «هرودوت»، تاریخ‌نگار یونانی نوشته است، پارسیان از یونانیان در نبرد ماراتن در سال 490 پیش از میلاد شکست سختی خوردند. برای رساندن خبر شکست ایرانیان از یونانیان، یک سرباز، پیاده از دشت ماراتن تا آتن را دوید تا پیک این پیروزی باشد اما شادی‌اش چندان نپایید و از خستگی مرد. شاید این سرباز، اگر فراموش نمی‌کرد که می‌شود اسبی اختیار کرد و تا آتن رفت، این اندازه زود نمی‌مرد، البته اگر اسبی برای این سپاه به اصطلاح پیروز مانده باشد.
به هرروی رخدادنگاران باخترزمینی(:غربی) نبرد ماراتن را نخستین نبرد سرنوشت‌ساز تاریخ بشر نامیده‌اند و آن‌را پیروزی «دموکراسی غربی» بر «استبداد شرقی» می‌خوانند.بی‌گمان نبرد ماراتن را باید از روی ساخته و پرداخته‌های هرودوت یونانی جست‌و‌جو کرد اما در این میان، اندکی اندیشه نیز نیاز است.
چنین آمده که در این نبرد، 200 هزار سرباز مسلح ایرانی به‌همراه 600 کشتی جنگی در برابر 11 هزار یونانی صف‌آرایی کرده‌اند.
يوناني‌ها به سارد كه جزوي از امپراتوري پارس است، يورش برده و شهر را به آتش كشيده‌اند. داريوش‌شاه براي گوشمالي يوناني‌ها سپاهي را روانه‌ي يونان كرده كه برپايه‌ي نوشته‌هاي «هرودوت يوناني»، ٢٠٠هزار سرباز به فرماندهي «داتيس» و «آرتافرن»، روانه‌ي يونان مي‌‌شوند.
سپاه ١١ هزار نفري يونان به فرماندهي «كالي‌ماك» در برابر ايرانيان مي‌ايستند.
چنين آمده كه بخشی از گروه اعزامی(1٠ هزار نفر(:‌به‌ایوربام)) زیر فرمان «داتیس» در دشت‌های ماراتن اردو زد. نیروهای آتنی در برابر ایرانی‌ها در حالت حمله بودند اما جنگی رخ نداد. پس از چند روز به نیروهای اعزامی دستور داده شد که سوار کشتی شوند و به آتن بروند. آنگاه که بخشی از نیروهای ایرانی کاسته شد، جنگ درگرفت. در این میان ایرانیان، به فرمان داتیس به‌سوی ساحل، واپس، نشستند.
«هرودوت» در جایی از نوشته‌هایش به خیانت یکی از سربازان یونانی اشاره دارد و چنین می‌نویسد که سربازی یونانی در بلندترین جای جزیره‌ی «آت‌تیک» با بالا بردن سپر خود، ارتش ایران را از خالی‌بودن آتن از سربازان یونانی باخبر می‌کند.
با در کنار هم نهادن همه‌ی اینها، آناني كه مي‌انديشند و كوركورانه چيزي را باور ندارند، خواهند دریافت که صف‌آرایی ایرانیان در «ماراتن»، تنها برای خالی‌کردن آتن از سربازان یونانی انجام شده است و واپس‌نشیی‌(:عقب‌نشینی) بخشي از ارتش ایران از دشت ماراتن به‌سوی ساحل نه تنها نشان شکست پارسیان از یونانی‌ها نیست بلکه خبر از یک مانور حساب‌شده‌ی نظامی دارد.
ارتش ایران برای گشودن دروازه‌های آتن راهی شده بود. هنگامی‌که بخش دوم ارتش ایران که بخش اصلی را نیز تشکیل می‌دادند با فرماندهی «آرتافرن» در حال نزدیک‌شدن به ساحل آتن بودند، ارتش یونان به آتن رسیده بود. ارتش ایران با دیدن یونانی‌ها در آتن، دریافت که دیر رسیده است، از همین رو «آرتافرن» از پیاده کردن نیروهای ایران خودداری کرد. در این نبرد ایرانی‌ها، قرار بود آتن را بدون جنگ و خونریزی بگیرند، یک نقشه‌ي جنگي كاملا برنامه‌ریزی شده كه در آن قرار نبود خوني ريخته شود و البته كه فرماندهان با درايت داريوش آنگاه كه ديدند كه اين نقشه‌اي نيست كه در آغاز برنامه‌ريزي كرده‌اند، با در نظر گرفتن ريسك موجود از ادامه‌ي‌حمله خودداري كردند.
برپایه‌ی نوشته‌ی «هرودوت» در پایان این نبرد ایرانی‌ها، 6400 سرباز و هفت کشتی خود را از دست دادند در حالی‌که از یونانی‌ها تنها 192 نفر کشته شدند که «کالی‌ماک» نیز یکی از کشته‌شدگان بود. «هرودوت» نبرد ماراتن را شکستی بزرگ برای پارسیان، ترسیم می‌کند و پس از او دیگر رویدادنگاران یونانی، شاخ و برگ‌های دیگری بر داستان «هرودوت» می‌افزایند.


نی‌بور(Niebuhr) درباره‌ی این نبرد چنین نگاشته است: «نوشته‌های یونانی‌ها درباره‌ی نبرد ماراتن و جنگ‌های دیگر ایران با یونان به شعر و افسانه‌گویی و داستان‌سرایی از تاریخ‌نویسی شبیه‌تر است. آن‌چه به نظر می‌رسد این است که سپاه ایران در دشت ماراتن دچار شکست نشده است. بدین معنا چون «داتیس»، فرمانده سپاه ایران، متوجه شد که میدان عمل و باریک بودن عرض میدان نبرد، مانع کاربرد سواره نظام است، ناچارشد که فرمان عقب‌نشینی صادر کند. «هرودوت» صدور فرمان عقب‌نشینی را به منزله‌ی شکست سپاهیان ایران قلمداد کرده است.»
ناپلئون بناپارت نیز که نبردهای ایران را برپایه‌ی نوشته‌های هرودوت و دیگر یونانیان خوانده، در یادداشت‌هایش آورده که: «درباره‌ی پیروزی‌هایی که یونانی‌ها به‌خود نسبت می‌دهند نباید فراموش کرد که این گفته‌ها همه از یونانی‌ها است و گزافه‌گویی و لاف‌زنی آنها نیز مسلم است.»
اما شاید جالب باشد که نظر علمی‌پژوهشی «هانس‌ولبروک»، رخدادنگار آلمانی را هم بدانید. او در این‌باره می‌نویسد: «ارتش یونان در ماراتن از سربازان پیاده‌ي سنگین‌اسلحه ترکیب شده بود که توان مانور آن محدود به تغییر مکان به‌طور بطئی به‌سوی جلو بود. «هرودوت» نوشته است که یونانی‌ها با یورش و پیشروی 4800 قدم در میانه‌ی دشت ماراتن و خردکردن مرکز جبهه‌ی ایرانیان، پیروز شدند. در حالی‌که این‌کار از نظر فیزیکی غیرممکن است.
طبق آیین‌نامه‌های «نظامی مشق صف جمع ارتش آلمان»، سرباز با تجهیزات کامل می‌تواند تنها در دقیقه 1080 تا 1150 گام بدود. جنگ‌افزار آتنی‌ها از سربازان کنونی آلمان سبک‌تر نبوده و دو ایراد کلی هم داشتند. یکی این‌که آنان سربازان حرفه‌ای نبودند بلکه مردمان غیرنظامی بودند و دیگر این‌که سن بیشتر آنها از حدمجاز در ارتش‌های نوین تجاوز نمی‌کرد.»
از دیدگاه «ولبروک»، آشکار است که نبرد ماراتن در خود دشت ماراتن رخ نداده است بلکه در جایی بوده که بلندی‌ها و جنگل، یونانی‌ها را از محاصره‌شدن در امان داشته است.
ولبروک در پایان چنین می‌نویسد: «دشت ماراتن به اندازه‌ای کوچک است که نزدیک به 50 سال پیش هنگامی‌که یک افسر ستاد ارتش آلمان هنگامی‌که از آنجا بازدید کرد با شگفتی نوشت که این دشت برای یک تیپ آلمانی نیز جای کافی برای انجام تمرینات ندارد.»
باوجود همه‌ی آن‌چه آمد، باختری‌ها(:غربی‌ها) آنچنان یاد این نبرد خيالي را گرامی می‌دارند که نام یکی از ورزش‌های دو‌و‌میدانی المپیک را ماراتن نهاده‌اند. باختری‌ها، پس از گذشت دوهزار‌و‌اندي سال آنچنان اين نبرد را بزرگ، نشان مي‌دهند كه جاي شگفتي است.
مرتضا ثاقب‌فر، نويسنده، ترزبان(:مترجم) و پژوهشگر ايراني كه در زمينه‌ي هخامنشيان كارهاي بسياري از او به بازار كتاب آمده درباره‌ي اين بزرگنمايي باختر‌زميني‌ها، گفت: «اين بزرگنمايي‌ها در زمان خودش، كاربرد داشته‌است يعني هرودوت با اين كار تلاش كرده براي ملتش تاريخ بسازد و براي هم‌ميهنانش غرور. اما چرا هنوز باختري‌ها به اين افسانه‌ي ايدئولوژيك، احساس نياز مي‌كنند، جاي بسي شگفتي دارد.»
به باور «ثاقب‌فر» بايد در اين باره بيشتر انديشيد. شايد همه‌ي آنهايي كه به چنين افسانه‌اي خود را آويزان كرده‌اند، از ناسيوناليسم ايراني، در هراسند.
ثاقب‌فر گفت: «از ميان همه‌ي تمدن‌هاي كهني كه در خاورميانه مي‌زيسته‌اند، تنها ايران است كه برجاي مانده‌است. ايران تمدني است كه همه‌ي هجوم‌هاي تاريخي را كنار زده و هنوز پابرجا اسيتاده است، آگاهي ملي ما هنوز زنده است و به گمان من،‌ باخترزميني‌ها از همين مي‌ترسند و جنگ‌هايي چون ماراتن و سالاميس چيزي جز دست‌آويز برايشان، نيست.»

امرداد

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دروغ ماراتن ,نبرد ماراتن,هرودوت,یونانی‌ها ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 125 يادمان و گستره‌ي تاريخي- فرهنگي در كاوش‌هاي باستان‌شناسان در منطقه‌ي «پاسارگاد» پيدا شد. به گزارش روابط عمومي پارسه- پاسارگاد اين يافته‌ها در كاوش‌هاي دشت «سر‌پنيران» در جنوب خاوري(:شرقي) دشت پاسارگاد به‌دست آمده است.
دشت سرپنيران با آب و هوايي معتدل، در ميان رشته‌كوه‌هايي ديوار‌مانند جاي گرفته است. به گفته‌ي يكي از كارشناسان باستان‌شناسي بررسي دشت سرپنيران به‌گونه‌ي پيمايشي انجام شده و در ميان يافته‌هاي به‌دست‌آمده، يادمان‌‌هايي از دوران ميان‌سنگي، نوسنگي، پيش از تاريخ‌(‌روستا‌نشيني) تاريخي و اسلامي وجود دارد. ديرينگي يادمان‌هاي شناسايي‌شده، يك فرآيند زماني از 12000 سال پيش تا‌كنون را در بر مي‌گيرد.
ابزار‌هايي سنگي از دوره ميان‌سنگي، شناسايي چند غار، يادمان‌هايي از دوران نوسنگي، چندين يادمان تاريخي از روزگار هخامنشي، فرا‌هخامنشي، ساسانی و روزگار اسلامي‌، از ارزشمندترين يافته‌هاي اين كاوش باستان‌شناسي است.



پناه گاههاي صخره اي سياه چوقي ومبارك اباد

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:١٢٥اثر تاریخی,دشت پاسارگاد ,كاوش باستان‌شناسي , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

این تحقیق و جستجو برای یافتن اشکال حیات میکروبی، آنها را به تاریک ترین اعماق دریاچه قطب جنوب می برد که زیر سه کیلومتر یخ مدفون شده است. اواخر سال جاری میلادی این گروه سوراخ کردن این ورقه یخی ضخیم از غرب قطب جنوب را آغاز خواهند کرد تا نمونه هایی از آب و گل را از دریاچه السورت بیرون بکشند. این دریاچه یکی از 150 دریاچه دوره یخبندان در قاره منجمد جنوبی است.این سفر اکتشافی پیشگام، یکی از تلاش های بلندپروازانه برای یافتن میکروب های " جان سخت" است که در دشوارترین شرایط زندگی می کنند.این تحقیقات توسط گروه مطالعات قطب جنوب انگلیس و با نظارت نزدیک ناسا انجام می شود. ناسا قصد دارد از این پروژه به عنوان زمینه ای برای ماموریت های فضایی آینده به قمر منجمد مشتری بهره برداری کند.دانشمندان معتقدند اگر حیاتی در این دریاچه وجود داشته باشد حدود نیم میلیون سال از حیات روی زمین جدا شده است.گرچه هیچ نور خورشیدی طی این دوره به این دریاچه نفوذ نکرده است اما میکروب ها می توانند از دیگر منابع انرژی شیمایی استفاده کرده باشند.دریاچه السورت در این منطقه وجود دارد چرا که گرمای زمین از درون کره، زیر ورقه یخ را آب می کند و موجب می شود آب مایع در یک دره متعلق به دوره یخبندان جمع شوند اما بالای آن توسط ورقه ای از یخ از اتسفر جدا شده است.این ماموریت حدود هشت میلیون پوند هزینه خواهد داشت و دانشمندان قرار است به جایی بروند که دما در تابستانها در آنجا حدود منفی 25 درجه سانتی گراد است.این تیم 12 نفره شامل چهار دانشمند، پنج مهندس، یک مدیر برنامه، یک مدیر تشریفات و یک فیلمبردار برای ثبت تمام رویدادها است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:حیات میکروبی,کشف حیات ,سفر اکتشافی ,دوره یخبندان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سيستم اطلاعات جغرافيايى(Geographic Information Systems) يا GIS يک سيستم کامپيوترى براى مديريت و تجزيه و تحليل اطلاعات مکانى بوده که قابليت جمع آورى، ذخيره، تجزيه وتحليل و نمايش اطلاعات جغرافيايى (مکانى) را دارد. داده هادريک (GIS) بر اساس موقعيتشان نشان داده مى شوند.تکنولوژى GIS با جمع آورى و تلفيق اطلاعات پايگاه داده هاى معمولى، به وسيله تصوير سازى و استفاده از آناليز هاى جغرافيايى، اطلاعاتى را براى تهيه نقشه ها فراهم مى سازد. اين اطلاعات به منظور واضح تر جلوه دادن رويدادها ، پيش بينى نتايج و تهيه نقشه ها به کار گرفته مى شوند.

دريک سيستم اطلاعات جغرافيايى واژه جغرافيايى يا(Geographic) عبارت است از موقعيت موضوع هاى داده ها، برحسب مختصات جغرافيايى (طول و عرض).

واژه (Information) يا اطلاعات نشان مى دهد که داده ها در GIS براى ارائه دانسته هاى مفيد، نه تنها به صورت نقشه ها و تصاوير رنگى بلکه بصورت گرافيک هاى آمارى، جداول و پاسخ هاى نمايشى متنوعى به منظور جستجوهاى عملى سازماندهى مى شوند.واژه(System) يا سيستم نيز نشان دهنده اين است که GIS از چندين قسمت متصل و وابسته به يکديگر براى کارکرد هاى گوناگون، ساخته شده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سيستم اطلاعات جغرافيايى,GIS,سيستم کامپيوترى ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اکتشاف مواد معدنی ، زیربنای اقتصاد و صنعت هر جامعه را تشکیل می‌دهند. بشر از همان آغاز آفرینش خود و در طول تاریخ ، بر حسب نیازمندیها و شناخت ، از مواد معدنی استفاده کرده است. اکنون نیز انسان ، از تمامی مواد معدنی به حالتها و شیوه‌های گوناگون ،اقدام به اکتشاف مواد معدنى و بهره‌برداری ار آنها می‌نماید. به عبارت دیگر ، همین مواد معدنی هستند که پاپه و اساس تمدن را تشکیل می‌دهند. در رسیدن به اهداف فوق ، روشهای مختلف تجزیه مواد معدنی ، روشهای ژئوفیزیکی و ژئوشیمیایی و فرآوری مواد انجام می‌گیرد. همچنین در انجام پروژه‌های مختلف اکتشافی باید به مسائل زیست محیطی نیز دقت لازم را مبذول داشت.

تاریخچه

از آغاز آفرینش ، انسان همواره از مواد پوسته زمین در جهت رفع نیازمندی‌های زندگی و دسترسی به رفاه بیشتر استفاده کرده است. سنگها و کانیهای غیر فلزی اولین موادی هستند که انسان اولیه آنها را به کار برده است. آثار بدست آمده از کاوشهای باستان شناسی حاکی از آن است که انسانهای اولیه از فلینت ، چرت و دیگر سنگهای سخت برای ساختن اسلحه و کندن غارها استفاده نموده‌اند و همچنین خاک رس و سنگ را برای ساختن ظروف گلی و اهرام شگفت انگیز مورد استفاده قرار داده‌اند.ظهور انسان و اشیای دست ساز بشری در عصر پارینه سنگی (Paleolithic old stone age) در 750 هزار سال پیش از میلاد آغاز گشته است. بر اساس مطالعات باستان شناسی ، طلا Au نخستین فلزی بوده که بشر به صورت خالص از رودخانه‌ها جمع آوری نموده و مس نیز نخستین فلزی است که انسان قادر به ذوب آن شده است. در مورد تاریخ استفاده از مس نظرات ضد و نقیضی دیده می‌شود. گروهی استفاده از آن را در حدود 20 هزار سال پیش از میلاد ، و عده‌ای تاریخ استفاده آن را به حدود 12 هزار سال پیش از میلاد و به کشور مصر نسبت می‌دهند.

سیر تحولی

· بر طبق نوشته‌های هرودت ، یونانیان در سالهای 420 تا 384 قبل از میلاد از رگه‌های کوارتزی برای کشف ذخایر طلا استفاده نموده‌اند.

· ابو علی سینا ، فیلسوف و دانشمند ایرانی ( 1037 ـ 980 میلادی ) اولین کسی به شمار می‌رود که مواد معدنی را تقسیم نموده است. این رده بندی شامل سنگها ، فلزات ، سولفورها ، نمکها و ترکیبات دیگر می‌باشد.

· اولین نظریه در مورد منشأ مواد معدنی توسط جورج اگزیکولا در سال 1556 ارائه شد. این دانشمند به کمک مطالعات دقیق انجام شده روی ناحیه معدنی ارزبرگ آلمان ، چگونگی تشکیل این ذخیره را به طور سیستماتیک بیان نمود. در قرن هیجدهم مجددا پژوهشهایی در زمینه چگونگی تشکیل مواد معدنی به خصوص در منطقه ارزبرگ آلمان توسط دلیاس ( 1770 ) ، هنگل (1725) ، زیرمن ( 1746) انجام شد.

· در اواخر قرن هیجدهم ، ورنر از آلمان و جیمز هاتن از اسکاتلند ، دو نظریه متفاوت در مورد منشا مواد معدنی ارائه دادند و بحثهای زیادی در این باره آغاز گردید. ورنر در سال 1775 نظریه نپتونیست را ارائه نمود. بر طبق این نظریه سنگهای رسوبی و سنگهای آذرین و حتی رگه‌ها از طریق ته‌نشینی در اقیانوس به وجود آمده‌اند. هاتن نیز در سال 1778 نظریه پلوتونیست را پیشنهاد کرد. وی ضمن رد کردن نظریه ورنر ، معتقد بود که سنگهای آذرین و مواد معدنی مذاب از اعماق زمین منشا گرفته‌اند.

· در اواخر قرن نوزدهم ، دانشمندان آمریکایی و اروپایی در مورد نحوه تشکیل مواد معدنی نظریه‌های مختلف دیگری ارائه داده‌اند. مطالعه و پژوهشهایی که تا کنون در زمینه منشا و چگونگی تکشیل کانیها توسط دانشمندان انجام شده موجب ارائه تئوریهای جدید شده که اکتشاف مواد معدنی را در تمامی مراحل کم هزینه‌تر ، آسانتر و با موفقیت آمیزتر نموده است.

· برخی ساکنان اولیه ایرانیان را نخستین ذوب کنندگان و استفاده کنندگان از فلز مس تصور می‌کنند و تاریخ آن را به حدود 9 هزار سال پیش از میلاد می‌دانند. با این حال ، به نظر بسیاری از باستان شناسان استخراج و ذوب مس توسط ساکنان اولیه ایران و در محلی به نام تل ابلیس صورت گرفته است. بر اساس شواهد باستان شناسی و معدن کاری قدیمی ، مرکز ، شرق و شمال ایران دارای کهن‌ترین پیشینه فلزگری می‌باشند. اواخر هزاره هفتم در ایران را مرحله گذر از عصر نو سنگی به عصر فلزات می‌دانند، در حالی که عصر نو سنگی در اروپا تا هزاره چهارم ادامه داشته است.

رده بندی کانسارها

امروزه سه رده بندی برای کانسارها مودر استفاده قرار می‌گیرد که ممکن است با توجه به شرایط خاص یک کانسار ، یکی بر دیگری ترجیح داده شود. این رده بندیها بصورت زیر می‌باشد:

رده بندی نیگلی کانسارها ( 1929 ):

o کانسارهای نفوذی

o کانسارهای آتشفشانی

· رده بندی کانسارها توسط اشتایدرون:

o کانسارهای نفوذی و ماگمایی

o کانسارهای پنوماتولیتی

o کانسارهای گرمابی

o کانسارهای حاصل از گازها و بخارات درونی که به مناطق سطحی راه می‌یابند.

· رده بندی کانسارها توسط لیندگرن:

o تجمع کانیها در اثر انجام واکنشهای شیمیایی

o تغییرات و تجمع مکانیکی مواد معدنی

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:اکتشافات معدنی,کانسارها,مواد معدنی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سلامت نیوز : طبق گزارشی از انجمن سرطان آمریکا، در سال 2011 بیش از 230000 زن مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده شدند که حدود 40000 نفر این زنان در مبارزه با سرطان جان سالم بدر نبردند.  به گزارش سلامت نیوز ،تحقیق جدیدی در دانشگاه میسوری نشان می دهد که عوامل خاصی مانند وضعیت زناشویی، داشتن فرزند در خانه، سطح درآمد و سن در احتمال ابتلا به افسردگی در زنان مبتلا به سرطان سینه تاثیرگذار است. بعلاوه بیماران افسرده کمتراز رژیمهای دارویی تبعیت کرده و پیشرفت درمانشان را بطور احتمالی با مشکل مواجه می سازند.  آن بتن كورت پروفسور علوم روان شناختی دانشگاه میسوری در تحقیقی نشان داد که پس از تشخیص سرطان سینه چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به استرس قرار دارند و در طول دوره درمان نشانه های افسردگی چه زمانی اتفاق می افتد. بنا به شواهد موجود، زنان مجرد و زنان دارای فرزند، بیشتر در معرض این استرس قرار داشتند. به عقیده دکتر بتن كورت، بسیاری از زنان پس از تشخیص اولیه سرطان و درمانشان از پشتیبانی قوی برخوردار  بوده اند، ولی ممکن است از لحاظ اجتماعی حمایت ضعیفی بشوند.  به گزارش سلامت نیوز یافته های این تحقیق  نشان میدهند که زنان مجرد و زنان دارای فرزند در خانه ، در طول تمام سال بعد از تشخیص سرطان سینه و درمانشان نیاز به حمایت اضافی خواهند داشت. این مطالعه همچنین ارتباط بین درجه افسردگی با درآمد و سن را نشان میدهد.این گزارش می افزاید: زنانی که درآمدهای متفاوتی دارند، درجه بالای افسردگی شان در طول درمان یکسان می ماند، ولی همان نشانه های افسردگی بین زنانی که از درآمد بالایی برخوردارند ، در طول درمان کاهش می یابد. میزان افسردگی در طول دوره درمان در زنان جوان تر نسبت به زنان مسن بیشتر است ولی میزان افسردگی پس از تکمیل دوره درمان بین زنان مسن تر یکسان می ماند.  بنا به گفته دکتر بتن كورت ، تشخیص عوامل خطر برای افسردگی بین بیماران مبتلا به سرطان سینه بخش مهمی از پیش بینی سیر احتمالی بیماری در زنان است.
 در یک بررسی جداگانه، وی به ارتباط افسردگی با تبعیت از طرحهای درمان و عدم تبعیت از رژیمهای دارویی می پردازد. مطالعه نشان میدهد که بیمارانی که میزان افسردگی بالایی دارند نگرش و برداشت نامطلوبی نسبت به رژیم های درمانی دارند بنابراین کمتر از آنها پیروی می کنند.دکتربتن كورت خاطر نشان ساخت: افسردگی مانع از تمایل بیمار برای پیروی از رژیم های دارویی می شود و انحراف از دوره معین درمانی، ممکن است به پیچیده شدن عواقب بیماری بینجامد و درپیش بینی روند  بیماری اشتباهی رخ دهد.

 


 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ارتباط افسردگی ,سرطان پستان,افسردگی,درمان,رژیمهای دارویی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

حتما كودكانی را دیده‌اید كه دائم نق می‌زنند و در مهمانی و خانه پدر و مادرشان را اذیت می‌كنند. آنها مهربان نیستند و گاهی ممكن است حتی وقتی به آنها مهربانی می‌كنید با جیغ و داد به شما پاسخ دهند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ این رفتار كودكان علت‌های زیادی دارد و برای همین روان‌شناسان توصیه می‌كنند به جای دعوا یا سرزنش آنها بهتر است ابتدا علت تغییر رفتار كودكتان را پیدا كنید.یعنی سعی كنید بفهمید چه اتفاقی روی داده كه موجب عصبانیت فرزندتان شده است. بدخلقی و عصبانیت، بی‌دلیل ایجاد نمی‌شود. همچنین اجازه ندهید بداخلاقی كودكتان بر شما هم غلبه كند و شما هم بداخلاق شوید.در چنین شرایطی سعی كنید با كشیدن نفس‌های عمیق آرامش خود را حفظ كنید و هر آنچه باعث عصبانیت، نفرت و خشونت شما می‌شود را به فراموشی بسپارید.برخی از روان‌شناسان هم معتقدند كه بی‌توجهی به كودك و گریه‌های او می‌تواند باعث كمك نكردن به دیگران، بویژه افراد مستحق كمك، و بی‌اهمیت بودن مشكلات ایشان برای او هم می‌تواند از كودكی شكل بگیرد. با كودكتان صحبت كنید و سعی كنید علت بدخلقی‌اش را بفهمید.دانستن این‌كه چه چیزی باعث بدخلقی او شده است در واقع كلید این معماست كه چگونه به او كمك كنید تا هم احساس بهتری پیدا كند و هم رفتاری بهتر داشته باشد.به علاوه اگر كودكتان دلیل ناراحتی خود را بتواند به شما بازگو كند احتمالا بیشتر از این بداخلاقی نخواهد كرد. این موضوع بویژه درباره كودكانی صادق است كه از بداخلاقی به عنوان نوعی روش ارتباطی با والدین خود استفاده می‌كنند تا آنها را متوجه آنچه اشتباه است، كنند.برخی والدین هم كه از نامهربانی فرزندشان خسته شده‌اند حاضرند به او هرچه می‌خواهد، بدهند تا دیگر گریه نكند و به این شیوه مهربانی كردن را به كودكشان آموزش می‌دهند.این كودكان معمولا بعد از مدتی خواسته‌های خود را با فریاد و جیغ بیان می‌كنند و با گریه به خواسته‌هایشان می‌رسند و این بدترین نوع تربیت است، چون كودك خشن می‌شود البته این حالت در مهدكودك‌ها هم دیده می‌شود كه مربیان برای ساكت كردن كودكان این‌گونه مهربانی می‌كنند.روان‌شناسان معتقدند كه بداخلاقی كودكان مقطعی است و برای همین والدین نباید نگران باشند كه این رفتار در بزرگسالی هم ادامه پیدا می‌كند و كودك آنها تبدیل به دختر یا پسر بداخلاق و نامهربان می‌شود.والدین باید با كلمات محبت‌آمیز، كودكشان را آرام كنند چون ممكن است رفتار خشن و فریادهای عصبی باعث بی‌احساسی و بی‌عاطفه بودن كودكان در روابط بین فردی شود و ناتوانی در به‌كارگیری كلمات محبت‌آمیز در آنها به وجود آید.همچنین سرزنش دائم به علت اخلاق و رفتار فرزندان ممكن است باعث ایجاد خودپنداری منفی در كودك شود و در نتیجه، به ناتوانی او در دوست داشتن خود و دیگری بینجامد.این امر از جمله علل مؤثر در نامهربانی كودكان به شمار می‌رود.مهمتر این است كه هیچ‌گاه به كودكتان نگویید چون بهانه گیری می‌كند او را دوست ندارید و او را بدون قید و شرط دوست بدارید و محبت كنید تا او هم مهربان شود.كودكان اغلب با حیوانات رابطه خوبی دارند و شما می‌توانید از این فرصت استفاده كنید و مثلا با نگهداری یك حیوان خانگی مهربانی كردن را به او آموزش دهید و اجازه ندهید تا كودكتان بهانه‌گیری كند.چون كودك می‌آموزد كه نه تنها انسان‌ها بلكه حیوانات و دیگر موجودات زنده نیز شایسته رفتاری مناسب و مهربانانه هستند.بنابراین اكثر روان شناسان كودك معتقدند كه نباید با كودك بهانه‌گیر شیوه تنبیه یا بی‌توجهی را در پیش گرفت بلكه با مهربانی و محبت او را تشویق به خوش رفتاری و مهربانی كرد.

 1389 - Iranian Clinical Psychology Association

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بچه‌های بداخلاق,رفتار كودكتان,بدخلقی و عصبانیت,بی‌احساسی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

منبع : سایت حمایت از حقوق کودکان

 وجود وضعیت هایی از قبیل آسیب های اجتماعی و معضلات نوظهور و در حال افزایشی نظیر استثمار، سوء استفاده، سوء رفتار و خشونت از سوی افراد جامعه و یا حتی خانواده کودک و نوجوان تهدید شود و یا در مواردی به دلیل جنگ، بلایای طبیعی، تصادفات، امراض و بیمارهایی مانند ایدز و یا مواردی نظیر تغییر هویت، بی تابعیتی، ناتوانی جسمی یا روانی و اختلال هویت جنسی و برخی برداشت های خاص جامعه نسبت به کودکان از یک سو و از دیگر سو ناپختگی جسمی و روحی کودک، عدم توانایی وی در رویارویی و مقابله با خطرات و موقعیت های خطرزا و حتی گاه عدم شناخت وی از خطرات اجتماعی، ایجاد و نهادینه کردن قواعد و ساز و کارهای حمایت اجتماعی و قضایی از آنها را ضروری می نماید. توجه خاص به کودکان و نوجوانان و حمایت از حقوق آنها علاوه بر اینکه از دیر باز موضوعی موکد در دین مبین اسلام بوده است، تبدیل به یک هدف و راهبرد جهانشمول گردیده که قواعد و مقررات آن در تمامی کشورها به سرعت در حال گسترش می باشد و در دوران معاصر از آن به ضرورتی انکار ناپذیر در امر توسعه و تضمینی برای شکوفایی و رشد پایدار جوامع یاد می شود.رشد شخصیت، کسب فضائل اخلاقی و همچنین سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کودک و نوجوان ممکن است با آسیب های اجتماعی و معضلات نوظهور و در حال افزایشی نظیر استثمار، سوء استفاده، سوء رفتار و خشونت از سوی افراد جامعه و یا حتی خانواده کودک و نوجوان تهدید شود و یا در مواردی به دلیل جنگ، بلایای طبیعی، تصادفات، امراض و بیمارهایی مانند ایدز و یا مواردی نظیر تغییر هویت، بی تابعیتی، ناتوانی جسمی یا روانی و اختلال هویت جنسی آسیب پذیر و نیازمند حمایت گردد. این وضعیت ها ضمن آنکه محیط مساعد و مطلوب را برای رشد و توسعه فردی کودکان و نوجوانان و شکوفایی استعدادهای آنها زایل می سازد، سبب بوجود آمدن پدیده های ناهنجاری مانند کودکان کار، کودکان فاقد هویت یا نامرئی، کودکان خیابان، کودکان معارض قانون و یا کودکان قربانی جرم می گردد.وجود وضعیت های فوق و برخی برداشت های خاص جامعه نسبت به کودکان از یک سو و از دیگر سو ناپختگی جسمی و روحی کودک، عدم توانایی وی در رویارویی و مقابله با خطرات و موقعیت های خطرزا و حتی گاه عدم شناخت وی از خطرات اجتماعی، ایجاد و نهادینه کردن قواعد و ساز و کارهای حمایت اجتماعی و قضایی از آنها را ضروری می نماید.در این راستا فرایند قضایی نیز باید به گونه‌ای طراحی شود که موجب کاهش خطرات، آلام و جبران آسیب های ناشی از جرم برای کودک و نوجوان در معرض خطر یا بزه دیده شود. عدم توجه به وضعیت و نیازهای خاص این دسته از اطفال و عدم سیاستگذاری افتراقی در جهت رعایت مصلحت و غبطه ایشان، علاوه بر تضییع حقوق کودک، ممکن است بزه دیدگی یا بزهکاری ثانویه کودک و نوجوان را در پی داشته باشد.در نظام حقوقی ایران، قانونگذار با تصویب ماده 1173 قانون مدنی و قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در 25 آذر ماه1381 توجه خود را بر شکل دهی یک سیستم عدالت خاص اطفال در معرض خطر و بزه دیده نشان داد. اما مقررات مزبور فاقد جامعیت و انسجام لازم برای حمایت از این دسته از کودکان و نوجوانان می باشند. به عنوان نمونه قانون حمایت از کودکان و نوجوانان هرچند گامی به جلو در جهت حمایت از حقوق کودکان بزه دیده است، اما دارای خلاءهایی از جمله عدم توجه به دادرسی ویژه اطفال بزه‌دیده، عدم توجه به نهادسازی و نهادینه کردن حمایت از کودکان و عدم حمایت از کودکان در معرض خطر می باشد.با توجه به خلاء موجود و نواقص قوانین پیشین، قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در راستای مأموریت های خود بر اساس اصل 156 قانون اساسی مبادرت به تنظیم لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان جهت حمایت قضایی از افراد زیر 18 سال در معرض خطر و بزه دیده نمود که این امر از رهگذر تعریف مفهوم و احصاء مصادیق وضعیت‌های مخاطره‌آمیز، تعریف مفاهیمی همچون سوء رفتار، بی‌توجهی و سهل‌انگاری، بهره کشی، سوء استفاده جنسی و خرید و فروش کودکان یا اعضاء آنها، جرم‌انگاری ویژه و تشدید کیفرهای حمایتی، تمهید آیین دادرسی ویژه اطفال بزه‌دیده، در معرض خطر و شاهد جرم، پیش بینی تدابیر، اقدامات و ساز و کارهای حمایتی به منظور کاهش و کنترل خطر، توجه ویژه به خانواده و والدین و تبیین و تقویت نقش و جایگاه نهادهای متولی و مددکاران اجتماعی در جهت حمایت از این دسته از کودکان و نوجوانان صورت پذیرفته است.

متن خلاصه در ادامه نوشتار درج گردیده است.

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:حقوق کودکان,حمایت از کودکان,کودک,خطرات , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

از آنجایی که برادرانم فارغ التحصیل دبیرستان و راهنمایی البرز تهران بودند و مدام از اون تعریف می کننددر مورد تاریخچه آن خیلی دوست داشتم بدونم و این مطالب رو پیدا کردم ،امیدوارم جالب باشه و تجدید خاطره ای هم برای کسانی که خاطراتی با آن دارند باشه.

فارغ‌التحصيلان ششمين دوره كلاس تجاري دبيرستان البرز به همراه ساموئل جردن و همسرش1938 ميلادي

 آشنايي با ساموئل مارتين جردن مدير آمريكايي دبيرستان البرز و دليل نامگذاري خيابان جردن تهران

دكتر ساموئل مارتين جردن (Samuel M. Jordan) از سال ۱۸۹۹ تا سال ۱۹۴۰ رياست كالج آمريكايي تهران (دبيرستان البرز) را به عهده داشت. او باني و سازنده دبيرستان البرز و مدرسه دخترانه آمريكايي تهران است.

  جردن در سال ۱۸۷۱ ميلادي در نزديكي شهر يورك در پنسيلوانيا بدنيا آمد. پس از تحصيل در دبستان و دبيرستان در سال ۱۸۹۵ ميلادي از كالج لافايت درجه B.A (ليسانس) گرفت. در سال ۱۸۹۸ درجه استادي علوم الهي (ام.ا) از دانشگاه پرينستون را دريافت كرد. در سال ۱۹۱۶ كالج لافايت او را با درجه D.D (دكتر در حكمت و فلسفه) شناخت و در سال ۱۹۳۵ ميلادي از كالج واشنگتن و جفرسون بدرجهٔ دكتراي حقوق نائل شد.

دكتر جردن در سال ۱۸۹۸ ميلادي (۱۲۷۸ خورشيدي) به ايران آمد و يك سال بعد رياست مدرسه را به عهده گرفت .در سال ۱۹۱۳ ميلادي (۱۲۹۲ خورشيدي) با راه‌اندازي كلاس‌هاي باقيمانده دوره دوازده ساله دبيرستان تكميل گرديد. در سال ۱۹۱۸ ميلادي (۱۲۹۷ خورشيدي) اولين ساختمان شبانه‌روزي كه در آن زمان، مك كورميك‌ هال (Maccormick Hall) ناميده مي‌شد و يك ساختمان ديگر پايان يافت. 

 به پاس خدمات فرهنگي وي در كالج البرز، دو مدال و نشان به او عطا كرد: 

•    در سال ۱۳۰۰ هجري خورشيدي، وي يك قطعه نشان و مدال درجه دوم علمي 

•    بار ديگر در سال ۱۳۱۹ هجري خورشيدي، وي و خانمش به دريافت نشان درجه يك علمي ديگر مفتخر شدند. 

 

دكتر جردن، در سال ۱۳۱۹ هجري خورشيدي از ايران رفت. 

دكتر جردن پس از بازگشت به آمريكا، در سال ۱۳۲۳ هجري خورشيدي، دوباره به ايران آمد و مورد استقبال شاگردان و مريدانش قرار گرفت. او ايران را وطن دوم خود مي ‌ناميد و همواره از آن به نيكي ياد مي‌كرد. وي در سال ۱۳۳۳ هجري خورشيدي، در ۸۱ سالگى در آمريكا در گذشت. 

در سال ۱۳۲۶ هجري خورشيدي، مراسمي به ياد او و براي بزرگداشت او در تالار دبيرستان البرز برگزار شد و نيم تنه سنگي وي را كه استاد ابوال¬حسن صديقي تراشيده بود، در كنار در ورودي آن نصب كردند. اين پيكره بعدا به كتابخانه دانشگاه صنعتي اميركبير منتقل گرديد. 

بزرگراه آفريقا در شمال تهران، در زمان رژيم گذشته، به يادبود وي خيابان جردن نام گرفته بود، نامي كه هنوز هم بطور غير رسمي كاربرد دارد. كتابي به نام 'روش دكتر جردن' به قلم شكرالله ناصر در ديماه ۱۳۲۳ در تهران منتشر شده كه در آن به شيوه كار وي و اداره دبيرستان پرداخته است. 

 

از خاطرات و كلمات دكتر جردن 
 

•    'من ميليونر هستم زيرا هزارها فرزند دارم كه هر كدام براي من، براي ايران و براي دنيا ميليونها ارزش دارند.' 

'بچه ‏ها مملكت شما سابقهٔ درخشانى داشته است. بازگشت به آن روزگار درخشش بستگى به همت و شجاعت و كوشش شما دارد. اميدوارم حرف من در گوش و قلب شما باشد و براى ملت و كشورتان مفيد واقع شويد.' 

براي دروغ، ده شاهي كفاره تعيين كرده بود. 

اگر در جيب كسي سيگار پيدا ميشد، يك تومان جريمه داشت. 

اگر از دانش‏آموزى سئوالى مى‏كرد و او بلد نبود، مى‏گفت: 'كلّه به ‏كار، كدو كنار.' 

ميگفت ' سيگار لوله بي مصرفي است كه يك سر آن آتش و سر ديگر آن احمقي است!' 

لوطى‏ را در معنايى منفى ـ در مايهٔ الواط ـ به ‏كار مى‏برد و مى‏گفت: 'غيرت، همت، زحمت، كار، كوشش: اينها به آدم‏آباد می ‏رسد. سستى، بى حالى، كارنكردن، بارى‏ به ‏هرجهت بودن به لوطى‏آباد مى‏رسد.' 

از ديگر بزرگان دربارهٔ او :

تا كشور ما جايگه جردن شد

بس خارستان كز مددش گلشن شد

اين باغ هنر كه دور از او بود، كنون‏

چشمش به جمال باغبان روشن شد 

 

و نيز: 

نادانى چيست جز به غفلت مردن؟

بايد به علاج از اين مرض جان بردن

گفتم كه طبيب درد نادانى كيست؟

پير خردم گفت كه جردن، جردن! 

نوشته : جعفر سپهري

نقل از هوپا

 

 عکسها در ادامه نوشتار اضافه گردیده است

دبیرستان البرز
تاریخچه کالج آمریکایی و دبیرستان البرز

 

 

Alborz High school

بی گمان دبیرستان البرز یکی از قدیمی ترین دبیرستان های کشور ماست و اگر کالج آمریکایی ها، که بعدها، در سال 1319 به دبیرستان البرز تغییر نام داد را نیز به حساب آوریم، نزدیک به 140 سال قدمت دارد. این دبیرستان به دلیل برخورداری از مدیرانی کارآمد که کمتر دستخوش تغییرات و جابجایی می شدند ( خصوصاً در سال های پیش از انقلاب )، اگر نگوییم بهترین و کارآمدترین دبیرستان کشور بوده است، یقیناً یکی از بهترین ها تلقی می شده است. بیش از سی هزار فارغ التحصیل این دبیرستان طی هفتاد سال گذشته، عمدتاً مدارج بالای علمی را طی کرده و بسیاری از آنان در ایران و سایر نقاط جهان مصدر خدمات مفید به جامعه بوده و هستند. چندی پیش که برای پیدا کردن کتابی به جستجوی کتابخانه ام پرداختم، چشمم به کتاب "سده نام البرز" خورد. کتابی که در سال 1353 به همت زنده یاد دکتر محمدعلی مجتهدی ( رئیس وقت دبیرستان البرز ) منتشر شد و به هر یک از دانش آموزان دبیرستان ( که من هم یکی از آنها بودم ) به یادگار اهدا گردید. کتاب چهارصد صفحه ای سده نامه، من را با خود به دنیای خاطرات گذشته برد. حال و هوای مدرسه، مدیر، ناظم ها، معلمین، همکلاسی ها و هم مدرسه ای ها، حیاط و ساختمان های دبیرستان و ایام نوجوانی. زمانی به خود آمدم که پاسی از شب گذشته بود. کتابی را که می خواستم، پیدا نکردم اما کوله بار خاطرات، من را بر آن داشت تا آنچه در مورد دبیرستان البرز: می دانم، خوانده ام و یا می توانم فراهم کنم، در وب سایت ایران – ایرانی ها قرار دهم، باشد که بسیاری از "البرزی ها" را در این نوستالژی سهیم نمایم و آنهایی را که فقط نامی از البرز شنیده اند، با این مجموعه گرانقدر که وجودش با تاریخ معاصر ایران عجین است آشنا سازم. تا چه قبول افتد و چه در نظر آید. بدیهی است این حقیر آمادگی آن را دارد تا خاطرات و عکس های شما را از دبیرستان البرز در همین وب سایت قرار دهد.

کالج آمریکایی ها

در بیست و چهارمین سال سلطنت ناصرالدین شاه قاجار یعنی به سال 1250 خورشیدی، یک هیئت مبلغ مذهبی کاتولیک آمریکایی به ریاست جیمز باست ( James Bassette) به ایران آمد و در ساختمان اتابک واقع در خیابان لاله زار فعلی مستقر شد و شروع به کار نمود. دو سال بعد یعنی در سال 1252 این هیئت دست به کار تأسیس دبستانی در نزدیکی دروازه قزوین شد که این دبستان پایه ی سازمان و تأسیس دبیرستان البرز به شمار می رود. این هیئت در سال 1266 در خیابان قوام السلطنه ( اسبق )، مارشال استالین ( سابق )، سی تیر فعلی قطعه زمینی خرید. کلنگ بنای ساختمان مدرسه ی جدید، 21 سال پیش از صدور فرمان مشروطیت، توسط ناصرالدین شاه بر زمین زده شد و در سال 1266 ساختمان آن به اتمام رسید. در این زمان مدرسه دارای شش کلاس و پنجاه دانش آموز بود و ریاست آن را مستر وارد بر عهده داشت. یازده سال بعد، یعنی در سال 1277 مستر وارد به آمریکا برگشت و در همان سال دکتر ساموئل مارتین جردن (Samuel Martin Jordan) به ایران آمد و یک سال بعد، یعنی در 1278 ریاست مدرسه را بر عهده گرفت. در اثر تغییر در ساختار مدیریت مدرسه، تا سال 1281 خورشیدی چهار کلاس دبیرستان به مدرسه افزوده شد و نهایتاً در سال 1292 خورشیدی دوره 12 ساله تحصیلی دبستان و دبیرستان کامل گردید.

خرید املاک جدید در بهجت آباد و جلالیه و دعواهای حقوقی بر سر آن

دکتر جردن در سال 1292 یک صد و پنجاه هزار زرع مربع ( معادل 16 هکتار ) از اراضی بیرون دروازه یوسف آباد را خریداری نمود. این اراضی جزو املاک جنوبی بهجت آباد بود و توسط خواهر میرزا حسن خان مستوفی و همسرش شاهزاده جلال الدوله در بانک شاهی انگلیس به گرو رفته بود. آمریکایی ها این املاک را از بانک شاهی خریدند ولی برای محصور کردن این اراضی به اشکالاتی برخوردند. اختلاف بر سر حدود اراضی بهجت آباد و جلالیه بود که نهایتاً با فشار و مساعدت سفارت انگلیس، احداث دیوار به اتمام رسید. در سال 1294 خورشیدی ساختمانی برای منزل دکتر جردن در این اراضی بنا نهاده شد. در سال 1300 خورشیدی باغ امیر نظام نیز که حدود شصت و چهار هزار زرع مربع ( حدود 7 هکتار ) بود از قرار ذرعی دو و نیم ریال ( جمعاً شانزده هزار تومان ) خریداری شد. بعد از خریداری این اراضی و محصور کردن آن، میرزا هاشم آشتیانی که خود را در زمین های بهجت آباد ذی سهم می دانست و سندی هم در دست داشت اقامه ی دعوا کرد. بعد از گفت و شنود بسیار، علی اکبر داور از طرف آمریکایی ها به حکمیت دعوت شد و داور پنجاه و چهار هزار ذرع مربع ( ضلع جنوب غربی ) از زمین ها را به میرزا هاشم آشتیانی واگذار کرد. میرزا حسن خان مستوفی هم به زمین هایی که به نام اراضی جلالیه خریداری شده بود اعتراض داشت که با وساطت ارسلان خلعتبری، از اعتراض خود صرف نظر کرد. در دوران حکومت محمدرضا شاه پهلوی هم آقای دولتشاهی دعوایی مطرح کرده و بخشی از زمین های جنوب غربی دبیرستان را مال خود کرد.

لازم به ذکر است بخشی از اراضی شمال دبیرستان نیز بعدها جهت تأسیس دانشگاه پلی تکنیک ( امیر کبیر فعلی ) از دبیرستان جدا گردید.

فعالیت آمریکایی ها در کالج البرز

در سال 1297 خورشیدی اولین ساختمان شبانه روزی، که در آن وقت Maccormick Hall نامیده می شد به اضافه ی یک ساختمان دیگر در جنوب منزل دکتر جردن پایان یافت.

در سال 1303 خورشیدی یک آمریکایی به نام آقای رولستون (Rollestone) مخارج ساختمان اصلی دبیرستان را پرداخت و یک سال بعد که این بنا آماده شد، دو ساختمان اصلی کلاه فرنگی دبیرستان البرز توسط نیکولای مارکوف، معمار گرجستانی ساخته شد. کلاس های متوسطه از محل سابق خود به این ساختمان منتقل گردید. ( این همان ساختمان مرکزی دبیرستان البرز فعلی است. به عکس شماره ی 24 مراجعه فرمایید. )

در سال 1308 خورشیدی دوره 15 ساله ی BA تأسیس گردید و مدرسه به کالج تبدیل شد.

در سال 1312 خورشیدی، آمریکایی دیگری به نام خانم هری مور (Harrymore) به ایران آمد و ساختمان دیگری برای شبانه روزی به نام تالار لینکلن و یک ساختمان کوچک بیمارستان، که ضمیمه ساختمان اصلی بود ساخته شد.

کالج آمریکایی ها عملاً از بدو تأسیس به مدت 67 سال فعال بود و شکوفایی آن بیشتر مربوط به دوران ریاست دکتر جردن بود که از سال 1278 تا 1319 به مدت 41 سال مسئولیت کالج را بر عهده داشت.

در سال 1319 خورشیدی به دستور رضا شاه پهلوی کالج و شبانه روزی آن، اجباراً از آمریکایی ها خریداری و تصرف شد، دبیرستان و شبانه روزی البرز نام گرفت و اداره ی امور آن به وزارت فرهنگ ایران محول گردید و آمریکایی ها به ناچار ایران را ترک کردند.

در مورد دکتر ساموئل جردن به بخش مدیران دبیرستان البرز در همین وب سایت مراجعه فرمایید.

دبیرستان البرز در اختیار ایرانیان

در سال 1319 کالج آمریکایی ها و شبانه روزی آن از آمریکایی ها به مبلغ ده میلیون ریال ( یک میلیون تومان ) خریداری شد و عملاً از آنها خلع ید گردید. طوفان حوادث جنگ دوم جهانی و دولت های گذرا و کوتاه عمر سال های ابتدایی حکومت محمد رضا پهلوی منجر به این شد که طی دوره ی ده ساله ی دهه ی بیست تا سی شش مدیر، مدیریت دبیرستان البرز را تجربه کنند و پس از آن تا انقلاب سال 1357 مدیریت پایدار دکتر محمد علی مجتهدی همراه با نفوذ فراوان و درایت مثال زدنی وی عاملی برای رشد و شکوفایی دبیرستان البرز گردید. بیست و هشت سال مدیریت دکتر مجتهدی بر البرز به این مفهوم بود که بیست و هشت دوره فارغ التحصیلانی را به جامعه تحویل داد که بسیاری از آنها جایگاه ویژه ای در عرصه ی خدمات کشور پیدا کردند. در آن دوره و قبل از آن به ندرت اتفاق می افتاد که فارغ التحصیلان البرز در دانشگاه پذیرفته نشوند. در دهه ی پنجاه خورشیدی دانشگاه صنعتی اصفهان برای دوره ی محدودی با انجام مصاحبه و بدون شرکت در کنکور سراسری، از میان فارغ التحصیلان البرز اقدام به پذیرش دانشجو در رشته های فنی می کرد که این روند با وقوع انقلاب متوقف شد.

شبانه روزی دبیرستان البرز اولین مرکزی بود که از میان دانش آموزان با استعداد شهرستان ها، دانش آموز می پذیرفت. این شبانه روزی نظم و انضباط مخصوص به خود را داشت. جهت اطلاع به مقاله شبانه روزی البرز مراجعه فرمایید.

نحوه ی پذیرش دانش آموزان در البرز

هرچه کیفیت تحصیلی در دبیرستان البرز بالاتر می رفت تعداد متقاضی ثبت نام در آن بیشتر می شد. به صورتی که والدین دانش آموزان از شب قبل از روز ثبت نام می آمدند و صف می کشیدند تا نوبت ثبت نام را از دست ندهند. دکتر مجتهدی در خاطراتش گفته است: " گفتم در یک روز معینی همه ی داوطلبان، همه ی کسانی که می خواهند بچه هایشان را اینجا بگذارند، بیایند در سالن جمع شوند. بین خودشان دو پدر، دو مادر انتخاب کنند، بیایند اینجا بنشینند. من ششصد شاگرد می خواهم برای دوازده کلاس اول. این ششصدنفر را هر طوری که دلشان می خواهد انتخاب کنند. آنها تصمیم گرفتند از روی معدل انتخاب کنند و از ]نمره ی[ بیست شروع می کردند، می آمدند پایین تا شانزده، ششصد نفر تمام می شد. بقیه پا می شدند و می رفتند. این عمل را من انجام می دادم که اینها بفهمند که اینجا تبعیض و استثنایی نیست. بعد هم سفارش از هر مقامی می آمد، از دربار گرفته تا جای دیگر، گوشم به این حرف ها بدهکار نبود. با استثنا کسی را نمی پذیرفتم." البته لازم به ذکر است استثناهایی وجود داشت. به عنوان مثال فرزندان دبیران، کادر اداری و مستخدمین مدرسه و برادر دانش آموزی که در البرز تحصیل می کرد می توانست بدون شرط معدل در دبیرستان ثبت نام کند.

نحوه ی برگزاری امتحانات در البرز چگونه بود

در تمام مقاطع تحصیلی، برگزاری امتحانات ثلث اول و دوم بر عهده ی معلم های هر کلاس بود. امتحان پایان سال یا ثلث سوم، مشابه امتحان نهایی برگزار می شد. دبیران هر درس، سؤال طرح می کردند و به دکتر مجتهدی تحویل می دادند. بعد ایشان روز قبل از امتحان دبیرهای درس مربوط را دعوت می کرد. از میان سؤال های طرح شده تعدادی انتخاب می شد. بعد سؤال ها بارم بندی (Bareme) می شد. دبیرها موظف بودند سؤال ها را حل کنند تا از جواب صحیح آنها مطمئن شوند. سپس سؤال ها تکثیر می شد. برای اینکه اسم دانش آموز تاثیری در نمره ی او نداشته باشد، بالای برگه ی پاسخ نامه پرفراژ داشت و کنده می شد و فقط با شماره مشخص می گردید. اگر دانش آموزی روی برگه علامت می گذاشت، بی برو برگرد در آن امتحان صفر می گرفت و به احتمال بسیار زیاد سال بعد در دبیرستان ثبت نام نمی شد. در پایان سال تحصیلی اسامی قبولی و تجدیدی ها به تفکیک اعلام می شد. به این ترتیب که نفر اول بالاترین معدل را در کل کلاس ها ( به عنوان مثال 12 کلاس اول دبیرستان ) داشت و به ترتیب نزولی مرتب می شد. فهرست دانش آموزان تجدیدی نیز به طور جداگانه مرتب می گردید.

انضباط در دبیرستان البرز

دکتر مجتهدی برای انضباط در دبیرستان اهمیت ویژه ای قائل بود. پوشیدن هر لباسی که دارای نوشته ی غیرفارسی بود یا پرچم کشور دیگری بر روی آن قرار داشت، ممنوع بود. در این مورد به هیچ وجه گذشت نمی کرد و دانش آموز را به دفتر می فرستاد و با تیغ یا قیچی آرم یا پرچم خارجی را می بریدند و به دست دانش آموز می دادند. بلند کردن موی سر و هرگونه هیپی گری ممنوع بود و اگر موردی را مشاهده می کرد، دستور می داد تا به قول خودش، یک چهارخانه روی سر دانش آموز باز کنند. سیگار کشیدن اکیداً ممنوع بود و با وجود بزرگی دبیرستان اگر در دست دانش آموزی سیگار می دید، او را تنبیه می کرد. معلم ها در کلاس دو اهرم تنبیهی داشتند، یکی " تذکر" و دیگری "اخراج" . اگر برای دانش آموزی در دفتر کلاس تذکر درج می شد، به این مفهوم بود که یک نمره از انضباط او کسر خواهد شد و اگر از کلاس اخراج می شد، چهار نمره از انضباط دانش آموز کسر می گردید. دانش آموزی که چندین بار در طول سال تحصیلی اخراج شده بود، شانس کمی برای ثبت نام مجدد در دبیرستان داشت.

نکته ی جالب دیگر این بود که اگر دانش آموز تنبیه انضباطی می شد یا در نمرات هفتگی که هر معلم از دانش آموزان می پرسید، نمره ی کمتر از 10 در دفتر ثبت می شد، یک شنبه ی هفته ی بعد والدین حتماً نامه ای جهت اطلاع از وضعیت فرزندشان دریافت می کردند و یا به دبیرستان احضار می شدند.

شهریه در دبیرستان البرز

اصولاً هزینه های دبیرستان البرز پیش از انقلاب بر اساس شهریه ای که از دانش آموزان می گرفتند تأمین می شد. هر چند استثناهایی هم داشت. از خانواده ی دبیران و کارکنان دبیرستان پولی دریافت نمی کرد و یا نیم بها می گرفت. اگر بر او یقین می شد که دانش آموز با استعدادی هست که توانایی پرداخت شهریه ندارد، نه تنها از او شهریه نمی گرفت، که به دانش آموز و خانواده اش کمک های مالی نیز می کرد. در پاییز سال 1353 تمام مدارس ملی ( اصطلاح نادرستی که آن موقع برای مدارس غیردولتی استفاده می شد و بعدها به اصطلاح نادرست تری به نام مدارس غیرانتفاعی! تبدیل شد. ) موظف شدند که از دانش آموزان شهریه دریافت نکنند و اگر وجهی دریافت کرده اند به خانواده ها پس دهند. دکتر مجتهدی ماه ها قبل، از این بخشنامه اطلاع داشت و برای سال تحصیلی 53 به بعد از کسی شهریه دریافت نکرد.

از مهرماه 1358 مجدداً برای چند سال شهریه دریافت شد تا اینکه دبیرستان رسماً به عنوان یک مدرسه ی دولتی به حساب آمده و مانند سایر مدرسه ها و بر اساس قانون اساسی رایگان گردید. از آن به بعد هیچ شهریه ی رسمی از دانش آموزان دریافت نمی شود، منتهی تحت عناوین نمونه ی مردمی یا هیئت امنایی والدین مختارند که مبالغی جهت ثبت نام پرداخت نمایند، درغیر این صورت فرزندشان در دبیرستان ثبت نام نمی شود!

دبیرستان البرز پس از انقلاب

پس از انقلاب، دکتر مجتهدی خودش دیگر به دبیرستان نیامد و اگر هم می آمد، در تب و تاب اولیه ی انقلاب کسی او را راه نمی داد. اما نظم آموزشی که او پایه ریزی کرده بود تا سال ها باقی ماند. ناظم های مدرسه و اکثر دبیران همان هایی بودند که قبلاً بودند. در سال های اولیه پس از انقلاب کادر آموزشی تلاش می کردند تا نظم و انضباط دوره ی مجتهدی را به دبیرستان برگردانند، اما شلوغی های پس از انقلاب، نظم پذیری را از یاد دانش آموزان برده بود. سال های انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها بسیاری از دانش آموزان را فاقد انگیزه ساخته بود و سال ها طول کشید تا البرزی ها هم مثل سایر مدارس و دانشگاه ها خود را با هویت جدید تطبیق دهند. مدیران دبیرستان یک ساله و دو ساله و سه ساله عوض شدند. در 1364 بخش بزرگی از دبیرستان ( شامل شبانه روزی و ساختمان اول و دوم راهنمایی و حیاط های مربوط به آنها ) از دبیرستان جدا شد.

در سال 1370 در راستای انتخاب مدارس مختلف به عنوان مدرسه ی نمونه ی مردمی، دبیرستان البرز مجدداً به عنوان یک دبیرستان خوب مطرح شد ولی در سال 1377 مجدداً به حالت مدرسه ی معمولی درآمد. این دبیرستان از سال 1386 مجدداً با آزمون ورودی اقدام به پذیرش دانش آموز نموده است تا بتواند به سطح کیفی سابق خود بازگردد.

دبیرستان البرز جایگاهی برای فیلمبرداری

ساختمان های قدیمی دبیرستان البرز مکان مناسبی برای کارگردانان و تهیه کنندگان فیلم و سریال هم به شمار می رود. موقعیت دبیرستان در مرکز شهر، بی آنکه نیاز باشد هزینه های زیادی جهت ساخت دکورهای قدیمی شود عواملی است که باعث شده تا پس از انقلاب در فیلم ها و به خصوص سریال های تلویزیونی از لوکیشن های دبیرستان البرز استفاده شود. سریال هایی همچون: مدار صفر درجه، زیر تیغ، پهلوانان نمی میرند، کارآگاه، محاکمه، شهید رجایی و ...

تغییر نام دبیرستان البرز

از آنجایی که رسم بر این شده که هر مدیر فقط به فکر منافع ظاهری مجموعه ی خود باشد، مدیران دانشگاه صنعتی امیرکبیر به تأسی از مدیران تربیت معلم، بی آنکه به دنبال تأمین اعتبار لازم، تهیه زمین و ساخت ساختمان های جدید در فضای مناسب دانشگاهی در حومه ی تهران باشند، بر آن شدند تا در پاییز 1385 لقمه ی حاضر و آماده ای چون دبیرستان البرز را با ایجاد لابی های خصوصی و تفاهم نامه هایی که معمولاً پشت درهای بسته اتفاق می افتد مال خود کرده و به دانشگاه امیرکبیر ضمیمه نمایند. تیزهوشی و درایت مسئولان وقت آموزش و پروش مانع از این عمل گردید و در یک اقدام نمادین، دبیرستان در سال 1386 به "دبیرستان ماندگار البرز" تغییر نام یافت تا شاید به بهانه ی این " ماندگاری" یکی از قدیمی ترین و خوش نام ترین دبیرستان های این سرزمین همچنان پابرجا بماند.

نویسنده و عکس ها: دکتر مسعود شهیدی

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:خیابان جردن,دلیل نام خیابان جردن,دبیرستان البرز,ساموئل مارتين جردن , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

 طرفداران سريال تلويزيوني پيشتازان فضا Star Trek علاقه فراواني به درك چگونگي تله پورت دارند. در اين سريال هنرپيشگان فيلم پس از قرار گرفتن در نقطه ‌اي از سفينه اينترپرايز كه ترانسپورتر نام دارد خود را در يك آن به اتاقي ديگر، سياره‌ اي ديگر و يا كهكشاني ديگر مي‌فرستند.

 

نويسندگان داستانهاي علمي ــ تخيلي به اين تكنولوژي تله پورت نام داده ‌اند و در آن تمام ذرات جسم انسان از يك موقعيت جغرافيايي به موقعيت ديگري در كهكشان ارسال شده و در مقصد همان جسم با مشخصات واقعي مجدداً بازسازي مي‌شود. چگونگي عمليات انتقال كوانتمي در داستانها و فيلمهاي سينمايي و تلويزيوني توضيح داده نشده است. ولي عموماً به اين صورت اتفاق مي‌افتد كه در ابتدا اطلاعات مولكولي اجسام را اسكن كرده و پس از ارسال به مقصد، اطلاعات دريافت شده كاملا شبيه اصل بازسازي مي‌شود. در مرحله آخر مونتاژ اطلاعات دريافتي لزوماً نبايد از مواد جسم اصلي استفاده شود و مي‌توان از اتمهايي كه به نسخه اصلي شباهت دارند استفاده كرد. دستگاه تله پورت در داستانهاي خيالي شباهت كامل به دستگاههاي فكس كنوني دارد و تفاوت آن در توانايي اسكن اجسام به صورت سه بعدي و از بين بردن همزمان اطلاعات اصلي اجسام است. تله پورت كوانتومي به انتقال ذرات اطلاعات كامپيوتري كه كيو بيت Quantum bits  نام دارند اطلاق مي‌شود. علت نامگذاري اين تكنولوژي به تله پورت انتقال اجسام تبديل شده به كيو بيت به يك محل ديگر است. 

علم با تئوري داستانها خيالي سريال پيشتازان فضا موافق نيست اما در دهه گذشته دانشمندان قدمهاي بزرگي در بخش تله پورت كوانتوم برداشته ‌اند. در ابتدا با موضوع تله پورت به صورت جدي برخورد نمي‌شد و دليل آن عدم اطمينان دانشمندان از مكانيسم اصول كوانتوم و عدم امكان اندازه گيري در مراحل اسكن و ارسال تمام ذرات اطلاعاتي اسكن شده يك اتم به مقصد بود. به زباني ساده تر آن چه كه با استفاده از تكنولوژي كوانتوم در مبدا اسكن مي‌شد قادر نبود مشابه خود را در مقصد مجدداً بازسازي كند. سرانجام گروهي شامل 6 محقق و دانشمند از كشورهاي مختلف براي مشكل اسكن كوانتومي يك راه حل منطقي يافتند. آنها با استفاده از تكنيكي كه «انشتاين ــ پودالوسكي ــ روسن» نام دارد به مشكلات انتقال اطلاعات با كوانتوم خاتمه دادند.

در سال 1993 اين 6 دانشمند كه چارلز اچ بنت از آي بي ام و ويليام ووتر فيزيكدان دانشگاه ويليامز ماساچوست عضو آن بودند موافقت اصولي خود را با امكان ساخت نوعي تله پورت جهت انتقال اشياء در صورت از بين بردن نسخه اصلي ابراز داشتند. پس از گذشت يك سال پروژه تله پورت به صورت آزمايشي در سيستم‌هاي گوناگون آغاز شد. در ابتداي پروژه يك فوتون، منبع نور منسجم، چرخش هسته‌ اي و يون محصور شده مورد آزمايش قرار گرفت.

ويليام ووتر در سال 1993 در مقاله ‌اي انجام تئوري تله پورت به طريق كوانتوم را عملي دانست. به نظر او تنها اطلاعات كوانتومي مي‌تواند ضمن جابجايي اجسام نسخه اصلي را در مقصد از بين برده و اجازه تكثير و يا كپي برداري از آن را ندهد. اطلاعات كوانتومي اشيا را جسم تلقي مي‌كند و نمي‌تواند بدون نابود كردن اصل شبيه آن را مجدداً خلق كند. تفاوت بين فكس و تله پورت در اين است كه دستگاه فكس نسخه ناقص غير دقيق و مبهمي را چاپ مي‌كند و نسخه اصلي را دست نخورده باقي مي‌گذارد.  ووتر و همكارانش نشان دادند از مشكلات اصولي كوانتوم عدم توانايي در اندازه گيري و اسكن دقيق ذرات بسيار ريز اتم در مبدا است كه سبب مي‌شود مشابه جسم در مقصد دقيقاً مانند اصل آن نباشد. ووتر با ارائه تئوري ديگري كه از فرضيه Spooky action at a distance «عمليات شبح و روح در فاصله دور» الهام گرفته اعتقاد دارد اگر 2 ذره را با هم ارتباط داده و درگير كنيم، آنها در موقعيتي قرار خواهند گرفت تا مانند يك شي عمل كنند. هر عمل و تغييري كه در اصل يكي از آنها وارد كنيم دقيقاً منجر به ايجاد همان تغيير در ديگري خواهد شد اگر چه فاصله بين دو ذره بسيار زياد باشد 
 

Entanglement  روش درگيري در ارتباط دو ذره اطلاعاتي دور از هم است. پس از برش فوتون و تقسيم آن به دو قسمت، فوتون‌ تقسيم شده در جهت مخالف ديگري به حركت درآمده و در واقع تله پورت مي‌شود در چنين شرايطي انجام هر تغييراتي در فوتون اوليه فوتون دوم را هم تحريك كرده و اثرات تغيير در آن هم مشاهده خواهد شد.

ساموئل برانشتاين تئوري ووتر را تائيد كرده و آن را به گونه ديگري توضيح مي‌دهد. او مي‌گويد فرضيه درگيري و ارتباط ذره ‌ها با يكديگر مانند رابطه عاشقانه بين دو زوج است كه كاملاً به خصوصيات اخلاقي طرف ديگر خود آشنا هستند و مي‌توانند به جاي ديگري به هرگونه سئوالي پاسخ دهند اگر چه در ميان آنها هزاران مايل فاصله باشد. 

از ديگر موفقيت‌هاي تئوري تله پورت در سال 1993، انتقال تعدادي كيو بيت با كمك فوتون از يك آزمايشگاه واقع در زيرزمين دانشكده پزشكي به آزمايشگاهي ديگر در فاصله 2 كيلومتري است. اين آزمايش به نام گيسين از ديگر اعضاي تيم فيزيكدانان و 20 تن از دانشجويان فارغ ‌التحصيل بخش تحقيقات دانشگاه ژنو كشور سوئيس به ثبت رسيده است. گيسين يك سال پس از آن به ركورد ديگري دست يافت و توانست با موفقيت يك فوتون را در مسافت 4 مايلي جابجا كند.

ابتدا در سال 1997 و سپس در سال 1998نيكلاس گيسين در راس تيمي از دانشمندان موفق به انتقال اولين حجم نوري 2 بعدي به نقطه ‌اي ديگر (از يك گوشه ميز به گوشه ديگر ميز) شد. ساموئل برانشتاين پرفسور مشهور رشته انفورماتيك دانشگاه بنگور ولز انگلستان انجام آزمايشهاي موفقيت آميز گيسين را قدم مهمي در رسيدن به هدف تله پورت دانست. 
تله پورت در صورت رسيدن كامل به اهداف آن براي انسان بسيار مفيد خواهد بود. نيكلاس گيسين مي‌گويد با تكنولوژي فعلي تله پورت يك بعد فيزيكي مانند مداد بيشتر به رويا شباهت دارد و واقعيت اين است كه برخلاف داستانهاي خيالي، دانشمندان حتي راجع به انتقال انسان فكر هم نمي‌كنند. در آينده نزديك از كوانتوم در بخشهاي گوناگون علم و در حل مشكلات روزانه اشخاص و كسب و كار، كامپيوتر، تلفن راه دور، ارتباط با اينترنت، سيستم‌هاي امنيتي، نقل و انتقال الكترونيكي وجوه بانكي و راي گيري الكترونيكي استفاده خواهد شد. 

آنتون زيلينگر فيزيكدان دانشگاه وين در اتريش از اعضاي تيم تله پورت كوانتومي در سال 1997 بود. او اعتقاد دارد تكنولوژي كوانتوم در آينده نزديك ابتدا كامپيوتر و روشهاي ارتباطي و مخابراتي را متحول خواهد ساخت؛ تغييراتي مانند ارسال پيامهاي سري سوار بر امواج فيبر نوري توسط كامپيوتر جهت گشودن اسامي رمز بدون ترس از دستيابي شخص و يا كامپيوتر ديگري به آن رمز دور از ذهن به نظر نمي‌رسد.

پس از موفقيت تيم فيزيكدانان دانشگاه ملي اتريش در تله پورت نور از يك آزمايشگاه به آزمايشگاه ديگر دكتر ديويد وايت هاوس، سردبير بخش اخبار علمي بي بي سي به تعدادي از سئوالات شنوندگان خود در مورد جابجايي به راه دور پاسخ گفت.

 

جابجايي نور چه اثري بر زندگي مردم دارد؟ 

كامپيوترهاي بسيار سريع آينده بر اساس تشعشات نوري با به كارگيري انرژي اتم و يا مكانيسم كوانتوم طراحي خواهند شد و استفاده از نور و كوانتوم سرعت كامپيوترها را بيش از يك تريليون بار افزايش خواهد داد.

تله پورت انسان در سريال Star Trek چگونه انجام مي‌شود و آيا شباهتي با موفقيت‌هاي دانشمندان فيزيك دارد؟ 

در آن فيلم بدن انسان به ميلياردها ذره اطلاعاتي تبديل شده و پس از تله پورت، در مقصد كيوبيت‌ها مجدداً بازسازي شده و شخصيت و هويت هنرپيشه اصلي از بين رفته و كپي آن به زندگي ادامه مي‌دهد. اين تئوري هيچ شباهتي با فرضيه هاي دانشمندان ندارد.

آيا زماني خواهد رسيد كه ما بتوانيم اشياء را به حركت در آوريم؟ 

با تكنولوژي موجود جواب منفي است. به نظر مي‌رسد جابجايي فوتون كه فاقد وزن است بيشترين موفقيت ما تا امروز بوده است. در چند سال آينده ما قادر خواهيم بود يك اتم را تله پورت كنيم، برخي از دانشمندان از آن هم فراتر رفته و مي‌‌گويند در آينده نه چندان دور ما شاهد جابجايي ويروس از يك نقطه به نقطه ‌اي ديگر خواهيم بود.

آيا سرانجام روزي خواهد رسيد تا انسان تله پورت شود؟ 
براي تله پورت انسان به دانشي بيش از آنچه كه اكنون در اختيار است احتياج داريم. ما بايد موقعيت دقيق هر اتم انسان را بدانيم تا مقدمات تله پورت انسان فراهم شود. اين تعداد اتم شايد بيش از عدد 1 با 19 صفر در مقابل آن باشد. براي جابجايي چنين اطلاعاتي با سريعترين سيستم ارسال موجود ما به زماني بيش از عمر كهكشان خود نياز داريم كه در حدود 15 ميليارد سال است. از مشكلات ديگر تله پورت انسان، مسائل حقوقي آن است به طور مثال اگر قرار باشد پس از تله پورت اصل نابود شود، آيا از بين بردن اصل جنايت تلقي مي‌شود؟ و يا چه كسي و يا سازمان مي‌تواند تطابق كامل ميان نسخه اصلي و بازسازي شده را تضمين كند؟

به هرحال دوستداران سريال تلويزيوني پيشتازان فضا احتمالاً بايد زمان زيادي را در انتظار باشند تا روياي تله پورت به واقعيت بپيوندد.

 

2003-2012 The CPH theory

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تله پورت, انرژي اتم,مكانيسم كوانتوم,فوتون ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پولدار شدن.جندی شاپور البرز

 

 1- اول تصمیم بگیرید که ثروتمند از نظر شما یعنی چه؟به معنای پول برای هرچه که شما می خواهید؟یعنی پول برای هرچیزی که نیاز دارید؟به اندازه کافی، تا هم اکنون در جایی که زندگی می کنید بازنشسته شوید؟ تا آخر عمر و دردوران بازنشستگی و زندگی در کشوری دیگر کافی باشد؟ مطمئن باشید این معانی خیلی فرق می کنند و شما هنوز تصمیمتان را به جد نگرفته اید.

2-حالا که تصمیم گرفتید، شروع به پس انداز نمایید یعنی اولین و مهمترین رکن. کارشناسان سرمایه گذاری مالی می گویند اگر شما قادر به پس انداز 10 الی 15 درصد در آمد ناخالص ماهانه خود باشید برای خود یک تخم طلا برای سالهای آتی گذاشته اید.

3-مقاومت در برابر وسوسه.این بدان معناست یک نام تجاری جدید،ماشین نو ،رستوران گران قیمت،برند معروف ،کالجی گران قیمت و.... شما را از هدفتان دور می کند.تمام اینها بعد ازرسیدن به هدفتان در دسترس است.شاید یک ماشین دسته دو یا یکبار خرید جانانه یک ماه یکبار یا دوماه یکبار گزینه ای بهتر باشد.

 

4- مواظب خودتان باشید.این موضوع هزینه های زندگی در آینده را کاهش می دهد همانطور که می تواند سلامتی، طول سالهایی را که شما توانایی کار و پس انداز دارید را اضافه نماید. به علاوه پول دار بودن بدون سلامتی هیچ لذتی ندارد .باور کنید.

5-به دانشگاه بروید. دانشگاه محل خوبی برای تعامل ،آشنایی،یافتن فرصت و یافتن دیدی جدید در زندگی است.علاوه بر آن یک مطالعه نشان می دهد فارغ التحصیلان دانشگاه قادر به کسب درآمدی درحدود 20.000 $در سال بیشتر نسبت به دیپلم متوسطه و کارشناسان ارشد نیز همین مقدار بیش از کارشناسان می باشند.

6-ازدواج.افراد متاهل به طور کلی سالمتر از افراد مجردمی باشند.آنها طول عمر بیشتری دارند و از زندگی لذت بیشتری میبرند علاوه بر اینکه  مانند بند 4 باعث طول مدت بیشتر کار و پس انداز می گردد.نکته دیگر اینکه افراد متاهل با توجه به شرایط اقتصادی تر تفکر و زندگی خواهند کرد.

7- اما دو نکته : تعادل در زندگی را با نکات بالا ازبین نبرید.هر دو الی 3ماه یک سفر کوتاه باعث فراموشی بعضی سختی ها خواهد شد. پول خود را در راههای سریع پولدار شده هدر ندهید . افرادی که از طریق  زحمت و پس انداز یا سرمایه گذاری منطقی پولدار شده اند هزاران برابر قمار بازان و لاتاری بازان ثروتمند است علاوه بر این که ترک عادت موجب مرض است واین دسته دوم این سرمایه را دیر یا زود از دست می دهند.

 به امید موفقیت

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ثروتمند,چطور ثروتمند شویم؟,پس انداز,پول,هزینه ها,پولدار, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 مقایسه تبلتها از نظر طول عمرباطری.روشنایی.سرعت لود وبسایتها.جندی شاپور البرز

       اسم تبلت    طول عمر باطری بانمایش فیلم (hours) زمان لودوبسایت  ( seconds; lower is better) نهایت روشنایی(cd/m2) پیشفرض روشنایی  (cd/m2)         نسبت   کنتراست
Apple iPad 12.6 9 388 161 881:1 
Archos 70 8GB 4.7 13 302 216 581:1
Archos 101 8GB 5.8 11 177 133 1106:1
Dell Streak 5 4.7 8 340 135 1172:1
Dell Streak 7 3.3 7 330 146 868:1
Motorola Xoom 9.3 6 312 131 1,200:1
Samsung Galaxy Tab 7.8 8 364 123 674:1
Viewsonic G Tablet 7.8 8 364 123 1,093:1

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مقایسه تبلتها,تبلت,تبلتهای معروف,سرعت لود وب,عمر باطری,روشنایی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

آنفولانزاي مرغي ماكيان را مبتلا مي‌كند و عامل مولد آن ويروسي است كه با ساختار فيزيكي پرندگان سازگار شده است.
با وجود اينكه اين بيماري مخصوص ماكيان است، اما در سالهاي اخير ظاهرا اين ويروس به گونه‌هاي ديگر جانداران نيز منتقل شده و موجب ابتلاي انسان‌ها به اين بيماري شده است. در مقابل، ويروس آنفولانزاي فصلي بويژه با بدن انسان سازگار مي‌شود. بر خلاف آنفولانزاي مرغي، آنفولانزاي فصلي به آساني از فردي به فرد ديگر منتقل مي‌شود و هر ساله جان صدها هزار تن را مي‌گيرد. اين ويروس اغلب در فضولات پرندگان يافت مي‌شوند و مرغداراني كه اين ويروس را تنفس مي‌كنند به آن مبتلا مي‌شوند. انتقال بيماري از انسان به انسان بسيار به ندرت اتفاق مي‌افتد. آنچه اين بيماري را براي انسان خطرناك مي‌كند، اينست كه ويروس آن به شكلي دچار جهش ژنتيكي و تغيير رفتار شود كه بتواند از انساني به انسان ديگر منتقل شود. در نتيجه اين امر، شيوع بيماري بسيار گسترده خواهد شد. خطرناكتر از اين وضعيت آنست كه ويروس مرغي بتواند فردي را آلوده كند كه همزمان به بيماري آنفولانزاي انساني مبتلاست. در صورتي كه ژن‌هاي ويروس‌هاي مرغي و انساني در اين شرايط با يكديگر تركيب شوند ويروس مي‌تواند از فردي به فرد ديگر منتقل شود و در نتيجه يك آنفولانزاي عالم‌گير شايع خواهد شد. تقريبا هيچ فردي به طور طبيعي در برابر ويروس جديد مصونيت نخواهد داشت. در حالي كه اين ويروس مي‌تواند ظرف 6 ماه به همه مناطق جهان برسد. هيچ كس نمي‌داند ما چقدر به زمان اين اپيدمي احتمالي جهاني نزديك هستيم، اما بسياري از دانشمندان مي‌گويند كه ما به اين نقطه خواهيم رسيد، چرا كه به نظر مي‌رسد همه‌گيري آنفولانزا در سيكل‌هاي 25 ساله به وقوع مي‌پيوندند و آخرين دوره آن در سال 1968 بوده است.
آنچه نگراني‌ها را در اين اواخر بيشتر كرده اينست كه آنفولانزاي مرغي آلوده كردن پستانداران را از جمله پلنگ‌ها و ببرها را آغاز كرده است.يك بررسي اخير آزمايشگاهي نشان داد كه ويروس آنفولانزاي مرغي مي‌تواند در ميان گربه‌ها نيز رد و بدل شود. همچنين اين ويروس توانسته اردك‌ها را بدون بروز بيماري و علائم ظاهري آن آلوده كند. اين امر خطر آلودگي مرغداران را افزايش مي‌دهد. در مورد علائم بيماري بايد يادآور شد كه ابتدا با يك تب خفيف، سردرد و درد مفاصل آغاز مي‌شود. تب بيمار ممكنست به مدت يك روز فروكش كند. بيمار به سختي تنفس مي‌كند و به تدريج سرفه‌ها آغاز مي‌شود. همزمان با كم رسيدن اكسيژن به مغز در اثر اشكال در تنفس حالت كما و مرگ به همراه خواهد داشت. از آنجا كه علائم آنفولانزاي مرغي بسيار مشابه آنفولانزاي معمولي است، خطر آن اينست كه ممكنست پزشكان نتوانند تفاوت آنها را تشخيص دهند. اما در صورتي كه اين بيماري ظرف 48 ساعت تشخيص داده شود و بيمار تحت درمان خاص بيماري مانند مصرف داروي ضد ويروسي Tamiflu قرار گيرد، بيمار معمولا بهبودي كامل بدست مي‌آورد.
تا كنون به منظور توقف اين بيماري ميليون‌ها مرغ، جوجه و اردك در كشورهاي آلوده شده آسيايي و تركيه به منظور كاهش خطر ابتلا در ميان پرندگان و انسان‌هاي سالم، كشتار شده‌اند. نجات و پاكسازي در مناطق مستعد و آسيب‌پذير مانند مرغداري‌ها و مزارع افزايش يافته است. همچنين از پزشكان خواسته شده تا نسبت به علائم بيماري در بيماران كنجكاوتر بوده و آنها را تحت كنترل دقيق داشته باشند. با اين حال سازمان جهاني بهداشت هشدار داده كه اگر در حال حاضر اين بيماري شايع شود، هيچ كشوري براي مقابله با آن چه به لحاظ دارويي و چه به لحاظ واكسينه كردن آماده نيست. امكان انتقال بيماري از راه خوردن گوشت مرغ آلوده وجود ندارد اما اين در صورتي است كه گوشت كاملا پخته شده و خام نباشد اين امكان وجود خواهد داشت. در زمينه تهيه واكسن اين بيماري لازم به ذكرست كه دانشمندان در مراحل بسيار اوليه از آزمايش يك واكسن آزمايشي عليه زنجيره H5N1 از آنفولانزاي مرغي هستند كه در آسيا در حال گردش است. اگر يك حالت عالم‌گير از اين زنجيره در سال آينده و سالهاي آتي بروز كند، ميليونها تن در اروپا و آمريكا و ميلياردها تن ديگر در ساير نقاط جهان به اين واكسن دسترسي نخواهند داشت. به علاوه دولت‌هاي هر كشور بايد تصميم بگيرند چه گروهي از جامعه براي تزريق اين واكسن در اولويت قرار دارند كه اين تصميم بستگي به اين دارد كه به آنها بخواهند مرگ و مير احتمالي را كاهش دهند، آسيب جوامع را به حداقل برسانند و يا آسيب اقتصادي از اين اپيدمي را كاهش دهند. در خصوص يك تلاش بين‌المللي براي مقابله با اين ويروس بايد متذكر شد كه نوامبر سال 2004، سازمان جهاني بهداشت در يك درخواست قطعي از دولت‌ها خواست تا در جهت توليد و توزيع واكسن بيماري اقدام كنند. ظاهرا تاكيد آمريكا در اين زمينه در رأس كشورهاي اروپايي قرار داشته است. هم اكنون درحدود 10 شركت در حال كار كردن بر روي تهيه واكسن اين بيماري هستند و بسيار نيز انتظار مي‌رود كه در سال جاري آزمايشهاي باليني در اين زمينه را آغاز كنند. در مقايسه با سارس بايد گفت از آنجا كه آنفولانزاي مرغي برخلاف سارس به صورت دوره‌اي در حال گردش است، اما سارس را مي‌توان براي مدتي تحت كنترل قرار داده و شيوع آن را متوقف كرد.براي رفع وجود احتمالي ويروس آنفلوآنزاي پرندگان، بايد غذاهاي حاوي گوشت ماكيان رابا‪۷۰‬درجه سانتيگراد و حداقل به مدت ‪ ۳۰‬دقيقه طبخ كنيد. و براي پيشگيري از بيماري آنفلوآنزاي پرندگان از مصرف تخم‌مرغ نيم‌پز و خام نيز پرهيز شود. همچنين در صورت ديدن پرنده تلف شده درمحل زندگي خود، بلافاصله آن را به نزديكترين مركز بهداشتي درماني و ياخانه بهداشت اطلاع دهيد.

پایگاه اطلاع رسانی پزشکان ایران
 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آنفولانزای مرغی,واكسن,ويروس ,گوشت ماكيان,سارس , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

واکسیناسیون.جندی شاپور البرز

موجود زنده ، مانند بدن انسان به خودي خود نيروي مقاومت و غلبه يافتن بر ميكروبها را دارد . اين حالت را « مصونيت » مي نامند. اما در برخي از موارد بايد بدن را از خارج كمك كرد ، تا چنين مصونيتي را پيداكند . در بسياري از بيماري هايي كه از ويروس پديد مي آيند ، اگر انسان يكبار آن بيماري را بگيرد و خوب بشود ديگر در برابر آن مصونيت پيدا مي كند . مثلاً آبله ، سرخك و آبله مرغان از بيماري هايي هستند كه اگر يك بار انسان آنها را بگيرد ، براي هميشه از آنها مصونيت پيدا مي كند . يعني ديگر آنها را هرگز نخواهد گرفت .اما بيماري هاي ديگري مانند آنفولانزا ممكن است چند بار به سراغ به سراغ انسان بيايند .پس براي رهايي از چنگ انها مي آيند و به طور مصنوعي در انسان مصونيت ايجاد مي كنند .
بدين طريق كه ويروس ضعيف شده آن بيماري را به بدن تزريق كرده ، انسان را دچار يك حالت خفيفي از آن بيماري مي نمايند. ولي چون اين بسيار ضعيف است، انسان به زودي بهبودي مي يابد و پس از بهبودي كامل براي يك مدت طولاني در برابر آن مرض ، مصونيت مي يابد .واكسن زدن يعني تزريق ويروس ضعيف يك بيماري به بدن.
واكسن داراي ميكرب بيماري است كه البته آنرا ضعيف و بي آزار ساخته اند واكسن از پي تزريق در بدن انسان « پادزهر » درست مي كند كه با ويروس بيماري وارد نبرد مي شوند و آنها را خنثي ميكنند .
طرز ساختن واكسن چگونه است ؟
واكسن را اينگونه ميسازند : نخست حيواني را عمداً دچار بيماري مورد نظر مي كنند . سپس ويروس آن بيماري را از بدن حيوان مزبور جدا مي سازند .مجدداً اين ويروس را به حيواني ديگر تزريق مي كنند و پس از بيمار شدنش ، باز ويروس را از بدنش جدا مي سازند . آنقدر اين عمل را تكرار مي كنند تا به قدري ويروس ضعيف گردد كه اگر آنرا به بدن انساني تزريق كنند نه تنها او را بيمار نكند، بلكه برايش مصونيت هم پديد آورد .راه ديگر واكسن سازي اين است كه آن را از ويروسهاي مرده يا بي فعاليت به دست مي آورند .
با تزريق اين نوع واكسن بدن مشغول ساختن پادزهر مي شود و خود را آماده دفاع در برابر ميكر وب اصلي مي كند .براي بيماري خواب و آنفولانزا از اين روش استفاده مي كنند . و بالاخرهگاهي هم خود ويروس را بي آنكه ضعيفش گردانند از راه پوست به بدن تزريق مي نمايند . آنگاه چون ويروس از راه غير طبيعي وارد بدن گرديده ، باز در آن ايجاد مصونيت ميكند .
طرز عمل واكسنها

مزيت ايمن سازي بر سرم درماني ، در طول مدت حفاظت از طريق مايه كوبي است.
واكسنها، علاوه بر توليد فعال پابتنهاي در گردش ، درموارد خاص، ودر هنگام بروز آلودگيهاي بعدي سريعاً موجب واكنش ليمفوسيتها گرديده و دستگاه حساس ايمني را طوري سامان مي دهد كه ميتواند نسبت به حمله اجرام خارجي واكنش سريع نشان دهد ، اين نوع واكنش را پاسخ ياد اور يا خاطره اي مي نامند . براي سهولت امر، مي توان واكسنها را به دودسته مشخص تقسيم نمود:
الف) واكسنهاي باكتريايي
1) واكسنهاي زنده تخفيف حدت يافته : ب. ث . ژ
2) واكسنهاي كشته:سياه سرفه، حصبه ،وبا
3) نازهر(توكسوئيد): ديفتري، كزاز
4) واكسنهاي پلي ساكاريدي: مننگوكوكسيC , A ،پنوموكوكسي
ب) واكسنهاي ويروسي
1) واكسنهاي زنده تخفيف حدت يافته: فلج اطفال خوراكي، سرخجه ،سرخك، اوريون، تب زرد
2) واكسنهاي كشته كامل: انفولانزا ، فلج اطفال تزريقي ، هاري
3) واكسنهاي كشته( بخشي از پادگن) : هپاتيت ب
توكسوئيدها فقط در قبال اگزوتوكسينها ايجاد ايمني مي كنند و كيفيت انها به لحاظ خلوص و قابليت انحلال پادگن بسيار عالي است . ايمني خلطي حاصل از آنها نيز به سادگي قابل اندازه گيري است .
در واكسنهاي باكتريايي كه از ياخته كامل استفاده مي شود ، پادتنهايي توليد مي شوند كه بعضي از آنها احتمالاً جرء اپسونينها هستند. اين واكسنها نقش يك ادجووان (ياور ) را دارند و همراه با ديگر واكسنها موجب افزايش پاسخ ايمني مي شوند.
در مورد ب .ث . ژ وضعيت فرق مي كند ، اين واكن بيشتر ايجاد ايمني سلولي مي كند و پادتن خلطي قابل اندازه گيري توليد نمي نمايد .اين حالت از ايمني سلولي همراه با افزايش حساسيت تاخيري است كه از طريق آزمون حساسيت به توبركولين اندازه گيري مي شود.
واكسن آبله (ويروس واكين ) كه قديمي ترين واكسن ويروسي است، پس از تزريق به انسان به علت قرابت پادگني ، ايجاد ايمني عليه آبله (ويروس واريول ) مي كند. ايمني واكسن عمدتاً از نوع سلولي است و بطور كلي پاسخ پادتني ضعيف است.
استفاده از واكسنهاي زنده تخفيف حدت يافته در افراد مبتلا به نقص دستگاه ايمني سلولي رسماً ممنوع است .
ساير واكسنهاي ويروسي زنده يا تخفيف حدت يافته ،ايجادايمني خلطي همراه با پادتنهاي در گردش مي كنند كه به روش هاي متداول سر مشناسي نظير سرونوترا ليزا سيون ، واكنش ممانعت از هم اگلوتيناسيون ، بررسي ايمني به كمك مواد راديوايزوتوپ ، اليزاو غيره قابل اندازه گيري است. آزمونهاي افزايش حساسيت تاخيري بعضاً دال بر ايمني با واسطه سلولي است .
بعضي واكسنها نظير واكسن خوراكي فلج اطفال يا واكسنهايي كه از طريق بيني تجويز مي شوند ، علاوه بر ايمني خلطي ، ايجاد ايمني موضعي مي نمايند و به دنبال آن ايمونوگلو بولين نوع A توليد مي شود كه موجب ايمني موضعي بسيار قوي خواهد شد و از دخول ويروس از طريق ان مجاري جلو گيري خواهد كرد. نهايتاً، واكسنهاي مننگوكوكسي C ,A ، و پنوموكوكسي پلي والان براساس نوع كپسول وپلي ساكاريد موجود در واكسن ، ايجاد پادتن اختصاصي مي نمايند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:واکسن,واکسیناسیون,طرز عمل واکسن, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 خودروهای مرسدس بنز و تویوتا در مجموع با فروشی خوب دارای بیشترین آمار بوده که در میان اتوموبیل های برند تویوتا چهار عنوانToyota Camry, Toyota Carolla, Toyota Priusو Toyota RAV4بیشترین آمار را داشته اند ولی در این میان خودروی مرسدس بنز کوپهE350 هم با فروش خوب و هم با استقبال و بیشترین تحسین و امتیاز از سوی مشتریان روبرو گردید.در این میان سال 2012 سال خوبی برای خودروسازان آمریکایی  ازقبیل کرایسلر، فورد و جنرال موتوربود.

from Forbes

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:برند موفق2012,خودرو,برند خودرو,2012, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۷۱/شماره ۱۱/شماره مسلسل ۷۸ «بدون شرح!»

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گرانی,تورم, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ناباروري را اين طور تعريف كرده اند: ناتواني يك زوج در باردار شدن پس از يك سال رابطه جنسي بدون جلوگيري از بارداري.
ناباروري در ده تا پانزده درصد از زوج ها ديده مي شود. علل ناباروري مي تواند مربوط به زن يا مرد يا هر دو باشد. حدود 40% از مشكلات ناباروري مربوط به مردان، 40% مربوط به زنان و حدود10% مربوط به هر دو است. در حدود 10% از زوج ها نيز عامل ناباروري مشخص نيست. به عبارت ديگر در اين زوج ها هر دو نفر با توجه به انجام آزمايش هاي موجود مشكلي ندارند ولي به علل نامشخصي بچه دار نمي شوند.
طي دو دهه اخير گام هاي بلندي در رابطه با تشخيص و درمان ناباروري برداشته شده است و حدود 65 درصد از زوج هاي نابارور با استفاده از روش هاي موجود صاحب فرزند شده اند.

علل ناباروري در زنان
1) اختلال در تخمك گذاري
اختلال در تخمك گذاري، علت عمده ناباروري در زنان است. به طوري كه 39% علل ناباروري زنان مربوط به اين مسئله است . بدون عمل تخمك گذاري لقاح انجام نمي شود و بنابراين زن باردار نمي شود . بعضي از زن ها ممكن است تخمك گذاري نكنند و يا به طور نامنظم و كم تخمك گذاري كنند و بنابراين ممكن است يا عادت ماهيانه نداشته باشند و يا عادت ماهيانه آنها كم و نامنظم باشد و حتي بعضي خانم ها با آنكه داراي عادت ماهيانه منظم هستند، داراي اختلال در تخمك گذاري هستند.

2) اختلال در لوله هاي رحمي
در بعضي زنان، لوله هاي رحمي به طور كامل و يا ناقص بسته است. در نتيجه اسپرم به تخمك نمي رسد. بسته بودن لوله هاي رحمي مي تواند به دليل عفونت، آندومتريوز و يا چسبندگي هايي پس ازعمل جراحي باشد. همچنين ممكن است اين لوله ها پس از يك حاملگي خارج رحمي بسته شوند. در كشورهاي در حال توسعه نسبت به كشورهاي توسه يافته به علت شيوع بيماري هاي عفوني دستگاه توليدمثلي، ميزان اختلال در لوله هاي رحمي بيشتر است. به طور كلي 30% علل ناباروري زن ها مربوط به اختلال در لوله هاي رحمي است .

3) آندومتريوز
آندومتريوز، حالتي است كه در آن سنگفرش رحم (آندومتر)‌ رشد می کند و از رحم هم فراتر مي رود و لوله هاي رحمي را نيز مي پوشاند و حتي آنها را مي بندد و در عمل تخمك گذاري اختلال به وجودمي آورد. آندومتريوز علت 13% موارد ناباروري است و حدود 70% زنان داراي آندومتريوز، نابارور هستند.

4)‌اختلال درگردن رحم يا رحم
ناهنجاري هاي گردن رحم مي تواند سبب ناباروري شود كه از آن جمله مي توان به مشكلات مربوط به ساختمان بدن، عفونت هاي گردن و رحم و يا كيفيت نامناسب ترشحات رحم اشاره كرد. از طرفي تومورهاي بدخيم رحم و يا بعضي جاي زخم هاي موجود در ديواره رحم مسبب ناباروري است.

5)‌ مشكلات دستگاه ايمني بدن
مشكلات مربوط به دستگاه ايمني بدن و عوامل ايمونولوژيك نقش مهمي در ايجاد ناباروري دارند. تشخيص و درمان اينگونه بيماران مشكل است. در بعضي خانم ها،‌ عليه اسپرم مرد ماده اي بنام آنتي بادي ترشح مي شود كه اسپرم ها را از بين مي برد و يا آنها را غيرفعال مي كند و يا حتي سبب سقط خود به خود در بعضي از آبستني ها مي شود.

علل ناباروري در مردان
1)اختلالات مربوط به اسپرم
به طور طبيعي، در بيضه مرد اسپرم توليد مي شود و به هنگام انزال از وي خارج مي شود. اگر در موارد زير اختلالي باشد، شانس لقاح كم شده و مرد نابارور محسوب مي شود.
 

  • ‌تعداد كم اسپرم
  • عدم بلوغ اسپرم
  • شكل غيرطبيعي اسپرم
  • عدم توانايي حركت مناسب اسپرم

عواملي كه بر تعداد، شكل،‌ بلوغ و حركت اسپرم تأثير منفي دارند عبارتند از:
 

  • بيماري هاي عفوني: بيماري هاي عفوني با شرايط التهابي نظير بيماري اوريون سبب عفونت مجاري تناسلي يا التهاب و از بين رفتن بيضه ها در مرد مي شوند. حدود 25% مرداني كه بعد از بلوغ دچار اوريون مي شوند نابارور مي شوند.
  • ‌اختلالات هورموني
  • اختلالات هورموني سبب حدود 5-2% مشكلات ناباروري در مردان مي شود. توليد نامناسب هورمون هاي FSH و LH بر توليد هورمون مردانگي يا تستوسترون و توليد اسپرم تأثير دارند.
  • مشكلات مربوط به دستگاه ايمني بدن
  • در بدن بعضي مردان عليه اسپرم خودشان ماده اي به نام آنتي بادي توليد مي شود كه سبب كاهش حركت اسپرم يا به هم چسبيدن آنها مي شود.

2)‌ ناهنجاري هاي مربوط به ساختمان بدن
بعضي عوامل نظير بسته بودن لوله هاي خروج اسپرم (دفران، اپيديديم)‌ سبب ناباروري در مردان مي شود . بسته شدن لوله هاي خروج اسپرم مي تواند به علل مادرزادي، نقص ژنتيكي، عفونت ها يا التهاب هاي دستگاه ادراري – تناسلي باشد. البته جاي جراحي هاي قبلي نيز مي تواند اين لوله ها را ببندند.
از جمله عوامل ديگر ناباروري در مردان واريكوسل است. در اين حالت رگهاي درون كيسه بيضه متسع مي شود و كيفيت اسپرم كاهش مي يابد.
3)‌ عوامل ديگر
عوامل ديگري نظير ناتواني جنسي و يا انزال زودرس نيز مي تواند عامل ناباروري در مردان باشد.

علل ناباروری ژنتیکی
علل ناباروری اعم از مشکلات هورمونی و چاقی تا غیر طبیعی بودن سلول های جنسی (تخمک و اسپرم) همگی می تواند به نوعی تحت تاثیر عوامل ژنتیکی باشد. برای مثال استعداد چاقی، ابتلا به عفونت و حتی لزوم انجام یک جراحی که به ناباروری می انجامد همگی هر چند کوچک می توانند به عوامل ژنتیکی مربوط باشند. امروزه مطالعات بر روی ژنهای خاص در انسان و مدل های آزمایشگاهی تا حدودی تاثیر عوامل ژنتیکی بر ناباروری را آشکار ساخته اند.
بعضی از عوامل ژنتیکی بر ناباروری مردان تاثیر می گذارند، در حالی که بعضی عوامل دیگر بر روی هر دو جنس و یا فقط بر روی زنان تاثیر گذارند. برای مثال جابجایی های کروموزومی می تواند بر روی مردان و زنان تاثیر بگذارد اما سندروم کلاین فلتر که در آن ترکیب کروموزوم های جنسی به صورت XXY در می آید تنها مختص مردان است و سندروم ترنر که در آن بیمار فقط دارای کروموزوم جنسی X است تنها مختص زنان است.

عوامل ناشناخته
گاه ممكن است پس از يك معاينه دقيق پزشكي، زن و شوهر كاملا‌ سالم تشخيص داده شوند ولي به علل ناشناخته بارور نشوند. اگرچه معمولا بعد از دو سال تعداد زيادي از اين زوج ها بچه دار مي شوند، اما تعدادي از آنها حتي بعد از گذشت سه سال بدون استفاده از روش هاي پيشگيري بچه دار نمي شوند، در اين صورت بايد تحت درمان قرار بگيرند.
 

پژوهشگاه رویان

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:علل ناباروری ,ناباروری,‌علل ناباروری ژنتیکی,علل ناباروري در مردان,علل ناباروري در زنان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

شير مادر بهترين و كاملترين غذا براي شيرخواران زير 6 ماه مي‌باشد و در اين دوران شير مادر به تنهايي به علاوه قطره مولتي ويتامين (از 15 روزگي) كليه نيازهاي تغذيه‌اي شيرخوار را تامين مي‌كند.
غذاي كمكي براي شيرخوار بايد پس از 6 ماهگي شروع شود، زيرا بعد از6ماهگي نيازهاي غذايي شيرخوار به تنهايي با شير برآورده نمي‌شود و لازم است علاوه بر شير مادر، تغذيه كودك با غذاهاي نيمه جامد نيز شروع شود. تغذيه تكميلي علاوه بر تامين انرژي، دوران بسيار حساسي براي ايجاد عادات صحيح غذايي و استفاده از غذاي سفره خانواده است.
شروع تغذيه تكميلي قبل از 6 ماهگي به دليل آماده نبودن دستگاه گوارش شيرخوار براي پذيرش غذاهاي ديگر غير از شير، اقدام نادرستي است. چون دستگاه گوارش كودك هنوز تكامل نيافته و با كوچكترين آلودگي به علت عدم رعايت بهداشت امكان ابتلا به عفونت‌ها از جمله اسهال افزايش مي‌يابد و باعث كاهش يا توقف رشد شيرخوار مي‌شود. از طرف ديگر شروع زودرس تغذيه تكميلي سبب كاهش مدت زمان مكيدن پستان مادر مي‌شود. بعلاوه ممكن است غذاي كمكي در مقايسه با شير مادر، انرژي و مواد مغذي كمتري به كودك برساند كه موجب اختلال رشد كودك و در نهايت سوءتغذيه او مي‌شود. همچنين زود شروع كردن تغذيه تكميلي احتمال بروز حساسيت به بعضي از مواد غذايي را در كودك افزايش مي‌دهد.
نتيجه‌ اين كه بهترين سن شروع غذاي كمكي بعد از پايان ماه ششم زندگي است. البته‌ اين به آن معني نيست كه بايد دفعات شيردهي را كم كرد، بلكه بايد مادر ترغيب شود هر زمان كه كودك تمايل دارد شير خود را به او بدهد و براساس سن كودك چند نوبت نيز غذاي كمكي بعد از شير مادر به او داده شود. اگر غذاي كمكي دير شروع شود كودك تمايل خود را به خوردن غذاهاي ديگر و امتحان كردن مزه و طعم‌هاي جديد از دست مي‌دهد. همچنين تكامل عمل جويدن به تعويق مي‌افتد و كودك غذاي ديگري جز شير مادر و يا مايعات را نمي‌خورد كه‌ اين خود منجر به كم غذايي، اختلال رشد و سوء تغذيه مي‌شود

اصول كلي كه بايد در مورد تغذيه تكميلي رعايت شوند عبارتند از

ـ مواد غذايي بايد از نظر مقدار و نوع به تدريج به غذاي شيرخوار اضافه شود.
ـ ابتدا از يك نوع غذاي ساده شروع و به تدريج مخلوطي از چند نوع غذا داده شود.
ـ از مقدار كم شروع و به تدريج بر مقدار آن افزوده شود.

ـ بين اضافه كردن مواد غذايي مختلف حدود 7ـ5 روز فاصله لازم است. زيرا شيرخوار بايد به يك نوع غذا عادت كند و بعد غذاي جديد اضافه شود. اضافه كردن يك به يك مواد سبب مي‌شود اگر كودك ناسازگاري به يك ماده غذايي داشته باشد شناخته شود و بتوان آن را از غذا حذف كرد. همچنين دستگاه گوارش كودك فرصت پيدا كند تا به غذا عادت كند.

ـ ابتدا بايد غذا رقيق تهيه شود به طوري كه غلظت آن كمي‌بيشتر از شير مادر باشد. سپس به تدريج بر غلظت آن افزوده شود. سفت كردن تدريجي غذا سبب ياد گرفتن عمل جويدن مي‌شود.

ـ اگر در شروع غذاي تكميلي، شيرخوار به غذاي خاصي بي‌ميل بود، نبايد در خوردن آن پافشاري كرد و مي‌توان يك تا دو هفته آن غذا را حذف و سپس دوباره به او داد.
براي اطلاعات بيشتر در مورد اهميت شير مادر اينجا را كليك كنيد.
تغذيه شيرخوار
كودك در ابتدا در مرحله نوزادي از شير مادر تغذيه مي‌كند. با بزرگ‌تر شدن او مواد خوراكي ديگر نيز به فهرست غذايي او اضافه مي‌شود تا زماني كه او هم مانند ديگر افراد خانواده تغذيه كند. برخي مادران به راستي نمي‌دانند چه زمان مي‌توان كودك را با موادي غير از شير تغذيه كرد و حتي گاهي نوع مواد غذايي و مقدار مصرف آنها را بخوبي نمي‌شناسند. در اين مبحث سعي شده است در مورد پخت غذاهاي كمكي در سنين معين اطلاعاتي داده شود.
شروع غذاي كمكي از 6 ماه به بعد است كه با فرني آغاز مي‌شود و طرز تهيه آن را در طرز تهيه
فرني مي‌توانيد ببينيد. بعد از فرني، تغذيه كمكي كودك حريره بادام و پوره سيب زميني و … است. كم كم تا يك سالگي، تنوع غذايي باعث رشد قوه چشايي كودك و كشف رنگها و مزه‌ها و بوهاي مختلف توسط او مي‌شود. با اين كار كودك قدرت انتخاب پيدا مي‌كند و اين مرحله از رشد، اهميت بسيار زيادي دارد.
تغذيه شيرخوار در ماه هفتم
دو هفته اول: تغذيه با
حريره بادام . حريره بادام نيز مانند فرني از يك قاشق مرباخوري يك بار در روز شروع مي‌شود و تا روز ششم و هفتم به 12 قاشق مرباخوري در روز مي‌رسد. فراموش نشود كه در اين مدت به تدريج مقدار و دفعات تغذيه با حريره بادام افزايش مي‌يابد و تغذيه با فرني كم مي‌شود.
دو هفته آخر: ضمن ادامه تغذيه با شير مادر قبل از هر وعده غذاي كمكي، در اين دو هفته شيرخوار با غذاي جديدي آشنا شده و سوپ به رژيم غذايي او افزوده مي‌شود. به ‌اين ترتيب كه روز اول، صبح و عصر و شب هر بار از 3 قاشق مرباخوري فرني يا حريره بادام استفاده مي‌كند و ظهر علاوه بر فرني يا حريره بادام، يك قاشق مرباخوري به سوپ ظهر و شب اضافه اضافه ولي از فرني يا حريره بادام كم مي‌شود تا بر حسب اشتهاي كودك مقدار سوپ به 3 تا 6 قاشق مرباخوري در هر وعده برسد.
طرز تهيه سوپ
براي سهولت كار و رعايت تنوع در غذاي شيرخوار، مي‌توان يك روز در ميان از فرني و حريره بادام استفاده كرد.
براي تنوع بخشيدن به غذاي كودك بايد هر چند روز يك بار مواد تشكيل دهنده سوپ را تغيير داد. هر سه روز يكبار مي‌توان جو، بلغور، گندم و رشته فرنگي را كه قبلا پخته و نرم شده است به اندازه يك قاشق مرباخوري به سوپ اضافه كرد. بعد از اضافه كردن جو، گندم و … بهتر است به اندازه يك قاشق مرباخوري كره يا روغن مايع به سوپ اضافه نمود. افزودن كره يا روغن مايع به غذاي شيرخوار به ويژه شيرخواراني كه رشد كافي ندارند به رشد آنان كمك مي‌كند. از سبزي‌هاي نشاسته‌اي و يا ساير سبزي‌ها مي‌توان
پوره تهيه كرد و به جاي يك وعده فرني، صبح يا عصر از پوره استفاده نمود.
برنامه غذايي كودك در دو هفته آخر ماه هشتم زندگي
صبح: 3 قاشق مرباخوري فرني يا حريره + نصف زرده تخم مرغ
ساعت ده صبح: 3 قاشق مرباخوري فرني يا حريره و يا پوره
ظهر: 3 تا 6 قاشق مرباخوري سوپ + 2 تا 4 قاشق مرباخوري ماست
عصر: 3 قاشق مرباخوري فرني يا حريره و يا پوره
شب: 3 تا 6 قاشق مرباخوري سوپ + 2 تا 4 قاشق مرباخوري ماست
تغذيه شيرخواران در دو هفته اول ماه نهم
در اين زمان مي‌توان حبوبات را نيز به سوپ شيرخوار اضافه كرد. به طور معمول تغذيه حبوبات از عدس و ماش كه هضم آسان‌تري دارند شروع مي‌شود. در صورت امكان مي‌توان جوانه عدس يا ماش را به محتويات سوپ افزود. در مورد ساير حبوبات مثل لوبيا چيتي، لوبيا قرمز و … بهتر است قبلا آنها را خيسانده سپس پوستشان را جدا كرده و بعد از پختن به سوپ افزود. هر سه روز يكبار مي‌توان نوع حبوبات را تغيير داد. اگر از آرد حبوبات استفاده مي‌شود يك قاشق مرباخوري سرصاف كافي است. اضافه كردن كره يا روغن مايع به سوپ به اندازه يك قاشق مرباخوري براي شيرخواراني كه خوب وزن نمي‌گيرند توصيه مي‌شود.
دو هفته دوم ماه نهم
در اين دو هفته بايد ميوه را به صورت آب ميوه تازه در منزل تهيه كرد. همچنين بايد از ميوه‌هاي فصل باشد. در ابندا و در روز اول، تغذيه شيرخوار را با يك قاشق مرباخوري آب ميوه همراه با يك قاشق مرباخوري آب سالم و ساده شروع كرده و كم كم به 6 قاشق مرباخوري آب ميوه خالص در روز‌هاي بعد رسانيد. آب ميوه را مي‌توان روزانه بعد از فرني يا حريره در ساعت 10 صبح به شيرخوار داد.
برنامه غذايي شيرخوار در اواخر ماه نهم
صبح: 3 قاشق مرباخوري فرني يا حريره + نصف زرده تخم مرغ
ساعت ده صبح: 3 قاشق مرباخوري فرني يا حريره يا پوره + 6 قاشق مرباخوري آب ميوه فصل
ظهر: 3 تا 6 قاشق مرباخوري سوپ + 2 تا 4 قاشق مرباخوري ماست
عصر: 3 قاشق مرباخوري پوره يا فرني و يا حريره
شب: 3 تا 6 قاشق مرباخوري سوپ + 2 تا 4 قاشق مرباخوري ماست
توجه: تا يك سالگي استفاده از كيوي، انواع توت (توت سفيد، توت فرنگي و تمشك) خربزه، آلبالو و گيلاس به علت ايجاد حساسيت در شيرخوار توصيه نمي‌شود.
ماه يازدهم و دوازدهم
تنوع غذا در تهيه سوپ، كته، پوره و … رعايت مي‌شود. همچنين با توجه به اشتهاي كودك مي‌توان به مقدار غذاي هر وعده او اضافه كرد. توصيه مي‌شود كه هنوز هم از دادن غذاهاي سفره خانواده به علت داشتن نمك و چاشني اجتناب شود.
توجه: از پايان شش ماهگي و همزمان با شروع غذاي كمكي تا پايان 12 ماهگي، غذاي اصلي شيرخوار هنوز شير مادر است. لذا تغذيه با شير مادر به طور مكرر و برحسب تقاضا و تمايل شيرخوار در تمام مدت شب و روز به ويژه قبل از هر وعده غذاي كمكي بايد مورد توجه قرار گيرد.
از دادن مواد غذايي زير تا يك سالگي بايد اجتناب كرد، چون گروهي ايجاد حساسيت مي‌كنند، برخي باعث خفگي شيرخوار شده و تعدادي نيز مشكلات ديگري به وجود مي‌آورند:
ـ مواد غذايي كه ممكن است در شيرخوار زير يك سال ايجاد حساسيت كنند مانند:
شير گاو (جوشاندن شير در تهيه فرني، مقدار ماده آلرژي موجود در شير را كم مي‌كند)، سفيده تخم‌مرغ، انواع توت، كيوي، آلبالو، گيلاس، خربزه و بادام زميني.
ـ مواد غذايي كه در دوره شيرخوارگي مجاز نيست و ممكن است باعث خفگي شيرخوار شود مانند:
دانه كشمش، دانه انگور، ذرت، تكه‌هاي سوسيس، آجيل، تكه‌هاي سفت و خام سبزي‌ها مثل هويچ و … و تكه‌هاي گوشت.
ـ مواد غذايي كه ممكن است مشكلات ديگري ايجاد كنند مانند قهوه يا چاي پررنگ كه سبب بي‌قراري كودك مي‌شود.
عسل
كه باعث احتمال مسموميت مي‌شود (بوتوليسم) ‌ولي استفاده از عسل پاستوريزه اشكالي ندارد. به طور كلي تا يك سالگي، عسل غيرپاستوريزه، ‌شير پاستوريزه، پنير، سفيده تخم مرغ، شكلات، ميگو، فلفل و ادويه‌جات، ترشي‌ها، نمك، نوشابه‌هاي گازدار، آب ميوه‌هاي صنعتي و از ميوه‌ها، خربزه، كيوي، انواع توت (توت سفيد، توت فرنگي، تمشك)، آلبالو، گيلاس و يا از حبوبات، لپه و نخود، همچنين از گروه سبزي‌ها، اسفناج و كلم توصيه نمي‌شوند.

پایگاه اطلاع رسانی پزشکان ایران

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تغذيه تکميلی شيرخواران,شیرخوار,تغذیه,دوره شيرخوارگي, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

لوازم اضافی خانه.جندی شاپور البرز

 از انجا که زندگی های امروز پیچیده تر و فضاها اندکتر شده است شاید می بایست در مورد نگهداری بعضی وسایل به ظاهر ضروری با توجه به ارزش فضای موجود تصمیم گیری نمود. فضای ذخیره سازی در خانه ها ارزشمند است.

1- جعبه ها : بعد از خرید کالای جدید ،تلفن یا موبایل یا دوربین بهتر است اگر از ابتدا نمی توانید دل از جعبه آن بکنید بعد از 30 روز این قانون را اجرا کنید.

2- لوازم شکسته: لوازم شکسته صرف نظر از علایق باعث دردسر زیادی هستند .هزینه و زمان چیزی است که زیاد به خود اختصاص می دهند.بهتر است با جایگزینی آن از شر یکی از وسایل قدیمی خلاص شوید.

3- ظروف:بهتر است تصمیم بگیرید که به چند جا برای نشستن احتیاج دارید .اگر در خانه شما 8 جایگاه کافیست پس 12 پارچه ظروف نیز کافیست بیش از آن با توجه به گنجایش منزلتان نیاز نخواهید داشت واین امر باعث  عذابشما  و میهمانان شما خواهد بود . بهتر است میهمانی را در جای دیگر و با ظروف دیگران برگزار نمایید.

4-روزنامه ها و مجلات :اگر کلکسیونر نیستید نگه داشتن یک کپی از یک رویداد یا موقعیت خاص کافیست از شر بقیه خلاص شوید.

5- لباس: اگر فکر می کنید تمامی لباس هایتان لازمتان می شود هر کی سال یک بازنگری کنید ،اگر یک سال سپری از آخرین باری که لباستان را پوشیدید گذشته وقت آنست که در مورد آن یک تجدید نظر بنمایید.

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: فضای ذخیره سازی,خانه,لوازم اضافی,استفاده بهینه از فضا, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دندانهای کوسه .جندی شاپور البرز

دندان های کوسه در مجموعه ای مرتب شده اند که زمانی که یک دندان آسیب دیده و یا از دست می رود، توسط یکی دیگر جایگزین می شود. بیشتر کوسه ها در حدود 5 ردیف دندان در هر زمان دارا می باشند. بزرگترین مجموعه در جلو است و بیشترین کاربرد را نیز دارد. یک گاو کوسه نر دارای 50ردیف دندان است که مجموعا حدود 350 دندان می باشد.( برخی از ردیفها ناقص می باشد).بطور متوسط کوسه ها می توانند در طول عمر خود حدود 30000دندان از دست می دهد.طول عمر متوسط یک کوسه 30 سال است.دندانهای کوسه بجای لثه مستقیما به فک چسبیده است و در طول عمر بطور مداوم جایگزین می گردد.نرخ جایگزینی دندان از یکبار در هر 8 الی 10روز و یا  در چند ماه متغیر است.همچنین این جایگزینی از یک دندان تا کل یک ردیف در یک زمان (در کوسهcookiecutter) دیده می شود.

انواع کهن ترین کوسه ها تا 450 میلیون سال پیش، متعلق به اواخر دوره اردوویسین بوده اند، و آنها بیشتر از دندان های فسیل شده خود شناخته شده اند.شایع ترین دندان کوسه فسیلی یافت شده ،مربوط به دوران سنوزوییک (در 65 میلیون سال گذشته) است.

 

 

 

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دندان های کوسه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

گونه های در خطر انقراض-جندی شاپور البرز

حدود 50،000 گونه که در فهرست قرمز IUCN قرار دارند .معروفترین آنهارا عبارتند از لاک پشت دریایی،ببر سیبری،گوریل پشت نقره ای کوهستان و نهنگ آبی.از این تعداد ، 16،306 از آنها گونه های در معرض خطر انقراض می باشند.این تعداد شامل هر دو نوع حیوانات و گیاهان در معرض خطر می باشد.

میزان گونه های در خطر انقراض شامل:

یک چهارم پستانداران، یک هشتم پرندگان، یک سوم از دوزیستان و 70 درصد از گیاهان در جهان است.

 تعداد کل گونه های منقرض شده، به 785رسیده است وبیشتر از 65 گونه تنها در اسارت یا در حالت کشت شده یافت می شوند.در 500 سال گذشته فعالیت های انسانی بیش از 800 گونه را در خطر انقراض اجباری قرار داده است.در سال 2010 از مجموع 47،978  گونه مورد بررسی قرار گرفته تقریبا بیشتر شمارپستانداران، پرندگان و دوزیستان بطور کامل بررسی گردیدند که نتیجه آن به این عبارت بود که 12 درصد پرندگان،21 درصد پستانداران و 30 درصد دوزیستان در خطر نابودی قرار دارند. 

 فهرست قرمز IUCN اشاره به یک رده خاص از گونه های در معرض تهدید است و ممکن است شامل گونه های در آستانه انقراض باشد.

   SEPTEMBER 11, 2012 In: Animals

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:خطر انقراض,گونه ها,فهرست قرمز ,تهدید, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

جام طلای حسنلو یکی از آثار باستانی برجسته ایران است که در جریان کاوش‌های رابرت دایسون در تپه حسنلوی نقده یا همان سولدوز در سال ۱۳۳۶ کشف شد. این اثر قدمتی ۳۲۰۰ ساله دارد و احتمالا نقش بسزایی در شکل‌گیری هنر دوره بعدی یعنی دوره مادها داشته است.

جام جسنلو، از مشهورترین آثار تاریخی و طلایی ایران، با ۲۱ سانتی متر بلندی، ۲۵ سانتی متر قطر و ۹۵۰ گرم وزن میباشد. بر روی جام نقش خدایگان سه گانه: خدای زمین، خدای آب و خدای خورشید حک شده‌است. نقش پهلوانی که با هیولا می‌جنگد، الهه‌ای ایستاده روی دو قوچ، نقش بدن انسان بر پشت یک پرنده و مطابقت صحنه‌ها با یک حماسه حوری از نقش‌های موجود بر روی این جام است. سازمان میراث فرهنگی برای اولین بار آن را در سال ۱۳۷۷ به نمایش عمومی گذاشت.

mana persian photos iran  jam جام طلای جسنلو | تاریخ ما Tarikhema.ir

تصاویر هک شده بر روی جام جسنلو

در جلد اول کتاب کهن دیار که قسمتی از مجموعه آثار ایران باستان در موزه‌های بزرگ جهان را به تصویر کشیده‌است، در رابطه با این جام آمده‌است: «بر روی بدنه این جام معروف، نقش‌های بسیاری حک شده‌است که احتمالا داستانی حماسی را روایت می‌کند. در ردیف بالایی، ایزدی بالدار سوار بر گردونه‌ای که یک گاو نر آن را می‌کشد، به سوی کاهنی در حرکت است که جامی در دست دارد و در این حال از دهان گاو، رودی جاری است که احتمالا نماد حیات و باروری محسوب می‌شود. در ردیف پایینی و زیر گردونه حیات، پهلوانی در حال نبرد با موجودی نیمه انسان و نیمه اژدها است. از تصاویر قلم زنی شده آن سوی جام می توان به ایزدهای شاخدار سوار بر ارابه، کاهنانی که در حال حمل قوچ های قربانی هستند، پهلوانی که گرز و کمان در دست دارد، مردی که در حال رام کردن شیر است و پدر و مادری که در حال بازی با کودک خردسالشان هستند، اشاره کرد.»

mana persian photos iran  jam1 جام طلای جسنلو | تاریخ ما Tarikhema.ir

این جام که در زیر اسکلت مردی یافته شده، ضربه خورده و کج می باشد. کارشناسان بر این باورند که این مرد با در دست داشتن جام در حال فرار از دست سپاه مهاجمان بوده، و چون در حال فرار جانش را از دست داده جام در زیر فشار بدنش ضربه خورده و کج شده است. در حال حاضر این جام در موزه ایران باستان نگهداری می شود.

mana persian photos iran  jame sulduz جام طلای جسنلو | تاریخ ما Tarikhema.ir

منابع

  • ایل قاراپاپاق نوشته مرتضی رضوی
  • http://www.hamshahrionline.ir/hamnews/1377/771204/elmif.htm
  • ، اِنی کاظمی
  • کهن دیار، مجموعه آثار ایران باستان در موزه‌های بزرگ جهان- جلد اول، بهنام محمد پناه- انتشارات سبزان – شماره شابک:۷-۳۴-۸۲۴۹-۹۶۴-۹۷۸
  • رضاییان، فرزین. هفت رخ فرخ ایران.

mana persian photos iran  Hassanlu Bowl جام طلای جسنلو | تاریخ ما Tarikhema.ir

نویسنده:آنی کاظمی.تاریخ ما

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جام حسنلو,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

جندی شاپور البرز.جام جهان نما 6 (تصاویری از طبیعت کشورکلمبیا)

بقیه تصاویر در ادامه مطلب

جندی شاپور البرز.جام جهان نما 6 (تصاویری از طبیعت کشورکلمبیا)

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جام جهانما6,کلمبیا,تصاویر,عکس های زیبا,طبیعت کلمبیا, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اجتناب از مصرف رنگ کارامل آمونیکی.جندی شاپور البرز

رنگ کارامل در نوشابه ها،سس ها،گوشت های نیم پز شده صنعتی ،آبجو و محصولات با طعم شکلات استفاده می شود. در خانه، کارامل با حرارت دادن شکر تا زمانی که ذوب می شود و به رنگ قهوه ای تیره در می آید،به سادگی تولید می شود. در صنعت با حرارت دادن مخلوطی از قندها با اسیدها و یا باز ها تهیه می شود.

اجتناب از مصرف رنگ کارامل آمونیکی.جندی شاپور البرز

در مورد رنگ کارامل که در تهیه آن از آمونیاک استفاده می شود درای دو جزو آلوده کننده سرطان زا می باشد که در مطالعات آزمایشگاهی مشاهده گردیده است.آژانس حفاظت از محیط زیست کالیفرنیا   کارامل رنگ آمیزی آمونیاکی را به عنوان یک ماده سرطانزا در لیست قرار داده است، ومحصولات دارای این ماده را که بیش از آستانه 29میکروگرماز ایم ماده را داراست در لیست هشدار قرار می دهد.مرکز علم در جهت منافع عمومی (CSPI) گزارش داده است که تا ماه مارس 2012، برخی از نوشابه های خریداری شده در منطقه DC هنوز هم بیش از 29 میکروگرم از این ماده را دارا می باشند.
 

Copyright© 1997-2012Healthcastle Nutrition

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:رنگ کارامل,اجتناب از مصرف,سرطان زا ,آلوده کننده , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

نگاهي تازه به مجموعه‌اي از مطالعات قبلي از سوي گروهي از كارشناسان فرانسوي تاييد كرد تنها چند روز نفس كشيدن در هواي آلوده باعث افزايش خطر حمله قلبي مي‌شود.با وجودي كه از مدت‌ها پش ثابت شده است چندين سال زندگي كردن در شهرهاي آلوده يا نزديك بزرگراه‌هاي اصلي خطر ابتلا به بيماري‌هاي قبلي را تشديد مي‌كند. اما اين مطالعه نشان مي‌دهد كه حتي تماس كوتاه مدت با آلودگي هوا براي قلب واقعا مضر است و خطر حمله قلبي را افزايش مي‌دهد.به گزارش خبرگزاري رويترز، دكتر سانجاي راجاگوپالان كه روي آلودگي هوا و وضعيت سلامت قلب و عروق در دانشگاه اوهايوي آمريكا مطالعه مي‌كند، خاطرنشان كرد: هرچند ممكن است تغييرات روزانه در ذرات آلاينده موجود در هوا اندك باشد اما اين تغييرات اندك به لحاظ افزايش آسيب پذيري مردم در برابر مشكلات قلبي و عروقي بسيار حائز اهميت و تاثيرگذار است.وي افزود: به علاوه افرادي كه پيش زمينه مشكلاتي قلبي داشته‌اند در اين زمينه بيشتر آسيب پذير هستند. هم چنين دكتر هازريج موستافيك از متخصصان مركز مطالعات قلب و عروق پاريس با مقايسه و بازبيني 34 مطالعه قبلي در زمينه تاثير تك تك آلاينده‌هاي صنعتي يا ترافيكي شامل مونوكسيد كربن، دي اكسيد نيتروژن و ريزآلاينده‌ها روي قلب و عروق دريافت احتمال حمله قلبي با افزايش سطح تمام اين آلاينده‌ها به استثناي اوزون تشديد مي‌شود.

اين مطالعه به طور مفصل در مجله انجمن پزشكي آمريكا ارائه شده است.

Copyright © 2000-2010 irteb

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آلاينده‌ها,هوای آلوده ,افزایش حمله قلبی,تنفس, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

گلچه های بروکلی تنها قسمتهایی هستندکه وارد بشقاب غذا می شوند.اما جالب اینکه ساقه این گیاه مزه خوبی دارند .کافی است بدانیدچطور گلچه ها را ببرید که مزه آن از بین نرود .

1- از یک چاقوی تیز برای بریدن شاخه های کوچکتر از شاخه اصلی استفاده کنید . شاخه را طوری بچرخوانید که بتوانید تمام گلچه ها را جدا کنید.

نحوه برش صحیح بروکلی-جندی شاپور البرز

2-حال گلچه را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید ،مطمئن شوید که تمام آنها سایز برابری داشته باشندتا پخت آنها یکدست و یکسان باشد.همچنین می توانید از برگهای روی ساقه برای تهیه سالاد استفاده کنید. 

نحوه برش صحیح بروکلی-جندی شاپور البرز

3-قسمتهای سفت و غیر قابل خوردن را از ساقه جدا کنید .می توانید از یک پوست کن برای جدا کردن این قسمتهای سخت پایین ساقه بهره ببرید.

نحوه برش صحیح بروکلی-جندی شاپور البرز

4- ساقه را به صورت باریک برش بدهید .می توانید ساقه ها را به صورت خام استفاده یا آنها را به همراه گلچه ها بپزید.

نحوه برش صحیح بروکلی-جندی شاپور البرز

 

  • The Feed .Bon Appetit

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بروکلی,برش بروکلی,گلچه,ساقه, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کانی های فلورسانت-جندی شاپور البرز 

تمام کانی ها قابلیت انعکاس نور را دارند که این امر باعث می شود چشم انسان قادر به مشاهده آنها باشد.برخی از مواد کانی دارای خصوصیت جالب فیزکی بنام فلورسانس هستند.این مواد کانی این قابلیت را دارند که بطور موقت میزان کمی از نور را جذب و کمی بعد آنرا در طول موجهای مختلف آزاد کنند.این تغییر در طول موج باعث تغییر نور موقت ماده کانی به چشم انسان می شود.این تغییر رنگ کانی مواد فلورسانت در تاریکی و توسط نور ماورا بنفش چشم گیر تر خواهد بود.

فلورسانس چگونه کار می کند؟

1- یک فوتون با یک الکترون مستعد در کانی برخورد می کند.

2-انرژی ایجاد شده الکترون را برانگیخته می کند و باعث جهش موقت آن به اوربیتال بالاتر می گردد.

3- الکترون برانگیخته شده به اوربیتال اصلی خود برمی گردد.

4- الکترون انرژی ذخیره شده را بوسیله ساطع کردن فوتون در یک طول موج طولانی تر آزاد می کند.

 © 2005-2011 Geology

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کانی,فلورسانت,فلورسانس,فوتون,الکترون , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کاریکاتور گل آقا در مورد گرانیها,کاریکاتور,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

زمین شناسی دریایی.جندی شاپور البرز
امروزه انجام مطالعات و تحقيقات زمين شناسى دريايى در جهت اهداف مختلف اقتصادى، امنيتى، سياسى، ‌نظامى، ‌زيست محيطى و... با استفاده از تکنولوژى هاى پيشرفته و متدهاى نوين، ‌امرى اجتناب ناپذير تلقى مى شود. در همين راستا، ‌وجود صدها مرکز تحقيقاتى و آموزشى و همکارى هاى فيمابين در کشورهاى پيشرفته قابل توجه و تامل مى باشد. نگاه همه جانبه و فراگير به حوزه مطالعات دريايى امرى بديهى محسوب شده و ناگفته پيداست که انجام اين تحقيقات و مطالعات، ‌دستاورها و نتايج قابل توجهى در پى خواهد داشت. از جمله اين دستاوردها ميتوان به ارتقاى کمى و کيفى دانش فنى، متدها و فن آورى ها، ‌مدل سازى و ارائه الگوهاى تحقيقاتى، بهره مندى از مزاياى ذخاير آبى و زير آبى اشاره کرد که همگى آنها تاثيرات محسوس و غير محسوس در امور روزمره زندگى خواهند داشت. استفاده بهينه از منابع مهم دريايى، علاوه بر مزيت هاى اقتصادى، ‌از ديدگاه مسايل دفاعى و نظامى نيز حائز اهميت مى باشد . درياها و اقيانوس هند يک راه ارتباطى مهم و استراتژيک براى کشور ما مى باشند. براى حفظ و حراست از هر کشور، شناسايى دقيق و علمى درياها تا حريم قانونى آن کشور ضرورى است. آن کشورى که شناخت کامل و علمى از بستر درياها و ويژگيهاى رسوبى، ‌ريخت شناسى، فيزيکى و شيميايى درياهاى خود داشته باشد، قطعاً در شرايط بحرانى،‌ علمى تر و اصولى تر عمل خواهد نمود. در کشورهاى پيشرفته لزوم شناسايى بستر درياها از ديرباز احساس شده است، اما در کشور ما با داشتن مرزهاى آبى وسيع در شمال و جنوب (بيش از 3000 کيلومتر بدون احتساب مرزهاى رودخانه اى) اطلاعات بسيار ناچيزى از بستر دريا وجود دارد.هم اکنون آنچه که براى ما ضرورى و مهم مى نمايد آنست که با توجه به واقعيات امر، ويژگيهاى پهنه هاى آبى در شمال و جنوب کشور را بر اساس مقتضيات و مصالح عمومى، منافع ملى و نيازهاى مقطعى و دراز مدت شناسايى و مطالعات زمين شناسى دريايى را جدى تلقى نماييم.آنگاه نتايج اين مطالعات مى تواند درامور غير نظامى (محيط زيست، شيلات، کشتيرانى، احداث سازه هاى دريايى و...) و راهبرد امنيتى ـ دفاعى کشور (احداث و صيانت از نيروگاه هاى اتمى، فعاليت هاى نظامى ـ دفاعى نيروهاى مسلح جمهورى اسلامى) مورد استفاده قرار گيرد.
 
بطورکلى از مهمترين کاربردهاى زمين شناسى دريايى به موارد زيرميتوان اشاره نمود:
کشف منابع غير زنده اقتصادى بستر و زير بستر درياها
شناسايى وضعيت زمين شناسى مهندسى بستر و زير بستر دريا به منظور:
انجام پروژههاى لوله گذارى و کابل کشى
انجام پروزه هاى حفارى تونل ها
انجام مطالعات زمين شناسى مهندسى مربوط به سکوهاى نفتى
کشف مناطق ريسک پذير براى برنامهريزيهاى بلندمدت عمرانى و توسعه اى
انجام بررسى هاى باستان شناسى و کشف اشياگمشده و مدفون در بستر
تعيين محل هاى مناسب جهت دفع زباله هاى شهرى واتمى
 
زمین شناسی دریایی.جندی شاپور البرز

زيربناى مسائل امنيتى و سياسى يک کشور مرهون دانش و آگاهى علمى آن کشور ميباشد. کشورى مانند ايران که از دو سو داراى مرز آبى است، مسائل امنيتى پيچيده تريخواهد داشت. ايجاد امنيت در مرزهاى آبى بسيار دشوارتر از مرزهاى خشکى است. بدونشناسايى دقيق بستر، زير بستر، شکل و تغييرات ساحل ، عمق دريا، منابع اقتصادى آبى وزير زمينى امکان تعيين رژيم حقوقى دريا، تعيين مرزهاى آبى، ايجاد امنيت در حريمحقوقى دريا و در نتيجه جلوگيرى از تجاوز ديگر کشورها امکان پذير نخواهد بود. کشورهايى که شناخت کمترى از ريخت شناسى و زمين شناسى بستر و زير بستر دارند بيشتردر معرض خطر تجاوز قرار مى گيرند. لذا لزوم مطالعات زمين شناسى دريايى در کشورايران در درياى خزر، درياى عمان و خليج فارس امرى انکار ناپذير است.
امروزه دراکثر کشورهاى پيشرفته ، مطالعات و تحقيقات دريايى به جهات عديده ، از جمله تنوع فرايندهاى زيستى وزمين شناسى ، وجود منابع اقتصادى و گذرگاههاى ارتباطى بين الملل ،ضرورى مى باشد . اين تحقيقات در مسير اهداف مختلف اقتصادى ، سياسى ، نظامى ، زيست محيطى و... با استفاده از تکنولوژيهاى پيشرفته و متدهاى نوين ، در بهترين سطح و حتيدر زمينه ريزترين پديده ها صورت ميگيرد . در همين راستا ، وجود صدها مرکز تحقيقاتى و آموزشى و همکاريهاى فيمابين و نزديک در کشورهاى پيشرفته قابل توجه و تامل است .آنچه که در اين مراکز مهم و جالب است ، نگاه همه جانبه به حوزه مطالعات دريايى طبيعى است که تحقيقات آن چنان وسيع و همه سونگر ، نياز به دانش فنى ، تجهيزات ، اعتبارات کافى و پيشتوانه اى هماهنگ دارد و پيداست از دستاوردها و نتايج اين پژوهشها به بهترين وجه بهره مند مى گردند. از جمله اين دستاوردها ، ارتقاى کمى وکيفى دانش فنى ، متد و فن آورى ها ، مدل سازى و ارائه الگوهاى تحقيقاتى ، بهره مندى از ذخاير آبى و زير آبى است که در زندگى بشر آثار محسوس و غير محسوس خواهند داشت .در کشور فرانسه با کمتراز 20% وسعت ايران ، يک موسسه تحقيقاتى دريايى با 7 کشتى اقيانوس پيما ، 2 زير دريايى ، 24 مرکز و ايستگاه ، 72 آزمايشگاه و سرويس تحقيقاتى جهت مطالعات دريائى و اقيانوس شناسى وجود دارد .در حاليکه کشور ما به رغم داشتن درياى خزر به وسعت 436000 کيلومتر مربع ، خليج فارس به وسعت 226000 کيلومتر مربع وهمچنين قسمتى از درياى عمان ، اطلاعات ما در خصوص بستر درياها ، رسوبات ، جريانهاى دريائى ، تغييرات مورفولوژيکى ، شيمى آبها ،زمين شناسى مهندسى سواحل و.. ناچيزاست .
با عنايت به مراتب فوق و با توجه به حساسيت اين بررسيها درتعيين قلمرو آبيکشور و اهميت نقش درياها و مناطق ساحلى کشور در توسعه پايدار ملى مى بايست گامهاى بزرگى در جهت مطالعات زمين شناسى دريايى برداشت.

 

GEOLOGICAL SURVEY OF IRAN

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:زمین شناسی دریایی,زمین شناسی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

2013 Volkswagen CC3

2013 Volkswagen CC3.جندی شاپور البرز

بقیه در ادامه تصاویر

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:2013 Volkswagen CC3,فولکس واگن جدید, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

برای دانلود بر روی تصویر کلیک نمایید:

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دیابت,دانلود,دانلود دیابت, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

جهت دانلود بروری عکس کلیک فرمایید

 

 

تاریخچه

زمان عرضه

مدلها

اصطلاحات

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آشنایی با IPHONE,موبایل های آیفون,تاریخچه آیفون, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تصاویرزیبای حیوانات-تارنمای جندی شاپور البرز

بقیه در ادامه نوشتار

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تصاویر زیبای حیوانات,تصاویر,حیوانات, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

با استفاده از روش های نوین بیوتکنولوژی ،ژنوم گیاهان،ریز سازواره ها و آفات مهم مرتبط با کشاورزی در سطح ساختاری و عملکردی مورد بررسی قرار می گیرد.عمده ترین فعالیت های این بخش بررسی تنوع ژنتیکی گیاهان ،سوش های مختلف عوامل بیماری زای گیاهی و حشرات ،مکان یابی و نشانمند کردن ژن های کنترل کننده تنش های زیستی و غیر زیستی ،جداسازی ،دست ورزی و همسانه سازی ژن های مفید ،ساخت پلاسمید و همچنین تهیه کیت هایی به منظور تسهیل و تسریع شناسایی عوامل بیماری زا در گیاهان می باشد.

وظایف بخش تحقیقات ژنومیکس:

  • انگشت نگاری دی ان آ،شناسایی و رده بندی ریزسازواره های مرتبط با کشاورزی با استفاده از نشانگرهای دی ان آ
  • انگشت نگاری دی ان آ،شناسایی و رده بندی حشرات مفید وزیان آور در کشاورزی با استفاده از نشانگرهای دی ان آ
  • انگشت نگاری دی ان آ،شناسایی و رده بندی گیاهان زراعی،باغی و زینتی با استفاده از نشانگرهای دی ان آ
  • انگشت نگاری دی ان آ،شناسایی و رده بندی ریزسازواره های مرتبط با کشاورزی با استفاده از نشانگرهای دی ان آ
  • همکاری با مراکز بانک ژن جهت تهیه شناسنامه نمونه های نگهداری شده در بانک ژن با استفاده از نشانگرهای دی ان آ
  • تشخیص روابط فیلوژنتیک با استفاده از نشانگرهای دی ان آ
  • تهیه نقشه های ژنتیک و اشباع مولکولی ،تلفیقی و فیزیکی گیاهان ،حشرات و ریز سازواره ها
  • مکان یابی و نشاندار کردن ژنهای کنترل کننده تنش های زیستی و غیر زیستی
  • شناسایی ژن های کنترل کننده تنش های زیستی و غیرزیستی با استفاده از پروفیل بیان ژن در سطح آر ان آ
  • شناسایی ژن های کنترل کننده تنش های زیستی و غیرزیستی با استفاده از DNA chip و ریز آرایه
  • جداسازی ژن ها و تعیین جایگاه ژنی و تعیین اجزا ژن مانند پیشبرها ،پایانه ها ،اینترونها و توالیهای کد کننده
  • دست ورزی ژنها از قبیل تغییر کلون ،تغییر پیشبر،تغییر پایانه و تعویض آنها
  • تعیین نشانگرهای دی ان آ،کاوشگرها،پیشبرها ،مواد زیستی و کلونهای مورد نیاز تحقیقات کشاورزی
  • دست ورزی ژن های ریز سازواره ها جهت بهبود خصوصیات انها
  • تهیه کتابخانه ای ژنومی DNA
  • تعیین توالی ژنوم گیاهان،حشرات و ریزسازواره ها
  • انجام آنالیز آماری مرتبط با ژنوم ریز سازواره ها ؛حشرات و گیاهان
  • آزمایش مولکولی واردات گیاهی جهت احراز وضع آلودگی آنها و گیاهان تراریخته
  • تهیه کیت جهت تسهیل و تسریع شناسایی عوامل بیماری زا در گیاهان
  • انتخاب به کمک نشانگرها در برنامه اصلاحی با همکاری سایر موسسات پزوهشی
  • برگزاری کارگاه های آموزشی مرتبط با شرح وظایف بخش

مهمترین فعالیت های علمی در دست اجرا:

  • انگشت نگاری DNA ژنوتیپ های مهم ارقام انار،پسته،بادام،رز و زیتون و انجیر و خرما.
  • مکان یابی ژن های مقاومت و تهیه گندم مقاوم به بلایت فورزایومی سنبله با استفاده از نشانگرهای DNA
  • شناسایی و ایجاد نشانگرهای مولکولی مبتنی بر PCR پیوسته با ژن های مقاومت به سپتوریوز برگی در گندم.
  •  

وبلاگ کشاورزی نوین

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ژنومیکس,بیوتکنولوژی ,,ژنوم گیاهان,پلاسمید ,اجزا ژن ,شناسایی ژن ها,جداسازی ژن ها ,دست ورزی ژنها,نشانگرها , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

نانو تکنولوژی یکی از فناوریهای نوین است که با توجه به چند وجهی بودن آن،حوزه های علمی مختلف را همگرا نموده و آنها را در خدمت توسعه بخش کشاورزی قرار می دهد.نانوتکنولوژی کاربرد علوم نانو در طیف وسیعی از علوم و فناوریهای نوین در تولید مولکولی و یا ساخت اتم به اتم ،مولکول به مولکول توسط مثلاً روبات های برنامه ریزی شده در مقیاس نانومتریک است.ابعاد نانومتریک اندازه ای درحدود قطر چند اتم دارد و ساختارهایی با این ابعاد دارای دمای ذوب ،رفتار مغناطیسی و بار الکتریکی و حتی رنگی متفاوت از ساختارهای غیرنانو خواهند بود ،بدون اینکه این مواد دچار تغییر شیمیایی شده باشند.معنای این عبارت آن است که با کنترل مواد در مقیاس مولکولی و استفاده ازساختارهای نانومواد می توان به محصولاتی دست یافت که دستیابی به آنها به هیچ روش دیگری ممکن نیست.هدف از تشکیل این بخش تهیه و متمرکز نمودن امکانات و تجهیزات مرتبط بانانوتکنولوژی درقالب یک بخش تحقیقاتی به منظور توسعه هدفمند پژوهش های مربوط به این فناوری در جهت تحقق اهداف بخش کشاورزی توام در راستای اهداف و برنامه های ستاد ویژه نانو خواهد بود.هم اکنون در کشور پژوهش های بنیادی در حیطه نانو تکنولوژی در حال انجام است،می توان با انجام پژوهش های کاربردی در این زمینه ،محصولات ارزشمند و بدون جایگزین موثری را انجام داده و برای استفاده عموم معرفی نمود.محصولات ،دانش و فناوری به دست آمده از این پژوهش ها می تواند به تقویت بخش خصوصی برای ورود و سرمایه گذاری برروی آنها و در نهایت ،پیشرفت کشور در عرصه فناوری نانو منجر گردد.
وظایف بخش تحقیقات نانوتکنولوژی:

  • انجام و پایش پژوهش ها در تولید و استفاده از نانوذرات و نانولوله ها
  • انجام پژوهش برای ساخت نانوحسگرهای تشخیصی برای DNA،RNA ، پروتئین ها و متابولیت ها
  • بهینه سازی روش های انتقال ژن در حیطه نانوتکنولوژی
  • انجام پژوهش بر روی ساخت نانو-وسایل مبتنی بر DNA
  • استفاده از نانو ذرات در تولید فرآورده های بیولوژیک (سموم و کودهای بیولوژیک) برای کاهش هزینه ها و افزایش کارایی
  • استفاده از تکنیک های نانوتکنولوژی در تولید بیوماکرومولکول ها(آنزیم ها،پروتئین ها و غیره)برای کاربرد در صنایع کشاورزی و غذایی
  • تولید نانو بیو ذرات از طریق خودآرایی و مکان آرایی (تکنولوژی تولید پایین به بالا)
  • استفاده از سیستم های بیولوژیک برای تولید نانوذرات(تکنولوژی تولید از بالا به پایین)
  • استفاده از بیوماکرومولکول ها (پروتئین ها ،ویروسها،پلاسمیدهای نوترکیب، RNA،DNA) به عنوان حامل برای فرآورده های بیولوژیک وداروها
  • به کارگیری نانوبیومواد در پاکسازی محیط زیست
  • تحقیقات در زمینه ساخت نانوسنسورها برای تشخیص مولکولی آنزیم ها،آنتی بادی ها ،پروتئین ها ی مختلف و DNA و جداسازی مولکول های زیستی مثل پروتئین ها ،اندازه گیری ،گزارش دهی و کنترل هوشمند گیاهان یا دامها ،آشکارسازی سریع عوامل بیماریزا
  • افزودن طعم و رنگ دلخواه به غذا و افزودن میکرونوترینت های حساس به حرارت و PH مثل بتاکاروتن،اسید چرب امگا 3 به کمک نانوذرات

وبلاگ کشاورزی نوین

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نانوتکنولوژی,فناوری نانو ,بیولوژیک,انتقال ژن ,نانوذرات,نانولوله ها,ساخت نانوحسگرها,بیوماکرومولکول ها,میکرونوترینت, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

September 7-9, 2012باکس آفیس-تارنمای جندی شاپور البرز

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بهترین فیلمهای باکس آفیس,September 7-9, 2012باکس آفیس,فیلم,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

خبرگزاری پزشکی ایران – ایرمنا – در چند سال اخير، پديده گرد و غبار (ريزگردها) هواي استان‌هاي مختلف کشور را آلوده کرده است، پژوهش هاي متعدد نشان داده که آلودگي هوا با کاهش شديد باروري زنان و افزايش عقيمي مردان همراه است و ذرات گرد و خاک معلق در هوا، کارکرد دستگاه تناسلي و توليد مثل در زنان و مردان را مختل مي سازد.دكتر جواد زرگوشي فوق تخصص کلیه و عضو انجمن طب زناشویی اروپا, ضمن اعلام این مطلب اضافه کرد: گرد و غبار و آلودگي هوا باعث ناباروري زنان و عقيمي مردان مي شود.وي تصريح کرد: آلودگي هوا با ريزگردها و گرد و غبار عوارض بسيار خطرناکي را براي مردم ايجاد مي کند. آلودگي هوا، ميزان سقط جنين و مرده زائي را چندين برابر مي کند.دكتر زرگوشي افزود: پژوهش هاي اخير که نتايج آنها طي چندين مقاله در ژورنال هاي معتبر طب زناشوئي و باروري منتشر شده نشان مي دهند که آلودگي هوا با مختل شدن سلامت جنين، تولد نوزادان کم وزن، عدم رشد مناسب جنين، و نارس بودن نوزادان همراه است و تمامي اين عوارض در هواي پاک بسيار کمتر رخ مي دهند.وي با بيان اينكه ميزان باروري زنان و مردان در اثر آلودگي هوا و پديده گرد و غبار به نحو بسيار محسوسي کم مي شود گفت: تعداد اسپرم مرداني که در نواحي با هواي آلوده کار و زندگي مي کنند به مراتب کمتر از مرداني است که از هواي پاک برخوردارند.بيشتر مردم به اشتباه تصور مي کنند که عوارض آلودگي هوا صرفا در دستگاه تنفسي و ريه ها رخ مي دهد حال آنکه چنين نيست.عضو انجمن طب زناشوئي اروپا در پايان با بيان اينكه هواي پاك حق مسلم همگان است، افزود: اينکه منفعلانه منتظر بمانيم که مردم بر اثر عوامل محيطي كه قابل كنترل و اصلاح است، بيمار و ناتوان شوند و آنگاه با صرف هزينه هاي گزاف درمان شوند عاقلانه نيست. از جمله وظايف ذاتي ما پزشکان آگاه کردن مردم از خطراتي است که سلامت آنان را تهديد مي کند

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:عقیمی مردان,گرد و غبار ,سقط جنین,آلودگي هوا,تعداد اسپرم ,سلامت, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

برخلاف قانون پنجم توسعه كه نبايد يارانه‌ شير تا پنج سال قطع مي‌شد و طي اين پنج سال ميزان آن نبايد نسبت به سال ما قبلش مي‌بود، از اسفند‌ماه 89 تا 15 تيرماه 90 به تدريج از ميزان آن كاسته شد و عرضه شير يارانه‌اي خانوار روند نزولي گرفت تا اين‌كه از نيمه تيرماه سال گذشته كاملا قطع شد كه اين امر منجر به افزايش قيمت شير و محصولات لبني و هم‌چنين كاهش 20 درصدي مصرف سرانه‌ شير در جامعه شد.براساس آمارهای غیرواقعی و تخمین های غیرعلمی که دربیان علل قطع یارانه ها گفته شد, تصور مي‌رفت با قطع يارانه به دو ميليون و 300 هزار تن شير خانوار، كشور با بحران مازاد شير خام مواجه شود، اما پس از قطع اين يارانه نه تنها مازاد شير خام اتفاق نيفتاد، بلكه با ممنوعيت واردات شير خشك اين ميزان شير وارد كارخانه‌هاي شير خشك شد.به گفته رضا باكري ـ دبير انجمن صنفي صنايع لبني ـ از پاييز و زمستان سال گذشته كمبود شير خام محسوس شد و كارخانه‌هاي لبني با كاهش 18 تا 20 درصدي دريافت شير خام مواجه شدند و در مجموع توليد محصولات لبني نسبت به سال 89 كاهش داشته است.به گفته‌ وي كاهش دريافت شير خام باعث بهم‌ خوردن توازن عرضه و تقاضا و افزايش قيمت شد، به‌طوري كه قيمت شير خام از تيرماه سال 90 كه كيلويي 450 تومان بود، با افزايش حدود دو برابري در تيرماه جاري به كيلويي 850 تومان افزايش يافت.

 

بقیه در ادامه مطلب

 

ایرمنا IRMNA

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کاهش مصرف شیر,شیر,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 رنگهای مصنوعی اغلب در غذا های فرآوری شده موجود استمانند نوشابه،آب نبات،دسر های ژلاتینی و در برخی محصولات پخته شده و اماده بست بندی شده  وجود دارند.رنگهای مصنوعی راه خود را به محصولاتی از قبیل غلات آماده برای صبحانه ،ماست و خامه کرم ها، پاستا های مخلوط و ... باز نموده است.این مواد باعث طیفی از ناراحتی ها از قبیل بیش فعالی در کودکان،سرطان و یا واکنش های آلرژیک می گردند.استفاده از رنگهای مصنوعی در صنایع غذایی غیر قابل قبول است زمانیکه رنگهای طبیعی در طبیعت بوفور یافت می گردد.به عنوان مثال زردچوبه (رنگ زرد)، چغندر (سایه قرمز یا صورتی)، فلفل قرمز (نارنجی)، و ... . استفاده از رنگهای مصنوعی اغلب علامت اینست که یک عنصر ویژه مانند میوه ها از ماده خوراکی حذف شده است و این رنگ مصنوعی سایه ای از آنچه می بایست در مواد غذایی باشد، است.

Copyright© 1997-2012Healthcastle Nutrition Inc


ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فراموش نکنید که تمرینات ورزشی با تنبلی و عدم ثبات در تصمیم نتیجه نمی دهد. این موضوع آن قسمتی است از زندگی ما است که باعث عدم موفقیت در کارهایمان می شود .مهم نیست شما دارو مصرف کنید ،ورزش کنید یا رژیم بگیرید .بعد از عمل جراحی زیبایی هم نمی توانید بدون این اصل از نتیجه کار در طی سالیان بعدی لذت ببرید.

این چهار حرکت را در ادامه مطلب برای شما قرار داده ام .امیدوارم موفق باشید.

ابتدا خود را گرم کنید.می توانید 5 دقیقه از پله ها پایین و بالا بروید (با احتیاط و مراقبت از زانو)و یا ده دقیقه بدوید.وقتی تمام چهار تمرین را انجام دادید 45 ثانیه استراحت و دوباره آن را تکرار نمایید.برای کسب نتیجه مطلوب این تمرینات را حداقل 3 الی 4بار در هفته انجام دهید.فراموش نکنید خوردن برای بدن لازم ولی پرخوری سم است.

© 2012 Canadian Living

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تمرین ورزشی,ورزش در خانه,تمرینات ساده,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

انجمن چای آمریکا اعلام کرده است که 85 درصد چای مصرفی در آمریکا چای سرد است.در ادامه بیان کرده است که  متاسفانه چای سرد فواید همان چای دم کرده را ندارد.گزارش توسط انجمن شیمی آمریکا نشان داد که بطری چای سرد حاوی پلی فنول کمتر از چای سبز و یا سیاه و سفید دم کرده می باشد. اما در مورد میزان کالری باید گفت که یک چای دم کرده (زیاد) دارای کالری در حدود صفر می باشد در حالی که یک فنجان چای سرد بطور متوسط 86 کالری دارد.

HEALTH CASTLE

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:چای,چای سرد,منفعت,چای سبز,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 در حالی که گونه‌های بومی جانوری کشور به‌علت عدم حمایت و حفاظت در حال نابودی هستند، گرایش مردم برای نگهداری آفتاب‌پرست، شیر و تمساح به‌عنوان حیوانات خانگی روزبه‌روز در حال افزایش است.

 

رئیس انجمن حمایت از حیوانات در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اینکه ایران یکی از غنی‌ترین کشورهای دنیا از لحاظ تنوع زیستی است و به‌دلیل ویژگی آب و هوایی خاصی که دارد انواع و اقسام گونه‌های با ارزش گیاهی و جانوری در آن یافت می‌شود، ‌گفت: این روزها شاهد افزایش تعداد گونه‌های بومی سایر کشورها در باغ وحش‌های داخل کشور هستیم و این در حالی است که ایران از نظر دارا بودن تنوع گونه‌های حیوانات از 54 هزار گونه جانوری موجود در دنیا با یک‌هزار و 130 گونه در پنج رده مهره‌داران رتبه نخست دنیا را دارا است و البته بسیاری از این گونه‌ها به‌دلیل سهل‌انگاری‌ها و نقض حقوق حیوانات در حال انقراض هستند.جاوید آل‌داوود با اشاره به اینکه وجود این وضعیت نامناسب حمایت و حفاظت از محیط زیست باعث شده که آمار گونه‌های در معرض خطر انقراض طی سال‌های اخیر افزایش یابد، ‌افزود: به جای نگهداری از حیوانات بومی به‌ویژه گونه‌های در حال انقراض کشور واردات حیوانات بومی سایر کشورها جایگزین شده و هزینه‌های زیادی نیز برای فراهم کردن شرایط زیستگاه اصلی آنها صرف می‌شود.وی تصریح کرد: اگر هزینه نگهداری حیوانات بومی سایر کشورها را صرف نگهداری گونه‌های بومی در حال انقراض کشور شود،‌ دیگر شاهد آنچه که امروز وضعیت اسفبار نگهداری و نقض حقوق حیوانات نامیده می‌شود، نخواهیم بود و یا کمتر وضعیت کنونی اذیت و آزار حیوانات را شاهد خواهیم بود.این حامی حقوق حیوانات در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر 180 کشور دنیا ازجمله ایران عضو کنوانسیون سایتیس هستند که بر اساس آن تجارت و خرید و فروش گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض انقراض ممنوع است.

آل‌داوود از وجود مراکز نگهداری و باغ وحش‌های خارج از شهر که به ظاهر جنبه قانونی به خود گرفته‌اند خبر داد و تأکید کرد: در خارج از حریم شهری شیراز باغ وحشی وجود دارد که قطعاً بازدیدکننده‌ای هم ندارد و سود مادی در پی نخواهد داشت اما مشخص نیست به چه دلیل دایر است.رئیس انجمن حمایت از حیوانات با اشاره به اینکه حیات وحش به سازمان محیط زیست واگذار شده است، یادآور شد: ارگانی که باید بر روی واردات حیوانات نظارت داشته باشد، محیط زیست است اما این روزها شاهد گرایش مردم برای نگهداری گونه‌ها و نوزاد حیوانات وحشی ازجمله نوزاد آفتاب‌پرست، ‌شیر و... و افزایش واردات چشمگیر این حیوانات به کشور هستیم.

گفتنی است، آشنایی ایرانیان با باغ وحش‌های اروپایی به دوره قاجار برمی‌گردد و نخستین باغ وحش یا "مجمع‌الوحوش" در دوره ناصرالدین شاه در خیابان لختی، سعدی کنونی در جایی که زمانی نام خیابان باغ وحش و بعد ماشین خانه و سرانجام اکباتان یا پیروز نامیده شد، تأسیس شد که البته هیچ‌گاه به‌صورت باغ وحش کاملی درنیامد.آنچه از واژه طنزگونه "باغ وحش" برمی‌آید، باغی است برای نگهداری حیات وحش اما آنچه در عالم واقع مشاهده می‌شود، اسارت‌گاهی است برای ارضای خودخواهی افرادی که با پرداخت یک اسکناس هزار تومانی، خود را صاحب حیوانات اسیر در آن می‌دانند.

این مسائل هرکدام متولی خاصی دارد و آنچه چون همیشه بی‌متولی باقی می‌ماند، حیواناتی اند که نه زبان دفاع دارند و نه قدرت برخورد.

 

خبرنگار:سهیلا گلی‌زاده

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:حفاظت محیط زیست,واردات غیرقانونی,حیوانات ,محافظت,زیستگاه, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اصفهان كه از نظر هنر و صنعت شهري پربار و باشكوه بود، همواره توجه مردماني كه چشم برخاك ايران دوخته بودند را به سوي خود مي‌كشاند. تیمور لنگ كه از تيره مغولي «بارلاس» بود نيز هوس بدست آوردن اصفهان به سرش زده بود، پي بهانه‌‌اي مي‌گشت تا يورشي به جا و آگاهانه به سوي اصفهان ترتيب دهد. اين دست‌اندازي در پنجم شهريورماه سال٧٦٦ خورشيدي برابر با 27 آگوست سال 1387 ميلادي رخ داد. بهانه‌ي يورش به اصفهان بدين گونه آغاز شد: تیمور آن هنگامي كه در خراسان بود بيمار شد. تشخيص پزشكان اين بود كه اين ناخوشي از گرمي مزاج روي داده است و براي بهبودي تنها دارو، آبلیموی شیراز است.
آن زمان آل‌مظفر افزون‌بر کرمان، اصفهان و خوزستان، بر شیراز نيز فرمانروايي مي‌كردند و شیراز مرکز حکومتشان بود. تیمور، نامه‌ای به شاه‌منصور از آل‌مظفر فرستاد و از وي خواست تا چندین آبدان بزرگ از آبلیموی شیراز به شتاب به خراسان بفرستد. اين درخواست براي شاه منصور بسيار گران آمد و اين‌چنين در پاسخ تيمور لنگ نوشت: «من دکان عطاری ندارم که تو مرا كوچك می‌شماری و در خیالي که از نسل چنگیز هستی و از من مي‌خواهي برای تو آبلیمو بفرستم. این کار نابخردي است، اگر آبلیموفروش هم بودم برای تو آبليمو نمی‌فرستادم.» اين‌چنين شد كه بهانه به دست تيمور افتاد.
حاکم اصفهان كه عموی سلطان زین‌العابدین پادشاه مظفر بود بر آن بود که اگر تیمور به اصفهان يورش آورد باید دروازه‌های شهر را روی او باز کرد تا مردم را به كشتن ندهد و شهر را به خاك و خون نكشاند. شاه‌منصور مظفری اما بر اين باور بود كه باید برابر تیمور ایستادگی کرد. اصفهان در آن هنگام دارای دیوار و برج و باروی محکمی بود و پهناي آن چنان بود که یک گاری می‌توانست روی دیوار شهر حرکت کند. تیمور لنگ از راه همدان و گلپایگان خود را به اصفهان رساند و در آن‌جا پس از آگاهي گسترده‌اي كه از چگونگي و ساختار شهر به دست آورد، اصفهان را بگشود. بزرگان شهر همراه با حاکم شهر به اين نتيجه رسيدند كه از تیمور امان بخواهند و به جاي آن به او باج و خراج بدهند تا شهر در امان بماند. در همين هنگامه امیرمنصور مظفری برای گردآوری سپاه از راه شیراز به خوزستان به ویژه دزفول رفت. اما حاکم وقت با تيمور پيمان بست تا باج و خراج بپردازند. اين‌چنين بود كه سه هزار سرباز تاتار برای گرفتن باج و مالیات وارد خانه‌هاي مردم اصفهان شدند. یکی از مردم اصفهان به نام «علی کچه پا» گروهی را دور خود گرد آورد و به آنان گفت که با شنیدن نواي دهل در نیمه شب به سربازان تاتار يورش برده و آنان را بکشند.
فردای آن شب تیمور در كمال ناباوري شنید که سه هزار سرباز او کشته شده‌اند. تيمورلنگ به خشم آمد و فرمان كشتار جمعي مردم اصفهان را داد. وي همچنين وعده داد برای آوردن هر سر از کشته شدگان بیست دینار پاداش مي‌دهد. سربازان تاتار به هيجان آمدند و شروع به كشتار مردم اصفهان كردند و آن‌چنان از آنان بكشتند و سر براي تیمور بردند كه دیگر نمی‌خواست پول بدهد و قیمت هر سر را به نیم دینار رساند.
آن هنگام كه شمار سر مردمان اصفهان به هفتادهزار رسید و بچه‌های یتیم زیادی در شهر به جا ماندند، تيمور كشتار را به فرجام رساند. نخست مردم زخم خورده و داغدار را وادار کرد تا کشته‌شدگان تاتار( اروپاييان، تيره‌هاي مغولي را تاتار مي‌گفتند) را خاكسپاري کنند. اما از سر كشته‌شدگان اصفهان مخروط‌هاي ده متري ساخت. یکی از بزرگان شهر، در جايگاهي نزدیک مسجد جامع اصفهان، تمام فرزندان کشته‌شدگان را گردآورد. تیمورلنگ چون به کودکان نگاه کرد، پرسید که این نگون‌بختان خاک‌نشین کیستند؟ آن مرد بزرگ گفت؛ کودکان بینوايي هستند که پدر و مادرشان به تیغ سربازان تو هلاک شده‌اند و تو براي خدا هم كه شده به اين آفريده‌هاي بی‌گناه بخشش کن. تیمور چیزی نگفت و به آن سویی که کودکان بودند رفت و چنان نمود که ایشان را ندیده است. سواران نيز از پی او شتافتند و کودکان را به سم اسبان کوفتند و خرد کردند و در زیر پای اسبان با خاک یکسان کردند.
پس از این كشتار همگاني ، تیمور با سپاهیان خود به سمت شیراز رفت.آن زمان ملک منصور از آل مظفر در دزفول بود و اهالی شهر دروازه‌ها را گشودند. او پس از آن‌که همه‌ي در بندان دودمان آل مظفر در شیراز را کشت به مردم آسيبي نزد. تيمور سپس شاعر بزرگ شیراز یعنی حافظ را بخواند و به او گفت که من بخش بزرگی از جهان را به ضرب شمشیر گشودم و هزاران شهر را ویران کردم تا پایتخت‌های خود را آباد و زیبا کنم و تو آن را که سمرقند باشد به خال هندویی می‌بخشی؟ خواجه زيركانه در پاسخ گفت؛ ای سلطان این بخشش‌های بی‌جا بود که مرا به این روزگار فلاکت بار انداخت. تیمور را پاسخ حافظ خوش آمد و او را بخشید و پاداشي به او داد.
تیمور سپس به در پي ديگر شاهان آل مظفر به خوزستان رفت و به جنگ شاه منصورپرداخت و او را کشت و با کشته شدن او دودمان آل مظفر سرنگون شد. سرانجام تیمور پس از این همه کشتار و وحشیگری به اترار رفت و در آنجا در گذشت. او در آرامگاهي به سال ۱۴۰۵ میلادی به خاك سپرده شد که تیمور خود پيشتر فرمان به ساختش داده بود و مادر او بی‌بی‌خانم نيز در آن‌جا آرميده بود. پس از آن، شمار دیگری از خاندان تیموری نیز در آن‌جا به خاك سپرده شده بودند و آن‌هنگام كه تیمور در آن‌‌جا به خاك سپرده شد، این مکان به «گور‌امیر» نامور شد.

توسط نگار پاکدل-امرداد

ياري‌نامه‌ها:
جهان‌گشایی تاریخ، تیمور‌فاتح نوشته‌ي امیر اسماعیلی
تاریخ پنج هزارساله‌ي ایران نوشته‌ي دکتر صفی‌زاده
تیمور لنگ نوشته‌ي هارولد لمب، برگردان علی جواهرکلام
سفرنامه‌ي کلاویخو نوشته‌ي مسعود رجب‌نیا
تاریخ ادبیات ایران ادوارد براون، به تصحیح علی اصغر حکمت
منم تیمور جهان گشا، نوشته‌ي مارسل بریون فرانسوی برگردان ذبیح الله منصوری
تارنماي انوشيروان كيهاني زاده

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تیمور لنگ,اصفهان,کشتار,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:برترین فیلمها,دهه 60,بهترین فیلمها,1960 میلادی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

وبلاگ کشاورزی نوین

  باکتری ها پیام رسانان آرامی می باشندو به آرامی در بدن میزبان جای خوش می نمایند.آنها طرح های حملات خود را از طریق پیامهای کدشده بیوشیمیایی انتقال می دهند که توسط سیستم ایمنی گیاهان و حیوانات قابل شناسایی و محسوس نمی باشد. اما در دسامبر برای اولین بار محققان اعلام کردند برخی از گیاهان قادر به شکستن این رمز ها می باشند.آنها قادر به شناسایی این پیامها و در نتیجه خنثی کردن عفونت می باشند.اولین شواهد در سال 2009 زمانیکه پاتولوژیستی به نام Pamela Ronald از دانشگاه Davis کالیفرنیا پروتئین باکتریایی بنام Ax21 را در برخی گونه های برنج کشف کرد، مشاهده گردید. این گیاهان آلوده شده با مشاهده Ax21،با ترشح مواد شیمیایی آنتی باکتریال در بافتهای خود به دفاع می پرداختند.این عملکرد برای ارگانیزم زنده میزبان باکتری طبیعی نمی باشد  علاوه بر آن در سال گذشته Ronald بار دیگر متوجه شد که Ax21قسمتی از سلول باکتریایی نمی باشد.با توجه به حضور این پروتئین غیر معمول نیست که یک سیستم ایمنی  موجود زنده قادر به شناسایی یک مزاحم میکروبی از طریق پروتئین های بیرون زده از غشای خارجی آن باشد.زمانیکه Ax21 به یک سطح معین می رسد میکروبها خود رادرون لایه های نازکی بنام  biofilm بسته بندی می نمایند که از این لحظه به بعد در مقابل سیستم دفاعی بدن و انواع آنتی بادی ها مقاوم می گردند.این گونه های برنج تنها انواع موجودات زنده شناخته شده ای می باشند که از طریق شناسایی این پروتئین (شناسایی ودریافت پیام) قادر به عمل بر علیه آن ، قبل از پناه گرفتنشان در پناهگاه بیولوژیکی شان می باشند . کشف Ronaldممکن است راهگشای کشفیات جدیدی در این مورد باشد. Jeff Dang ایمونولوژیست از دانشگاه کارولینای شمالی می گوید گیاهان بسیاری از گیرنده های سیستم ایمنی با عملکرد ناشناخته را دارا می باشند شاید یک دستگاه استراق سمع برای این امر در شرف کشف باشد.

 

منبع: وبلاگ کشاورزی

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:باکتری , پیامهای کدشده بیوشیمیایی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com