جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

 عکس از نمایشنامه بیژن و منیژه - سایت ایران تئاتر

او یکی از پهلوانان ایرانی و پسر گیو بود و دلیرانی چون فرود، تژاو و پلاشان که همگی تورانی بودند را به قتل رساند و اسپنوی کنیز زیبای تژاو را ربود.

در زمان کیخسرو که گرازها مردم را به ستوه آورده بودند،‌ بیژن داوطلب از بین بردن آن‌ها شد و به همراه گرگین، پسر میلاد، به بیشه‌ی گرازان رفت. چون به گرازها رسیدند، گرگین از نبرد خودداری کرد، اما بیژن بسیاری از گرازها را کشت. گرگین از ترس بدنامی، بیژن را وسوسه کرد تا به جشنی روند و خوبرویان را بربایند و به نزد کیخسرو ببرند. در این جشن ببژن با منیژه دختر افراسیاب روبرو شد و دل به او بست. منیژه نیز عاشق او شد. آن‌ها سه روز عیش راندند. پس از سه روز که بیژن عزم بازگشت کرد، منیژه او را بیهوش ساخت و به کاخ افراسیاب برد. پس از چند روز دربان از وجود بیژن آگاه شد و به افراسیال خبر داد. افراسیاب خشمگین شد و دستور قتل بیژن را داد، اما پیران واسطه شد و قرار شد او را سرنگون در چاهی به بند کشند. منیژه هر روز برای او غذا می‌برد، تا این‌که رستم برای یافتن بیژن به توران آمد. منیژه چون این خبر را شنید به نزد رستم رفت و از او نشانی پهلوانان ایرانی را پرسید، اما رستم خود را به نادانی زد و فقط مرغی بریان به او داد که در آن انگشتری خود را نهان کرده بود. منیژه مرغ را برای بیژن برد. بیژن چون انگشتر را دید به منیژه گفت با رستم همکاری کند. شب هنگام منیژه بر سر چاه بیژن آتش روشن کرد و جای او را به رستم نشان داد. رستم بیژن را با کمند از چاه درآورد و منیژه را با اَشکَش به ایران فرستاد و خود به همراه بیژن به کاخ افراسیاب حمله کرد.

در نبرد دوازده رخ نیز هماورد رویین بود. بیژن از جمله دلاورانی بود که همراه کیخسرو به کوه رفت و در برف ناپدید شد. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:اساطیر ایران,بیژن و منیژه,رستم , پهلوانان ایرانی, کیخسرو, افراسیاب,پیران ,نبرد دوازده رخ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان دریافته‌اند بعد از مرگ، فعالیت مغز موشهای صحرایی به مدت ۳۰ ثانیه افزایش پیدا می‌کند. این یافته ممکن است تجربه بعد از مرگ را در کسانی که با احیا قلبی-ریوی (CPR) به زندگی بازگشته‌اند، توضیح دهد.

این تحقیق که نتایج آن در نشریه "پیشرفت‌های آکادمی ملی علوم آمریکا" منتشر شده اولین تحقیقی است که بشکلی سازمان یافته فعالیت مغز را در لحظه مرگ بررسی کرده است.

برای این پژوهش، دانشمندان با جراحی الکترودهایی را در سطح مغز ۹ موش صحرایی قرار دادند، سپس موشها را بیهوش کردند و با تزریق کلرید پتاسیم قلب آنها را از کار انداختند.

پژوهشگران انتظار داشتند که پس از توقف ضربان قلب و تنفس، فعالیت مغز اندک زمانی باقی بماند اما چیزی که آنها را شگقت‌زده کرد این بود که فعالیت مغز موشها، منسجم و یکپارچه، در ۳۰ ثانیه اول بعد از مرگ افزایش پیدا کرد.

جورج مسحور استاد بیهوشی دانشگاه میشیگان می‌گوید: "در واقع، فعالیت الکتریکی مغز -که نشانه هوشیاری و فعال بودن ذهن خودآگاه است- لحظاتی پس از مرگ بیشتر از زمان هوشیاری و بیداری بود، این نشان می دهد در اولین مراحل بعد از مرگ، مغز کاملا توانایی فعالیت الکتریکی سازمان یافته را حفظ می‌کند."

کسانی که بعد از ایست قلبی به زندگی برگشته‌اند از حرکت در تونلی نورانی یا تونلی که در انتهای آن نوری بوده سخن گفته‌اند 

آنچه از فعالیت مغز ثبت شد افزایش امواج گاما بود که به معنی افزایش هوشیاری است. این امواج با فعالیتهایی مثل حافظه و قوه تشخیص مرتبط هستند، فعالیتهایی مثل بیاد آوردن چهره یک فرد یا تشخیص یک چهره خاص در میان جمع.

تجربه پس از مرگ از سالها پیش در انسان بررسی شده است.

عده ای از کسانی که برای لحظاتی ضربان قلب و تنفس‌شان متوقف شده (تعریف بالینی مرگ) اما با احیا قلبی ریوی به زندگی بازگشته اند از تجربه خود سخن گفته‌اند: احساس حرکت در تونلی که در انتهای آن نوری دیده می شود، احساس بیرون آمدن از جسم و نگریستن به بدن خود و آنچه در اطراف آن می‌گذرد از بیرون، رویارویی با عزیزان و افرادی که مورد علاقه متوفی بوده‌اند و یا مرور سریع زندگی فرد.

بعد از این تجربه زندگی بعضی از آنها کاملا متحول شده است.

اما برخی از دانشمندان این تجربه را نوعی توهم می دانند که بدلیل کاهش اکسیژن و قند (گلوکز) در مغز اتفاق می‌افتد و آن را تجربه واقعی ذهن خودآگاه به شمار نمی‌آورند.

ییمو بورییگین، محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: "این تحقیق به ما می‌گوید که کاهش اکسیژن و قند (گلوکز) در مغز در زمان ایست قلبی، می تواند باعث فعالیت مغز شود؛ آنهم به شکلی که مشخصه فعالیت مغز در زمان هوشیاری است."

"پیش از این همه تصور می کردند که پس از ایست قلبی، مغز به دلیل کاهش اکسیژن و قند از کار می‌افتد."

اما شاید این تحقیق نشان دهد فعالیتهای پیچیده مغز با وجود کمبود اکسیژن کم هم ممکن است ادامه یابد.

با این حال برخی دانشمندان درباره اینکه این تحقیق نکته ای را در مورد لحظه پس از مرگ در انسان روشن کند، ابراز تردید کرده‌اند.

آنها می گویند تنها یک پنجم افرادی که از ایست قلبی به زندگی بازگشته‌اند تجربیاتی مثل حرکت در تونل یا بیرون آمدن از جسم را تجربه کرده‌اند در صورتیکه در این تحقیق تمام موشها افزایش فعالیت مغزی نشان دادند.

برخی دیگر نیز استدلال می‌کنند در انسانهایی که دچار ایست قلبی شده‌اند افزایش فعالیت امواج مغزی دیده نشده است.

ییمو بورییگین می گوید دلیل این موضوع شاید این باشد که پس از ایست قلبی فعالیت الکتریکی مغز ضعیف است بنابراین نمی توان آن را از روی جمجمه ثبت کرد در حالیکه در این تحقیق الکترودها با جراحی مستقیما روی سطح مغز نصب شده بودند.

دانشمندان می‌گویند انجام آزمایش برای اینکه مشخص شود لحظاتی پس از مرگ در ذهن انسان چه می‌گذرد بسیار دشوار است و فقط موارد بسیاری نادری امکان آن فراهم می‌شود.

با این حال این تحقیق شاید به درک بهتری از آنچه در این لحظات در مغز می‌گذرد کمک کند هر چند دانشمندان بسیاری هم درباره اینکه از این تحقیق بتواند نتیجه‌ای قابل اعتنا در باره انسان بدست دهد تردید کرده‌اند.

 

BBC NEWS

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: بعد از مرگ, احیا قلبی-ریوی (CPR),فعالیت مغز,تعریف بالینی مرگ,توهم,حرکت در تونل,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

یک کارشناس محیط زیست گفت: ما با بهای بسیار گران نابودی محیط طبیعی کشور قهرمان سد سازی شدیم، دنیای امروز به سد سازی پشت کرده است در حالی که کشور ما این فعالیت را به جد پیگیری و به آن افتخار می‌کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، اسماعیل کهرم در همایش مدیریت بحران‌های شهری که در پژوهشگاه شاخص پژوه برگزار شد، در ابتدای سخنرانی خود توجه حاضران را به فیلمی که به تازگی به دستش رسیده بود جلب کرد. فیلمی که دریاچه ارومیه را در سال 1352 نشان می‌داد که تعدادی کارشناس برای حلقه گذاری فلامینگوها به منطقه رفته‌اند و خود او نیز یکی از این کارشناسان بود و بر روی انبوه آب و در میان سیل پرواز فلامینگوها در حال انجام عملیات حلقه گذاری بودند.

دریاچه ارومیه



به نوشته ایسنا، پس از پایان فیلم اسماعیل کهرم سخنرانی خود را آغاز و اظهار کرد: متاسفانه کشورهای عقب مانده و جهان سومی همیشه به دنبال ترین‌ها هستند و ما نیز متاسفانه در دام بلندترین و بزرگ‌ترین سدها افتاده‌ایم در حالی که این ترین‌ها در حال نابودی اکوسیستم‌ها و از بین بردن زندگی‌های انسانی و جانوری هستند.

ما برای "ترین" شدن دروغ می‌گوییم و بزرگ‌نمایی می‌کنیم

 توانایی در خشک کردن پهنه عظیم ارومیه، بختگان، هامون، پریشان، نی‌ریز و گاوخونی یک افتخار است!

وی با بیان اینکه ما حتی برای "ترین" شدن دروغ می‌گوییم و بزرگ‌نمایی می‌کنیم، گفت: می‌خواهیم با ترین‌ها به کجا برسیم؟

Photo By:  Afshin Azizi

دریاچه پریشان-عكاس: افشين عزيزي - لینک نوشتار


این کارشناس محیط زیست گفت: در سال 1352 بر روی دریاچه ارومیه 40 هزار فلامینگو پرواز می‌کردند و اگر امروز چشمانم اشک‌بار می‌شود به این دلیل است که من آن ارومیه را در ذهنم دارم، مگر می‌شود عمق 13 متری این دریاچه را فراموش کرد؟ کارشناسان در آن سال‌ها حتی در تصورات نمی‌توانستند خشک شدن این دریاچه ببیند.

کهرم ادامه داد: ارومیه، بختگان، هامون، پریشان، نی‌ریز و گاوخونی خشک می‌شود در حالی که حتی یک کارشناس هم تصور نمی‌کرد چنین اتفاقی بیافتد، اما ما خشک این آب‌ها را کردیم، این واقعا یک افتخار است که بتوانی این چنین پهنه عظیم آبی را خشک کنید! برخی مواقع من تصور می‌کنم ما یک رکورد در جهان ثبت کرده‌ایم در حالی که کارشناسان خارجی زمانی که دریاچه ارومیه را می‌بینند مدت‌ها در حیرت می‌مانند از اینکه چگونه آن دریاچه به چنین چیزی تبدیل شده است.

ایران درس عبرت کشورهای همسایه شده است!


وی با بیان اینکه در مسوولان ترکیه دریاچه ارومیه را به عنوان یک درس عبرت به معاونان و وزرای خود نشان می‌دهند!، افزود: اینجا است که دل هر ایرانی می‌شکند و اشکش جاری می‌شود، چرا باید ما درس عبرت باشیم؟ چگونه توانستیم دریاچه‌ای با 167 کیلومتر طول و 37 تا 54 کیلومتر عرض را بخشکانیم؟ خشکی دریاچه ارومیه یعنی ما توانستیم پنج هزار مترمربع پهنه آبی را از آب خالی کنیم!

این مدرس دانشگاه مدعی شد: نماینده مردم ارومیه یعنی فردی که از دل منطقه وارد مجلس شده می‌گوید نمک دریاچه ارومیه باید خالی شود تا دریاچه زنده بماند! من گاهی دلم برای خودم می‌سوزد که چه نمایندگانی در مجلس نشسته‌اند، این فرد انگار در مورد استخر خانه‌اش صحبت می‌کند! اما من از اینجا به او می‌گویم آقای نماینده وسعت دریاچه ارومیه به اندازه چند کشور اروپایی است و من با عدد و رقم ثابت می‌کنم که چه به سر نگین فیروزه‌ای ایران آمده است.



کهرم اضافه کرد: خشک شدن ارومیه، پریشان، هامون، دشت ارژن، گاوخونی و کاهش وسعت تالاب انزلی از 21 هزار هکتار به هفت هزار هکتار هیچ ارتباطی به گرمایش جهانی ندارد، این یک توجیه است سوء مدیریتی ما را نابود کرده است، گرمایش جهانی فقط در کشور ایران نیست، لطفا سری به کشورهای همسایه و کشورهای دیگر دنیا بزنید آن هم با این پدیده رو به رو هستند اما دریاچه‌ای از آن‌ها نابود نشده است.

وی با اشاره به اینکه میزان نمک در دریاچه ارومیه بیش از حد اشباع شده است، تصریح کرد: اگر بالای سر این دریاچه بایستید حرکت کریستال‌های نمک را به راحتی می‌توان مشاهده کرد در حالی که نمک خاصیت چسبندگی بالایی دارد. حالا ببینید که چه به سر پرنده‌ها می‌آید. من چند ماه پیش پرنده‌ای به نام «کشیم» را که هم پرواز می‌کند و هم بر روی آب سر می‌خورد را در دریاچه ارومیه گرفتم در حالی که نمک اجازه هیچ حرکتی به او نمی‌داد، زمانی که با آب شستمش و وزن اصلی خود را به دست آورد و شاداب شد در حالی که می‌دانستم فردا صبح دوباره در انبوه نمک غوطه‌ور می‌شود تا از گرسنگی جان دهد!

بقیه در ادامه نوشتار
 
 
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:محیط زیست,بهای بسیار گران نابودی محیط طبیعی,دریاچه ارومیه, گاوخونی,دریاچه پریشان,هامون,دشت ارژن,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

مطالعات جدید حاکی از آن است که انقراض انبوه حیوانات عظیم‌الجثه در دوران پلیستوسن منجر به کمبود مواد مغذی خاک در زمان مدرن شد.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان در خصوص آسیب‌ بیشتر به حیوانات غول پیکر امروزی از قبیل فیل‌ها هشدار دادند.

Australian Megafauna

 دوران پلیستوسن که به 2.6 میلیون تا 11 هزار و 700 سال پیش بازمی‌گردد، حیوانات عظیمی موسوم به megafauna را به خود دید که سلطنت بر روی کره زمین را از دایناسورها به ارث برده بودند و سپس تمامی آن‌ها منقرض شدند.

یک megafauna که در دوران پلیستوسن زندگی می کرده و با بلندای 9فوت و 8 اینچ از ماموت نیز بزرگتر بوده است.(منبع :

 در طول حکومت آن‌ها، اکثر نقاط زمین به ساوانای افریقای امروزی شباهت داشت.

 این حیوانات بیش از 44 کیلوگرم وزن داشتند و نقش مهمی را در حاصلخیزی خاک نواحی نزدیک به رودخانه‌هایی که در نزدیکی آن‌ها تغذیه می‌کردند، ایفا کردند، زیرا مواد مغذی را از طریق مدفوع یا تجزیه بدنهاشان پس از مرگ، به خاک تزریق می‌کردند. حیوانات بزرگ بسیار بیشتر می‌خوردند و بیش از حیوانات کوچک‌تر مسافت می‌پیمودند و مسئول اصلی باروری خاک در فواصل دوردست بودند. کریس داوتی از دانشگاه آکسفورد بر این باور است که حیوانات بزرگ مانند شریان‌های تغذیه‌کننده زمین هستند و انقراض آن‌ها به تصلب این شریان‌ها می‌انجامد.

 با استفاده از مدل‌های ریاضی، محققان تخمین زدند که انقراض، پراکندگی فسفر مغذی گیاهی را در آمازون تا حدود 98 درصد کاهش داد و این امر در تمامی قاره‌های خارج از افریقا تا حد مشابهی اما با شدت کمتر، تکرار شد. افریقا تنها قاره‌ای بود که در آن انسان‌های مدرن همزمان با megafauna تکامل یافتند.

 به جای آن، مواد مغذی در نزدیکی دشت‌های سیلابی و دیگر نواحی حاصلخیز متمرکز شد.

 مدل مورد استفاده در این مطالعه به دانشمندان امکان پیش‌بینی اثر انقراض‌های بیشتر را می‌دهد؛ سرنوشتی که به باور تیم علمی، به سرعت به حیوانات عظیم‌الجثه امروزی به ویژه در افریقا و آسیا نزدیک می‌شود.

 جزئیات این تحقیق در مجله Nature Geoscience منتشر شده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:megafauna , انقراض انبوه حیوانات عظیم‌الجثه ,دوران پلیستوسن ,دایناسورها ,حاصلخیزی خاک,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کتیبه‌های مقبره نظامی گنجوی در جمهوری آذربایجان که مزین به اشعار فارسی این شاعر بزرگ ایرانی است برچیده شده و قرار است که زندگی‌نامه و ترجمه اشعار وی به زبان ترکی جایگزین آن شود. اقدامی که تلاش دولت آذربایجان برای تغییر هویت مفاخر فرهنگی ایران و جعل تاریخ محسوب می‌شود.

سینا آزاد، کارشناس و تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این‌باره گفت: بی‌شک اشعار نظامی گنجوی تبلور عینی هویت سرزمینی است که زبان فارسی تا قبل از مهاجرت و تسلط قبایل ترک زبان غالب درآن بوده و تغییر کتیبه‌ها تغییری در این واقعیت تاریخی ایجاد نخواهد کرد.

وی افزود: پس از جدایی جمهوری آذربایجان از شوروی، جمهوری اسلامی ایران جزء اولین کشورهایی بود که استقلال آن را به رسمیت شناخت. به آغوش کشیدن مردمان دو سوی ارس پاسخ به حسرتی یک قرنه بود که تصاویر آن هیچ‌گاه از اذهان پاک نخواهد شد.

این تحلیلگر ارشد سیاسی گفت: پذیرش استقلال آذربایجان از سوی ایران با اعلام این که ایران و آذربایجان یک ملت در دو دولت هستند صحه گذاشتن بر واقعیت حاکم بر صحنه بین‌الملل بود.

آزاد اضافه کرد: باکو تلاش دارد از تاریخ، آن هم به روایت خاص خویش، برای ایجاد هویتی نو درآذربایجان سود جوید در حالی که هویت کشورها حاصل یک روند طولانی بوده و نگاه ابزاری به تاریخ برای هویت‌سازی می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد. ایران سرزمینی تاریخی به درازای تاریخ بشریت است و آذربایجان در نگاه تاریخی بخشی از آن است که از مام میهن بالاجبار جدا شده است. تلاش آذربایجان برای تثبیت هویت خویش امروز نباید به‌سوی نفی هویت گذشته خویش و تعریف هویت جدیدی منجر شود که خاستگاهی در دیروز، امروز و فردای آن ندارد.

وی گفت:‌ تغییر کتیبه‌ها در آذربایجان نمی‌تواند به تغییر خطوط منقش در قلب‌ها و ذهنیت‌ها بینجامد. اشعار پارسی نظامی گنجوی در جای جای مرزهای ایران فرهنگی ماندگارند و این ماندگاری است که سلطه کمونیسم نیز نتوانست بر آن غلبه کند. معاهده ننگین ترکما‌نچای و گلستان در ذهنیت ایرانیان یادآور جنگی نیمه تمام است. دلخوشان شرایط امروز چندان براین باور نمانند که چرخ روزگار هم‌چنان بر این چرخ بچرخد. آنان فردایی که چندان دور نیست شرمنده رفتار امروز خود خواهند بود. باکو بیش از همه تفاوت وزن ایران و آذربایجان در صحنه بین‌المللی و منطقه را می‌داند و نباید در عرصه فرهنگی به عملی دست بزند که حاصل آن دوری ملت این کشور از هویت تاریخی و حقیقی آن در پیوند با ایران باشد.

وی با تاکید بر این که نظامی گنجوی تنها شاعر پارسی گوی ایران نبوده بلکه چهره‌ای جهانی است که تغییر کتبیه‌ها تغییری در این برداشت ایجاد نخواهد کرد افزود: هدف سیاسی کشوری که امروز با استحاله شخصیت‌های ماندگاری چون نظامی گنجوی سعی دارد برای خویش هویت‌سازی کند، اسیر جغرافیای سیاسی است که هویت آن ایرانی است. نظامی گنجوی نقطه مشترک پیوند ایران و آذربایجان است و فقر هویتی و فرهنگی نه با نفی گذشته، بلکه پیوند خوردن با گذشته قابل جبران است.

آزاد گفت: غنیمت‌گیری فرهنگی و طمع داشتن به فرهیختگان و مشاهیری که هویت چند قرنه یک ملت را نمایندگی می‌کند نمی‌تواند عامل ترمیم بحران هویت باشد. آذربایجان با ارج نهادن بر دیروز می‌تواند امروز و فردای خود را نه با انکار، بلکه با پذیرش واقعیت‌ها بیمه کند.

لطفا به این لینک هم سری بزنید:

اخیراً جمهوری آذربایجان تندیسنظامی گنجوی را به شهر رم هدیه کرده. این تندیس در پارک "ویلّا بورگزه"، نزدیک مجسمه ی دیگر سخنور بزرگ پارسی گو، حکیم ابوالقاسم فردوسی، نصب گردیده. بر روی پایه ی تندیس نظامی نوشته شده "شاعر آذربایجان، نظامی گنجوی1141- 1209". 

 

شروع نوشتارسایت به زبان ایتالیایی است فراخوان فارسی در پایین صفحه درج گردیده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: تغییر هویت مفاخر فرهنگی ایران,کتیبه‌های مقبره نظامی گنجوی ,مام میهن ,جعل تاریخ ,اشعار فارسی,جمهوری آذربایجان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اخیرا ۳۲ قطعه منحصر به فرد مربوط به محوطه باستانی جیرفت با عمر بیش از ۵ هزار سال از قاچاقچیان عتیقه در ایران کشف شده است.

 

تصویری از 32 قطعه کشف شده

این اشیاء عتیقه از جنس مفرغ و سفال هستند. شهر "دقیانوس"، باقیمانده‌ شهری تاریخی در حاشیه رودخانه هلیل رود در جنوب استان کرمان است.شهر "دقیانوس"، باقیمانده‌ شهری تاریخی در حاشیه رودخانه هلیل رود در جنوب استان کرمان است.

اشیا باستانی منطقه تاریخی جیرفت.

به خبرگزاری "مهر" مجید رستمی دادستان شهرستان جیرفت اواخر اردیبهشت ۱۳۹۲ از کشف ۳۲ قطعه عتیقه با قدمت بیش از ۵ هزار سال مربوط به منطقه تاریخی جیرفت خبر داد.آن‌طور که در این گزارش آمده اصالت این اشیا توسط باستان‌شناسان کاملا تایید شده ولی کارشناسان هنوز نتوانسته‌اند به واسطه قدمت و ساختار این آثار باستانی روی آنان قیمت بگذارند.بنا بر این گزارش آثار باستانی اخیرا کشف شده از قاچاقچیان اشیا عتیقه از جنس مفرغ و سفال هستند. اشیا مفرغی شامل سرپیکان‌ها، سنجاق‌ها و تبرها هستند که قدمت برخی از آن‌ها به حدود ۵ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد.

جیرفت حلقه گم شده تاریخ بشریت است

آثار باستانی سفالی نیز مربوط به دوره اشکانی هستند.برخی از اشیا کشف شده از محوطه باستانی جیرفت ظروفی هستند که انتهای آن‌ها به بدن و یا سر یک جانور منتهی می‌شود.با کاوش‌های علمی باستان‌شناسان مشخص شده است که منطقه جیرفت احتمالا سه هزار سال پیش از میلاد مسیح مرکز تجاری جهان در میانه راه بین‌النهرین به دره رود سند بوده است.

بسیاری از آثار باستانی این منطقه در جریان غارت حوزه‌های تاریخی از حراجی‌های اشیا عتیقه انگلیس و آمریکا سر در می‌آورند.

از جمله رموز آثار تاریخی منطقه باستانی جیرفت لوح‌های گلی کشف شده از این منطقه است.در همین زمینه نادر علیدادی سلیمانی به خبرگزاری "مهر" گفته: «این لوح‌ها هم اکنون در ایران وجود دارند و برای بررسی‌های بیشتر در همان روزهای نخست عکس‌هایی از الواح تهیه و به چند کشور اروپایی از جمله ایتالیا ارسال شد اما با وجود کار خط‌شناسان معروف دنیا بر روی این الواح تاکنون کسی موفق به کشف آن‌ها نشده است.»

پیش از این و به گزارش خبرگزاری "میراث فرهنگی" یوسف مجیدزاده رئیس پروژه کاوشگری و حفاری جیرفت درباره اهمیت این آثار تاریخی گفته: «جیرفت حلقه گم شده تاریخ بشریت است».

در گزارش خبرگزاری "مهر" آمده که در کنار کشف آثار منحصر به فرد در محوطه‌های باستانی جیرفت هنوز بسیاری از آثار باستانی این منطقه در جریان غارت حوزه‌های تاریخی از حراجی‌های اشیا عتیقه انگلیس و آمریکا سر در می‌آورند.

DW.DE

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:محوطه باستانی جیرفت,شهر "دقیانوس",آثار باستانی سفالی,اشیا مفرغی,لوح‌های گلی,دوره اشکانی,جنوب استان کرمان,قاچاقچیان عتیقه ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پژوهشگران علوم پزشکی در بیمارستان دانشگاهی مرکز پزشکی کیس در کلولند کشوراسکاتلند می گویند بی خوابی چین و چروک های صورت را افزایش می دهد .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، پوست به عنوان محافظی از بدن در برابر آسیب‌های خارجی همچون سموم موجود در محیط و آسیب‌های ناشی از قرار گیری در معرض نور خورشید محافظت می‌کند.

پیش از این مطالعات ارتباط میان اختلالات مزمن خواب با مشکلات سلامتی مانند چاقی مفرط، دیابت، سرطان و آسیب به سیستم دفاعی بدن را نشان داده بودند.مطالعه حاضر برای اولین بار به تاثیرات خواب ناکافی بر سلامت پوست و تسریع روند پیر شدن پوست پرداخته است.

محققان در این مطالعه پرونده پزشکی ۶۰ زن ۳۰ تا ۴۹ ساله را مورد بررسی قرار دادند ؛ نیمی از این زنان با اختلال و کمبود خواب درگیر بودند.علائم تسریع روند پیر شدن پوست مانند خطوط عمیق، رنگ‌دانه‌های غیر معمول، شل شدن پوست و کاهش قابلیت ارتجاعی آن در افرادی که از خواب کافی و مناسب بی بهره بودند بیشتر به چشم می‌خورد.

همچنین ۴۴ درصد از افرادی که خواب مناسب نداشتند از چاقی مفرط رنج می‌بردند و این در حالی است که نرخ چاقی در افراد با خواب مناسب حدود ۲۳ درصد بود.

نتیجه این تحقیقات در نشست بین‌المللی تحقیقات در خصوص بیماری‌های پوستی در ادینبرگ اسکاتلند ارائه شد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تاثیرات خواب ناکافی,چین و چروک های صورت,اختلالات مزمن خواب,چاقی مفرط,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

هیچ چیز آن‌قدر مهم نیست که نتوان به لحظه‌ای بعد موکول‌اش کرد. این پیام محوری فیلم مستندی از ورنر هرتسوگ است. انگیزه تهیه این فیلم مرگ سه کودک در نتیجه ارسال یک پیامک عاشقانه به هنگام رانندگی بوده است.

یک عشق، یک پیامک و سه مرگ در لحظه این ابراز عشق! این داستان زندگی چاندلر گربر، مردی است که آن‌قدر عاشق بوده، که نمی‌توانسته تا رسیدن به خانه صبر کند. پشت فرمان اتوموبیل برای همسرش که به زودی بچه‌دار می‌شده، روی تلفن همراه پیام می‌دهد که «دوستت دارم»...


پس از این لحظه، او تمام عمر با احساس سنگین گناه زندگی کرده است. او درحال نوشتن این پیامک تصادف می‌کند و تصادف به مرگ سه کودک منجر می‌شود. می‌گوید که هنوز آن روز برایش مانند یک کابوس است: «چقدر خوب بود که می‌شد زمان را به عقب برگرداند.»

کمپین «می‌توان صبر کرد»

ورنر هرتسوگ، کارگردان مطرح سینمای نو آلمان، در مستند ۳۵ دقیقه‌ای خود "از این لحظه تا لحظه بعد" ("تنها در یک لحظه") تصادف‌هایی را نشان می‌دهد که تنها به خاطر نوشتن یک "اس ام اس" رخ داده‌اند، پیام نهائی این مستند این است: «هیچ چیزی آن‌قدر مهم نیست که نتوان آن را به لحظه‌ای بعد موکول‌کرد.»

پیامی که در گوش زنگ می‌زند. چراکه این لحظه را خیلی‌ها در زندگی تجربه کرده‌اند: نوشتن یک پیام کوتاه هنگام رانندگی! ورنر هرتسوگ احساس تلخی با این فیلم برجای می‌گذارد. در شب نمایش این فیلم اشک‌های بسیاری جاری شد. با وجود آن‌که هرتسوگ خود می‌گوید قصدش این نبوده است.

کارگردان این فیلم را برای کمپین آمریکایی „Texting and Driving – It can wait“" (نوشتن و رانندگی، می‌توانم صبر کنم) ساخته است. هدف این فیلم متوجه کردن همه، به‌ویژه جوانان نسبت به خطر نوشتن پیامک هنگام رانندگی است. فیلمی که ساختن آن از کارگردان مطرحی مانند ورنر هرتسوگ عجیب می‌نماید. اما او توانسته از یک "کلیشه" آموزشی، فیلمی تاثیرگذار بسازد.هرتسوگ به "آسوشیتد پرس" گفته است که این فیلم را ساخته چون می‌داند در آن فجایعی را به تصویر کشیده که قابل جلوگیری بوده‌‌اند و سرنوشت یک خانواده را تغییر داده‌اند: «در یک لحظه به یک زندگی برای همیشه پایان دادهمی‌شود یا مسیر زندگی یک نفر برای همیشه تغییر می‌کند.»

پیام‌‌هایی که نوشتن و ننوشتن‌شان یکی است

فیلم چهار صحنه تصادف را نشان می‌دهد، با جزییاتی آزار دهنده که تنها به این خاطر اتفاق افتاده‌اند که راننده نخواسته تا چراغ قرمز یا توقف‌گاه بعدی صبر کند. پیامک‌هایی که محتوای‌شان اغلب بی‌اهمیت‌اند: «در راهم» و از این قبیل...
در یکی دیگر از صحنه‌های فیلم پسر کوچکی را می‌بینیم که پیکرش در تصادف با اتوموبیلی که راننده‌اش در حال نوشتن پیامک است، به معنای واقعی کلمه "له" می‌شود. راننده در حال نوشته‌این پیامک بوده است که: «دارم می‌رسم». پسرک برای همیشه از کمر فلج می‌شود. مادر او در مقابل دوربین می‌پرسد: «به موقع رسید؟»

ورنر هرتسوگ بر این باور است که در تمدن امروزی فرهنگ جدیدی با شتاب بر زندگی ما حاکم می‌شود. او می‌گوید که خیلی چیزها قابل پیش‌گیری‌ هستند، از جمله این پیامک نویسی‌ها که به سادگی می‌تواند به زمانی بعد موکول شود.

«ارزشش را داشت»

یک همه‌پرسی نشان داده است که چقدر تبلیغات آگاهی دهنده در این زمینه مهم است: ۴۹ درصد شاغلان اذعان کرده‌اند که هنگام رانندگی پیامک خوانده یا نوشته‌اند. هم‌چنین ۴۳ درصد تین‌ایجرها گفته‌اند که پشت فرمان پیامک رد و بدل کرده‌اند.

کمپین "می‌توانم صبر کنم" را شرکت تولیدکننده تلفن همراه AT&T در سال ۲۰۱۰ براه انداخت و حالا چند شرکت بزرگ دیگر از جمله "تی ‌موبایل" آمریکا و ۲۰۰ سازمان و نهاد دیگر نیز از آن حمایت می‌کنند.

سازنده فیلم می‌داند که فیلم او از امروز به فردا چیزی را تغییر نخواهد داد، اما می‌گوید: «حتی اگر از یک حادثه هم جلوگیری کند، ارزشش را داشته است!»

DW.DE

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:فیلم از این لحظه تا لحظه بعد,فیلم مستند, پیامک عاشقانه ,یک عشق، یک پیامک و سه مرگ ,سینمای نو آلمان,ورنر هرتسوگ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مانگا یا Manga به معنای صنعت کمیک‌استریپ و یا نشریات کارتونیست که در کشور ژاپن رونق فراوانی دارد و از دهه‌ی ۱۹۵۰ به بعد شروع به گسترش کرد.

مشخصه بارز مانگا شخصیتهای کارتونی هستند که اغلب دارای ویژگی‌های خاصی اند که از دیگر کاراکترها متمایز می‌شوند همانند اغراق بیش ازحد در اندامهای بدن که در اکثریت آنها چشمهای بزرگ بهمراه دهان و بینی کوچک مشاهده می‌شود.

جالب محبوبیتی است که این کاراکترها بین مردم پیدا کرده‌اند به طوری که نصف انتشارات ژاپن اختصاص به مجلات کمیک‌استریپ پیدا کرده ومحدود به طیف خاصی از اجتماع ژاپن نمی‌شود.

واقعیت آن است که کمیک‌استریپ متعلق به کشور آمریکا بوده که در جنگ جهانی وارد ژاپن شده و ژاپنی‌ها گوی سبقت را از آمریکایی‌ها دزدیده‌اند و تبدیل به نماد فرهنگی و هنری کشور خود کرده‌اند شخصیتهای آمریکایی معمولاً خشن و دارای صحنه‌های اکشن بوده ولی برعکس کاراکترهای ژاپنی دارای لطافت و نرمی می‌باشند.

مانگاها ابتدا در مجله چاپ می‌شدند ولی بعدها به خاطر محبوبیت قابل توجهی که پیدا کردند به صورت کتاب (Tankōbon) در آمد. به مولفین و یا طراحان مانگا، مانگاکا (Mangaka) گفته می‌شود.


موثرترین فرد در رشد مانگا اوساما تزوکا (Osamu Tezuka) است که می‌توان گفت مانگای مدرن، شبیه به چیزی که امروز به مانگا استایل (manga style) معروف است را بوجود آورد.

 

در ابتدا مانگاها مخصوصا بچه‌ها نوشته می‌شدند و در مجله‌های بچه‌ها چاپ می‌شد که با کارهای متفاوت تزوکا در سبک‌های مختلف باعث شد که رده‌ی سنی مخاطبین گسترش پیدا کنند. مانگاهای اولیه ارزش هنری زیاد نداشتند ولی با پیدایش سبک‌های جدید و با ارزش‌های هنری بیشتر (مثل Gekiga و غیره) ارزش هنری بیشتری پیدا کرد، بطوری که حتی سبک مانگا اشخاصی چون فرانک میلر (Frank Miller) ر هم تحت تأثیر قرار داد.

به تدریج مفاهیم غیر اخلاقی (نظیر خشونت زیاد) نیز به ژانرهای مانگا افزوده شد به طوری که امروزه کتاب فروشی‌ها، مانگاهای خاصی را تنها به گرو سنی خاصی می‌فروشند. 

نکته جالب اینکه برای طراحی مانگا سالیانه (از سال 2007)وزارت خارجه ژاپن مسابقه ای بین المللی بر گزار می کند و جوایز نیز توسط مسئولین وزارتخانه به برندگان اختصاص می یابد.در فوریهسال 2013نیز این رقابت برگزار شده و جوایز آن نیز اهدا گردید.

لینک مطلب 

تصاویری از مانگا ها در ادامه نوشتار

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مانگا ,Manga ,کمیک‌استریپ,نشریات کارتونی, ژاپن ,آمریکا,کاراکترهای ژاپنی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بقیه در ادامه نوشتار

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:هنر نقاشی,آثار هنرمندان,گذری بر آثار هنری,هنرمندان نقاشی جهان ,تصاویر زیبای هنری ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

A VERY BIG BANG
 
محققان استرالیایی اعلام کردند: درحالی که ایده شکل گیری یک برخورد که موجب انقراض در عصر پرمین شده مدتی درجریان بود، هیچ دهانه برخوردی برای اثبات این نظریه وجود نداشت.

پرمین یکی از دوره ‌های زمین ‌شناسی از دوران دیرینه ‌زیستی متعلق به 290 تا 248 میلیون سال پیش است.

اریک توهور از دانشگاه استرالیا غربی اعتقاد دارد که دهانه برخوردی را که نقطه شروع این انقراض بوده را کشف کرده است.

سال گذشته توهور تاریخ یک ساختار برخوردی را که در مرز ایالتهای مات گروسو در گویاس در برزیل قرار دارد و به دهانه Araguainha شهرت دارد به 254.7 میلیون سال پیش نسبت داد.

دهانه Araguainha

 

تحقیقات پیشین نشان می داد که این دهانه برخوردی 10 میلیون سال جوانتر از این نظریه است اما توهور آن را به دوره زمین شناختی نسبت داده که این انقراض صورت گرفته است.

دهانه برخوردی Chicxulub در مکزیک که قطر آن به 180 کیلومتر می رسد و همچنین دهانه Araguainha با قطر 40 کیلومتری برای ایجاد این واکنشهای زنجیره ای که منتهی به انقراض جمعی شده بسیار کوچک در نظر گرفته می شد.

Artwork showing Chicxulub impact crater, Yucatan

دهانه برخوردی Chicxulub در مکزیک

توهور گفت: ما به طور خاص به دهانه برخوردی Araguainha علاقند بودیم چرا که سن آن در دهه 1990 تعیین شده بود و به مرز دوره پرمین – تریاس نزدیک بود. بهبود و پیشرفتهای تکینیکی در عرضه زمین شناختی که امروز از آن بهره می گیریم موجب شد که بتوانیم سن حقیقی این ساختارها را مشخص کنیم.

نتایج یک بررسی وسیع زمین شناسی از دهانه برخوردی Araguainha نشان می دهد که حجم قابل توجهی از سنگهای آن شیل نفتی است.

محققان محاسبه کرده اند که این برخورد هزاران زلزله تا بزرگای 9.9 در مقیاس ریشتر ایجاد کرده است که بسیار قوی تر از بزرگترین زلزله هایی بوده که زلزله نگارهای مدرن ثبت کرده اند. این میزان از زلزله ها موجب آزاد شدن حجم قابل توجهی نفت و گاز شده است.

توهور اعتقاد دارد که متان آزاد شده ناشی از این انفجار موجب گرمایش لحظه ای زمین شده و محیط را برای قسمت اعظم حیات وحش سیاره بسیار داغ کرده است.

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ب انقراض در عصر پرمین,دهانه Araguainha,دهانه برخوردی Chicxulub, مکزیک, برزیل ,انقراض جمعی ,شیل نفتی,هزاران زلزله تا بزرگای 9,9, انفجار ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

طی دهه آینده، یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های ساخته دست بشر، گذشته پیش از این نادیدنی جهان را برای انسان آشکار خواهد کرد.

 طی دهه آینده، یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های ساخته دست بشر، گذشته پیش از این نادیدنی جهان را برای انسان آشکار خواهد کرد. 

محمود حاج‌زمان: تلسکوپ غول‌آسای ماژلان (GMT) یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌هایی خواهد بود که تا کنون به دست بشر ساخته شده است. به کمک این تلسکوپ دانشمندان قادر خواهند بود تا قلمروهای دوردست کیهان را با جزئیاتی باور نکردنی مشاهده کنند. این تلسکوپ دوردست‌ترین نقاط کیهان را با تفکیکی 10 برابر بیشتر از تلسکوپ فضایی هابل به تصویر می‌کشد، و همچنین قادر است تا طیف این اجرام دوردست را نیز اندازه‌گیری نماید. تلسکوپ GMT که در صحرای آتاکامای شیلی واقع شده است، طی 10 سال آینده تکمیل خواهد شد و ساخت آن نیازمند صرف دقت و مراقبت فوق‌العاده‌ای است.

gmt
هفت «آینه بی‌نقص» به قطر 8.4 متر که هر کدام از 20 تن شیشه تشکیل شده است، در سازه‌ای به ارتفاع یک ساختمان 22 طبقه در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت و تلسکوپی به قطر معادل 24.5 متر را پدید خواهند آورد. کیفیت هر کدام از آیینه‌ها و واسنجی (کالیبراسیون) هر یک از آنها بی‌اندازه مهم و چالش برانگیز است. دکتر پات مک‌کارتی، سرپرست اجرایی پروژه GMT می‌گوید: «ما باید این ابزارهای اپتیکی را با دقتی بی‌نظیر بسازیم تا وقتی نوری که 5 تا 10 میلیارد سال در راه بوده است به این تلسکوپ رسید؛ اطلاعاتی را که برای چنین فاصله طولانی در راه بوده‌اند از دست ندهیم.»

gmt

گروه GMT می‌دانند که این تلسکوپ ارزش خود را اثبات خواهد کرد. دکتر وندی فریدمن، رئیس پروژه GMT پیش‌بینی می‌کند: «ما مستقیما شاهد شکل‌گیری نخستین کهکشان‌ها، شکل‌گیری نخستین ابر نواخترها، شکل‌گیر نخستین سیاه‌چاله‌ها، و نحوه ایجاد جهانی که در آن زندگی می‌کنیم خواهیم بود.»

منبع: 2001-2013 Parssky

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تلسکوپ غول‌آسای ماژلان (GMT),قلمروهای دوردست کیهان,صحرای آتاکامای شیلی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

دو خبر جالب در خبرگزاری محیط زیست ایران که عینا در ذیل نقل گردیده است.قضاوت با خودتان.

هماهنگي‌ها براي خريد دو قلاده ببر جديد
1-ايرن- مسئولان باغ وحش تهران درصدد خريد دو قلاده ببر جديد براي اين مجموعه هستند.

 

ايرج جهانگير، مدير عامل پارک ارم در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس در خصوص مرگ ببر بنگال در باغ وحش تهران اظهار داشت: اين ببر بيماري صرع داشت که به دليل بروز حمله بيماري در آب مي‌افتد و تا زمان رسيدن نيروها خفه مي‌شود.

وي گفت: در حال حاضر در حال انجام هماهنگي‌ها براي خريد دو قلاده ببر جديد براي باغ وحش هستيم.

 

2-حال و روز بزرگترين گربه سان جهان که روزگاري سلطان بيشه زارها و جنگل هاي شمال ايران بود و از حدود 50 سال پيش ديگر هيچ کس آن را در طبيعت ايران نديده درباغ وحش ارم هم با جود آنکه مسئولان آن را تنها باغ وحش کشور که از استانداردهاي اروپا استفاده مي کند عنوان مي کنند خوب نيست آنطور که تنها طي چند سال اخير4 قلاده ببر درآن تلف شدند، در حالي که گفته مي شود در سراسر جهان بين 300 تا 4 هزار قلاده ببروجود دارد و به عبارتي اين حيوان يک ميراث طبيعي جهاني در معرض انقراض است.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته اعلام شد، تنها ببر بنگال باغ وحش ارم در استخر محوطه نگهداري غرق شده، ببري که حدود ? سال سن داشت از کودکي در باغ وحش ارم در اسارت بود و تا پيش از ورود ببرهاي سيبري، تنها ببر باغ وحش نيز محسوب مي شد.
مرگ چهارمين ببر در باغ وحشهاي کشور

با ورود ببرهاي سيبريايي، ببري به قفس ديگري منتقل شد و پس از مرگ ببر نر سيبري و خروج باغ وحش از قرنطينه، ببري به محوطه قبلي گربه سانان بازگشت. ببري پس از دو ببر سيبري باغ وحش وکيل آباد مشهد، و ببر نر جنجالي باغ وحش ارم، چهارمين ببري است که مرگ آن در باغ وحش هاي ايران تاييد مي شود. گفته مي شود ببري مبتلا به صرع بود و به دليل تشنج حاصله به استخر سقوط کرده و از بين رفته است.

ببر در ليست قرمز گونه‌هاي در معرض خطر اتحاديه بين‌المللي حفاظت از محيط زيست (IUCN) در جايگاه "در معرض خطر انقراض" قرار دارد بنابراين در تمام دنيا براي حفظ و حراست حتي يک قلاده از اين گونه با ارزش ساعت ها وقت و انرژي و ميلياردها تومان اعتبار هزينه مي شود.

روسيه از دادن ببر سيبري به ايران منصرف شد

چرا راه دور برويم همين پروژه احياي ببر مازندران که با وارد کردن ببرهاي سيبري از روسيه در سال 89 آغاز شد و البته نتيجه آن مرگ ببر نر و قرنطينه شدن ببر ماده در اثر ابتلا به بيماري مشمشمه در همين باغ وحش ارم بود علاوه بر اينکه با از دست دادن چند قلاده پلنگ ايراني که خود از گونه هاي بسيار ارزشمند است همراه بود، بالغ بر 500 ميليون تومان هزينه هم فقط براي آماده سازي پناهگاه حيات وحش ميانکاله روي دست سازمان محيط زيست گذاشت که البته قرار بود با ورود مجدد ببرهاي سيبري از روسيه در سال جاري اين پروژه بار ديگر کليد بخورد اما روز گذشته مدير کل دفتر حيات وحش سازمان محيط زيست خبر از انصراف روس ها براي تبادل ببر هايشان با ايران داد که البته با اين وضعيتي که حيات وحش در کشور ما دارند به نظر مي رسد روسها حق دارند که حاضر به اين مبادله نباشند.
 
بقیه در ادامه نوشتار
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: خريد دو قلاده ببر ,بيماري,ميراث طبيعي جهاني ,باغ وحش ارم, معدوم کردن شير هاي مبتلا به مشمشمه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ما انسان‌ها فکر می‌کنیم که ابرقدرت هستیم؛ اما این تصویر به این بستگی دارد که خود را با چه چیزی مقایسه کنیم. برای مثال هنگامی که پای تحمل شرایط سخت در میان باشد، مخلوقاتی در این دنیا هستند که ما در برابر آنها، به شکنندگی بلور هستیم.

گروه جانوران اکسترموفیل به این دلیل این نام را گرفته‌اند که می‌توانند در شرایط بسیار سخت محیطی همچون گرما و سرمای شدید، محیط‌های بسیار اسیدی و یا قلیایی، محیط‌های تحت فشار زیاد، خشک، با تابش رادیواکتیو و جاهای لم یزرع، زنده بمانند و شرایطی را تاب بیاورند که شانس ما برای بقا در آنها، کمتر از شانس روشن ماندن یک کبریت روشن در طوفان است. و این ابرقدرت‌ها آن قدر پرابهتند که ناسا از آنها کارت‌های بازی شبیه به کارت‌های سوپرمن ساخته است.

دانشمندان می‌گویند که اکسترموفیل‌ها نه تنها کارهایی استثنایی را انجام می‌دهند، بلکه با باز کردن ذهن ما را درباره این که حیات چیست و در چه محیط‌هایی می‌تواند دوام بیاورد، دید ما را در مورد پتانسیل بقا بر روی دیگر سیارات گسترده می‌کند. 

جی نادیو، استاد مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه مک گیل، که در بخش قطبی کانادا بر روی باکتری اکسترموفیل تحقیق می‌کند، می‌گوید: «افرادی که با اکسترموفیل‌ها کار می‌کنند، تقریبا نیازهایی شبیه به مسافران مریخ دارند. فقط با این تفاوت که آنها می‌توانند معمولا آنجا باشند تا خودشان با دستگاه‌ها کار کنند؛ و نیاز ندارند که یک روبات کار آنها را انجام دهد. ولی از نظر فناوری و شیوه کار، هر دو شبیه هم هستند».

گروه او اولین بار ژن میکروب تیومیکروسپایرما را تشریح کردند، میکروبی که ساختار سلولی‌اش را اندکی اصلاح کرده که به او اجازه می‌دهد تا در خانه یخی‌اش دوام بیاورد.

به گفته نادیو، اکستروموفیل‌ها همچنین می‌توانند در رفع نگرانی‌های زمینی‌تر به ما کمک کنند، از وابستگی دارویی گرفته تا تولید انرژی، اما «بخش اعظم این کار تنها به خاطر علاقه ما به فهمیدن چیزی انجام می‎شود که بر روی سیاره زمین وجود دارد و ما در مورد آن چیزی نمی‌دانیم ... و خب، مقدار زیادی از چنین چیزهایی وجود دارند».

در ادامه با 5 مورد از جالب‌ترین اکسترموفیل‌های زمین آشنا شوید.

تاردیگراد 

بدون شک اگر مسابقه‌ای بین اکستروموفیل‌های زیبا وجود داشت، این تاردیگرادها برنده می‌شدند. حتی لقب انها هم مانند خودشان زیبا است؛ "خرس آبی" و ظاهر آنها شبیه نهنگ‌های دریایی است که لباس فضا نوردان را درمراسم هالووین به تن کرده‌اند.

این تاردیگرادها که درازای آنها تقریبا یک میلی‌متر می‌رسد، پلی‌اکسترموفیل هستند که به این معنی است که توانایی تحمل چندین نوع متفاوت از شرایط بسیار بد را دارند. سارا برودنستین از آزمایشگاه زیست‌شناسی دریایی در ود هول می‌نویسد که آنها می‌توانند دماهایی از 200-  تا 150 درجه سانتی‌گراد، کمبود آب و اکسیژن، الکل در حال جوشیدن و یک هزار برابر تابشی را که ما می‌توانیم تحمل کنیم، تاب بیاورند.

یکی از شیوه‌هایی که آنها برای زنده ماندن استفاده می‌کنند رفتن به کریپتوبیوسیس است، حالتی از انگیزش و تحرک متوقف شده که در آن فعالیت‌های بدن همانند متابولیسم به طور موقت متوقف می‌شود. تا زمانی که شرایط بهبود یابد، آنها در این حالت جمع شده خواهند ماند (که در این حالت "تان" نامیده می‌شوند). ده‌ها سال است که این توانایی در آنها کشف شده است.

می‌شود حدس زد که چرا تاردیگرادها با آن ظاهر زیبای خود که روی هر چیزی از تی‌شرت گرفته تا ماوس‌پد چاپ شده است، تبدیل به یک شمایل محبوب فرهنگی خوره‌های فناوری و نوجوانان شده‌اند.

میگوی شورابی: زندگی در محیط نمکی
انسان‌هایی را که می‌توانند تا حد ترکیدن ذرت بوداده، چیپس و اسنک‌های نمکی بخورند، به راحتی می‌توان از این هالوفیل (مخلوقی که در محیط‌های بسیار نمکی زنده می‌ماند) تشخیص داد. میگوی شورابی دریاچه گریت‌سالت، هالوفیلی است که محل سکونتش در جاهایی همانند دریاچه نمکی گریت سالت یوتاستکه در بخش‌هایی 10 برابر شورتر از آب اقیانوس‌ است.

میگوی شورابی

میگوهای شورابی جزو جان سخت‌ترین‌های محیط‌های شورابی هستند زیرا لایه بیرونی بدنشان نسبت به آب ناتراوا است و بنابراین آب تنها از طریق دهان وارد می‌شود. دو تا پمپ (آبشش‌ها و غده گردنی مخصوص) نمک را به بیرون فیلتر می‌کنند و به نگهداری نوعی تعادل نمکی در بدن جانور کمک می‌کنند.

آنها همچنین سه نوع هموگلوبین، و یک پروتئین که اکسیژن را به خون پیوند می‌زند، در خود دارند. زمانی که شوری آب افزایش پیدا می‌کند، میزان هموگلوبین نیز در این نوع میگو زیاد می‌شود.

بقیه در ادامه نوشتار

مجید جویا-خبر آنلاین

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جان‌سخت‌ترین موجودات زمین ,جانوران اکسترموفیل ,شرایط بسیار سخت محیطی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

الف: روش‌های سلبی:

 یک: حضور نیافتن دکتر روحانی و وزیران پیشنهادی در مجلس! به نظر می‌رسد اگر دکتر روحانی و وزیران پیشنهادی در مجلس نباشند، نمایندگان هم سر جای خود می‌نشینند و بلند نمی‌شوند. این کار تا 60 درصد از رفت‌وآمد نمایندگان کم می‌کند!

 دو: استفاده از کمربند ایمنی در صندلی‌ها! نمایندگان همان‌طور که هنگام سوار شدن به ماشین یا هواپیما کمربند می‌بندند، باید در صحن هم ببندند. برای جلوگیری از باز کردن کمربندها توصیه می‌شود پلیس راهور تهران بزرگ در صحن حضور داشته باشد و نمایندگان خاطی را جریمه کند!

 سه: بستن راهروهای صحن با نفربر یا زره‌پوش. از ساعت 8 صبح تا 8 شب؛ به طوری که تردد فقط با اعلام آقای لاریجانی امکان‌پذیر باشد!

 چهار: اگر سه روش قبلی جواب نداد، پیشنهاد می‌شود برای این‌که نمایندگان مجلس سر جای خود بنشینند و سخنان موافقان و مخالفان و نامزدهای وزارت را گوش کنند، یگان گشت ارشاد به همراه نیروی زمینی ارتش و یک هنگ از نیروی‌های ویژه اقدام سریع و کلاه‌سبزها در حیاط مجلس برای هر گونه اقدام عملی حضور داشته باشند!

 ب: روش‌های ایجابی:

 یک: در پایان هر جلسه به سه نفر از نمایندگانی که بیش‌ترین زمان را روی صندلی نشسته‌اند، جوایزی نفیسی اهدا شود!

 دو: نمایندگان برتر در حوزه‌ی نشستن بر روی صندلی، به برنامه‌ی نود تلویزیون دعوت شوند!

 سه: نمایندگانی که بیش‌ترین دقایق نشستن بر روی صندلی را دارند، به عنوان معاون وزیر انتخاب شوند!

 چهار: نمایندگانی که بیش‌ترین دقایق نشستن بر روی صندلی را دارند، مستقیم و بدون رأی‌گیری به دوره‌ی بعدی مجلس راه پیدا کنند!

 بدیهی است که با انجام این روش‌ها، ممکن است همچنان برخی از نمایندگان نظم جلسه را رعایت نکنند. در آن صورت دو راه باقی می‌ماند؛ راه اول قطع پخش تلویزیونی جلسه‌هاست و راه دوم، جمع کردن تمام صندلی‌های مجلس؛ ‌چون وقتی صندلی نباشد، کسی از نمایندگان توقع نشستن ندارد!

 باقی بقای‌تان! 

 

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - طنز روز

 

رضا ساکی

 

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:طنز,نمایندگان مجلس, نشستن بر روی صندلی,دکتر روحانی ,وزیران پیشنهادی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

به گزارش سرویس بین‌الملل هنرآنلاین؛ مجله اقتصادی فوربس کمتر از یک ماه پس از انتشار لیست پردرآمدترین بازیگران مرد هالیوود که بر اساس آن رابرت دی جونیور، بازیگر مطرح سینما با 75 میلیون دلار دستمزد برای هر فیلم، در صدر این فهرست قرار گرفته بود، به تازگی فهرست پردرآمدترین بازیگران زن هالیوود را نیز منتشر کرد.

بر اساس این فهرست که آمار آن از ماه جولای سال گذشته تا ماه جولای 2013 میلادی محاسبه شده، آنجلینا جولی با 33 میلیون دلار، جنیفر لارنس با 26 میلیون دلار و کریستین استورات با 22 میلیون دلار به ترتیب رتیه‌های اول تا سوم فهرست پردرآمدترین بازیگران زن هالیوود را از آن خود کردند.

نکته جالب توجه این فهرست اینست که آنجلینا جولی در ماه‌های اخیر در هیچ فیلمی بازی نکرده ولی با این حال پردرآمدترین بازیگران زن هالیوود محسوب می‌شود.

 

بر اساس فهرست منتشر شده در مجله فوربس، جنیفر آنیستون با 20 میلیون دلار، اما استون با 16 میلیون دلار، چالز ترون با 15 میلیون دلار، ساندرا بولاک با 14 میلیون دلار، نتاتلی پورتمن با 14 میلیون دلار، میلا کونیس با 11 میلیون دلار و جولیا رابرتز با 11 میلیون دلار، رتبه‌های چهارم تا دهم این فهرست قرار دارند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مجله اقتصادی فوربس,پردرآمدترین بازیگران مرد هالیوود, پردرآمدترین بازیگران زن هالیوود,آنجلینا جولی ,جنیفر آنیستون ,اما استون,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

گراند هتل واقعی اگر چه در لاله زار است اما وقتی نام گراند هتل می‌آید در ذهن بیشتر افراد گراند هتل شهرک سینمایی جان می‌گیرد. گراند هتلی که ایرانی‌ها با شهرک سینمایی می‌شناسند. شهرک سینمایی اما این روزها به بد دردی دچار شده؛ فراموشی و بی توجهی. دو دردی که اگر تصمیمی برای اتمام آن اتخاذ نشود، تا جان مبتلایش را نگیرد، آرام نمی‌شیند.
 
 شهرک غزالی در چند سال گذشته میزبان گردشگران بسیاری بوده، اما با این حال نتوانسته میراث خود با حفظ کند
 
مسئولان شهرک سینمایی به رغم تماس‌های بسیار پاسخی به شرایط موجود نمی‌دهند. هر چند که شهرک سینمایی غزالی، میراثی که علی حاتمی به جای گذاشت و در مورد آن گفت: وقتی که شهرک سینمایی را ساختم جوان بودم اما وقتی با پایان هزار دستان از آنجا بیرون آمدم دیگر پیر شده بودم؛ حالا منبعی برای درآمدزایی هم شده است. تورهای گردشگری به آنجا می‌روند و مجالس عروسی و عزا هم برگزار می‌شود و هنوز هم بهترین شهرک برای ساخت فیلم‌های سینمایی است.
 
 این تابلو عکاسی ممنوع از میراث علی حاتمی است!
 
این شهرک همچنان پیشانی بلند، بزرگراه شهید لشگری، کیلومتر 15 خیابان 55 ام روبروی شرکت سایپاست. این شهرک درست است که به بهانه سریال هزاردستان ساخته شد اما بعدها لوکیشن فیلم‌ها و سریال‌هایی نظیر هزاردستان، شیخ مفید، سربداران، هشت بهشت، کاراگاه علوی، کفش‌های میرزا نوروز و ... شد. در این شهرک قسمتی از کوفه  برای بخش‌هایی از سریال‌های امام علی (ع) و تنهاترین سردار ساخته شد. در دل خیابان لاله زار کوچه‌ای برای فیلم تختی ساخته شد که نشانگر محله قدیمی خانی‌آباد است.
 
علی‌حاتمی سال 1358، در ایتالیا با همکاری یکی از بهترین دکوراتور های ایتالیایی ماکتی از شهرک ساخته و به ایران بازگشت: «در هنگام تولید هزاردستان فکر می‌کردم آن آخرین سریال تلویزیونی‌ام باشد، برای همین تمام توان و نیرویم را برای تولید آن گذاشتم. پس از فراهم شدن لباس و وسایل صحنه نوبت به ماکت و اجرای دکور رسید. برای ساختن شهرک سینمایی تلاش کردم جایی را انتخاب کنم که بعدها بشود آن را گسترش داد. نباید درانتخاب خطر می‌کردم. اگر ما زمینی به وسعت 120 هزار متر داشتیم، می توانستیم ایده آل‌های‌مان را در آن پیاده کنیم.»
 
بقیه در ادامه نوشتار
منبع:خبرگزاری میراث فرهنگی .فاطمه علی اصغر
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:علی‌حاتمی ,گراند هتل ,شهرک سینمایی ,هزار دستان ,شهرک سینمایی غزالی,فیلم‌های سینمایی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان ایتالیایی با نبش قبر لیزا جراردینی در فلورانس بدنبال یافتن دی‌ان‌ای مدل لئوناردو داوینچی برای تابلوی معروف لبخند ژوکوند هستند. گفته می‌شود لیزا جراردینی که همسر یک تاجر ابریشم بود، مدل داوینچی برای تابلوی لبخند ژوکوند بوده است.

این مقبره پشت محراب کلیسای سانتیسیما آنون‌زیاتا قرار دارد و محققان سوراخی در کف کلیسا ایجاد کردند تا به مقبره خانواده تاجر ابریشم فرانچسکو دل ژوکوندو دسترسی پیدا کنند.

در این مقبره سه عضو خانواده دفن هستند که احتمال داده می شود شوهر و پسران لیزا جراردینی ازجمله پسرش پیرو باشند. لیزا و فرانچسکو دل ژوکوندو پنج فرزند داشتند.

سیلوانو وینچتی نویسنده و پژوهشگر قرار است دی‌ان‌ای بدست آمده از این قبر را با دی‌ان‌ای استخوان سه زنی که در قبری در همان نزدیکی در صومعه سنت اورسولا دفن هستند مقایسه کند.سیلوانو وینچتی نویسنده و پژوهشگر قرار است دی‌ان‌ای بدست آمده از این قبر را با دی‌ان‌ای استخوان سه زنی که در قبری در همان نزدیکی در صومعه سنت اورسولا دفن هستند مقایسه کند.

لیزا جراردینی که راهبه شده بود در سال ۱۵۴۲ در سن ۷۱ یا ۷۲ سالگی در همین صومعه در گذشت.

سیلوانو وینچتی می گوید "اگر دی‌ان‌ای مادر و فرزند با هم مطابقت داشته باشد، مونالیزا را پیدا کرده‌ایم."

اگر چنین شود، به گفته آقای وینچتی، با استفاده از استخوانهای جمجمه می‌توان چهره لیزا جراردینی را با کامپیوتر بازسازی و آن را با تابلوی مونالیزا مقایسه کرد.

داوینچی حدود پانزده برای تکمیل مونالیزا وقت صرف کرد و تابلوی محبوب خود را تا زمان مرگ در سال ۱۵۱۹ نزد خود حفظ کرد.

از آن زمان زنی که سوژه این تابلو بوده با لبخند ناپیدایش، کنجکاوی‌ بسیاری را در بین متخصصان و علاقمندان ایجاد کرده است.

تابلوی مونالیزا بعد به دست فرانسیس اول افتاد که بین سالهای ۱۵۱۵ تا ۱۵۴۷ بر فرانسه حکومت می‌کرد.

این تابلو در پایان قرن هجدهم در موزه لوور پاریس به نمایش دائم گذاشته شد و نه تنها پرجاذبه‌ترین اثر هنری موزه لوور است، بلکه معروفترین و پربیننده‌ترین تابلوی نقاشی دنیا هم بشمار می رود.

در سال ۱۹۱۱ یکی از کارکنان سابق لوور که عقیده داشت این تابلو متعلق به ایتالیاست آن را ربود اما دو سال بعد پلیس او را دستگیر کرد و تابلو صحیح و سالم به لوور بازگردانده شد.

بر اساس نظریه ای پرطرفدار اما نامحتمل، این تابلو، نقاشی داوینچی از چهره خودش است.

ویژگیهای چهره مونالیزا با پرتره‌ای که داوینچی سالها بعد از خودش کشیده تشابه بسیاری دارد از این رو برخی، معمای لبخند اسرارآمیز و معروف مونالیزا را در این می‌دانند که داوینچی در واقع پرتره خود را کشیده است.

BBC NEWS

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: مونالیزا ,لئوناردو داوینچی ,لبخند ژوکوند , کلیسای سانتیسیما آنون‌زیاتا,لیزا جراردینی,صومعه سنت اورسولا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بیشتر از 2سال از روزی که برای نخستین بار در انبار موزه ملی ایران به روی خبرنگارها گشوده شد تا آنها از بلاتکلیفی اشیای باستانی و بسیار با ارزش در انبار موزه ملی ایران اطلاع‌رسانی کنند، گذشته است.
 


آن‌زمان قرار بر آن بود تا با ساماندهی انبار موزه ملی ایران به‌عنوان غنی‌ترین موزه کشور از آثار و اشیای تاریخی و باستانی، وضعیت اشیای موجود در این انبار مشخص شود و با دسته‌بندی این اشیا از نابودی آنها جلوگیری شود.اکنون در آستانه 3سالگی این وعده محقق نشده خبرگزاری میراث فرهنگی اعلام کرد که کارشناسان موزه‌ ملی ایران خبر از هزاران شیء بلاتکلیف در انبار مهم‌ترین موزه کشور می‌دهند و این در حالی است که رئیس موزه ملی ایران از نبود بودجه برای ثبت و ساماندهی حجم انبوهی از آثار تاریخی کشور می‌گوید. براساس آنچه این خبرگزاری اعلام کرده است، درحال‌حاضر نزدیک به 200هزار شیء تاریخی در انبار موزه ملی ایران نگهداری می‌شوند که هنوز توسط کارشناسان و امنای اموال ثبت و شناسایی نشده‌اند.

اما ماجرا تنها به این موضوع ختم نمی‌شود بلکه براساس آنچه خبرگزاری میراث فرهنگی نوشته است شایعه‌های فراوانی از گم شدن و به سرقت رفتن اشیای‌ موزه ملی ایران در سال‌های اخیر منتشر شده است.براساس این گزارش، موزه ملی ایران گنجینه‌ای از متنوع‌ترین اشیای تاریخی ایران است که وظیفه نگهداری، نمایش و پژوهش‌های باستان‌شناختی را بر‌عهده دارد اما اکنون، این موزه که از نظر حجم، تنوع و کیفیت آثار یکی از چند موزه بزرگ جهان محسوب می‌شود از نبود بودجه و عدم‌ساماندهی 200هزار شیء تاریخی رنج می‌برد.این گزارش موزه ملی ایران را به گورستان اشیای تاریخی توصیف کرده تا موزه‌ای زنده و پویا که در سال‌های اخیر نیز با مشکلات بی‌شمار دست و پنجه نرم کرده است.

بقیه در ادامه نوشتار

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سازمان میراث‌فرهنگی,موزه ملی ایران,کارشناسان موزه ملی ایران,مدیران غیرمتخصص,غنی‌ترین موزه کشور,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

یک زمین‌شناس مرکز «تحقیقات زمین‌شناسی» امریکا با انجام مطالعاتی توانسته قدمت خاک را تخمین بزند.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، میلان پاویچ بر این باور است که قدیمی‌ترین صخره‌های رسوبی جهان واقع در گرینلند، حدود 3.9 میلیارد سال قدمت دارند و زمانی خاک بوده‌اند. این زمان به زمان شکل‌گیری زمین بسیار نزدیک است.

 این صخره‌ها نشان می‌دهند در آن زمان خاک بر روی سیاره خاکی وجود داشته است.

 به گفته پاویچ، اما بخش اعظم خاکی که امروزه مشاهده می‌شود، دو میلیون سال قدمت دارد.

 حدود دو میلیون سال پیش، زمین متحمل دو تغییر عمده بود که خاک جدید را رقم زدند.

 خنک‌شدن و خشک‌شدن جهانی بیابان‌ها را بزرگ و توفان‌های غباری خاک را در اطراف زمین بازتوزیع کرد.

 همزمان، یخچال‌ها شروع به انبساط در نزدیکی قطب‌ها کردند و همراه با پیشروی‌شان، صخره‌ها، گیاهان و هرچیز دیگر را به خاک آسیاب کردند.

 خاک هنوز هم علی‌رغم کمیت‌های کمتر، به صورت همیشگی تولید می‌شود و در زیر سطح آن صخره‌ها به طور مستمر با آب باران یا آب زیرزمینی واکنش نشان می‌دهند و به تدریج به مواد معدنی کوچک‌تر تجزیه می‌شوند.

 پاویچ بر این باور است که بخش اعظم آن‌چه از بیگ‌بنگ آمده، اساسا غبار بوده که سپس برای تشکیل ستارگان و بعدها سیارات فشرده شد.

 با در نظرگرفتن این نکته می‌توان نتیجه گرفت که خاک و منشا آن قدیمی‌تر از ستارگان است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:قدمت خاک ,قدیمی‌ترین صخره‌های رسوبی جهان,بیگ‌بنگ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

US on the Moon

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مقایسه زمین و ماه,اندازه نقشه آمریکا بر ماه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فیلم «جاذبه» تازه ترین ساخته آلفونسو کوارون، کارگردان مکزیکی در «کامیک کان» بین المللی شهر سن دیگو معرفی شد.

Sandra Bullock and George Clooney defy Gravity in paralysing new trailer

ساندرا بولاک، بازیگر آمریکایی فیلم به همراه کارگردان در این مراسمِ چهار روزه نمایش محصولات فرهنگی مردمی که هر ساله در شهر سن دیگوی آمریکا برگزار می شود، حضور دارد.

«جاذبه» فیلمی علمی تخیلی است و بصورت سه بعدی ساخته شده است.

نقش آفرینی در این فیلم اولین تجربه بازیِ ساندرا بولاک در فیلمهای فضایی است.

بازیگر ۴۹ ساله بیش از ۶ ماه تمرین فیزیکی را برای بازی در این فیلم از سرگذارنده و مجبور بوده است ساعتها در مکعبی کوچک برای شبیه سازیِ وضعیت بی وزنی در فضا، حبس شود.

ساندرا بولاک در مورد تجربه بازی در این فیلم می گوید: «تخیل ابزار مهمی بود. فقط صدا داشتم. همه صحنه ها جدا جدا فیلمبرداری شدند. درست مثل این بود که آوار را روی سینه خود احساس کنم و بعد می بایست بدنم را در همان موقعیتِ شروع کار قرار می دادم. در حالیکه درست ۵ ثانیه بعد در موقعیت دیگری بودم. مجبور بودم خودم را با اینها تطبیق دهم وگرنه صحنه ها پشت سرهم و پیوسته در فیلم به نمایش در نمی آمدند.»

کارگردان فیلم هم در مورد اینکه نقش آفرینی ساندرا بولاک چندان راحت و بی درسر نبود می گوید: « ساندرا برای بازی در این نقش از تجربه هایی که در رقص داشته مایه گذاشت. همه چیز باید به دقت و ظرافت یک رقص باله انجام می شد.»

ساندرا بولاک در این فیلم، نقش یک مهندس پزشکی را بازی می کند که در اولین ماموریت فضایی خود با یک فضانورد کهنه کار همراه می شود. طی راه پیماییِ فضایی پس ماند فضایی به سفینه می خورد و تقریبا آن را نابود می کند. دو همسفر فضایی با ذخیره محدود اکسیژن تلاش می کنند به زمین بازگردند.

جورج کلونی، بازیگر آمریکایی نیز در این فیلم در کنار بولاک بازی می کند.

 2013 euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ساندرا بلوک,جاذبه,فیلمی علمی تخیلی,سه بعدی , فیلمهای فضایی,جورج کلونی,راه پیماییِ فضایی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

محققان انگلیسی موفق به کشف قدرت اعجاب‌انگیز ابر عسلی شده‌اند که قادر به درمان زخم و از بین بردن عفونت بدون آسیب زدن به بافت بدن است.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عسل به عنوان یک ماده طبیعی با قدرت درمانی فوق‌العاده از هزاران سال قبل برای درمان زخم‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. مواد مختلفی برای از بین بردن باکتری و عفونت مورد استفاده قرار می گیرند که کمکی به بهبود بافت نمی کنند، اما عسل یک ماده کاملا طبیعی است که در عین از بین بردن باکتری، هیچ آسیبی به بافت سالم وارد نمی کند.

 محققان در مزرعه ارگانیک در شیلی موفق به تولید ابر عسلی به نام Surgihoney شده اند که از قدرت اعجاب انگیز درمان زخم ها و از بین بردن عفونت برخوردار است. نوع جدید عسل که با روش مهندسی زیستی تولید شده است، در مدت یک سال بر روی کودکان، تازه مادران، بیماران مبتلا به سرطان و سالمندان در بیمارستان های منطقه همپشایر مورد آزمایش قرار گرفت. زخم ها و جراحاتی از جمله زخم‌های آلوده به عفونت باکتریایی استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) بویژه در تازه مادرانی که تحت عمل سزارین قرار گرفته بودند، با کمک این عسل بهبود پیدا کردند. همچنین اثر التیام‌بخشی ابر عسل Surgihoney در درمان زخم‌های سربازان بازگشته از افغانستان، درمان آکنه، حفاظت از پوست بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی به اثبات رسید.

 دکتر «متیو دریدن» از متخصصان میکروبیولوژی در بنیاد تراست تأکید می کند: این ابر عسل با قدرت از بین بردن باکتری و عفونت های قارچی و انگلی، می تواند انقلابی در درمان زخم ها ایجاد کند. تست های آزمایشگاهی مختلفی بر روی این عسل انجام شده و نتایج آن با اثر بخشی سایر انواع عسل ها در مناطق مختلف جهان مورد مقایسه قرار گرفته است که در تمام این آزمایشات، قدرت اعجاب‌انگیزی این عسل در درمان زخم و از بین بردن عفونت دیده می‌شود. ابر عسل Surgihoney مجوز تولید را از سازمان نظارت بر محصولات دارویی و بهداشتی انگلیس دریافت کرده است، اما بصورت تجاری در دسترس عموم قرار ندارد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:عسل,قدرت اعجاب‌انگیز ابر عسلی,قدرت درمانی عسل,درمان زخم,از بین بردن عفونت,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تیم ملی بسکتبال ایران در یک بازی زیبا از سد میزبان بازیها فیلیپین گذشت.ملی پوشان ایران با نتیجه 85 بر 71 و با اقتدار کامل و بدون شکست قهرمانی قاره کهن را به خود اختصاص دادند.این قهرمانی بعد از 4سال (سالهای 2007و 2009)ایران را به جام جهانی 2014 اسپانیا هدایت کرد.حامد حدادی بازیکن 218 سانتی متری ایران این قهرمانی را هدیه ای کوچک برای مردم دوست داشتنی ایران نامید.او و Ming Yao بازیکن 226 سانتی متری چینی باشگاه هوستون راکتس آمریکا تنها بازیکنانی در آسیا می باشند که عنوان بهترین بازیکن بسکتبال را 3 بار کسب کرده اند.

نتایج کوارتر ها

First quarter 17 - 15 for Iran

2nd quarter 19 - 18 for Philippine

3rd quarter 27 - 19 for Iran

4th quarter 23 - 18 for Iran

 

 

منابع:

 

FIBA Logo

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:قهرمانی تیم ملی بسکتبال ایران در آسیا,فیلیپین , قهرمانی بعد از 4سال,بهترین بازیکن بسکتبال آسیا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

Speaking the world

خوب اولین زبان چینی است که 1.06میلیارد نفر سخنگو در جهان دارد.مقام دوم از آن زبان انگلیسی با 765 میلیون نفر و سومین زبان اسپانیایی با 466 میلیون نفر سخنگوست .سایر زبانها تا رده دهم نیز در جدول مقایسه ای آمده است.

جندی شاپور البرز.مرداد 92

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:10 زبانی که بیشتر از سایر زبانها در جهان سخنگو دارد ,کدامند؟,سخنگو در جهان,زبان چینی,زبان انگلیسی ,زبان اسپانیایی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تیم ملی بسکتبال ایران با پیروزی بر چین تایپه راهی فینال رقابت های قهرمانی آسیا شد و سهمیه جام جهانی 2014 را بدست آورد.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تیم ملی بسکتبال ایران در مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های قهرمانی آسیا به مصاف چین تایپه رفت و با نتیجه 75 بر 60 به پیروزی رسید و با کسب سهمیه جام جهانی 2014 راهی فینال رقابت‌ها شد. تیم ملی ایران در دیدار فینال باید به مصاف برنده دیدار دو تیم فیلیپین و کره برود.

به امید پیروزی در فینال و قهرمانی آسیا

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تیم ملی بسکتبال ایران ,پیروزی بر چین تایپه,بسکتبال فینالیست آسیا,سهمیه جام جهانی 2014 ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

استفاده از نور قرمز در شب باعث شادابی و کاربرد نور آبی و سفید باعث ناراحتی روحی می شود.

گروهی از پژوهشگران آمریکایی پس از تحقیقاتی که پیرامون رفتار تعدادی همستر در شب انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که رنگ نور مورد استفاده در محیط زندگی این حیوانات بر خلق و خو و روحیه آنها تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشت.

براساس نتیجه این بررسی که در مقاله‌ای در شماره ۷ اوت نشریه علمی "ژورنال عصب‌شناسی" منتشر شده، استفاده از نور آبی در شب بدترین تاثیر را بر روحیه همسترها باقی می‌گذاشت و آنها را گرفتار افسردگی می‌کرد و پس از آن، نور به رنگ سفید، نامطلوب‌ترین رنگ بود.

در مقابل، روشن کردن محیط اطراف با نور قرمز باعث آسایش و شادابی این جانوران می‌‌شد هر چند همسترهایی که در تاریکی مطلق قرار می‌گرفتند حتی روحیه‌ای بهتر داشتند.

این تحقیقات به بررسی سلول‌های حساس به نور در شبکیه چشم پرداخته است که نقشی در بینایی ایفا نمی‌کنند اما علایمی را به آن قسمت از مغز می‌فرستند که وظیفه آن، تنظیم ساعت زیستی یا طبیعی بدن است. این ساعت تعیین کننده زمان احساس خواب و بیداری در انسان هم هست.

دست اندرکاران در این پژوهش نتیجه گرفتند که این سلول‌ها همچنین علایمی را به بخش‌هایی از مغز ارسال می‌کنند که با روحیه و احساسات سروکار دارد.

به اعتقاد آنان، ممکن است دریافت نور سفید و آبی در طول شب به مغز علایمی را بدهد که قاعدتا باید در طول روز دریافت کند و این باعث فشار روحی و احساس ناخرسندی می‌شود. دلیل این است که سلول‌های حساس به نور در شبکه بیش از هر رنگی، تحت تاثیر طول موج نور آبی و سپس نور سفید قرار می‌گیرند در حالیکه کمترین حساسیت را به نور قرمز دارند

بهترین نور برای شب‌کاری و اتاق خواب

یکی از نویسندگان مقاله منتشر شده در ژورنال عصب‌شناسی گفته است که تقریبا در کلیه آزمایش‌ها، همسترهایی که شب را در تاریکی مطلق به سر بردند بهترین روحیه را داشتند و پس از آنها، همسترهایی بودند که در محیطی با نور قرمز قرار گرفتند.

برای اندازه گیری شادابی روحی همسترها، پژوهشگران از آب قند استفاده کردند زیرا یکی از نشانه‌های خرسندی همستر، نوشیدن آب قند است. در مقایسه با همسترهای که در نور سفید قرار گرفتند، همسترهایی که در نور قرمز بودند به دفعات بیشتری سراع آب قند می‌رفتند.

اگرچه نتیجه به دست آمده از تحقیقات در مورد حیوانات همیشه به همان شکل قابل استفاده برای انسان نیست، اما به گفته پژوهشگران، نتیجه تحقیقات اخیر به خصوص برای کسانی که ناگزیر از شب‌کاری هستند می تواند مفید باشد.

اگرچه کار در تاریکی مطلق امکانپذیر نیست، اما شاید این افراد با کاهش شدت و میزان نور آبی و سفید، همچنین محدود کردن زمان استفاده از تلویزیون و کامپیوتر، بتوانند بهداشت روانی خود را بهتر رعایت کنند.

یکی از اعضای این گروه پژوهشی همچنین توصیه کرده است که کسانی که شب‌ها در اتاق خواب یا حمام خود ار روشنایی استفاده کنند، بهتر است به جای نور سفید، نوری با رنگ متمایل به قرمز را به کار ببرند

BBC NEWS

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نور قرمز,نور آبی و سفید,نور قرمز شادابی,نور آبی افسردگی, ناراحتی روحی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

شايد براي ما غافلگيركننده باشد اگر بدانيم در گستره‌ي سياسي ايران باستان، بانكي وجود داشته است كه عمليات آن در بنياد، تفاوت چنداني با كارهاي بانكي امروز نداشته است.

گشوده شدن «ليدي» و «ميان‌رودان»(بين النهرين) به دست كوروش، بي‌درنگ اوضاع اقتصادي ايران را دگرگون كرد. «ليدي» در ضرب سكه نوآور شناخته مي‌شد و «ميان رودان» بزرگ‌ترين بارانداز كالاي بازرگاني جهان باستان از «سند» تا «مديترانه» بود.
كهن‌ترين بانك شناخته شده در گستره‌ي فرمانروايي ايرانيان با مركزيت شهرهايي مانند «هگمتانه» و «پاسارگاد» و «بابل» و «سارد» كه در زمان كورش، قلمرو ايران را تشكيل مي‌داد، بانك «اگيبي و پسران» بود.
پيشتر هم در «ميان‌رودان» مركزهاي اقتصادي وجود داشت كه كارهاي مالي معبدها را انجام مي‌دادند. در آن جا نخست وام مي‌دادند و براي وام، گروي درخور توجهي، مانند زمين كشاورزي يا برده، در اختيار مي‌گرفتند، اما تا آن زمان تنها كاهنان و حكمرانان به كار بانكداري و پول مي‌پرداختند.
پارسيان براي نظام بانكي امكاناتي فراهم آوردند كه پيشتر وجود نداشت. در زمان هخامنشيان، بانك «اگيبي و پسران» و بانك «مورشو و پسران» براي نخستين بار به گونه‌ي رسمي بنيان‌گذاري شد. صدها سند بانكي از بايگاني اين بانك‌ها، به ويژه از بانك وارثان شخصي به نام «اگيبي»(از اهالي بابل)، به خط ميخي بدست آمده است. اين سند‌ها آگاهي‌هاي گرانبهايي درباره‌ي نظام بانكي روزگار باستان در اختيار ما مي‌گذارد. با اين كه دارندگان اين بانك‌ها ايراني نبودند، ولي از آن‌رو كه در گستره‌ي پادشاهي هخامنشيان كار مي‌كردند، سازمان‌هايي ايراني به شمار مي‌آمدند و حتا ماليات‌هاي ديوان اداري هخامنشيان به اين بانك‌ها واريز مي‌شد.
بانك «اگيبي و پسران» و بانك «مورشو و پسران» همه‌ي قدرت مالي منطقه را در اختيار خود داشتند. بانك «اگيبي» به كارهاي رهني و اعتباري و اماني مي‌پرداخت. از اسناد بر جاي مانده پيداست كه سرمايه‌ي بانك، صرف كارهاي ويژه‌ي مسكن، مزرعه، دام و كشتي‌هاي باربري مي‌شد. پول، غله، خرما و ديگر كالاهاي مصرفي نيز به گونه‌ي جنسي به بانك سپرده مي‌شد. بانك حتا در برابر بهره‌ي غيرمستقيم، پرداخت بدهي مشتريان را بر دوش مي‌گرفت. غنيمت‌هاي جنگي نيز به بانك فروخته مي‌شد. در بانك، حسابي مانند حساب جاري بانك‌هاي امروزي و جود داشت و از دسته چك نيز بهره بُرده مي‌شد.
از لوحي كه در بابل بدست آمده، چنين برمي‌آيد كه در سال ٥٣٧ پيش از ميلاد، شخصي به نام «تادانو» مقداري نقره به «ايتي مردوك بلاتو» رييس بانك «اگيبي و پسران» سپرده تا دو ماه پس از آن، بهره‌ي آن را دريافت كند. اين سند در «هگمتانه» تنظيم شده و در آن چنين نهاده شده است كه وام پرداختي در «بابل» به گونه‌ي خرما و به نرخ روز بازپرداخت شود.
در سال ٥٣٦ يا ٥٣٥ پيش از ميلاد، رييس بانك «اگيبي و پسران» مبلغ هنگفتي از كمبوجيه وليعهد كوروش وام گرفت كه از اين موضوع مي‌توان نتيجه گرفت كه اين بانك پيوند و دوستي خوبي با دربار ايران داشته است.
در آن زمان اگر وام در زمان مقرر بازپرداخت نمي‌شد، جريمه‌ي سنگيني به آن افزوده مي‌شد. گاهي سند را شخص ديگري پشت‌نویسي مي‌كرد و چنان‌چه گيرنده‌ي وام در بازپرداخت به موقع وام كوتاهي مي‌كرد، شخص ضامن، وام را پرداخت مي‌كرد. به وامي كه گرويي داشت بهره داده نمي‌شد، چون بانك از گرويي درخوري كه در اختيار داشت (مانند زمين، خانه و ...) براي مدت بازپرداخت وام بهره مي‌بُرد. در صورتي كه وام گيرنده توانايي پرداخت آن را نداشت، گرويي از سوي بانك بايگاني(:ضبط) مي‌شد. هنگام به پايان رسيدن بدهي به بانك، لوح اصلي وام نابود مي‌شد.
از لوح‌هاي سالم بدست آمده مي‌توان نتيجه گرفت كه وام‌هاي مربوط به آن‌ها بازپرداخت نشده است. از نكات جالب به دست آمده در لوح‌هاي مربوط به وام در آن دوران اين است كه در برخي از آن‌ها واپسين قسط‌هاي وام به دست نوه‌ي وام گيرنده پرداخت شده است كه بيانگر باريك‌بيني، نظم و سازماندهي امور بانكي در زمان هخامنشيان است.   

 


ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نظام بانکداری ایران باستان, ايران باستان,بانك «اگيبي و پسران»,ميان‌رودان,ليدي,ضرب سكه ,خط ميخي,هگمتانه,پاسارگاد,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

pangea_politik

قاره باستانی پانگه آ قبل از جدا شدن قاره ها از یکدیگر.اگر قاره ها از یکدیگر جدا نشده بودند نقشه جهان بدین شکل می بود.نکته جالب اینکه باید تصور کرد که اکنون که این کشورها اینقدر با هم فاصله دارند چه مناقشاتی در جهان و در طول تاریخ به پا شده است وای به حال اینکه این کشور ها در مجاورت هم بودندو ...

جندی شاپور البرز .مرداد 92

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:قاره باستانی پانگه آ ,جدا شدن قاره ها ,نقشه جهان,قاره کهن پانگه آ با مرز های سیاسی جدید,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تیم ملی بسکتبال ایران با پیروزی بر تیم اردن توانست شکست پیشین در برابر این تیم را جبران و به مرحله نیم نهایی قهرمانی آسیا صعود کند. سه تیم برتر این رقابت‌ها، جواز شرکت در مسابقات جهانی ۲۰۱۴ اسپانیا را کسب می‌کنند.

تیم ملی بسکتبال ایران روز جمعه ۱۸ مرداد (نهم اوت) در مرحله یک چهارم نهایی در مقابل تیم ملی اردن قرار گرفت و با نتیجه درخشان ۹۴ بر ۵۰ به پیروزی رسید.

آسمان‌خراش‌های ایران که با ترکیب مهدی کامرانی، حامد آفاق، صمد نیکخواه‌بهرامی، ‌اوشین ساهاکیان و حامد حدادی بازی را مقابل اردن آغاز کردند، کوارتر اول و دوم را با نتایج ۳۱ بر ۱۱ و ۲۲ بر ۱۷ به سود خود پایان دادند.

کواتر سوم و چهارم نیز با نتایج ۲۱ بر ۸ و ۲۰ بر ۱۴ با برتری تیم ایران به پایان رسید تا ایران در مجموع با فاصله ۴۴ امتیازی اردن را مغلوب کند و انتقام شکست غیرمنتظره دوره‌‌ی پیش این رقابت‌ها را بگیرد.

این ششمین پیروزی ایران در این دوره از رقابت‌ها است. پیش‌تر ایران در مرحله گروهی توانسته بود تیم‌های مالزی (۱۱۵ بر ۲۵)، کره جنوبی (۷۶ بر ۶۵)، چین (۷۰ بر ۵۱)، هند (۱۰۲ بر ۵۸) و بحرین (۷۵ بر ۵۶) را به مغلوب کند.

یک قدم تا اسپانیا

ایران باید روز شنبه دهم اوت (۱۶ مرداد) به مصاف چین تایپه برود. امروز چین تایپه توانست با حساب ۹۶ بر ۷۸ تیم قدرتمند چین و مدافع عنوان قهرمانی را حذف کند. در صورت پیروزی در این دیدار، حضور ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان در اسپانیا قطعی می‌شود.

بیست‌و هفتمین دوره‌ی رقابت‌های قهرمانی آسیا از دهم مرداد ماه در فیلیپین آغاز شده است و روز ۲۰ مرداد قهرمان قاره کهن مشخص خواهد شد.

بر اساس جدول فدراسیون جهانی، تیم بسکتبال مردان بزرگسال ایران در حال حاضر بالاتر از ایتالیا، تونس و بریتانیا، در رتبه ۲۰ رده‌بندی جهانی قرار دارد.

ایران با کسب عنوان قهرمانی جام استانکویچ ۲۰۱۲ به‌طور مستقیم به رقابت‌های قهرمانی ‌آسیا راه یافت. در رده‌بندی جهانی، آمریکا، اسپانیا و آرژانتین مکان‌های اول تا سوم را در اختیار دارند.

 

DW.DE

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تیم ملی بسکتبال ایران,یک قدم تا اسپانیا,رتبه ۲۰ رده‌بندی جهانی,قهرمانی جام استانکویچ ۲۰۱۲ ,مسابقات بسکنبال جهانی ۲۰۱۴ اسپانیا, اردن,چین تایپه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

طی مراسمی در هتل بورلی هیلز شهر لس‌آنجلس انجمن منتقدان تلویزیون (TCA) بهترین برنامه‌ها و مجموعه‌هاي سال را برگزیدند. مجموعه پرطرفدار«بازی‌هاي تاج وتخت» که امسال فصل سوم آن پخش مي‌شود، جایزه بهترین مجموعه درام را برد و مجموعه «Breaking Bad» بهترین برنامه سال برگزیده شد.

 اعضای انجمن منتقدان تلویزیون شامل منتقدان رسانه‌هاي مکتوب و سایت‌ها است. فهرست کامل برندگان انجمن منتقدان تلویزیون به شرح زیر است:
دستاورد شخصی در درام: تاتیانا مسلانی، مجموعه Orphan Black (پخش از بی بی سی)/ دستاورد شخصی در کمدی: لوئیس سی.کی مجموعه لوئی (اف ایکس)/ بهترین برنامه خبری/آموزشی: کن برنز، «پارک مرکزی پنج» (پی.بی.اس)/ بهترین برنامه جوانانه: Bunheads (ای.بی.سی فمیلی)/ بهترین برنامه رئالیتی: Shark Tank (ای.بی.سی)/ برنامه جدید چشمگیر: آمریکایی‌ها (اف ایکس)/ دستاورد چشمگیر در مجموعه کوتاه، فیلم یا برنامه ویژه تلویزیونی: فیلم تلویزیونی «پشت چلچراغ‌ها» (اچ.پی.او)/ بهترین مجموعه درام: بازی‌هاي تاج و تخت (اچ.بی.او)/ بهترین مجموعه کمدی: به طور مشترک اهدا شد به مجموعه بیگ بنگ تئوری از شبکه سی.بی.اس و مجموعه کمدی Parks and Recreation از شبکه ان.بی.سی/ جایزه دستاورد یک عمر به باربارا والترز اهدا شد./ جایزه میراث به «همه در خانواده» نورمن لیر اهدا شد./ بهترین برنامه سال: Breaking Bad (ای.ام سی)
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:منتقدان تلویزیون (TCA) ,بازی‌هاي تاج وتخت,جایزه بهترین مجموعه درام,فصل سوم,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

هفته‌نامه "متن"به خبر منتشر شده در روزنامه کیهان درباره این مجله واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا به نقل از آفتاب، علی پورمحمدی مدیرمسئول هفته‌نامه متن در یادداشتی کوتاه خطاب به حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان، نوشت: «از تذکر صمیمانه و دلسوزانه جنابعالی متشکرم؛ رئیس‌جمهور سابق و محبوب شما همواره می‌گفت: «به دریای اراده ملت بپیوندید». به فرمایش امام (ره) اگر میزان رأی ملت است، لطفا خود را با این میزان موزون کرده، سپس به دریای اراده ملت بپیوندید! ملت ایران بزرگ است و آغوشش همواره گشوده.»

پورمحمدی در پایان آورده: «از خداوند متعال برای خود و شما خیر، اصلاح و غفران طلب می‌کنم. انه ولی التوفیق.»

گفتنی است علی پورمحمدی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم و دانش‌آموخته دوره دکتری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) است. وی هم‌اکنون و پس از طی دوره دکتری «فلسفه غرب» در دانشگاه وین اتریش، عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی (ره) تهران است.

به گزارش ایسنا، کیهان دیروز نوشت: «هفته‌نامه «متن» به مدیرمسئولی «علی پورمحمدی» که مهر 1391 در آستانه شکل‌گیری رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری با استخدام تیمی از خبرنگاران مجلة «همشهری ماه» به راه افتاده بود عملا تعطیل شده است و به جای آن یک ضمیمه غیرقانونی به نام «حاشیه» (بدون درج نام مدیرمسئول) منتشر می‌شود! این هفته‌نامه که هدف مدیرمسئول آن از انتشارش حمایت از کاندیداتوری برادرش در انتخابات بود، اکنون با چاپ این ضمیمه غیرقانونی رویکردی فرصت‌طلبانه را برگزیده است؛ تا جایی که در پی تبرئه سران فتنه و زمزمه بازگشت آنان به قدرت است.

 

لینک مطلب کامل:

پورمحمدی به کیهان پاسخ داد

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پورمحمدی به کیهان پاسخ داد,هفته‌نامه "متن",روزنامه کیهان,حسین شریعتمداری,حوزه علمیه قم ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تیم ملی بسکتبال ایران در آخرین دیدارش از مرحله دوم رقابت‌های بسکتبال قهرمانی آسیا به مصاف قزاقستان رفت و به یک پیروزی دیگر رسید.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تیم ملی بسکتبال ایران در آخرین دیدارش از مرحله دوم رقابت های قهرمانی بسکتبال آسیا به مصاف قزاقستان رفت و با نتیجه 85 بر 53 حریفش را شکست داد. قزاق ها در این مسابقه عملکرد خوبی داشتند و بسکتبالیست های ایران را کمی آزار دادند اما تنها یک کوارتر دوام آوردند.

بازی بعدی تیم ایران در مقابل تیم اردن برگزار می شود .

به امید قهرمانی تیم  ملی ایران

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تیم ملی بسکتبال ایران ,رقابت های قهرمانی بسکتبال آسیا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

Rio & Ellie, Colored Pencil, 20×24

Rio & Ellie

Portrait of Blizzard Babe by Carrie L. Lewis

Dinner for Two, Oil, 16x20,

Dinner for Two

Following the Fence 9x12 oil on wood panel horses -- David Larson Evans

بقیه در ادامه نوشتار

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:هنر نقاشی,تصاویر نقاشی از اسب,اسب,نقاشی های زیبا از اسب,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پدرش (سید عباس معزالسلطنه) و مادرش (گوهرشاد حسابی) هر دو اهل تفرش و از سادات تفرش بودند. او چهار سال اول دوران کودکی‌اش را در تهران سپری نمود. در هفت سالگی تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت با تنگدستی و مرارتهای دوری از میهن، در مدرسه کشیش‌های فرانسوی آغاز کرد. در همان زمان تعلیمات مذهبی و ادبیات فارسی را نزد مادرش فرا می‌گرفت.

او قرآن و دیوان حافظ را از حفظ می‌دانست. او همچنین بر کتب بوستان، گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی، مثنوی مولوی و منشات قائم مقام فراهانی اشراف کامل داشت. حسابی با شعر و موسیقی سنتی ایران و موسیقی کلاسیک غرب به خوبی آشنا بود. او در نواختن ویولن و پیانو مهارت داشت. وی در چند رشته ورزشی نیز موفقیت‌هایی کسب کرد، از جمله کسب مدرک نجات غریق در رشته شنا در دوران نوجوانی در بیروت.محمود حسابی در ۱۲ شهریور سال ۱۳۷۱ هجری شمسی در بیمارستان دانشگاه ژنو درگذشت. آرامگاه (خانوادگی) وی در شهر تفرش قرار دارد. همچنین وزارت راه و ترابری جمهوری اسلامی ایران یکی از کشتی های ناوگان ایران را به نام حسابی نام گذاری کرده است.شروع تحصیلات متوسطه او مصادف با آغاز جنگ جهانی اول و تعطیلی مدارس فرانسوی زبان بیروت بود. از این رو به مدت دو سال در منزل به تحصیل پرداخت.

پس از آن در کالج آمریکایی بیروت به تحصیلات خود ادامه داد. در سن هفده سالگی لیسانس ادبیات، و در سن نوزده سالگی لیسانس بیولوژی را اخذ نمود. پس از آن در رشته مهندسی راه و ساختمان از دانشکده فرانسوی مهندسی در بیروت فارغ‌التحصیل شد. در آن دوران با اشتغال در نقشه کشی و راهسازی، به امرار معاش خانواده کمک می‌کرد. او همچنین در رشته‌های پزشکی، ریاضیات و ستاره شناسی به تحصیلات دانشگاهی پرداخت.
حسابی در دانشگاه سوربن فرانسه، در رشتهٔ فیزیک به تحصیل و تحقیق پرداخت. در سال ۱۹۲۷ میلادی در سن بیست و پنج سالگی دانشنامه دکترای فیزیک خود را، با ارائهٔ رساله‌ای تحت عنوان «حساسیت سلول‌های فتوالکتریک»، با درجه عالی دریافت نمود.

وی در سال ۱۹۵۷ به عنوان سناتور انتصابی تهران وارد مجلس چهارم سنا شد. وی هچنین وزیر آموزش و پرورش کابینه محمد مصدق در سال‌های ۱۹۵۱-۱۹۵۲ بوده‌است.حسابی با وجود امکان ادامه تحقیقات در خارج از کشور، به ایران بازگشت و به پایه‌گذاری علوم نوین و تاسیس دارالمعلمین و دانشسرای عالی، دانشکده‌های فنی و علوم دانشگاه تهران، نگارش ده‌ها کتاب و جزوه و راه اندازی و پایه گذاری فیزیک و مهندسی نوین پرداخت.

اقدامات علمی و اجرائی:

  • اولین نقشه برداری فنی و تخصصی کشور (راه بندرلنگه به بوشهر)
  • اولین راهسازی مدرن و علمی ایران (راه تهران به دربندسر(شمشک))
  • پایه گذاری اولین مدارس عشایری کشور
  • پایه گذاری دارالمعلمین عالی (دانشسرای عالی)
  • ساخت اولین رادیو در کشور
  • راه اندازی اولین آنتن فرستنده در کشور
  • راه اندازی اولین مرکز زلزله شناسی کشور
  • راه اندازی اولین رآکتور اتمی سازمان انرژی اتمی کشور
  • راه اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در ایران
  • محاسبه و تعیین ساعت رسمی ایران
  • پایه گذاری اولین بیمارستان خصوصی در ایران، به نام بیمارستان گوهرشاد
  • شرکت در پایه گذاری فرهنگستان ایران و ایجاد انجمن زبان فارسی
  • تدوین اساسنامه طرح تاسیس دانشگاه تهران
  • پایه گذاری دانشکده فنی دانشگاه تهران
  • پایه گذاری دانشکده علوم دانشگاه تهران
  • پایه گذاری شورای عالی معارف
  • پایه گذاری مرکز عدسی سازی اپتیک کاربردی در دانشکده علوم دانشگاه تهران
  • پایه گذاری بخش آکوستیک در دانشگاه و اندازه گیری فواصل گام‌های موسیقی ایرانی به روش علمی
  • پایه گذاری انجمن موسیقی ایران و مرکز پژوهش‌های موسیقی
  • پایه گذاری و برنامه ریزی آموزش نوین ابتدایی و دبیرستانی
  • پایه گذاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران
  • پایه گذاری مرکز تحقیقات اتمی دانشگاه تهران
  • پایه گذاری سازمان انرژی اتمی ایران
  • پایه گذاری اولین رصدخانه نوین در ایران
  • پایه گذاری مرکز مدرن تعقیب ماهواره‌ها در شیراز
  • مشارکت در پایه گذاری مرکز مخابرات اسدآباد همدان
  • پایه گذاری کمیته پژوهشی فضای ایران
  • ایجاد اولین ایستگاه هواشناسی کشور (در ساختمان دانشسرای عالی در نگارستان دانشگاه تهران)
  • تدوین اساسنامه و تاسیس موسسه ملی استاندارد
  • تدوین آیین نامه کارخانجات نساجی کشور و رساله چگونگی حمایت دولت در رشد این صنعت
  • پایه گذاری واحد تحقیقاتی صنعتی سغدایی (پژوهش و صنعت در الکترونیک، فیزیک، فیزیک اپتیک، هوش مصنوعی)
  • راه اندازی اولین آسیاب آبی تولید برق (ژنراتور) در کشور
  • ایجاد اولین کارگاه‌های تجربی در علوم کاربردی در ایران
  • ایجاد اولین آزمایشگاه علوم پایه در کشور
  • تاسیس واحد تحقیقاتی صنعتی سغدایی (۱۳۶۱)
  • تشکیل و ریاست کمیته پژوهشی ایران ۱۳۶۰

ویکی پدیا

چند سخن به یادگار از زنده یاد پروفسور سید محمود حسابی:

 

-بزرگترین خوشحالی من در زندگی، هوش و استعداد جوانان ایرانی است. ایران، جزیره هوش و ذکاوت است. 

-حفظ سنن اعتقادی، ملی و نبوغ نژادی، واجب است.

-چهار اصل پیشرفت: مردانگی، عدالت، شرم و عشق است.

-راه پیشرفت، ارزش نهادن به علم و تحقیق، احترام به معلمین، اساتید، دانش آموزان و دانشجویـان است.

-انسان عاشق زیبایی نمی‌شود؛ بلكه آن‌چه عاشقش می‌شود در نظرش زیباست!

-دنیا آن‌قدر وسیع هست که برای همه مخلوقات جایی باشد؛-پس به جای آن‌که جای کسی را بگیریم، تلاش کنیم جای واقعی خود را بیابیم.

 

یادش گرامی

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پروفسور سید محمود حسابی,بزرگمرد علوم نوین ایران,تفرش ,نواختن ویولن و پیانو ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

man-made earthquake in Switzerland at the geothermal project of Sittertobel bei St. Gallen geothermal, Geothermie-Arbeiten im Sittertobel bei St. Gallen

اخیرا زمین لرزه ای به قدرت ۳.۶ ریشتر شمال غربی سوییس را لرزاند. اما این زمین لرزه ارتباطی با زلزله خیز بودن منطقه نداشت. پروژه تحقیقات و استفاده از منابع لایه های درونی زمین عامل آن معرفی شده است.

در حقیقت این زمین لرزه ارتباط مستقیمی با آزمایشات و فعالیتهایی داشت که در چهارچوب اجرای پروژه سن گال در اعماق زمین صورت می گرفت.

استفان ویمر، کارشناس بخش لرزه شناسی زوریخ سوییس می گوید: “ما می دانیم که بیشتر لرزشها قدرت کمی دارند. اما مشکل بزرگ محاسبه و ارزیابی احتمال ایجاد لرزشهای بزرگ است. احتمال وقوع یک زلزله مخرب را نمی توان کاملا رد کرد.”

وقوع زمین لرزه بر اثر آزمایشها و حفاریهای لایه های درونی زمین در سایر نقاط دیگر دنیا گزارش شده است. مانند ترک های زمین در شهر اشتاوفن آلمان.

برای استفاده از منابع و انرژی درون زمین حفره عمیقی در زمین ایجاد می شود و آبی را که درجه حرارت آن تا ۱۴۰ درجه سانتیگراد است با پمپ از آن خارج می کنند که برای شوفاژ و یا برق استفاده دارد. سوییس امید زیادی به استفاده از این انرژی درون زمین دارد.

اروین کناپک، شهردار سابق و مسئول پروژه تولید انرژی در اونترهاخینگ نزدیک مونیخ اعتقاد دارد تولید انرژی بدون وجود خطر ممکن نیست.

اروین کناپک می گوید: “خطر زمین لرزه وجود دارد و اکثر آنها نامحسوس هستند. و آنهایی که کمی قدرت بیشتری دارند و به ۳.۴ و یا ۳.۶ دهم ریشتر می رسند هیچ خرابی از خود به جای نمی گذارند. این خطری است که برای هر حفاری وجود دارد.”

کارشناسان اعتقاد دارند پتانسیل سوییس برای تولید انرژی از اعماق زمین بسیار بالاست. نمایندگان پارلمان سوییس در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۱ به کاهش تدریجی استفاده از انرژی هسته ای تا سال ۲۰۳۴ و آغاز تحقیقات برای استفاده از انرژی های جایگزین رای دادند. با این وجود زلزله اخیر نگرانی هایی را درباره امنیت استفاده و بهره برداری از این نوع انرژی و مخارج آن ایجاد کرده است.

2013 euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: زمین لرزه, آزمایشات,لرزه شناسی,حفاریهای لایه های درونی زمین, استفاده از منابع و انرژی درون زمین,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

عروسکهای باربی مدت زیادی بر دنیای فروش عروسکها سلطه بی چون چرایی داشتند. اخیرا شرکت متل بزرگترین کمپانی اسباب بازی سازی در جهان با اعلام بیلان مالی سه ماهه دوم سال خود از افت ۲۴ درصدی سود خالص خود خبر داده است. یکی از مهمترین دلایل این افت کاهش شدید فروش عروسکهای باربی اعلام شده است. این چهارمین فصل متوالی است که فروش این عروسکها دچار افت شده است.

با این وجود فروش عروسکهای موسوم به “مانستر های” شرکت متل تا سقف ۵۰۰ میلیون دلار در طول سه سال گذشته یعنی از زمان آغاز به تولید آنها افزایش داشته است.

یک کارشناس می گوید: “موضوعی که طول این سالها مورد توجه قرار می گیرد اینست که میانگین سنی استفاده از باربی ها از ۳ تا ۹ سال به ۳ تا ۶ سال کاهش یافته است. اما رده سنی ۶ تا ۱۰ سال به عروسکهای جدید “مانستر های” گرایش دارند که اخیرا کودکان ۵ ساله نیز به آن گرایش پیدا کرده اند.”

تولید عروسکهای “مانستر های” در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۰ توسط شرکت متل آغاز شد. شخصیتهای این عروسکها از فیلمهای تخیلی و ترسناک و یا فیلمهایی که قهرمانان آن هیولاها بودند برگرفته شده است. این موضوع وجه تمایز آنها با سایر عروسکهای پر فروش است. طراح عروسکهای “مانستر های” گرت ساندر نام دارد. تصویرسازی آنها نیز توسط “کلی رایلی” صورت گرفته است.

جیم سیلور، کارشناس می گوید: “بچه ها به سرعت رشد می کنند. آنها با کامپیوتر بزرگ می شوند. موسیقی که آنها گوش می دهند کاملا متفاوت است بنابراین آنان خواهان چیزهای هیجان انگیز هستند.”

تولید عروسکهای باربی از سال ۱۹۵۹ آغاز شد. در دوران حیات خود، باربی فراز و نشیبهایی را تجربه کرده است. با وارد بازار شدن عروسکهای “براتز” در سال ۲۰۰۰ و موفقیت نسبی آنها تا سال ۲۰۰۵ عروسکهای باربی اندکی در حاشیه قرار گرفتند. اما از آن به بعد باربی توانست بار دیگر بازار عروسکها را از آن خود کند.

2013 euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:عروسکهای باربی ,شرکت متل,فیلمهای تخیلی و ترسناک,عروسکهای مانستر ,کامپیوتر,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 
رئیس روابط عمومی منطقه چهار عملیات انتقال گاز از اثبات حدس ریاضی گولد باخ توسط یکی از کارکنان این منطقه خبر داد.
 
به گزارش مشرق سید محمود حسینی با اشاره به کسب این افتخار اظهار کرد: مقاله اثبات حدس گولد باخ هاشم سازگار ، رئیس واحد آموزش این منطقه و  استاد ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در نشریه ریاضی هندی پذیرفته شده و به چاپ می رسد.
 
 
وی افزود: این مدرس پیش از این نیز در مقاله ای در خصوص حل حدس لژاندر در شاخه نظریه اعداد ریاضی محض، موفق به ارائه روشی برای حل حدس لژاندر شد که این مقاله نیز در ژورنال بین المللی کانادا به چاپ رسید.
 
تهیه کننده این مقاله نیز در گفت وگو  خبرنگاران  در خصوص حدس گولدباخ گفت: بعضی از مسائل و قضایای مطرح در دنیای ریاضیات با وجود صورت بسیار ساده از مسائل حل نشدنی ریاضیات محسوب می شود.
 
هاشم سازگار افزود: حدس گولدباخ یکی از این مسائل حدس اثبات نشده ای بود که در سال 1742 میلادی توسط کریستسان گولدباخ،ریاضیدان و تاریخ شناس اهل پروس مطرح شد.
 
وی با بیان اینکه گولدباخ حدس زد هر عدد زوج قابل نمایش به صورت مجموع دو عدد اول است، ادامه داد: 12 سال برای اثبات این قضیه وقت گذاشته است.
 
سازگاربا اشاره به اینکه حدس گولدباخ حدود 300 سال لاینحل بوده ، تصریح کرد: اثبات مسئله حدس لژاندر کمک زیادی به اثبات حدس گولدباخ کرد.
 
گفتنی است حدود 300 سال پیش یک پزشک آلمانی به نام  گلدباخ که به حل مسائل ریاضی علاقه بسیار داشت در رویاریی با اعداد ونظریه اعداد به مسئله ای برخورد. او حدس زد که هر عدد زوجی به غیر از دو را می توان به صورت مجموع دو عدد اول نوشت، پس از آن خیلی از ریاضیدانان سعی کردند این حدس را اثبات کنند و یا حتی با پیدا کردن عددی که این گونه نباشد آن را رد کنند ولی نتوانستند.
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:اثبات حدس ریاضی گولد باخ,یک ایرانی "مسئله گولد باخ" را حل کرد,گولدباخ ,حل حدس لژاندر,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اولین همبرگری که بطور مصنوعی توسط دانشمندان هلندی در آزمایشگاه تولید شده در لندن درکنفرانسی خبری در معرض دید عموم قرار گرفت.

این همبرگر با هزینه ای بالغ بر سیصد هزاردلار و با تکثیر سلول های بنیادی گاو تهیه شده است.

دراین روش دانشمندان پس از برداشتن چند سلول از یک گاو، سلول های بیشتری تولید کرده، آنگاه این سلول ها را لایه لایه روی هم قرار داده اند.از روی هم قرار دادن این سلول‌ها در نهایت بافتی از ماهیچه تولید کرده اند.

از آن جایی که این ماهیچه به تنهایی مزه گوشت نمی دهد، برای همین ترکیبی از خورده نان، کارامل و زعفران برای مزه دار کردن آن استفاده شده است.

برای آن که رنگش طبیعی شود به مواد آن آب چغندر اضافه شده که ظاهر آن شبیه گوشت چرخ کرده به نظر بیاید.

به گفته دانشمندان این تکنولوژی می تواند به به تقاضاهای جهانی تولید گوشت کمک کند.

هر چند که منتقدان معتقدند که خوردن کمتر گوشت می تواند راه ساده تری برای مقابله با کمبود گوشت باشد.

دو کارشناس مواد غذایی پس از پختن این همبرگر آن را امتحان کردند.

یکی از این کارشناسان مزه این همبرگر را نزدیک به مزه گوشت ارزیابی کرده و کارشناس دیگر پس از خوردن طعم آن را کمی متفاوت و کم آبدارتر از گوشت گاو توصیف کرد.

پروفسور مارک پست، از دانشگاه ماستریخت که در این پروژه همکاری داشته گفته است که این شروع بسیار خوبی است.

به گفته پروفسور پست این گوشت از دهها میلیارد سلولی که در آزمایشگاه پرورش یافته، تولید شده است.

پروفسور مارک پست در پاسخ به این سوال که چه زمانی این همبرگر روانه بازار خواهد شد گفت که تولید چنین همبرگری نیازمند زمان است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:اولین همبرگرمصنوعی ,تکثیر سلول های بنیادی گاو,ب چغندر,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سنگ افراشتهاي منطقه باستاني يري در نزديكي مشگين شهر 

منطقه باستاني معروف به شهر يري در شمال غربی روستای پيرازمیان در 31 کیلومتری شرق مشگین شهر در کنار رود قره سو قرار دارد. وسعت این منطقه تاریخی 400 هکتار است و از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشکیل می شود. قدمت قلعه و معبد به 1450 پیش از میلاد و قوشا تپه به 7 هزاره پیش از میلاد می رسد.اولین بار در حدود ده سال پیش از انقلاب اسلامی چارلز برنی در این محوطه کاوش کرد و از سال 1383 تا 1385 سه فصل حفاری به سرپرستی علیرضا هژبری نوبری در آن انجام شد.در اولین فصل حفاری که در آبان 83 آغاز شد قبرهای عصر آهن بررسی شدند که پیش از آن توسط جویندگان عتیقه تخریب شده بودند و تنها ساختمان بندی قبرها معلوم بود. در این دوره سفالها یی مربوط به دوره کالکو لتیک کشف شد و قدمت منطقه را به 3500 سال از از عصر آهن به عقب برد. این سفالها شبیه سفالهای مناطق باستانی دالما و حاجی فیروز هستند.

به این ترتیب برای اولین بار قدمت سکونت بشر در استان اردبیل به دوره مس- سنگ رسید. برخی از سفالها منقوش و برخی با طرح سبدی بودند. تعدادی سفال دو لایه نیز در حفاری کشف شد که احتمال می رود لایه دوم سفال برای ترمیم قسمتهای شکسته سفال به کار رفته است.در منطقه یری تعداد زیادی سنگ شیشه برنده(ابسیدین) کشف شد که می تواند گواهی بر ارتباط این منطقه با قفقاز و آناتولی باشد زیرا سابقه استخراج این نوع سنگ در این مناطق شناخته شده است.

از ابسیدین برای برش سنگهای سخت در دوره کالکولتیک استفاده می شده است.در منطقه یری چند دوره تاریخی از مس- سنگی ، عصر آهن1 و عصر آهن 2 مشخص شد و بقایایی از قلعه ای متعلق به دوره آهن کشف گردید.در فصل بعدی حفاری در سال 84 بقایایی از سفال، مفرغ و نقوش انسانی دیده شد که باستان شناسان آنها را نذوراتی متعلق به معبد میدانستند. یکی از این دو معبد در زیر دیوار دفاعی قلعه قرار داشت . باستان شناسان نتیجه گرفتند در دوره اورارتویی که ساکنان شهر یری بر روی معبد خود قلعه ساخته بودند از دین خود روی گردانده اند و خدای اورارتویی( خالدی) را پذیرفته اند. البته این امر میتواند اختیاری یا به اجبار صورت گرفته باشد.در این فصل حفاری یک لایه نیز در زیر محوطه داخلی قلعه کشف شد که به شخری متروک و قدیمی تر تعلق داشتند.

برخی سفالهای قهوه ای مایل به بنفش و سفالهای داغدار و سیاه نیز در این محل کشف شدند که به پیش از عصر آهن تعلق دارند.در فصل سوم حفاری مشخص شد که در دوره اورارتوییان قلعه به آتش کشیده و متروک شده است. وجود خاکستر در لایه های خاک قلعه نشان دهنده آتش سوزی قلعه است . به این ترتیب دوئره های متوالی زندگی بشر از 7000 تا دوره اورارتوییان در  شهر یری به صورت متوالی مشخص شد. در این فصل تعداد زیادی ظروف سفالی، اشیای زرین مانند  آویز، دگمه های زینتی و پلاکهای طلایی و مفرغی کشف گردید.نیایشگاه اصلی منطقه یری در این فصل از زیر خاک بیرون آمد که شامل بیش از 300 سنگ افراشت با ارتفاعهای مختلف از 35 تا 250 سانتیمتر با شکلهای انسانیهستندو اشکال حجاری شده روی سنگها مشابهند و حاوی صورت آدمی( بدون دهان)  ، دست و شمشیر هستند.این منطقه بدون شک استقرار تک دوره ای نداشته است. چارلز برنی دوره آنرا همزمان با هخامنشیان ولی خارج از محدوده دولت آنها می داند. اینگراهام و سامرز آنرا به پیش از هزاره اول تعلق دانسته اند. با توجه به نبود سفال در کنار سنگ افراشت نمیتوان نظر دقیقی در مورد زمان سنگ افراشت داد ولی آنها میانه هزاره دوم تا میانه هزاره اول را بهترین دوره برای سنگ افراشت دانسته اند.  معماری قبور مربوط به عصر آهن2 است.در مناطق دیگری از آذربایجان نیز سنگ افراشت وجود دارد مانند سنگ افراشت نشت بان سراب ولی هیچ کدام دارای حجاری نیستند.در غرب محل تجمع سنگها غاری قرار دارد که ساکنان محلی آنرا قاراکوهبل نام نهاده اند.

روبروی آن چند تخته سنگ بر روی هم گذاشته شده اندو به این ترتیب سه فصل حفاری منطقه باستانی یری در سال 84 به پایان رسید.مدیر کل میراث فرهنگی اردبیل در سال 84 طی بازدید از منطقه اعلام کرد که در سال 85 حریم شهر یری تعیین خواهد شد و این منطقه باستانی به ثبت ملی و جهانی خواهد رسید. ولی در مرداد سال 85 تحقیقات باستان شناسی منطقه تعطیل شد. وی در مرداد سال 86 اعلام کرد که کار طراحی سازه محافظ با اعتباری به مبلغ بیست میلیون تومان انجام خواهد شد در حالی که این کار نیاز به صد میلیون تومان بودجه دارد. در هر صورت تا پایان سال  86 هیچ گونه اقدامی در جهت حفاظت از سنگ افراشتها انجتم نشده بود.منطقه یری که وسیع ترین منطقه تاریخی استان اردبیل و یکی از با اهمیت ترین مناطق پیش از تاریخ شمال غرب ایران است به شماره 6162 به ثبت آثار ملی رسید. ولی به دلیل عدم حفاظت از منطقه سرمای بی سابقه زمستان سال 86 سنگ افراشتها را مورد حمله قرار داد و در اول بهمن 86 با یک زیر نویسی تلوزیونی در شبکه خبر اعلام شد که 80% از آثار تاریخی منطقه یری بر اثر سرما از میان رفته است. در واقع یکی از با ارزش ترین و بی نظیر ترین آثار باستانی ایران و جهان در اثر بی مسولیتی سازمان میراث فرهنگی از دست رفت و به هیچ وجهه قابل مرمت نیست.

 

منبع :اطلس ایران.تصاوير حميد صدقي نژاد و ايرج نجفي 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:منطقه باستاني معروف به شهر يري ,چارلز برنی, سفالها,اورارتویی,سنگ افراشتها,میراث فرهنگی اردبیل ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پمپ بنزین دروازه دولت، یکی از قدیمی‌ترین پمپ‌ بنزین‌های باقی‌مانده در ایران است که به مکانی برای نگهداری سطل زباله یا وسایل مربوط به خدمات شهری در تهران تبدیل شده است.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شهرام شهریار در سایت «سفرنویس» در مطلبی با عنوان «پمپ بنزین دروازه دولت، محل نگهداری سطل زباله»، درباره‌ی این مکان تاریخی آورده است: «پمپ بنزین دروازه دولت، یکی از قدیمی‌ترین عمارت‌های پمپ بنزین ایران، پمپ بنزینی با کاشی‌های هفت رنگ، پمپ بنزینی با معماری ایرانی و اسلامی است.

 این پمپ بنزین که متعلق به شرکت نفت بود، برای ساخت ایستگاه مترو در اختیار شرکت مترو قرار گرفت، سپس به شهرداری و بعد از آن به یک شرکت خصوصی داده شد و سپس به محل نگهداری سطل زباله تبدیل شد.»

 او در ادامه‌ی این مطلب با اشاره به این‌که این بنای تاریخی باقی‌مانده از دوره‌ی پهلوی دوم و قرارگرفته در تقاطع خیابان انقلاب و خیابان سعدی در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده، درباره‌ی پیشینه و تاریخچه‌ی این پمپ بنزین اظهار کرده است: «با توجه به اطلاعات صفحه‌ی 41 کتاب راهنمای تهران که آذرماه ۱۳۳۰ توسط دایره‌ی جغرافیایی ستاد ارتش منتشر شد، در تهران ۱۰ جایگاه پمپ بنزین قرار داشت که پمپ بنزین شماره‌ی 6 در خیابان سعدی، دروازه دولت بنا شده و به احتمال فراوان، این ششمین پمپ بنزین شهر تهران بوده که تا کنون معماری آن به همان صورت حفظ شده است.

 پمپ بنزین دروازه دولت در زمینی ذوزنقه‌ای به مساحت حدود ۹۰۰ مترمربع بنا شده است و پلانی به شکل سه مربع و پیش‌آمدگی در قسمتی از مربع میانی دارد.

 بنای این پمپ بنزین در کل آجری و نمای آن به‌صورت طاق‌هایی با کاشی‌کاری‌های هفت رنگ فیروزه‌یی است. طاق‌های قوس‌دار با کاشی‌کاری‌های نفیس زینت یافته و قاب‌های دور هر طاق به‌صورت نقش گره بوده که با طرح‌های اسلیمی تزیین شده که از فضای سوخت‌گیری تفکیک شده و دیوارهای داخلی با اندود گچ پوشانده شده است. در اطراف عمارت و در ضلع‌های شمالی و غربی طاق‌نماهای آجری که یادآور معماری ایرانی است قابل مشاهده است.» این فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی در ادامه‌ی مطلب خود درباره‌ی وضعیت کنونی این بنای متعلق به دوره‌ی پهلوی دوم آورده است: «متأسفانه اکنون این عمارت در اختیار کارگران یک شرکت خصوصی است که در زمینه‌ی خدمات شهری فعالیت می‌کنند که به علت رسیدگی نکردن به این عمارت، کاشی‌های هفت رنگ آن در برخی نقاط آسیب جدی دیده و جداره‌ی آن به‌صورت غیراصولی رنگ‌آمیزی شده است. اگر به فکر نباشیم، ممکن است اتفاقی که برای پمپ بنزین شهرری افتاد، برای این پمپ بنزین نیز رخ دهد و بنایی از نخستین نسل معماری پمپ بنزین‌های ایران از بین برود.»

 براساس این مطلب، «پمپ بنزین شهرری در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و تنها پمپ بنزین ثبت‌شده در این فهرست بود؛ اما شبانه تخریب شد و اگر فکری برای بنای تاریخی پمپ بنزین دروازه دولت نشود، آن هم به عاقبت پمپ بنزین شهرری دچار می‌شود.» 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پمپ بنزین دروازه دولت,قدیمی‌ترین پمپ بنزین ایران,محل نگهداری سطل زباله,خیابان انقلاب , خیابان سعدی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

File:Yonge Street saturday night.jpg


خیابان یانگ ( Yonge Street)‏ یکی از اصلی ترین و مهم ترین خیابانهای تورنتو و حومه، در اونتاریوی کاناداست. این خیابان که امریکا را به کانادا وصل کرده، قبلاً در کتاب رکوردهای جهان گینس به عنوان درازترین خیابان جهان به طول ۱۸۹۶ کیلومتر ثبت شده بود.
همچنین جزو آثار تاریخی ملی کانادا به حساب می آید. و از ساحل دریاچه اونتاریو تا تاندربی کشیده شده است.

خیابان یانگ در ساخت و طراحی تورنتو و اونتاریو نقش اساسی را بازی می کند. و حتی اولین متروی کانادا نیز در این محل راه اندازی شد.

خیابان یانگ از نظر توریستی برای تورنتو اهمیت زیادی دارد. زیرا محل اصلی یا نزدیک به محل بسیاری از جذابیت های گردشگری مانند تئاتر، مرکز خرید ایتون، موزه هاکی، روزنامه تورنتو استار و میدان دونداس کانادا است.ساخت خیابان یانگ به سال ۱۷۹۳ زمان درگیری جنگ بین فرانسه و بریتانیا و نگرانی های سیاسی آن زمان در آمریکای شمالی برمی گردد. در سالهای بعد به دلایل مختلف به طول خیابان افزوده می شد. هم اکنون محل آغاز ساخت این خیابان به حالت یادبودی مشخص شده است.

خیابان یانگ که در قدیم بیشتر جاده ای برای حمل و نقل بود، در سال ۱۸۱۲ نقش نظامی مهمی را ایفا کرد.این خیابان بسیار زنده و پرجمعیت است اما شلوغ و بی نظم نیست. تعداد زیادی از بازیگران، نقاشان، شعبده بازان و نوازندگان و خوانندگان آماتور، کسانی که کارهای محیرالعقول انجام می دهند، در گوشه و کنار این خیابان برنامه اجرا می کنند. اولین چیزی که بازدیدکنندگان بعد از دیدن این خیابان می گویند، مراکز خرید و وفور همه نوع کالا و سرگرمی، و بهترین رستورانها و سرزندگی شهر است. دیگر دیدنیهای این خیابان: ایستگاه یونیون: قدیمی ترین ایستگاه قطار تورنتو _ بازار سنت لورنس: یکی از قدیمی ترین مراکز تولید مواد غذایی – سینما AMC: از قدیمی ترین خانه های سینما _ و بزرگترین مرکز فروش کتاب دنیا، در شمال و غرب دونداس می باشد.

تصاویر در ادامه نوشتار

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:خیابان یانگ, تورنتو, اونتاریو,کانادا,کتاب رکوردهای جهان گینس ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 
سوای مرگ ارنستو چه‌گوارا، مرگ هیچ سیاستمدار دیگری نتوانسته است به اندازه مرگ بحث‌برانگیز سالوادور آلنده، نمادی برای سبعیت و در عین حال آرمان‌خواهی جنبش سوسیالیستی آمریکای‌لاتین دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی باشد. او که در اصل پزشک بود، نخستین سیاستمدار مارکسیستی بود که در آمریکای‌لاتین با رأی مردم به قدرت رسید.

 آلنده سوسیالیستی میانه‌رو بود که جناح چپ شیلی را متحد کرد و تا زمانی که قدرت را در دست داشت پروژه‌ها و طرح‌های بلندپروازانه ملی‌گرایانه‌ای را در پیش گرفت. اقداماتی که موجبات خشم جناح راست شیلی و قدرت‌های خارجی را فراهم آورد. در ماه سپتامبر سال ۱۹۷۳، ژنرال پینوشه، با همکاری و پشتیبانی ایالات متحده حکومت آلنده را برانداخت و حکومت دیکتاتوری خود را بر پا کرد. حکومتی که نزدیک ۲ دهه شیلی را با مشت‌های آهنینش اداره کرد و هزاران کشته و تبعیدی برجای گذاشت.

 روز ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳، نیروهای ارتش به رهبری پینوشه به کاخ ریاست‌جمهوری شیلی یا پالاسیو لاموندا حمله کردند. علی‌رغم حمله سربازان پینوشه به لاموندا، آلنده گفته بود که آنها نخواهند توانست زنده دستگیرش کنند. در همین حین و پیش از اینکه کاخ به تصرف نیروهای کودتا درآید، آلنده سخنرانی مشهور وداع خود با مردم شیلی را به صورت زنده از رادیو انجام داد. او در این واپسین دقایق حیاتش خطاب به مردم شیلی از عشقش به میهن و ایمان عمیق و خدشه‌ناپذیرش به آینده گفت.

او گفت که تعهدش به مصالح شیلی اجازه نمی‌دهد راه ساده‌تر را انتخاب کند و پیشنهاد فرار از کشور را بپذیرد و اینکه اگر تسلیم شود «خائنین» از آن ابزاری تبلیغاتی خواهند ساخت. و سرآخر از سخنانش این‌طور برمی‌آمد که قصد دارد تا آخرین قطره خونش بجنگد.

 حوالی ساعت ۵۰: ۱ رئیس‌جمهور آلنده به نگهبانان کاخ و تمام کسانی که آن‌جا بودند دستور داد تسلیم شوند. نگهبانان و سایر افراد صفی از طبقه دوم کاخ تا درب خیابان مورانده به صف ایستادند. آلنده با تک‌تک آن‌ها دست داد و از آن‌ها تشکر کرد که در این دقایق سخت در کنار او مانده‌اند. او از انتهای صف شروع کرد و تا بالای پله‌ها رفت، بعد رفت سمت تالار استقلال که در شمال شرقی طبقه دوم کاخ بود.

 بقیه در ادامه نوشتار

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سالوادور آلنده ,مرگ سالوادور آلنده ,در لاموندا چه گذشت؟,ارنستو چه‌گوارا,جنبش سوسیالیستی آمریکای‌لاتین,ژنرال پینوشه,شیلی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مرشد ولی الله ترابی سفیدآبی پیشکسوت نقالی ایران 12 امردادماه در سن 77 سالگی درگذشت.
وی که سال‌ها از بیماری سرطان رنج می‌برد و مدت ها بود در بیمارستان مداين تهران تحت درمان بود، سرانجام پسین دیروز از دنیا رفت و خبر درگذشتش در هیاهوی اخبار سیاسی گم شد.


وی در سال ۱۳۱۵ در ده اسبی‌آب یا همان سفیدآب از توابع شهرستان تفرش در استان‌مرکزی به دنیا آمد. او کودک بود كه همراه خانواده به تهران آمد و در محله دروازه غار ساكن شدند.
خانواده‌ی وی تعزیه خوان بودند. پدرش هم تعزیه خوان بود اما او این هنر را در خواندن شاهنامه به کار برد و در این زمینه به جایی رسید که ناخودآگاه با شنیدن نام نقالی اسم او بر زبان جاری می‌شد.


او همچنین در این زمینه شاگردان بسیاری را تربیت کرد و برای نخستین بار به آموزش زنان در زمینه نقالی پرداخت.
نقالی ایران با اجرای مرشد ترابی به ثبت جهانی رسید و اجراهای او همیشه در یاد و خاطر ایرانیان جاودان خواهد ماند.

منبع متن:AmordadNews

 

روحت شاد و قرین رحمت باد

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مرشد ترابی,مرشد ولی الله ترابی , پیشکسوت نقالی ایران, نقالی,بیمارستان مداين تهران,تعزیه خوان ,شاهنامه ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تیم ملی بسکتبال ایران درآخرین بازی مرحله گروهی قهرمانی آسیا، چین را با نتیجه ۷۰ بر ۵۱ شکست داد و به عنوان تیم اول گروه سوم به مرحله بعدی این مسابقات صعود کرد.

ایران که در دو بازی قبلی مالزی و کره جنوبی را شکست داده بود، در بازی آخر گروه سوم مقابل چین یکی از مدعیان قهرمانی این دوره قرار گرفت.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تیم ملی بسکتبال ایران,چین ,مرحله گروهی قهرمانی آسیا,مالزی,کره جنوبی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

(Banana republic)‏، در واژگان سیاسی نوین، اصطلاحی برای کشورهایی است تک‌محصوله و ضعیف که از نظر سیاسی ناپایدار هستند و توسط گروهی کوچک، فاسد، پول‌دار، خودکامه در قالب الیگارشی و یا زرسالاری اداره می‌شود، گفته می‌شود.

این اصطلاح اولین بار توسط او هنری به کار رفت. او وقتی در هندوراس بود، اصطلاح «جمهوری موزفروش» را ساخت که این اصطلاح بعدها برای اطلاق به انواع خرده‌دیکتاتوری‌های آمریکای لاتین به کار رفت.

منبع :ویکی پدیا

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: جمهوری موزفروش,واژگان سیاسی نوین,تک‌محصوله,زرسالاری ,الیگارشی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

Rose #51


 

هيچ چيز دمكراتيك تر و مردمي تر از منطق نيست؛ ملاحظه هيچ كس را نمي كند و ريز و درشت را درون يك كيسه مي ريزد.((نيچه))


تنها راه كشف محدوده و مرز ممكن ها، وارد قلمرو ناممكن ها شدن است.((آرتور سي كلارك))

 


حق انتخاب با ماست!
جیم رآن

ما هر روز آرزوی نظم جدیدی را برای تغییر در زندگی داریم. ما هر روز آرزو داریم کتابی را بخوانیم که بتواند افکار ما را به دانش جدیدی سوق دهد. هر روز می‌خواهیم فعالیت جدیدی را آغاز کنیم. ما می‌توانیم هم‌اکنون یا هفته‌ی بعد یا ماه بعد و یا سال بعد آغاز کنیم. همچنین می‌توانیم هیچ کاری انجام ندهیم. می‌توانیم به‌جای عمل، بی‌تفاوتی را انتخاب کنیم. اگر تغییر برای ما سخت باشد، همان‌طور که هستیم باقی می‌مانیم. می‌توانیم به جای کار، استراحت را برگزینیم. به‌جای آموختن، به سرگرمی بپردازیم، توهم را جایگزین واقعیت کنیم و شک را به‌جای ایمان لحاظ کنیم. حق انتخاب با ماست! زمانی که «معلول» را سرزنش می‌کنیم، همچنان «علت» را فراموش کرده‌ایم. همان‌طور که شکسپیر هم می‌گوید: «به‌دنبال مقصر در ستارگان نباشید، بلکه علت در خود ماست.»



برگرفته از كتاب:
رآن، جيم؛ پنج قطعه‌ اصلي از پازل زندگي؛ برگردان توحيد فريدوني و رامين درگاهي؛ چاپ دوم؛ تهران: ذهن‌آويز 1388.

 


 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سخنان بزرگان,پندها,نکات پندآموز,سخنان زیبا ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به خشکیدگی 80 درصد از مساحت دریاچه هامون اظهار کرد: با نابودی این دریاچه حیات مردم منطقه به خطر می‌افتد.به گزارش ایسنا، احمدعلی کیخا افزود: شاخص پایداری حیات منطقه سیستان و بلوچستان تالاب هامون است؛ علاوه بر آن این دریاچه نقش بسیار مهمی در خنک کردن آب و هوای منطقه در زمان وزش بادهای 120 روزه دارد که با خشک شدن آن حجم زیادی از رسوبات به همراه باد به حرکت درآمده و فعالیت روزانه مردم را مختل خواهد کرد.
وی ادامه داد: در پی خشکسالی‌های طولانی در منطقه سیستان و بلوچستان، از سال 87 تا کنون این دریاچه به درستی آبگیری نشده است.
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در سه چهار سال گذشته اقدامات مناسبی در خصوص لایروبی انهار و توزیع مناسب آب انجام شد که منجر به آبگیری بخش‌هایی از هامون شد. اما امسال به دلیل کاهش آورد رودخانه هیرمند حق‌آبه این دریاچه تامین نشد.
کیخا اظهار کرد: برای نجات هامون دو دسته از اقدامات را می‌توان انجام داد که دسته اول در سطح بین‌المللی میان ایران و افغانستان صورت می‌گیرد. زیرا هامون یکی از زیستگاه‌های اکولوژیکی منحصر به فرد در ایران و منطقه است که باید در دو طرف مرز اقدامات احیایی برای آن انجام گرفته و دولت افغانستان باید حق‌آبه زیست‌محیطی آن را از رود هیرمند و دیگر رودهایی که به هامون می‌ریزد تامین کند.
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: علاوه بر اقدامات بین‌المللی باید در خود کشور نیز کارهایی برای نجات این تالاب انجام شود. به عنوان مثال وزارت نیرو باید انهاری را که به دلیل فرسایش بادی پر از رسوب شده‌اند لایروبی کند.به گفته وی در سالیان گذشته نیز این کار در نظام سنتی توسط مردم منطقه انجام می‌شده که با دولتی شدن امور نادیده گرفته شده است.
کیخا به ایسنا گفت: در طول 20 سال گذشته لایروبی این رودخانه‌ها با تاخیر انجام شده و اکنون وزارت نیرو باید این کار را با سرعت بیشتری انجام دهد.
این مقام مسئول با اشاره به راندمان 30 درصدی آبیاری در حوضه دریاچه ارومیه اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید در بهینه کردن مصرف آب در بخش کشاورزی تلاش کند چرا که این راندمان به هیچ وجه قابل قبول نبوده و مقدار زیادی از آب مورد نیاز دریاچه هدر می‌رود.
به گفته وی در چند سال گذشته دولت طرحی را برای انتقال آب به مزارع سیستان و بلوچستان از طریق لوله در دست داشته است که این طرح باید برای افزایش راندمان آبیاری در سطح وسیعی اجرا شود؛ علاوه بر آن طرح دیگری برای انتقال آب با استفاده از خط لوله برای عشایر اطراف هامون در دست است که نیازمند همکاری وزارت جهاد کشاورزی است.
کیخا تاکید کرد: کشاورزی منطقه سیستان و بلوچستان باید به سمت استفاده از روش‌های نوین و گلخانه‌ای پیش برود تا آب کمتری در این بخش مصرف شده و باقی آن به تالاب‌ هامون داده شود. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تالاب هامون ا,خشکیدگی 80 درصد از مساحت دریاچه هامون,سیستان و بلوچستان,نجات هامون, زیست‌محیطی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تیم ملی بسکتبال ایران در دومین دیدار خود در جام ملت‌های آسیا توانست کره‌جنوبی را هم از پیش‌رو بر دارد.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تیم ملی بسکتبال ایران پس از پیروزی برابر مالزی در بازی نخست در دومین دیدارش از مرحله گروهی رقابت‌های قهرمانی آسیا به مصاف کره‌جنوبی رفت و با عملکردی خوب 76 بر 65 به پیروزی رسید و دومین بردش در این مسابقات را جشن گرفت. ایران هم اکنون تنها تیم بدون باخت گروه C است و فردا باید به مصاف چین برود.

مشخصات بازیکنان ایران در ادامه نوشتار

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:برد بسکتبال ایران مقابل کره جنوبی,برد ایران در بسکتبال,بسکتبال,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اردشیر اول اصلاحاتی در ارتش ساسانیان صورت داد. او یک ارتش دایمی تحت فرمان خود تاسیس کرد و درعین اینکه سیستم سوارکاری پارتیان (اشکانیان) را حفظ کرد، افسران ارتش را از ساتراب‌ها و شاهزادگان و نجیب زادگان محلی جدا کرد. او یک سری اسلحه جدید از قبیل چند نوع زره و ادوات محاصره و قلعه گیری به ارتش معرفی و اضافه کرد.

زره‌های حلقوی از حلقه‌های به هم متصل شده و در زمان اردشیر اول تولید می‌شدند (اسواران ساسانی، دکتر کاو فرخ را ببینید). فرخ می‌نویسد اگر چه تولید زره‌های حلقوی سخت تر از زره‌های معمولی بود، اما مزایایی نسبت به زره‌های دیگر داشت. از جمله مقاوم تر، مانا تر و انعطاف پذیر تر بودند و همچنین اجازه می‌دادند حرارت بدن دفع شود که این در آب و هوای گرم بسیار اهمیت داشت. او اضافه می‌کند این نوع زره وقتی در ترکیب با زره‌های دیگر به کار می‌رفت موثرتر می‌شد. فرخ با نقل قول از بیور و شهبازی اشاره می‌کند یکی از دلایل شکست اشکانیان از ساسانیان در فیروزآباد این بود که اشاکایان بیش از حد بر زره‌های لایه لایه و فلسی تاکید داشتند در حالی که سواره نظام زبده ساسانیان علاوه بر آن زره‌های حلقوی هم می‌پوشیدند.

کلاهخود ساسانی

دفاع موفقیت آمیز ساسانیان در برابر مهاجمین چادرنشین آسیای مرکزی و رومیان (غربی و شرقی) در عمل ثابت کرد که اصلاحات اردشیر موثر بودند. در دوران اردشیر اول یک کتاب راهنمای نظامی منتسب به او نگاشته شد که اکنون در دست نیست. از این کتاب در کتاب عربی الفهرست نام برده شده است که اثر یک ایرانی موسوم به ابن ندیم است و در نیمه دوم قرن دهم به رشته تحریر در آمد. ابن ندیم در فصل آثار مربوط به هنرهای نظامی از اثری با نام “هنر رزماوری و شیوه‌های فتح قلع‌ها و شهرها، به کمین نشستن، قرار دادن نگهبانان، تحت فشار قرار دادن جاسوسان، فرستادن دسته‌های سربازان و پادگان زدن” یاد می‌کند. این کتاب بر اساس رساله‌هایی است که در قرن سوم میلادی برای اردشیر پسر پاپک نگاشته شده‌اند. عنوان عربی این کتاب الفروسیا الشمیتی می‌باشد.


تون اصلی ارتش ساسانیان واحدهای سواره نظلم سنگین اسلحه موسوم به اسواران یا کاتافراکت‌ها بودند. فرخ می‌نویسد در اوایل دوران ساسانیان، نیزه سلاح تهاجمی اصلی اسواران بود. ذکا  اظهار می‌کند کاتافراکت‌های ساسانی (نام دیگر اسواران) مجهز به نیزه چنان محکم و استوار بر زین اسب خود می‌نشستند که گویی به آن قفل شده بودند. آنها به مثابه دیواری در صف‌های اول ارتش می‌ایستادند. پشت آنها کماندارن و سپس فیل‌های جنگی (حربه‌ای که ساسانیان آن را اولین بار به کار بردند) می‌ایستادند. آنها در ردیف‌های متمرکز حمله می‌کردند و از سوی کماندارانی که به طور پیوسته به سوی خطوط دشمن تیراندازی می‌کردند پشتیبانی می‌شدند. ویسهوفر می‌نویسد فرمانده در وسط جای می‌گرفت و در حالی که از سوی سربازان برجسته نگهبانی می‌شد دستورهای لازم را به سپاه خود می‌داد. این سواره نظام‌های سنگین اسلحه به نوبه خود از پشتیبانی کمانداران سوارکار سبک اسلحه حمایت می‌شدند که با نیروهای دشمن درگیر شده و آن‌ها را خسته می‌کردند. به اعتقاد نیکول، همانند دوران پارتیان، تعداد کمانداران سوارکار سبک اسلحه ده برابر اسواران بود. نیکول همچنین معتقد است سواره نظام سنگین اسلحه به ندرت می‌توانستند با حمله مستقیم پیاده نظام را در هم بشکنند. بنابراین سواره نظام سنگین اسلحه ساسانیان باید در دسته‌های نزدیک به هم حرکت و مانور می‌کردند که جلوی آن به خوبی از سوی ارتش محافظت می‌شد و پیاده نظام هم در کناره‌ها در گیر سواره نظام دشمن می‌شدند. نکته جالب دیگر این است که سواره نظام ساسانیان تا سال‌های آخر شاهنشاهی خود از رکاب استفاده نمی‌کردند.

شمشیرها - سنگ نگاره‌های ساسانیان در فیروزآباد ۱و۲، نقش رجب ۳، و نقش رستم ۱ (Masia، ۲۰۰۰ را ببینید) شمشیرها را به عنوان نمادها و تمثیل‌های سلطنتی نشان می‌دهند. شمشیر ساسانیان مثل پارتیان دولبه و بلند بودند. به گفته گیرشمن (۱۹۶۳:۲۹۵)، منابع ما در زمینه اسلحه‌های دوران ساسانیان بسیار کم هستند و اطلاعات اندکی در این زمینه به ما می‌دهند. این کمبود اطلاعات آکادمیک تا حدی از سوی آثار تیرارسیان پوشش داده شده‌اند که برخی فصل‌هایی که بوسیله مورخان ارمنی دوران ساسانیان در نیمه اول قرن پنجم نوشته شده‌اند را آورده است. این مورخین سه نوع اسلحه‌ای که همه نجیب زادگان ساسانی حمل می‌کردند را ذکر می‌کنند:

الف) تور (شمشیر کوتاه) به کمربند و سمت راست بدن وصل می‌شد،

ب) سوسر (شمشیر بلند) که به کمربند و سمت چپ بدن وصل می‌شد،

ج) نرن (خنجر) به ران بسته می‌شد.

در پارسی، شمشیر را سنه با شمشیر می‌خواندند و در متون پارسی میانه مانوی شفشِر نامیده می‌شد (MacKinze، ۱۹۷۱ را بنگرید). بر پایه نمونه‌های باستانشناسی شمشیرهای ساسانیان در موزه‌های ایران، شمشیرهای ساسانیان را می توان به صورت زیر تقسیم بندی کرد:

الف) شمشیرهای با محافظ دست صلیبی (دارای زائده‌ای به شکل صلیب در بالای دسته که از دست شمشیر زن محافظت می‌کند)،

ب) شمشیرهای با نیام با زواید P-شکل (با یا بدون نقش پَر)،

ج) شمشیر با نقش پُر و بدون زواید P-شکل و

د) شمشیر دودستی (شمشیر بزرگی که برای استفاده ازآن باید هر دو دست را به کار برد).

در این میان شمشیرهای با نیام و با زایده P- شکل قابل توجهند چرا که سمت بیرون این شمشیرها با نقش‌ها و الگوهای پَر تزیین شده است، یعنی همان نگاره‌هایی که در سایر هنرهای تزیینی ساسانیان هم دیده می‌شود. هارپر (۱۹۷۸:۸۴) از گیرشمن نقل می‌کند که طرح پَر را نماد پرنده ورگنا یکی از اشکال بهرام/ وِرِثْـرَغْـنَـه ایزد پیروزی زردشتی می‌داند. (برای اطلاعات بیشتر در مورد وِرِثْـرَغْـنَـه به خرده اوستا، ۱۴ بهرام‌یشت مراجعه کنید). سلحشوران ساسانی از نقش پر بر روی دسته و نیام (غلاف) شمشیرها و زره خود استفاده می‌کردند تا از خود در برابر دشمنانشان محافظت کنند.

نیزه: استفاده از نیزه‌ها از سوی واحدهای کاتافراکت‌های سنگین اسلحه به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد. یک قمقمه قالبی سفالین از مقبره ای در کوای-کیرگلن-کالا در ساحل آمودریا پیدا شد که نقش یک سوارکار نیزه دار بر خود دارد .

واژه باستانی ارشتی (نیزه) که از سوی هخامنشیان به کار می‌رفت در دوران ساسانیان به ارشت بدل شد. پورداوود (۱۹۶۹/۱۳۴۷:۳۹) گفت ریشه کلمه در پارسی نو نیزه است. فرخ (۲۰۰۵:۱۳) می نویسد نیزه‌های ساسانی را با دو دست گرفته و در سطح کمر نگه می‌داشتند.

تبرزین: ساسانیان تبرزین نیز به کار می‌بردند. الصراف (۲۰۰۲:۱۳) می‌گوید تبرزین یک تیغ بزرگ و پهن و دسته نسبتا بلندی داشت و سوارکاران ساسانی باید از بین تبرزین و گرز یکی را انتخاب می‌کردند چرا که حمل کردن هر دو با هم مایه زحمت و غیر ضروری است. الصراف اضافه می‌کند که در اسطوره ساسانیان، بهرام گور تبرزین (بنا بر روایت دیگر گرز گاوسر) را به عنوان تنها سلاح خود انتخاب می‌کند تا بتواند به تنهایی در برابر دو شیر گرسنه ایستاده و تاج پادشاهی را از میان اینها بردارد.

کمان: به سنت هخامنشیان و پارتیان کمان همچنان در دوران ساسانیان از اهمیت بالایی برخوردار بود. اجزای کمان ساسانیان به این شرح است: یک دسته به عقب رفته، کمان‌های نسبتا کوتاه و خمیده، زانویی محکم با منحنی که در بالا بزرگتر از قسمت پایین آن است.

جمع بندی: سلاح‌های مختلفی در دوره‌های هخامنشیان و ساسانیان ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت. خیلی از این سلاح‌ها نه تنها در میدان‌های جنگ کاربرد داشتند بلکه نمادهای پادشاهی نبیز بودند. یک بررسی جامع سنگ نگاره‌ها و اشیای هنری در کنار یافته‌های باستان‌شناسی تصویری روشن از تحول و توسعه این سلاح‌ها می‌دهد. به علت رویارویی‌های نظامی ایران با سایر مدنیت‌ها سلاح‌های نو معرفی شده و سلاح‌های موجود بهبود بیشتری یافتند تا بیشترین تاثیر را داشته باشند.

منبع :ویکی پدیا

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ارتش ساسانیان,سواره نظلم سنگین اسلحه ,کاتافراکت‌ها ,زره‌های حلقوی,شمشیرها,تبرزین,کمان,نیزه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com